5 نکته کاربردی کمک به دانش آموزان در بهبود درک مطلب
کتابهای آشپزی، رسانههای اجتماعی، دستورالعملها – مهم نیست به کجا نگاه میکنید، ما زندگی خود را در احاطه کلمات زندگی میکنیم. به همین دلیل است که درک مطلب یکی از با ارزش ترین مهارت هایی است که یک دانش آموز می تواند در آن تسلط یابد. یادگیری زبان با اخبار

اما خودکار نیست ،درک مطلب باید در کلاس درس آموزش داده شود تا تأثیری پایدار داشته باشد، چه در حال تدریس زبان انگلیسی در مهدکودک یا دبیرستان باشید.
مشکل چیست؟
بسیاری از دانش آموزان به دلایل مختلفی با درک مطلب و خواندن مشکل دارند:
- آنها سبک یادگیری متفاوتی را ترجیح می دهند
- آنها علاقه ای به خواندن یا نوشتن ندارند
- آنها دانش قبلی لازم برای درک متن را ندارند
- آنها در تمرکز بر یک کلمه در یک زمان مشکل دارند و ایده های مهم را نادیده می گیرند
- آنها با یک نیاز یادگیری مانند نارساخوانی کار می کنند که درک مطالب نوشته شده را دشوار می کند
هر دانش آموزی سزاوار این شانس است که مهارت های درک انتقادی را ایجاد کند.خواندن را ادامه دهید تا یازده راهبردی را که میتوانید در کلاس درس خود برای کمک به دانشآموزان برای عشق به خواندن استفاده کنید،فرا بگیرید! تقویت لیسنینگ زبان
درک مطلب چیست و چرا اهمیت دارد؟
درک مطلب توانایی خواننده برای درک معنای صریح و ضمنی یک متن یا قطعه نوشته است.
این فراتر از دانش واژگان و تشخیص کلمه حرکت می کند تا معنارا اضافه کند. وقتی دانشآموزان از مهارتهای درک مطلب استفاده میکنند، کلمات را به افکار و ایدهها تبدیل میکنند.
خواندن یکی از مهم ترین راه هایی است که دانش آموزان و بزرگسالان اطلاعات جدید را یاد می گیرند. درک مطلب همچنین می تواند به خوانندگانی که دچار مشکل هستند کمک کند تا از خواندن لذت ببرند و به طور کامل در درس شرکت کنند.
و این فقط برای کلاس درس نیست – درک مطلب برای خوانندگان در هر سنی کاربردهای واقعی دارد.
می تواند:
- خوانندگان را برای تصمیم گیری روزانه خوب با اطلاعات موجود مجهز کند
- به خوانندگان این توانایی را بدهد که به طور انتقادی در مورد آنچه که آنلاین و در اخبار می خوانند فکر کنند
- به خوانندگان کمک کند تا معانی را در دستور العمل ها، قوانین کلی یا سایر رهنمودهای گام به گام رمزگشایی کنند
- به دانش آموزان کمک کند تا تشخیص کلمه گذشته را به درک و به خاطر سپردن متن منتقل کنند
- بهبود درک مطلب میتواند به دانشآموزان شما کمک کند تا آخر عمر خود به خوانندگان موفقی در کلاس درس و خارج از آن تبدیل شوند.
دو جزء اصلی درک مطلب
دو جزء اصلی درک مطلب، دانش واژگان و درک متن هستند. هر دوی این مهارتها با هم ترکیب میشوند تا به دانشآموزان کمک کنند تا بیشترین بهره را از یک متن ببرند.
دانش واژگان
دانش واژگان جایی است که درک مطلب شروع می شود. دانشآموزانی که استراتژیهای واژگانی خوبی دارند، معنی کلمات را میفهمند و دانش پیشزمینهای برای درک یک متن داده شده را دارند.
همچنین شامل استراتژی هایی برای استفاده از سرنخ های زمینه برای تعیین معنای کلمات ناآشنا است. اگر دانشآموزان دانش واژگان قوی یا توانایی یادگیری کلمات جدید نداشته باشند، فرآیند درک مطلب قبل از شروع به پایان میرسد.
درک متن
درک متن یک نگاه بزرگ به معنای دقیقاً یک متن است. این به دانش آموزان کمک می کند تا با یک متن تعامل کنند تا بفهمند چه چیزی گفته می شود و چه چیزی باید از آن بیاموزند.
وقتی دانشآموزان مهارتهای خوبی در درک متن داشته باشند، میتوانند به سؤالاتی درباره آنچه نویسنده میگوید پاسخ دهند، متن را خلاصه کنند و اطلاعات را بین متون یا دانش قبلی مرتبط کنند.به طور خلاصه، به آنها کمک می کند تا فراتر از درک تحت اللفظی حرکت کنند و به سطوح بالاتری از تفکر برسند.
3 راه برای بهبود مهارت درک مطلب
چه در دبیرستان یا دبستان تدریس می کنید، هرگز برای استفاده از راهبردهای درک مطلب برای بهبود درک، تقویت حافظه و ایجاد ارتباط دیر نیست. هر دانش آموز متفاوت است، بنابراین روش های تدریس خود را بر اساس آن تنظیم کنید!
برخی از موثرترین راهبردهای درک مطلب عبارتند از:
- 1. دانش پیش زمینه بسازید
یکی از بزرگترین موانع درک مطلب، فقدان دانش پیش زمینه است.
برای مثال، اگر در حال خواندن متنی درباره نجوم هستید، از دانشآموزان بخواهید آنچه را که قبلاً درباره منظومه شمسی میدانند ضبط یا توضیح دهند. برای بینش آسان، از دانشآموزان بخواهید به سؤالات سریع پاسخ دهند یا نمودار KWL (دانستن، میخواهم بدانم، یادگرفته) را پر کنند و نتایج را به اشتراک بگذارند.
اطمینان حاصل کنید که همه دانش آموزان قبل از خواندن متن، اصطلاحات و ایده های کلیدی را درک می کنند، بنابراین همه از یک صفحه (به معنای واقعی کلمه) شروع می کنند. این به دانشآموزان کمک میکند استنباطهایی را انجام دهند و بین متن و چیزهایی که قبلاً میدانند ارتباط برقرار کنند، و وقتی نوبت به دانش قبلی میرسد، زمین بازی را هموار میکند.
- 2. ایده های کلیدی را شناسایی و خلاصه کنید
پس از خواندن دانشآموزان، خلاصه کردن یک متن میتواند به آنها کمک کند تا نکات اصلی را کشف کنند و اطلاعات بیشتری را جذب کنند.
همانطور که خلاصهسازی را معرفی میکنید، دانشآموزان را با پرسشهای اصلی و ساختاری خاص راهنمایی کنید – بلندای متن، نکات کلیدی، و غیره.
همانطور که تمرین را انجام می دهید، به دانش آموزان بیاموزید که چگونه:
- حقایق را از عقاید جدا کنند
- ایده های کلیدی را در میان اطلاعات اضافی پیدا کنند
- کلمات و عبارات مهم را شناسایی کنند
- واژگانی را که نمی فهمند جستجو کنند
آموزش دادن به دانشآموزان که چگونه این کار را آگاهانه انجام دهند، به مغز آنها کمک میکند تا شروع به خلاصهنویسی خودکار کند و به طور کلی منجر به درک بهتر خواندن شود.
- 3. از منابع آنلاین استفاده کنید
به لطف اینترنت، خواندن فقط IRL اتفاق نمی افتد – آن را نیز آنلاین! منابع زیادی وجود دارد که می توانید در کلاس درس خود از آنها برای درگیر کردن کودکان با علایق مختلف در هنگام تمرین درک مطلب استفاده کنید.
Prodigy English یک ماجراجویی کاملاً جدید است که بچه ها را با دنیایی پر از ماجراها، آرزوها و راه های بیشتری برای عشق به خواندن آشنا می کند.
پلتفرم مبتنی بر بازی آن، دانشآموزان را تشویق میکند تا برای دریافت انرژی بیشتر، به سوالات زبان و خواندن با برنامه درسی پاسخ دهند. هنگامی که بازیکنان انرژی می گیرند، می توانند منابع را از یک جهان باز جمع آوری کنند، آیتم های کاردستی بسازند، سکه به دست آورند و دهکده خود را بسازند!
همانطور که آنها بازی می کنند، شما می توانید پیشرفت و دستاورد آنها را دنبال کنید. Prodigy English بهار 2022 در راه است، بنابراین همین الان ثبت نام کنید تا اولین نفری باشید که بدانید چه زمانی برای شما و دانش آموزانتان آماده است!
4.از وسایل کمک بصری استفاده کنید
برای کمک به دانش آموزان در ایجاد تصویری در ذهن خود از آنچه می خوانند، از وسایل کمک بصری و تکنیک های تجسم استفاده کنید.
با خواندن با صدای بلند شروع کنید و از دانش آموزان بخواهید که سعی کنند آنچه را که در سرشان اتفاق می افتد به تصویر بکشند. پس از آن، از دستورات نوشتن مانند:
- چه رنگ هایی را بیشتر دیدید؟
- به نظر شما این تنظیمات چه شکلی بود؟
- شخصیت اصلی را چگونه توصیف می کنید؟
- فکر می کنید چه صداهایی را در دنیای داستان می شنوید؟
از دانش آموزان بخواهید صحنه، شخصیت یا داستانی را برای درک بیشتر ترسیم کنند. آنها می توانند یک شجره نامه از شخصیت ها یا یادداشت های سرگرم کننده بسازند تا به آنها کمک کند نکات کلیدی داستان را به خاطر بسپارند!
نمودارهای لنگر، دیوارهای کلمه یا کتاب های تصویری نیز می توانند به تقویت مفاهیم کلیدی برای دانش آموزان کمک کنند. وقتی میتوانند داستان یا اطلاعاتی را که میخوانند تجسم کنند، احتمالاً اطلاعات کلیدی را حفظ میکنند.
- مهارت های واژگان را توسعه دهید
واژگان بخش مهمی از درک یک متن است و برای سهولت و روان خواندن ضروری است. راهبردهای آموزش واژگان می تواند به دانش آموزان کمک کند تا ابزارهایی را برای درک کلمات جدید به تنهایی بسازند.
برای کمک به دانش آموزان در یادگیری و به خاطر سپردن کلمات جدید، سعی کنید:
- ساختن یک دیوار کلمه در کلاس شما
- جفت کردن کلمات جدید با اعمال فیزیکی
- ایجاد سازماندهندههای گرافیکی که به ارتباط کلمات شناخته شده با کلمات جدید کمک میکند
استراتژی های بلندخوانی همچنین می تواند به شما کمک کند روند یادگیری کلمات جدید را برای دانش آموزان مدل سازی کنید. به آنها نشان دهید که چگونه از سرنخ های زمینه برای یافتن معنی استفاده کنند و از آنها بخواهید فهرست واژگانی از تمام کلمات جدیدی که می دانند یا می خواهند یاد بگیرند تهیه کنند.