قیمت پژو پارس سال سفارشی elx با موتور xu7p
کسی فکرش را نمی کرد شرکتی فرانسوی که در قرن نوزدهم میلادی کار خود را با ساخت ابزار آلات و لوازم آشپزخانه آغاز کرد، روزی به یکی از بزرگترین بازیگران صنعت خودروی ایران بدل شود. به هر حال امروزه خودروهای پژو در بازارهای جهانی چندان هم پر طرفدار نیستند. شروع همکاری پژو با ایران خودرو به بیش از 30 سال پیش باز می گردد. البته این همکاری همیشه هم بی حاشیه نبوده است. پژو با مدل 405 پای خود را به صنعت خودروسازی ایران باز کرد. ایران خودرو مدل پارس را که در واقع فیس لیفتی از پژو 405 بود و نباید یک خودروی جدید به حساب می آمد، در سال 1379 به بازار عرضه نمود که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شد. طبق سایت ایران خودرو، این شرکت معتقد است که پژو پارس نخستين خودروي لوكس در ايران مي باشد. البته مشخص نیست که با چه ملاک و معیاری این خودرو لوکس معرفی شده است ولی لوکس نامیدن پارس حتی 20 سال قبل، فکاهی به نظر می رسید. در ابتدا این خودرو با نام پرشیا به بازار عرضه شد ولی به دلایلی نام پارس جایگزین نام قبلی شد. در سال 1383، پارس ELX برای اولین بار معرفی شد که امکانات خوبی نسبت به خودروهای آن سال ها ارائه می کرد و از موتور قوی تری نیز بهره می برد اما به دلیل قیمت گذاری و بازاریابی نامناسب نتوانست چندان موفق عمل کند. پس از گذشت بیش از 20 سال از معرفی پارس، ایران خودرو پارس ELX سفارشی با موتور XU7P را معرفی کرده است، خودرویی که با مقایسه آن با نمونه های 20 سال پیش و نیم نگاهی به تغییرات صورت گرفته در این سال ها در دنیای خودرو، به خوبی وضعیت درجازدن صنعت خودروی کشورمان را نشان می دهد. به هر حال در اردیبهشت ماه 1401، ایران خودرو 7 نوع پارس با نام های پارس سال، سال XU7P، LX، LX سفارشی TU5، سال سفارشی XU7P، ELX سفارشی XU7P و ELX سفارشی TU5 را با 3 موتور و رده های تجهیزاتی گوناگون به بازار عرضه می کند. گرچه این 7 مدل به عنوان مدل های روی خط تولید شرکت عنوان شده اند اما تمامی آن ها در طرح های فروش اقساطی خودرو ارائه نمی شوند. امروز قصد داریم به پژو پارس ELX سفارشی با موتور XU7P بپردازیم که مدتی است از سوی ایران خودرو به بازار عرضه شده است.
مشخصات فنی پژو پارس XU7P
مهمترین تغییر پارس سال سفارشی جدید به پیشرانه ارتقا یافته موسوم به XU7P مربوط میشود که اگرچه از نظر مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته است اما قدرت و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید میکند. ایرانخودرو مدعی است این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید میکند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میلسوپاپ، سرسیلندر و… ایجاد میشود. طبق اظهارات ایرانخودرو، دور پیشرانه در دنده نهایی کاهش یافته است تا علاوه بر کمتر شدن سر و صدای پیشرانه مصرف آن نیز کاهش یابد. همچنین گفته میشود یکی از مهمترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی خرابی واشر سرسیلندر در پیشرانه XU7P رفع شده است هرچند این موضوع باید در عمل ثابت شود.
ایرانخودرو میگوید مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه اصلاح شده به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است که کاهش قابلتوجهی را نسبت به مصرف ۹ لیتری پیشرانه XU7 نشان میدهد.
مشخصات فنی پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P | |
کد کلاس (های) خودرو | ۳۵۱۰۳ |
نوع موتور | XU7 P |
حجم موتور (cc) | ۱۷۶۱ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۹.۳ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۸۵ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۷.۰۶ |
طول خودرو (mm) | ۴۴۹۸ |
عرض خودرو (mm) | ۱۷۰۴ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۱۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۶۹ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۶۵ |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | ۴۷۰ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۶۶ |
گارانتی | ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) |
امکانات و تجهیزات پژو پارس سال
پژو پارس سال سفارشی XU7P و پژو پارس سال سفارشی ELX از نظر تجهیزات تفاوت زیادی با نسخه عادی ندارد و تنها برخی موارد همچون پشت آمپرهای جدید، دسته راهنمای متفاوت، سنسور نور و باران و… به آن افزوده شدهاند. در جدول زیر میتوانید امکانات و تجهیزات این دو مدل را مشاهده کنید:
پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P | پژو پارس سال سفارشی ELX با پیشرانه XU7P | |
کد کلاس (های) خودرو | ۳۵۱۰۳ | ۳۵۱۰۲ |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC) | هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | اتوماتیک | اتوماتیک |
سیستم صوتی | رادیو پخش | مالتی مدیا |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان، چراغهای عقب دودی، چراغخطر سوم سقفی |
آینهها | آینههای جانبی برقی راهنمادار | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب، شیشههای عقب دودی | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب شیشههای عقب دودی |
تزئینات | تریم دورنگ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچهای | تریم دورنگ مشکی – کرم، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچهای |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دندهعقب | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دندهعقب، دوربین دندهعقب، اخطار کاهش باد لاستیکها TPMS |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ آلومینیومی | ۱۵ اینچ آلومینیومی |
صندلی | تنظیم دستی پشتی صندلیهای جلو | تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو |
سایر تجهیزات | دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق | دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق، دسته راهنمای طرح جدید، سنسور نور و باران، جلو آمپر دیجیتال |