برترین های ترند روزعمومی

خرابی فن و تعویض پروانه کولینگ تاور و کولر هوایی

عموما بیشترین خرابی در سیستم کاهش دور کولینگ تاور، از قسمت تسمه پولی ناشی می شود. دلیل این مساله رطوبت بالا، تابش نور خورشید و آسیب دیدن تسمه ها بمرور زمان است. با توجه به همین موضوع پیشنهاد می کنیم در برج های خنک کننده صنعتی از سیستم گیربکس و یا موتور دور پایین با کوپل مستقیم استفاده کنید. اما اگر به هر دلیلی تسمه و پولی در سیستم وجود دارد، برنامه منظمی برای تعویض تسمه داشته باشید.

تعویض پروانه کولر آبی ????تعمیرات فوری ???? - خدمات تاسیسات غرب تهران

لازم به توضیح است که اگر قطر فن بیش از 1.2 الی 1.5 متر باشد، و از موتور دور پایین برای چرخش فن استفاده گردد، سرعت خطی لبه فن به بیش از 60 متر بر ثانیه میرسد که این سرعت در برج خنک کننده قابل قبول نیست و باید در قطرهای بالا حتما از کاهنده دور استفاده کرد.

رسوب گرفتن و خرابی کویل گالوانیزه و استیل در برج خنک کن مدار بسته

بیشترین ایراد و خرابی در ، بعد از سیستم فن مربوط به کویل فلزی و گالوانیزه است. در برج مدار بسته، کولینگ واتر داخل کویل فلزی و بدون تماس با محیط بیرون در حرکت است و آب مدار ثانویه، بر روی کویل پاشیده می شود. به مرور زمان و به خاطر سختی آب، بر روی کویل ها رسوب ایجاد می شود.

رسوب بیرون کویل باعث می شود انتقال حرارت کمتر شده و در عین حال، بعد از مدتی کویل زنگ بزند. بهترین راهکار برای از بین رفتن رسوب و گل و لای روی کویل کولینگ تاور مدار بسته، استفاده از است.

رسوب گرفتن، ایجاد گل و لای و زنگ زدن کویل گالوانیزه برج خنک کننده

بازرسی و تعمیر بدنه برج خنک کننده

بدنه، سازه و استراکچر برج خنک کن به خاطر اینکه در معرض آفتاب، وزش باد و ضربه قرار می گیرد، باید استحکام زیادی داشته باشد. کولینگ تاور های مدرن معمولا بدنه هایی از جنس کامپوزیت فایبرگلاس(FRP-GRP)، بتن و ورق آهن گالوانیزه یا استیل دارند. بدنه در واقع استراکچر اصلی برج خنک کننده است و باید تحمل وزن فن، موتورف گیربکس، پکینگ، فن استک و غیره را داشته باشد.

به همین علت اگر بدنه، ستون و پنل های کولینگ تاور دچار ترک خوردگی، شکستگی و یا جابجایی شوند، خطر های زیادی برای افرادی که اطراف Cooling tower هستند ایجاد می شود. در بازرسی بدنه، باید نقاط اتصال ستون ها به حوضچه و بسین، اتصال ستون ها به فن استک و اتصال ستون ها به پنل ها را به دقت بررسی کرد تا جایی دچار شکستگی و یا ترک نباشد.

اگر در زمان بازدید و بازرسی برج، متوجه وجود دفرمگی و تغییر شکل در بدنه و ستون ها شدید، حتما ناحیه مورد نظر را بررسی کنید چون معمولا تغییر شکل ها به مرور زمان باعث خرد شدن بدنه کولینگ تاور می شود.

در بشتر موارد شکستگی و خرد شدن بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس کامپوزیت، به دلیل خرید از تولید کنندگانی است که کیفیت محصول برایشان اهمیتی ندارد و برای کم شدن قیمت و سفارش پروژه ها از مواد اولیه و رزین بی کیفیت استفاده می کنند و یا داخل رزین فیلر کربنات کلسیم میریزند.

شکستگی، رسوب و خوردگی بدنه فایبرگلاس برج خنک کننده گرد یا بطری شکل

در برج خنک کننده بدنه فلزی و گالوانیزه، خرابی بدنه معمولا به صورت زنگ زدگی خود را نشان می دهد و پس از مدتی ضخامت آن بخش از بدنه کم شده و در نهایت سوراخ خواهد شد. باید دقت کرد که در کولینگ تاور پکیج استیل و گالوانیزه، ترک خوردن و شکستگی کمتر از نمونه های فایبرگلاس است و خرابی ها بیشتر از نوع خوردگی و زنگ زدن است. خوردگی و زنگ زدن به مرور زمان باعث سوراخ شدن بدنه برج خنک کننده، نشتی و هدر رفتن آب و کم شدن استحکام بدنه خواهد شد.

زنگ زدن و خورده شدن بدنه کولینگ تاور فلزی گالوانیزه

وضعیت بازرسی بدنه در با نمونه های فایبرگلاس و فلزی تفاوت دارد. در کولینگ تاور ساخته شده از بتن، آسیب بدنه به صورت کنده شدن قسمتی از بتن و مشاهده میلگرد های داخل بدنه اتفاق می افتد.

در این موارد، به مرور زمان میلگرد به علت تماس مستقیم با آب زنگ می زند و باعث کمتر شده استحکام بدنه بتنی و در مواردی ریزش جزئی و کلی کولینگ تاور خواهد شد. خرابی بدنه بتنی معمولا در Cooling tower پتروشیمی، پالایشگاه، کارخانه های فولاد و نیروگاه ها اتفاق می افتد.

خرابی و آسیب دیده بدنه داخلی و بتن برج خنک کن – Concrete cooling tower

سوالات رایج در مورد خرابی، اسید شویی، تعمیر، رسوب گیری و تعویض قطعات برج خنک کننده

بهترین گزینه برای تعویض پکینگ رندوم اسپلش یا رندوم مدیا چیست؟

مدیای رندوم اسپلش که شکل استوانه ای دارد در اصل یک مدیا برای تصفیه فاضلاب است. این مدیا بعد از مدتی به عنوان پکینگ از سوی برخی تولید کنند برج خنک کننده معرفی شد. مشکل اصلی رندوم اسپلش، نحوه قرار دادن آن در برج خنک کننده و سپس سرویس آن ها در زمان تعمیرات کولینگ تاور است. فیلینگ رندوم اسپلش استوانه ای به صورت عمده به داخل برج خنک کننده در شرایطی که کف آن توری نصب شده ریخته می شود.

البته توری ها به مرور زمان شکم داده و در برخی موارد پاره می شوند که در نتیجه مدیای رندوم به داخل مخزن ریخته می شود. علاوه بر این مساله در زمانی که نیاز به رسوب گیری است، تخلیه این پکینگ ها بسیار سخت است

 استفاده از توری برای ریختن پکینگ رندوم اسپلش در برج خنک کن

بهترین گزینه برای جایگزینی و تعویض رندوم اسپلش، استفاده از پکینگ با کیفیت تریکل (نت) اسپلش است که عمر مفید بسیار بالایی دارد و چیدمان و خارج کردن آن از کولینگ تاور بسیار آسان است. . پکینگ در برج های خنک کننده قطرات آب را بنحو ریز و پاششی به طرف تشتک هدایت میکند. 

با توجه به تفاوت راندمان پکینگ فیلم با اسپلش ضد رسوب، حجم پکینگ نت اسپلش برای تعویض چقدر باید بیشتر باشد؟

با توجه به این مساله که سطح مفید پکینگ فیلم در حدود 150 متر مربع بر متر مکعب است و سطح مفید تبخیر پکینگ نت اسپلش ویژه، 130 متر مربع در متر مکعب است، به صورت میانگین به ازای ارتفاع 60 سانتیمتر پکینگ فیلم، باید 90 سانتیمتر یعنی دو بلوک پکینگ اسپلش ضد رسوب استفاده کرد.

سطح مفید تبخیر پکینگ نت اسپلش و پکینگ اسپلش گرید مدل FC70.34

فصل و زمان مناسب برای سرویس برج خنک کن و تعمیرات و نگهداری چه وقت است؟

به دلیل اینکه معمولا در نیمه دوم بهار و تابستان برج خنک کننده به صورت کاملا در مدار است و همچنین سرما در فصل زمستان کار را بر روی کولینگ تاور سخت می کند، ما فصل پاییز را به عنوان بهترین زمان برای تعمیر، سرویس دوره ای و عوض کردن پکینگ و فن برج خنک کن پیشنهاد می کنیم.

نوع فن و کیفیت آن چه تاثیری بر راندمان کولینگ تاور دارد؟

همانطور که میدانید، وظیفه فن ایجاد جریان هوا برای تبخیر مناسب است. اگر فن کیفیت مناسبی نداشتعمیرات برج خنک کننده فایبرگلاس شامل نگهداری، مرمت، بازسازی و تعمیر کولینگ تاور چیلر و صنعتی است که باید توسط کادر مجرب انجام پذیرد. تعمیر برج خنک کننده چیلر یکی از عملیات های سالیانه قبل از راه اندازی چیلر تراکمی یا جذبی آب خنک بحساب می آید.

تعمیر برج خنک کننده فایبرگلاس اکثراً به آب بندی مخزن کولینگ تاور (تشتک) نیازمند است. تعمیرات برج خنک کن مدور یا مکعبی با بدنه فایبرگلاس عمدتاً شامل آب بندی، تعویض پکینگ، سرویس آب پخش کن و روغن کاری گیربکس می شود.

شامل عملیات های مختلفی بوده که در هرکدام از آنها بایستی، متخصص درای دانش، اطلاعات و مهارت کافی جهت عیب یابی و نهایتاً در رفع ایراد کولینگ تاور اقدام نماید. علاوه بر این یک تیم حرفه‌ای باید رزومه و تجربه کاری بالایی در خصوص تعمیرات برج خنک کن داشته باشد. قبل از انجام امور تعمیری کولینگ تاور باید آشنایی کاملی با قطعات سازنده آن بهمراه وظیفه و ارتباط اجزا در دست داشته باشیم.

در حقیقت کل نگری و جزء نگری در خصوص ارتباط اجزا و وظیفه منحصر بفرد هرکدام می‌بایست مد نظر قرار گیرد. سرویس برج خنک کننده اغلب بصورت جزئی در حد تعمیر یا تعویض برخی قطعات و بعضاٌ با طیفی گسترده تر، شامل تعویض کلی کولینگ تاور می‌گردد.

دلایل نیاز به تعمیر برج خنک کننده

اجزای سازنده برج خنک کن مانند سایر تجهیزات صنعتی پس از مدتی یا بصورت طبیعی و یا در اثر حوادث دچار خرابی می‌شوند. در برخی موارد خسارات وارد شده به قطعات تا حدی بالاست که بهترین راهکار، تعویض برج خنک کننده می‌باشد. بدین منظور، قبل از شروع هرگونه اقدامی، باید ابتدا برآورد هزینه نهایی جهت تعمیر و راه اندازی کولینگ تاور صورت پذیرد.

بنابراین وجود یک متخصص حرفه‌ای در زمینه تعمیر برج خنک کننده، امری ضروری است. بطور کل متداول ترین تعمیرات برج خنک کن شامل، تعویض پکینگ، سرویس و شستشوی کویل، بازسازی بدنه، آورهال سیستم هوارسانی (فن و الکتروموتور)، تعویض نازل یا اسپرینکلر تعمیر یا خرید کویل می‌شود. جهت اطلاعات بیشتر در مورد پروانه فن کولینگ تاور و قیمت فن برج خنک کننده با شرکت ما تماس حاصل فرمایید

 

دکمه بازگشت به بالا