برترین های ترند روزفرهنگ و هنر

۲۰ فیلم هندی اکشن برتر

هنگامی که بالیوود به وجود آمد، در ابتدا خبری از فیلم‌های هندی اکشن نبود. صنعت سینمایی هند بیشتر در ژانر عاشقانه مانور می‌داد و حول محور آن می‌چرخید. اما از آنجایی که بالیوود به دنبال کردن ترندها معروف است، کم کم صحنه‌های جنگی به برخی فیلم‌ها اضافه شدند و شاهد ظهور ترکیبی جدید یعنی فیلم‌ های هندی اکشن و عاشقانه بودیم. در سال 1973، فیلمی اکران شد که مسیر بالیوود را عوض کرد؛ به‌طوری که هنوز هم اگر در لیست فیلم‌ های هندی اکشن بگردید، متوجه تغییر آن به‌مرور زمان خواهید بود.

لیست بهترین فیلم های هندی اکشن و جنگی تا سال 2023

عنصر اکشن  در سال‌های اولیه آن هرگز بخشی از بالیوود نبود. شاید تنها اکشنی که میتوانید در فیلم‌های کلاسیک با بازی راج کاپور دو آناند یا دیلیپ کومار ببینید یک سکانس مبارزه 1 یا 2 دقیقه ای یا صحنه‌های تعقیب و گریز نفس گیر بود. دوران دهه 50 بیشتر در ژانر عاشقانه و درام بود و بعداً راجش خانا در دهه 60 با مجموعه ای از بلاک باسترهای رمانتیک چهره سینما را تغییر داد. در آن زمان بالیوود به دنبال پیروی از روندها شناخته شده بود و فیلمسازان به سختی سایر ژانرها را آزمایش می‌کردند؛ با این حال در میان قهرمانان رمانتیک یک قهرمان اکشن با نام دارمندرا در صنعت سینمای هند نیز وجود داشت. داشتن شخصیت مصمم و هیکل درشت باعث شد تا فیلمسازان او را برای فیلم های اکشن خود انتخاب کنند؛ اما آمیتاب باچان با بازی در فیلم زنجیر در دهه 70 روند جدیدی برای فیلم‌های اکشن آغاز شد که تا امروز ادامه دارد.

تاریخ انتشار: 2023
کارگردان: سیدهارت آناد
بازیگران: شاهرخ خان، دیپیکا پادوکونه، جان آبراهام، دیمپل کاپادیا، اشوتوش رانا
امتیاز IMDb: 6.1

شاهرخ خان همواره به عنوان یکی از بهترین بازیگران هندی شناخته می‌شود که همیشه از خود کشش زیادی را برای اجرای نقش‌های اکشن نشان می‌دهد؛ یکی از بهترین اکشن‌های او که در همین چندماه اخیر منتشر شده است، فیلم جذاب و هیجانی پاتان است. این فیلم پس از اکران با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد. داستان این فیلم زمانی اتفاق می‌افتد که کشور هند در مقابل یک حمله تروریستی مورد تهدید قرار می‌گیرد، دولت که در حل این مشکل مانده است، تصمیم می‌گیرد از یک مجرم تبعیدی استفاده کند تا در مقابل این حمله از کشور دفاع کند.

تاریخ انتشار: 2023
کارگردان: مانی راتام
بازیگران: ویکرام ، آیشواریا رای، جایام راوی، کارتی، تریشا
امتیاز IMDb: 7.7

کشور هندوستان تاریخ غنی دارد از همین رو فیلم‌های بالیوود با موضوع تاریخی همیشه به آثاری قابل توجه و جذاب تبدیل می‌شوند. یکی از این فیلم‌های اکشنِ شمشیری که در آن بازیگر خوش چهره هند یعنی آیشواریا رای حضور دارد، فیلم پونیین سلوان محصول سال 2023 است. فیلم پونیین سلوان: قسمت دوم به روایت ادامه سفر آرولموژی وارمان برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین حاکمان امپراتوری تاریخی چولا در جنوب هند، می‌پردازد. این فیلم که ادامه قسمت اول پونیین سلوان است با داستانی هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تر ما را با سفر ماجراجویانه آرولموژی وارمان همراه می‌کند و تلاش‌های او برای رسیدن به هدفش را به تصویر می‌کشد.

تاریخ انتشار: 2023
کارگردان: آجی سینگ
بازیگران: یامی گوتام، سانی کاوشال، ایندرانیل سنگوپتا، شاراد کلکار، بارون چاندار
امتیاز IMDb: 7.5

فرار دزدها فیلمی گروگان‌گیری، دزدی و اکشن بی‌نظیر است و یکی از بهترین فیلم‌های اکشن لیست امروز ماست که در آن بازیگرانی همچون یامی گوتام و سانی کاوشال حضور دارند، نظر شما درباره این فیلم چیست؟ داستان این فیلم درباره یک مهماندار هواپیما و شریک تجاری‌اش است که می‌خواهند برای خلاص شدن از شر یک نزول خوار، الماس بدزدند؛ اما سرقت آن‌ها در هوایپما افتضاح پیش می‌رود و تبدیل به گروگان‌گیری می‌شود، اکنون آن‌ها باید خود را از این وضعیت رها کنند…

دان – Don

تاریخ انتشار 2006
کارگردان فرهان اختر
بازیگران شاهرخ خان، پریانکا چوپرا، آرجون رامپال
امتیاز IMDb ۷.۱ از ۱۰

دان از بهترین فیلم های هندی جنگی است که یک بازسازی از فیلم دان ساخته سال ۱۹۷۸ است. بسیاری از بینندگان این فیلم را بسیار بهتر از فیلم اصلی توصیف کرده‌اند. از جهات مختلفی هم این فیلم یک فیلم اورجینال محسوب ‌می‌شود. این فیلم به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و توانست به فروش ۱ میلیارد روپیه‌ای برسد. فیلم دان به پنجمین فیلم پرفروش هندی در سال ۲۰۰۶ تبدیل شد. سکانس‌های اکشن، فیلم‌برداری و بازی شاهرخ خان، تحسین‌های زیادی دریافت کردند. زمانی‌که دان، رییس گروه خلاف‌کاران، دستیار خود، رامش را که می‌خواست از گروه خارج شود به قتل می‌رساند، همسر رامش تصمیم می‌گیرد به پلیس کمک کند. بعد از مرگ دان، پلیس ویجای را استخدام می‌کند تا خودش را به‌عنوان دان جا زده و از این‌طریق بتوانند گنگ را منهدم کنند. دان ۲ – Don 2

تاریخ انتشار 20011
کارگردان فرهان اختر
بازیگران شاهرخ خان، اوم پوری، فلوریان لوکاس
امتیاز IMDb ۷ از ۱۰

این فیلم هم توانست در باکس‌آفیس موفق ظاهر شود. دان ۲ به فروش ۲۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد و به دومین فیلم پرفروش هندی در سال ۲۰۱۱ تبدیل شد. این فیلم از بهترین فیلم های اکشن هندی است که نظرات مثبت منتقدان را دریافت کرد. فیلم‌برداری، فیلم‌نامه و بازی بازیگران در این فیلم تحسین‌های مختلفی دریافت کردند. داستان فیلم دان ۲، پنج سال بعد از فیلم دان ۱ اتفاق می‌افتد و زمانی‌ را نشان می‌دهد که دان سعی دارد قدرت را در اروپا هم به‌دست گیرد. او خودش را تسلیم پلیس می‌کند اما تمام این‌ها بخشی از نقشه او برای سرقت از یک بانک در آلمان است.

تاریخ انتشار 2016
کارگردان مانیش شارما
بازیگران شاهرخ خان، شریا پیلگانوکار، سایانی گوپتا
امتیاز IMDb ۶.۹ از ۱۰

فیلم طرفدار با بازی شاهرخ خان، یک فیلم هندی اکشن و هیجان‌انگیز است و تبلیغات زیادی راجع‌به آن قبل از اکران شده بود. این فیلم توانست در گیشه به‌خوبی عمل کند و به فروش ۲۳ میلیون دلاری برسد. فیلم طرفدار نظرات مثبت منتقدان را در پی داشت و توانست جایزه بهترین جلوه‌های ویژه فیلم فیر را ازآن خود کند. شاهرخ خان که در این فیلم دو نقش مختلف را بازی کرده بود، تحسین‌های زیادی دریافت کرد. این فیلم داستان گائوراو است که طرفدار بازیگر بالیوود آریان خانا است. این‌‌دو شباهت ظاهری زیادی به‌ یک‌دیگر دارند و همین موضوع هم درنهایت باعث ایجاد مشکلات بزرگی می‌شود. زمانی‌که گائوراو به بمبئی سفر می‌کند تا الگوی خود را ببیند، آریان با او ملاقات نمی‌کند. این موضوع باعث ایجاد کینه و حس انتقام در گائوراو می‌شود.

تاریخ انتشار 2009
کارگردان پرابو دوا
بازیگران سلمان خان، عایشه تکیا، پراکاش راج
امتیاز IMDb ۶.۶ از ۱۰

تحت تعقیب فیلم هندی جنگی با بازی سلمان خان است که بازسازی فیلمی هندی ساخته سال ۲۰۰۶ است. این فیلم پس از اکران نظرات مختلفی دریافت کرد که بخش زیادی از آن‌ها شامل نظرات مثبت منتقدان بود. بازی سلمان خان و راج، موسیقی، فیلم‌نامه و بخش کمدی فیلم تحسین‌های زیادی دریافت کردند. این فیلم به فروش ۱۲ میلیون دلاری رسید و به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۹ تبدیل شد. فیلم تحت تعقیب داستان رادهه را روایت می‌کند که یک خلاف‌کارخطرناک است و برای پول هرکاری حتی قتل انجام می‌دهد. او به دختری به‌نام جانوی علاقه‌مند می‌شود؛ جانوی کارهای او را تایید نمی‌کند و از او می‌خواهد تا رفتارهای خود را عوض کند. رادهه در این‌میان وارد یک آدم‌ربایی شده و با پلیس درگیر می‌شود. فیلم اکشن هندی کریش – Krrish

تاریخ انتشار 2006
کارگردان راکش روشن
بازیگران هریتیک روشن، پریانکا چوپرا، رخا
امتیاز IMDb ۶.۴ از ۱۰

فیلم کریش یکی از بهترین فیلم های سینمایی هندی اکشن و دومین فیلم از سه‌گانه فیلم‌های کریش است. این فیلم با فروش ۱۲۶ کروری به سومین فیلم پرفروش هندی سال ۲۰۰۶ تبدیل شد. فیلم کریش به محبوبیت بالایی در هند و کشورهای مختلف جهان مانند ایران دست یافت. جلوه‌های ویژه و صحنه‌های اکشن این فیلم تحسین‌های زیادی دریافت کردند و با فیلم‌های هالیوود مقایسه شدند. این فیلم همچنین نامزد دریافت ۸ جایزه در جشنواره فیلم فیر شد. این فیلم داستان کریشنا با قدرت‌های جادویی و هوش بالا را روایت می‌کند که پس از مرگ پدرش، به‌قصد انتقام مرگ او به کریش، قهرمان نقاب‌دار تبدیل می‌شود. زمانی‌که پدرش ابرکامپیوتری با قابلیت پیش‌بینی آینده می‌سازد، مرگ خودش را در این کامپیوتر می‌بیند. ۴. فیلم Don فیلم دان

  • ژانر: جنایی، اکشن
  • کارگردان: چاندرا باروت
  • بازیگران: آمیتاب باچان، زینت امان، پران و هلن
  • سال ساخت: ۱۹۷۸
  • میانگین امتیازات ۷/۷

دان یک جنایتکار تحت تعقیب است که بالاخره روزی حین درگیری با پلیس می‌میرد. فردی به نام دی سیلوا تنها کسی است که از حقیقت مرگ دان خبر دارد و برای آنکه کنترل گروه او را به‌دست بگیرد، فردی شبیه به او به نام ویجی را آموزش می‌دهد. ویجی حالا هم از جانب گروه جنایتکاران در معرض تهدید قرار دارد و هم با خطر مواجه شدن با پلیس رو‌به‌رو است. در سال ۲۰۰۶ شاهد بازسازی این فیلم با حضور ستارگانی همچون شاهرخ خان، پریانکا چوپرا، آرجون رامپال و بومان ایرانی بودیم که کارگردانی این فیلم جدید را فرهان اختر برعهده داشت. فیلمی که به‌عنوان یکی از پردرآمدترین فیلم‌های سال شناخته شده و باعث شد دنباله‌ی دیگری از آن در سال ۲۰۱۱ منتشر شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا