روش تشخیص خرابی استپر موتورسیکلت
نشانه های خرابی استپر موتور چیست ؟ چرا استپر موتور خراب می شود ؟
خرابی استپر موتور یک مشکل رایج در خودروهای مدرن است. این قطعه کوچک و معمولاً نه چندان گران، اما مشکل ساز است. به خصوص زمانی که علائم ناشی از خرابی آن به اشتباه تشخیص داده شود. در این مقاله شما را با نشانه های خرابی استپر موتور و دلایل خرابی این قطعه آشنا می کنیم. استپر موتور وظیفه تنظیم دور آرام را بر عهده دارد این قطعه در خودروهایی با موتورهای بنزینی با سیستم تامین تزریق وجود دارد.
نشانه های خرابی استپر موتور چیست ؟
1.نامنظم بودن دور آرام موتور
استپر موتور برای تنظیم دور موتور در سرعت ثابت برنامه ریزی شده است ؛ زمانی که این قطعه خراب شود ، رمانی که خودرو در حالت درجا کار می کند سرعت خودرو در دور آرام به ناگهانی و غیرطبیعی بالا و پایین می رود . از این رو نامنظم بودن دور آرام موتور یکی از نشانه های خرابی استپر موتور می باشد .در این مواقع سریعا با موتورسازی سیار تماس بگیرید.
2. روشن شدن چراغ چک خودرو
از دیگر نشانه های خرابی اسپر موتور که باعث مراجعه به امدادسیکلت می شود، می توان به روشن شدن چراغ چک ماشین اشاره کرد ، زمانی که مشکلی در این قطعه وجود داشته باشد ، چراع چک به راننده هشدار می دهد . اما از آن جهت که روشن شدن چراغ چک خودرو دلایل زیادی دارد ، باید خودرو را دیاگ زد تا علت اصلی را متوجه شویم ، خدمات دیاگ را با دقیق ترین حالت به مشتریان عزیز ارائه می دهد .
3. خاموش موتور، از نشانه های خرابی استپر موتور
یکی از جدی ترین علائم خرابی استپر موتور ، خاموش شدن موتور در زمان کارکرد خودرو در حالت درجا می باشد؛ این اتفاق زمانی می افتد که هوا به اندازه کافی به موتور نمی رسد و استپر به آخرین مرحله خود رسیده است . در برخی موارد حتی ممکن است درجا کار نکند و به محض روشن شدن ، متوقف شود .
4. خاموش شدن موتور ، هنگام کارکرد اضافی
گاهی ممکن است موتور زمانی که عملکرد مضاعف از آن بخواهیم خاموش شود ، مثلا ممکن است زمانی که کولر و یا بخاری را روشن می کنیم بلافاصله موتور خاموش شود ، در این وضعیت ممکن است احساس کنید فرمان به یک سمت کشیده می شود .
چرا استپر موتور خراب می شود ؟
عملکرد استپر موتور توسط ECM تنظیم می شود. این موتور پالس هایی به نام “steps” را فراهم می کند که امکان تغییر زاویه انحراف دریچه گاز را فراهم می کند. ECM با استفاده از سنسور دمای مایع خنککننده، سنسور موقعیت میل لنگ و مقدار فشار مطلق منیفولد (MAP) در منیفولد مکش ، اطلاعاتی را که به موتور ارسال میشود، میبیند. که بر روی اطلاعات مربوط به: دمای موتور، RPM و فشار تمرکز می کند.
هر یک از اجزای درگیر در عملکرد موتور مستعد آلودگی هستند و استپر موتور نیز می تواند به دلیل انباشته شدن مواد باقیمانده آلوده شود. راه حل این مشکل اغلب به بیرون آوردن و تمیز کردن استپر موتور ، تمیز کردن دریچه گاز و سرهم کردن مجدد آن در محل محدود می شود. اما در وسایل نقلیه جدید ، تمیز کردن و روغن کاری بیشتر موتور نتیجه مطلوب را تضمین نمی کند. ممکن است پس از انجام این مراحل موتور شروع به کار کند اما برد آن بسیار کم باشد.
خرابی استپر موتور نیز می تواند ناشی از قطعات الکتریکی باشد. به عنوان مثال. سوختگی دوشاخه یا یکی از درایورها . جایگزینی این عناصر در شرایط امروزی باعث صرفه جویی بسیار ناچیزی بدون ارائه هیچ تضمینی برای موفقیت می شود که اکثر مکانیک ها چنین راه حل هایی را رد می کنند. بنابراین، موثرترین کار تعویض موتور با موتور جدید است. به این دلیل است که قیمت موتورهای پله ای در بازار پس از فروش زیاد بالا نیست.
رایج ترین خرابی های استپر موتور
1_ مشکل : سیم های استپر موتور در حین روشن شدن درایور قطع شده است
راه حل : از انجام هرگونه سرویس به استپر موتور ، درایور یا کنترلر در هنگام روشن بودن برق بخصوص در مورد اتصالات موتور خودداری کنید. این احتیاط هم برای راننده و هم برای تکنسین نصب کننده ضروری است.
2_ مشکل : استپر موتور دارای سیم پیچ کوتاه یا اتصال کوتاه به جعبه موتور است
راه حل : به احتمال زیاد شما یک استپر موتور معیوب دارید. سعی نکنید موتورها را تعمیر کنید. باز کردن استپر موتور ممکن است باعث شود موتور مغناطیس خود را از دست بدهد و باعث عملکرد ضعیف شود. باز کردن قاب استپر موتور نیز گارانتی شما را باطل می کند. سیم پیچ موتور را می توان با اهم متر تست کرد. به عنوان یک قانون کلی، اگر استپر موتور سایز فریم NEMA 08 ، 11، 14، 15، 17، 23 یا 34 باشد و مدت گارانتی آن به پایان رسیده باشد، بازگرداندن این استپر موتورها برای تعمیر مقرون به صرفه نیست .
3_ مشکل : استپر موتور درایور استپر را به عقب هدایت می کند
راه حل : یک استپر موتورکه توسط جریان برق می چرخد، یک ولتاژ EMF برگشتی روی درایور ایجاد می کند. سرعت های بالاتر سطوح ولتاژ بالاتری تولید می کند. اگر سرعت چرخش بیش از حد زیاد شود، این ولتاژ ممکن است به درایور آسیب برساند. این امر به ویژه زمانی خطرناک است که موتور در حالی که درایور هنوز روشن است به عقب هدایت شود. هنگامی که ممکن است در معرض این پدیده باشید، توقف یا ترمز مکانیکی انجام دهید .
وقتی به تعمیرگاه دسترسی ندارید چه کاری باید انجام دهید؟
ممکن است یک روز هنگاهی که سوار اتومبیل خود میشوید و استارت میزنید موتور روشن نشود. در این صورت فقط کافی است پدال گاز اتومبیل را کمی فشار دهید و استارت بزنید تا موتور اتومبیل روشن شود. نگران نباشید چون میتوانید به راحتی اتومبیل خود را به تعمیرگاه برسانید و یا خودتان اقدام به تعویض استپر موتور کنید. در بعضی از خودروها حتما باید بعد از تعویض قطعات الکترونیکی موتور کامپیوتر (ECU) به دیاگ متصل شده و ریست شود. خودروهایی که از ECU زیمنس استفاده میکنند مانند بعضی مدلهای پراید، تیبا و پژو از این دستهاند. در این صورت تعویض استپر موتور توسط خودتان به تنهایی مشکل را حل نمیکند.
اگر به تعمیرگاه دسترسی ندارید و اتومبیلتان بعد از هر توقف و رها کردن پدال گاز خاموش میشود باید کمی دور آرام موتور را زیاد کنید، معمولا خودروهای انژکتوری پیچ تنظیم دور آرام ندارند و باید این کار را از طریق رگلاژ سیم گاز انجام بدهید. درب موتور (کاپوت) را باز کنید و سیم گاز را که معمولا کنار ورودی هوای دریچه گاز است پیدا کنید، سیم گاز اغلب ماشینها بوسیله یک خار مهار میشود، خار را در بیاورید سیم گاز را به آرامی عقب بکشید تا دور آرام به مقدار لازم افزایش پیدا کند، سپس خار را در جای خود بگذارید. فراموش نکنید بعد از تعویض استپر موتور سیم گاز را به حالت اولیه باز گردانید.
دیگر نشانههای خرابی استپر:
۱- وقتی موتور گرم میشود دور موتور بالا میرود حتی تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه هم میرسد.
۲- نوسان دور موتور در حین درجا کار کردن که معمولا با لرزش همراه است.
۳- کاهش شتاب خودرو در حالت گاز دادن.
۴- خاموش شدن خودرو با رها کردن پدال گاز.
۵- گیر کردن گاز و گاز نخوردن خودرو.
۶- بد روشن شدن خودرو در هوای سرد.
منبع مقاله: ترب