چرا هایما S7 بخریم؟
چرا هایما S7 بخریم؟ مزایا و معایب هایما S7
طی دو دهه اخیر، همگام با افزایش تمایل مشتریان به خرید خودروهای شاسیبلند و کراساوور، رشد سریع خودروسازان چینی سبب شد تا بازار خودروی کشورهای درحالتوسعه و مناطقی همچون خاورمیانه تحت اختیار آنها درآید و خرید اقساطی هایما s7 بین مشتریان ایرانی محبوبیت پیدا کنند.
تولید و عرضه محصولات هایما در ایران، با همکاری ایران خودرو صورت میگیرد و تاکنون سه محصول هایما S7، هایما S7 توربو و هایما S5 از این برند به بازار کشورمان عرضه شدهاند. فروش اقساطی هایما s7 توسط ایران خودرو با دو هدف انجام شد: نخست آنکه عرضه محصولاتی همانند هایما S7 توربو سبب میشد تا این خودروساز بزرگ همچنان در کورس رقابت با کرمان موتور و مدیران خودرو باقی بماند و محصولاتی مطابق خواست مشتریان به بازار عرضه کند. هدف دوم نیز ارائه محصولی جایگزین برای سوزوکی گرند ویتارا بود که محصولی قدیمی محسوب میشد و ضرورت داشت آن را با خودرویی جدید نظیر هایما S7 توربو جایگزین کرد.
تولید هایما اس 7 توربو بهعنوان نسخه ارتقایافته و جایگزین هایما S7 معمولی از سال 1396 آغاز شد و با وجود همه مشکلات، این خودرو در تیراژی محدود همچنان به تولید میرسد. دو رقیب اصلی این خودرو در بازار کشورمان چری تیگو 5 مدیران خودرو و جک S5 کرمان موتور هستند، هرچند محصولات کمتر شناخته شدهای همچون هنتنگ X5 را نیز میتوان به عنوان رقبای این خودرو تلقی کرد.
بررسی مزایای هایما S7 توربو
Haima s7 توربو همانند هر خودرو دیگری، مزایا و معایبی دارد و خرید آن برای مشتری با مجموعهای از ارزشهای مثبت و منفی همراه است. در این مطلب، به بررسی مزایای هایما S7 توربو خواهیم پرداخت و مشوقهای خرید این خودرو را برای شما بازگو خواهیم کرد. اگر به دنبال خرید یک کراساوور چینی مونتاژ داخل هستید یا صرفا به افزایش اطلاعات عمومی خود علاقه دارید، در ادامه متن با ما همراه باشید تا مزایای هایما S7 توربو را موردبررسی قرار دهیم.
مزیت اول: قوای فنی قدرتمند نسبت به رقبا
اگر به مشخصات فنی خودروهای چینی که طی سالیان اخیر وارد بازار کشورمان شدهاند توجه کرده باشید، حتما متوجه شدهاید که وجه مشترک آنها استفاده از پیشرانههای 1.5 لیتری توربوشارژر است که سبب میشود این محصولات تواناییهای حرکتی مشابهی نسبت به یکدیگر داشته باشند. خوشبختانه یکی از مزایای هایما S7 توربو در این حوزه، قوای فنی متفاوت و قدرتمند آن است که این خودرو را نسبت به رقبایش متمایز جلوه میدهد. پیشرانه درنظرگرفتهشده برای نسخه توربوشارژر S7 از نوع 1.8 لیتری توربوشارژر است که حداکثر 170 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
این ارقام در ترکیب با گیربکس ششسرعته اتوماتیک، عملکردی معجزه آسا برای هایما S7 توربو ایجاد میکنند و این خودرو را قادر میسازند تا در زمانی بین 10 الی 11 ثانیه، از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. در بازاری که توسط کراساوورهای کند با جعبهدندههای CVT اشباع شده است، خرید هایما اس 7 توربو برای مشتری، ارزش افزوده قابلتوجهی در حوزه تواناییهای حرکتی بههمراه خواهد داشت.
مزیت دوم: امکانات رفاهی متعدد
بارها در مطالب مختلف با این مفهوم که وجود امکانات رفاهی متعدد را جزو مزایای خودروهای چینی بیان میکند، برخورد داشتهایم. برخلاف رویه چینیها در عرضه خودروهای فولآپشن، این محصولات در کشورمان مورد دستکاری قرار میگیرند و درنتیجه، بسیاری از امکانات رفاهی آنها حذف میشود.
خوشبختانه بهرهمندی از امکانات رفاهی متعدد، همچنان یکی از مزایای هایما S7 محسوب میشود و این خودرو حین مونتاژ در ایران خودرو، دستخوش تغییرات ناخواسته نشده است. برخی از امکانات رفاهی محصول بلندقامت هایما عبارتند از: چهار کیسههوا، فرمان برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، دوربین 360 درجه، سنسور نور و باران و دوربین عقب که خرید این خودرو را به یک تجربه دلپذیر برای مشتری تبدیل میکنند.
مزیت سوم: کابین راحت و جادار
هایما یکی از برندهای زیرمجموعه گروه فاو است و بر اساس همکاری نزدیک فاو و مزدا شکل گرفته است. هایما در ابتدا محصولات مزدا را با برند خود به بازار چین عرضه میکرد و پس از چند سال، موفق شد تا بر اثر همکاری با شریک ژاپنی، به یک خودروساز تبدیل شود. با وجود استقلال هایما از مزدا، همکاریهای این دو شرکت در زمینه خودروسازی همچنان ادامه دارد و نسخه توربو haima s7 نیز بر اثر همین همکاریها توسعه یافته است. هایما اس 7 توربو براساس پلتفرمی مشترک با مزدا تریبیوت توسعه یافته است و از این رو، کابین جادارتری نسبت به رقبایش همچون چری تیگو 5 و جک S5 ارائه میدهد. این مورد از مزایای هایما S7 توربو در بازاری که مشتریان کراساوورها را برای استفاده خانوادگی خریداری میکنند، بهشدت مهم و تاثیرگذار است.
مزیت چهارم: ظاهر زیبا و متناسب
با وجود پیشرفتهای شگرف خودروسازان چینی طی دهههای اخیر، همچنان اتومبیلهای چینی از نظر طراحی ظاهری در شرایط کاملا مطلوبی قرار ندارند. به جز چند برند شناختهشده و معروف چینی که نسبت به استخدام طراحان شناختهشده اقدام کردهاند، باقی شرکتها همچنان روند الگوبرداری از دیگر خودروسازان را ادامه میدهند که نتیجه آن، خلق محصولاتی عجیب و ناهماهنگ است.
خوشبختانه هایما در فرآیند توسعه مدل S7 از همکاریهای نزدیک خود با مزدا بهره برده و محصولی زیبا را روانه بازار کرده است که تمامی قطعات ظاهری آن با یکدیگر همخوانی دارند و میتوان گفت که زیبایی ظاهری یکی از مزایای هایما S7 توربو محسوب میشود. البته زیبایی ظاهری این خودرو به حدی نیست که بتوان هایما اس 7 توربو را همرده محصولات ژاپنی توصیف کرد؛ با این حال، کراساوور هایما نسبت به بسیاری از خودروهای چینی دیگر که در بازار حضور دارند، زیباتر ارزیابی میشود.
معایب هایما S7 توربو
در اولین بخش از مقاله «معایب هایما s7 توربو» ابتدا نگاهی به تاریخچه ورود هایما s7 به بازار جهانی خواهیم داشت. هایما S7 در سال 2010 توسط چین به بازار عرضه شد. یکسال بعد یعنی در سال 2011 این شاسیبلند مورد فیسلیفت قرار گرفت که طی این فیسلیفت ایرادات ظاهری هایما S7 از بین رفت و با چهره بهمراتب زیباتر و جوانپسندانهتر در اختیار خریداران قرار گرفت. با توجه به ابعاد و اندازه هایما اس7 باید گفت که این خودرو بر روی پلتفرم مزدا تریبیوت شکل گرفته که نسبت به اغلب کراساوورهای چینی موجود در بازار کشور از کابین جادارتری برخوردار است. ر سال 1394 شرکت طی همکاری با شرکت خودروسازی هایما چین، تصمیم گرفت اولین فیسلیفت هایما S7 را روانه بازار داخلی کند، اما طراحی نهچندان زیبا و موتور ضعیف این خودرو باعث شد تا در سال 95، دومین فیسلیفت هایما S7 با پیشرانه توربو مهمان جادههای کشورمان شود.
هایما s7 توربو از نظر طراحی ظاهری از اولین سال ورود به بازار با تغییرات زیادی همراه بوده است. طراحان هایما S7 توربو معتقدند که تمام موارد و تغییرات صورت گرفته در این خودرو در راستای قدرت بخشیدن به ظاهر جدید هایما S7 توربو مورد استفاده قرارگرفتهاند که البته این قدرت فقط در ظاهر خودرو بهچشم میآید و در عمل این قدرتمندی کمرنگتر میشود. هایما S7 توربو در بازار داخلی از نظر طراحی ظاهری و مشخصات فنی در این رنج قیمتی رقبای بسیاری دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم یک بررسی اجمالی در رابطه با هایما s7 توربو داشته باشیم و معایب آن را ذکر کنیم.
کیفیت پایین متریال کابین هایما S7 توربو
وقتی وارد کابین هایما S7 توربو میشوید، استفاده از متریال بیکیفیت و پلاستیک خشک حس ناخوشایندی را برایتان رقم میزند. گرچه استفاده از دو رنگ مشکی و نارنجی در صندلیها و رویه دربها در ابتدای ورود به کابین خیره کننده به نظر میرسند اما طراحی داشبورد مشکیرنگ هایما اس7 توربو قدیمی است و استفاده از مواد بیکیفیت در کنار ادوات کنترلی که برای ساخت آن از پلاستیک خشک استفاده شده شما را دلسرد خواهد کرد.
مطمئنا بهکارگیری چنین متریالی در اغلب بخشهای داخلی خودرو موجب میشود تا پس از مدتی سروصدای کابین به گوش برسد که برای شاسیبلندی در این رنج قیمتی قابلقبول نخواهد بود. پس باید گفت که این کمپانی در کابین و طراحی داخلی خودرو کمی ضعیف عمل کرده است و باعث میشود با سوار شدن در هایما S7 توربو حس یک خودروی ارزانقیمت به شما دست دهد. بهطور کلی هایما S7 توربو از لحاظ طراحی بدنه و طراحی کابین نمره قابل قبولی را کسب نمیکند.
ضعف ایمنی در هایما S7 توربو
متاسفانه هایما S7 توربو توسط موسسه ایمنی C-NCAP مورد بررسی قرار نگرفته است و نمیتوان به این شاسیبلند چینی امتیازی در بخش ایمنی داد. البته ناگفته نماند که 4 عدد کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS+EBD+EBA، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری و HAC (کنترل ایستایی در سربالایی) از تجهیزات ایمنی هایما S7 توربو بهشمار میآیند، اما با این حال نمیتوان به مقاومت بدنه و ایمنی سرنشینان عقب اطمینان بالایی داشت. در این شاسیبلند چینی تنها برای سرنشین جلو و راننده کیسه هوا در نظر گرفته شدهاست و برای سرنشینان عقب خودرو، آپشن ایمنی وجود ندارد.
تجربه نه چندان مطلوب رانندگی
در بخش رانندگی هم شاهد معایب هایما S7 توربو هستیم؛ به محض وارد شدن به خودرو متوجه ارتفاع زیاد و گلگیرهای حجیم این خودرو خواهید بود که این موضوع دید راننده را کاهش میدهد و محدود بودن تعداد دوربینها و کیفیت کم آنها نیز در رفع این مشکل کمکی نمیکند. هایما S7 توربو از سیستم تعلیق بسیار نرمی برخوردار بوده که حس خوشایندی برای سرنشینان خواهد داشت؛ ولی چنین نرمی در کنار فاصله زیاد خودرو از سطح زمین و همینطور انتقال نیروی پیشرانه توربوشارژ این خودرو به چرخهای جلو باعث میشود تا مجبور باشید در جادههای پر پیچوخم برای حفظ تعادل و پایداری هرچه بیشتر هایما اس 7، جوانب احتیاط بیشتری را رعایت کنید. از طرفی بهدلیل عدم عایقبندی صحیح خودرو صدای موتور به داخل کابین نفوذ کرده که این مورد هم باعث شده تا هایما S7 توربو از نظر تجربه رانندگی نمره منفی کسب کند.
ضعف خدمات پس از فروش هایما S7 توربو
شاید برایتان جالب باشد که بدانید با توجه به گستردگی نمایندگیهای ایران خودرو، مشکل خدمات پس از فروش برای هایما s7 توربو وجود دارد و به دارندگان این خودرو خدمات مناسبی ارائه نمیشود. اکثر نمایندگیها توانایی تعمیر هایما S7 توربو را نداشته یا با کمبود قطعات یدکی مواجه هستند.
از طرفی بهدلیل موج بسیار زیادی از خودروهای چینی که در فواصل زمانی نزدیک وارد بازار میشوند، امید به تولید مجدد مدلهای قبلی کم شده و ضعف خدمات پس از فروش بیشتر میشود. تولید محدود هایما S7 توربو باعث شده تا قطعات یدکی این خودرو کمتر وجود داشته باشد و همچنین بهعلت عرضه محدود و ورود خودروهای جدید چینی، بهندرت تعمیرکار ماهر برای این شاسیبلند چینی وجود دارد. ناگفته نماند که اکثر خودروهای چینی بعد از مدتی با افت قیمت شدیدی در بازار مواجه میشوند که این مورد باعث میشود بازار دستدوم خوبی هم برای این مدلها وجود نداشته باشد.
جمع بندی معایب هایما S7 توربو
در پایان مقاله «معایب هایما s7 توربو» باید گفت که شرکت ایران خودرو با عرضه هایما S7 توربو سعی داشته تا ضعفهای موجود در نمونه اولیه این خودرو یعنی تنفسطبیعی را برطرف کرده و سهم بیشتری از بازار خرید و فروش خودروهای کراساوور به دست آورد. اما در عمل، حضور همه جانبه رقبای پرطرفداری همچون جک S5 و تیگو 5 در کنار معایب هایما s7 توربو و همینطور عرضه محدودتر این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای همرده باعث شد تا S7 توربو نتواند آن طور که باید در بازار کشور موفق عمل کند و به فروش چشمگیری دست یابد.
در حال حاضر نیز به دلیل محدودیتهای ایجاد شده در اثر تحریمها، تولید این خودرو با مشکل مواجه شده و تقریبا میتوان گفت که این خودرو از سبد محصولات ایران خودرو حذف شده است که این موضوع میتواند بر بازار خرید و فروش کمرونق این خودرو و مشکلات مربوط به عدم دسترسی به خدمات و قطعات دامن بزند. بهطور کلی ضعفها و نکات منفی هایما s7 توربو را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- ضعف در طراحی ظاهری خودرو
- عدم کیفیت متریال مورد استفاده در کابین خودرو
- عدم وجود ایمنی کافی برای سرنشینان
- ناهماهنگی موتور و گیربکس
- خدمات پس از فروش ضعیف (بهعلت توقف در تولید)
- افت قیمت شدید در زمان خرید و فروش در بازارهای دست دوم خودرو
- قیمت نسبتا بالا با توجه به معایب موجود
منبع مقاله: