برترین های ترند روزعمومی

بهترین گیربکس برای پژو پارس

ارائه انواع گیربکس و قطعات گیربکس و دیفرانسیل با ارزانترین قیمت در بخش تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران قابل ملاحظه است.گیربکس پژو پارس یکی از اجزای اصلی خودرو می باشد و اهمیت آن کم تر از موتور نیست.The best gearbox for Peugeot Pars

دلیل اهمیت بالای آن نیز این است که:

(الف) هر موتوری حداکثر دور محدودی دارد و نمی تواند بالاتر از این دور کار کند و

(ب) این که هر موتوری با حداکثر دور خود، نیرو و گشتاور معینی را می تواند تولید کند.

گیربکس پژو پارس یا به موتور، در واقع مکانیسمی دارد که طی آن، میزان معینی از دور موتور، با استفاده از چرخ دنده های مختلف و با سرعت ها و قدرت های متفاوت، به چهار چرخ خودرو منتقل می شود. در نتیجه این عمل، نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل خواهد بود.

گیربکس پژو پارس این امکان را برای راننده فراهم می سازد که بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد دور موتور، بتواند موتور را در بهترین حالت عملکرد نگه دارد.تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه می باشد. بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است.

همان طورکه ملاحظه شد، وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو، ضروری است. حال باید دید که چنین سیستمی چگونه عمل می کند و چگونه نیروی موتور با دورهای مختلف، به چهار چرخ خودرو منتقل می شود.

به طور مثال، در گیربکس پژو پارس پنج دنده، یکی از پنج چرخ دنده به میله خروجی از گیربکس قفل شده و سپس نیروی حاصل از موتور، با سرعت موردنظر به چرخ ها منتقل می شود. اما در ادامه، قبل از این که به بررسی مکانیسم عملکرد گیربکس های پیچیده بپردازیم، بهتر است با استفاده از یک طرح کلی، مروری بر اصول اولیه عملکرد سیستم انتقال قدرت موتور داشته باشیم.

شکل زیر در واقع یک طرح کلی از سیستم گیربکس است که به وسیله کلاچ به موتور متصل می شود. کلاچ ابزاری است که امکان قطع و وصل گیربکس و موتور را به یکدیگر امکان پذیر می سازد. همان طورکه در شکل زیر می بینید، وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید، اتصال موتور و گیربکس قطع می شود و سپس زمانی که خودرو در دنده بوده و موتور، روشن و درحال کار کردن است، اتومبیل می تواند پس از طی مسافت معینی متوقف شود.

وقتی کلاچ را رها می کنید، دوباره اتصال گیربکس با موتور برقرار می شود و میله ورودی به موتور (یعنی همان میله و چرخ دنده سبز رنگ در تصویر بالا) با سرعت برابر با سرعت موتور، شروع به چرخیدن می کند. میله و چرخ دنده های قرمز رنگ نیز یک واحد مستقل می باشند و به طور مستقیم به چرخ دنده سبز رنگ متصل هستند و همانند میله سبز رنگ، زمانی که با کلاچ درگیر هستند، همواره در حال چرخیدن می باشند و نیروی خود را از موتور می گیرند.

چنان که در تصویر بالا دیده می شود، میله زرد رنگ به طور مستقیم به متصل است و چرخ ها را به حرکت در می آورد. بنابراین هرگاه چرخ ها در حال حرکت باشند، این میله نیز در حال حرکت خواهد بود. ولی باید دقت داشت که چرخ دنده های آبی رنگ به میله زرد رنگ قفل نیستند و آزادانه حول آن می چرخند.

گفتنی است، هنگامی که موتور خاموش است و خودرو نیز در حال حرکت است، میله زرد رنگ، درون چرخ دنده های آبی رنگ، هرز می چرخد. همان طورکه می بینید، قطعه بنفش رنگ نیز به میله زرد رنگ قفل است.

نقش این قطعه این است که یکی از چرخ دنده های آبی رنگ را به میله زرد رنگ قفل کند. بدین ترتیب که با حرکت میله به سمت چپ یا راست، دندانه های آن وارد سوراخ های موجود در چرخ دنده های آبی شده و به آن ها قفل می شود. فیلم زیر به خوبی گویای این واقعیت است که وقتی خودرو را در دنده یک می گذارید، چه اتفاقی می افتد.

توضیح : گیربکس پژو پارس معمولی با گیربکس پژو پارس با موتور (TU5) تفاوت دارد.

همان طورکه در تصویر زیر مشاهده می شود، وقتی خودرو وارد دنده یک می شود، قطعه بنفش رنگ به چرخ دنده آبی رنگ سمت راست، قفل می شود. با چرخش میله سبز رنگ توسط موتور، چرخ دنده های قرمز رنگ و در نتیجه چرخ دنده های آبی رنگ شروع به چرخیدن می کنند.

میله زرد رنگ نیز که الان در دنده یک، به چرخ دنده سمت راست قفل شده است، شروع به گردش می کند. گفتنی است، چرخ دنده آبی رنگ سمت چپ نیز در حال حرکت است، اما حرکت آن تأثیری بر چرخش میله زرد رنگ ندارد. وقتی خودرو وارد دنده دو می شود، میله زرد رنگ به سمت چپ حرکت می کند و به چرخ دنده آبی رنگ سمت چپ قفل می شود. ازآن جاکه این چرخ دنده کوچک تر است، سرعت چرخش میله زرد رنگ و در نتیجه سرعت خودرو نسبت به دنده یک، بیش تر می شود.

همین طور هرچه دنده بالاتر می رود، چرخ دنده کوچکتری از چرخ دنده های آبی رنگ، درگیر می شود و سرعت افزایش می یابد.زمانی که دنده روی خلاص است، میله زرد رنگ به هیچ کدام از چرخ دنده های آبی رنگ قفل نیست؛ بنابراین خودرو نیز حرکت نخواهد کرد.اکنون که اصول اساسی عملکرد گیربکس را می دانیم، باید ببینیم که گیربکس های واقعی در اتومبیل ها چگونه پنج یا شش دنده را تعویض می کنند.

عملکرد گیربکس های شش دنده، دقیقاً مشابه مواردی است که در بالا اشاره شد. با این تقاوت که چون تعداد دنده ها بیش تر است، تعداد قطعات بنفش رنگی که هریک از این دنده ها را به میله اصلی قفل می کند نیز بیش تر خواهد بود. لازم به ذکر است که هر یک از این قطعه های بنفش رنگ می توانند دو دنده را انتخاب کنند.

شکل زیر طرح کلی یک گیربکس شش دنده را نشان می دهد. همان طورکه ملاحظه می کنید، انتخاب هر کدام از این قطعات از داخل خودرو و به وسیله دسته دنده صورت می گیرد که به طور خلاصه، مراحل آن را بررسی می کنیم.

حالت  های دسته  دنده: در این تصویر، دسته  دنده یک خودرو با گیربکس شش دنده همراه با حالت  های مختلف قرارگیری آن نشان داده شده است.
دنده خلاص: در این تصویر، گیربکس در حالت خلاص قرار دارد و هیچ کدام از دنده  ها درگیر نیستند.
دنده یک: وقتی دسته  دنده را به سمت چپ حرکت می  دهیم، قطعه بنفش  رنگ بین دنده یک و دو انتخاب می  شود و با فشار دادن آن به جلو، دنده یک درگیر می  شود.
دنده دو: با حرکت دسته  دنده به طرف چپ، دوباره وارد فضای بین دنده یک و دو می  شویم و با فشار به سمت عقب، دنده دو درگیر می  شود.
دنده سه: در این حالت وقتی دسته  دنده در وسط قرار می  گیرد، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار انتخاب می  شود و با فشار آن به جلو، دنده سه انتخاب می  شود.
دنده چهار: در این حالت نیز همانند حالت قبل، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار قرار می  گیرد و با کشیدن آن به سمت عقب، دنده چهار انتخاب می  شود.
دنده پنج: با حرکت دسته  دنده به طرف راست، قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب قرار می  گیرد و مجدداً با فشار دسته  دنده به سمت جلو، دنده پنج درگیر می  شود.
دنده عقب: با قرار گرفتن قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب و سپس با فشار دسته  دنده به سمت عقب، خودرو وارد دنده عقب می  شود.

برخی مدل ها با گیربکس پژو پارس در ظاهر یکی هستند اما به لحاظ محتوای چرخ دنده ها با هم تفاوترپورتاژ – گیربکس‌های zf جزو بهترین انواع گیربکس در جهان به حساب می‌آید. این گیربکس‌ها ساخت کشور آلمان هستند و تا چند سال پیش در خودروهایی مانند پژو 405، سمند و پژو پارس مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در حال حاضر فقط در خودروی پژو پارس استفاده می‌شود.

استفاده از این نوع گیربکس مزایای زیادی دارد. از جمله مهم‌ترین مزایای این گیربکس این است که در پیچ جاده‌ها دنده تعویض نمی‌شود. در مقابل قیمت گیربکس zf پژو پارس و هزینه‌های نگهداری و تعویض روغن آن در مقایسه با سایر خودروها کمی بالاتر است. ما قصد داریم شما را با گیربکس zf بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

بزرگترین سازنده گیربکس در کل جهان، شرکت آلمانی zf است. در کشور ما نیز تا سال 2002 از این گیربکس در ساخت خودروهایی نظیر پژو 405 و سمند استفاده می‌شد. اما در حال حاضر فقط پژو پارس در ایران مجهز به گیربکس zf است.

هزینه تعمیر گیربکس پژو پارس در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده کمی بالاتر است. مصرف سوخت در خودروهای مجهز به گیربکس zf نیز کمی بالا است. روغن مناسب برای این نوع گیربکس، روغن قرمزرنگ REXON III است. میزان استفاده از این روغن نیز 6 لیتر است.

گاها برخی قطعات این گیربکس به‌راحتی در بازار ایران یافت نمی‌شود که باعث نارضایتی صاحبان این خودرو می‌شود. اما در مقابل مزایای این نوع گیربکس نیز در مقایسه با انواع دیگر گیربکس‌ها قابل‌توجه است. جهت نصب و آگاهی از قیمت گیربکس اتوماتیک پژو پارس tu5 تعمیر گیربکس پژو پارس به وب سایت مراجعه کنید.

مزایای گیربکس zf

یکی از اصلی‌ترین مزایای این نوع گیربکس، کیفیت بالا، سبک و جمع‌وجور بودن است. از دیگر مزایای گیربکس zf موارد زیر است:

  • در این نوع گیربکس‌ها در پیچ جاده‌ها دنده تعویض نمی‌شود.
  • این نوع گیربکس با سیستم‌های هیبریدی سازگاری خوبی دارد.
  • به علت وجود پمپ گیربکس در این گیربکس، حتی اگر پیشرانه بنزینی خاموش هم باشد، عملکرد گیربکس متوقف نمی‌شود.

نصب گیربکس اتوماتیک پژو پارس

بسیاری از افراد از گیربکس دستی و سختی‌های استفاده از آن خسته می‌شوند و تصمیم به جایگزینی آن با گیربکس اتوماتیک را دارند. خستگی، سختی استفاده از گیربکس‌های دستی در ترافیک‌های شدید در طولانی‌مدت و آسیب به پا و سیستم ستون فقرات ناشی از گرفتن کلاچ به مدت زیاد ازجمله دلایل گرایش افراد به استفاده از گیربکس اتوماتیک است.

در برخی از خودروهای ایرانی، امکان تبدیل گیربکس‌های دستی به اتوماتیک وجود ندارد و یا ازنظر اقتصادی صرفه ندارد. اما در خودروی پژو پارس این امکان وجود دارد که گیربکس اتوماتیک جایگزین گیربکس دستی شود. قیمت گیربکس zf پژو پارس با در نظر گرفتن مزایای قابل‌توجهش، توجیه اقتصادی دارد که سایت آنلاین گیر بکس با فروش گیربکس اتوماتیک در تهران با قیمت های منصفانه در کنار شما است تا با بهترین و با کیفیت ترین محص.ل را دست شما مشتریان عزیز برساند.

نکات مهم در تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

به‌منظور تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک در این خودرو توجه به موارد زیر ضروری است:

  • گیربکس اتوماتیک باید حتما از نوع zf آلمانی باشد.
  • گیربکس اتوماتیک zf نو در بازار ایران وجود ندارد. لذا از گیربکس‌های استوک و دست‌دوم استفاده می‌شود.
  • در صورت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، شتاب خودرو کمی کاهش و مصرف سوخت کمی افزایش می‌یابد.
  • در صورت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، دسته‌دنده، پشت آمپر و سیم‌کشی‌ها نیز باید تعویض گردد.
  • تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک در خودروی پژو پارس حداقل 3 روز زمان می‌برد.
  • قیمت گیربکس zf پژو پارس با توجه به کیفیتی که دارد، در مقایسه با سایر خودروها کمی بالاتر است.
  • پس از تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، حساسیت راننده به نگهداری از گیربکس خودرو باید افزایش پیدا کند.
  • بررسی منظم و به‌موقع روغن گیربکس و مراجعه به تعمیرگاه در زمان بروز صدا و اختلال در گیربکس اموری ضروری هستند.

قیمت گیربکس استوک پژو پارس

همان‌طور که گفته شد گیربکس zf نو در بازار موجود نیست. لذا کسانی که به دنبال استفاده از گیربکس اتوماتیک هستند، حتما باید از استوک آن استفاده کنند.متاسفانه در ایران به دلیل وجود تورم، قیمت کالاها ثابت نیست و طی زمان افزایش می‌یابد. اما قیمت استوک گیربکس اتوماتیک zf برای خودرو پژو پارس در اوایل دی‌ماه سال 1401 از 5 تا 11 میلیون تومان است. قیمت گیربکس zf پژو پارس بستگی به میزان کارکرد و کیفیت آن دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا