فرهنگ و هنر

۱۰ فیلم وسترن هیجان‌انگیز که حتما باید ببینید

به گزارش خبرگزاری ترند روز، ژانر به اصطلاح وسترن با توجه به تمرکز روایی آن بر سرحدات وسیع غرب وحشی مشهور و افسانه‌ای آمریکا، به عنوان یک ژانر محبوب به گونه‌ای تکامل یافته است که بیشتر با وسعت شماتیک، شخصیت‌های خشن و سرسخت، و سبک جذاب و در عین حال خشنش تعریف می‌شود. به این ترتیب، کشورهای مختلف در سرتاسر جهان توانسته‌اند داستان‌های وسترن را به روش‌های جذاب و منحصربه‌فرد خود کاوش کنند، در حالی که «وسترن‌های پای گوشت» (meat pie Westerns) سینمای استرالیا بسیاری از جواهرات دست‌کم‌گرفته‌شده این ژانر را تولید می‌کنند که نمایندگان برجسته ژانر وسترن به شمار می آیند.

روزیاتو نوشت:ژانر به اصطلاح وسترن با توجه به تمرکز روایی آن بر سرحدات وسیع غرب وحشی مشهور و افسانه‌ای آمریکا، به عنوان یک ژانر محبوب به گونه‌ای تکامل یافته است که بیشتر با وسعت شماتیک، شخصیت‌های خشن و سرسخت، و سبک جذاب و در عین حال خشنش تعریف می‌شود. به این ترتیب، کشورهای مختلف در سرتاسر جهان توانسته‌اند داستان‌های وسترن را به روش‌های جذاب و منحصربه‌فرد خود کاوش کنند، در حالی که «وسترن‌های پای گوشت» (meat pie Westerns) سینمای استرالیا بسیاری از جواهرات دست‌کم‌گرفته‌شده این ژانر را تولید می‌کنند که نمایندگان برجسته ژانر وسترن به شمار می آیند.

سینمای استرالیا با مناظر خشن اما زیبای آفتاب سوخته اش که زیبایی مسحور کننده و گسترده ای از طبیعت را به نمایش می گذارد، جذابیت ژانر وسترن را با فیلم های بسیار تحسین شده ای به نمایش گذاشته است. این ۱۰ فیلم به طور ویژه بهترین‌های ژانر وسترن را از نگاه سرزمین بزرگ جنوبی به تصویر می‌کشند، فیلم هایی که فیلم هایی تاریک اما جذاب هستند که تمام طرفداران ژانر وسترن باید دستکم یک بار ببینند. این شما و این ۱۰ فیلم وسترن برتر استرالیایی!

۱۰- Red Hill (۲۰۱۰)
تپه سرخ تلفیقی فریبنده از ژانرهای مختلف است و به عنوان یک تریلر نئو وسترن با اشاراتی از رازآلودگی که به سوی اکشن می رود، یک فیلم جاه طلبانه است. این فیلم وسترن استرالیایی داستان یک افسر پلیس تازه کار به نام شین کوپر (رایان کوانتن) را دنبال می کند که با خانواده جوانش برای شروعی تازه به شهر کوچکی نقل مکان می کند. با این حال، زمانی که یک مجرم محکوم از زندان فرار می‌کند و شروع به هدف قرار دادن نیروهای پلیس می‌کند، او به سرعت خود را در میانه یک تعقیب و گریز پرتنش می‌بیند.

با شروعی عامدانه آهسته که به تدریج به یک مبارزه تمام عیار برای بقا تبدیل می شود، با یک داستان فرعی که رفته رفته افشا شده و نقشی مهم در روایت دارد، فیلم تپه سرخ یک وسترن مدرن جذاب و باکیفیت است که قدرت زیادی در تصاویر و لحن روایی خود دارد. این فیلم که با پیچشی تمیز در سینمای انتقام‌جویانه تقویت شده و در عین حال دارای صحنه‌های مرگ خلاقانه ای است، به عنوان یک وسترن ساده استرالیایی که با کیفیتی باورنکردنی ساخته شده شناخته می شود، اگر چه مقداری اصالت و اورجینال بودن کم دارد.

۱۰ فیلم وسترن هیجان‌انگیز که حتما باید ببینید

۹- High Ground (۲۰۲۰)
High Ground یا زمین مرتفع که هم به عنوان یک نمایش اکشن جذاب و هم به عنوان یک مراقبه اجتماعی مهم در مورد استعمار و تأثیر آن بر فرهنگ بومی مورد تحسین قرار گرفته است، یکی از جسورانه ترین و جدیدترین پیروزی های سینمایی ژانر وسترن در سینمای استرالیا به شمار می آید. داستان این فیلم روی دو مرد متمرکز است، یکیکه از کهنه سربازان جنگ جهانی اول است، دیگری یک مرد جوان بومی که برای پیدا کردن عمویش به کمک نیاز دارد، عمویی که اتفاقاً یکی از خطرناک ترین مردان منطقه است. در شرایطی که این دو با هم کار می کنند، افشاگری هایی که رخ می دهد ماهیت رابطه آنها را با عواقبی شدید تغییر می دهد.

این فیلم به دلیل توجه دقیق و تعهدش به احترام به فرهنگ و تاریخ بومیان استرالیا، حتی ترکیب کردن وقایع واقعی در داستان غیرواقعی خود، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. همچنین با فیلمبرداری خیره کننده اش، High Ground به عنوان یک اثر داستانی تاریخی جذاب که برچسب وسترن تجدیدنظرطلبانه را روی خود می بیند، یک داستان اکشن بسیار مهم را با تلاشی قابل تحسین برای تاثیرگذاری شماتیک روایت می کند.

۸- The Rover (۲۰۱۳)
با طبیعت وسیع و فضای روستایی زنگ زده‌اش، بیابان های استرالیا محیطی کاملاً خشن و زمخت را برای وسترن‌های امروزی خلق می کند، در حالی که فیلم ولگرد ساخته سال ۲۰۱۳ در آینده ای نزدیک روایت می شود. ۱۰ سال پس از یک فاجعه اقتصادی که باعث فروپاشی اجتماعی می شود، این فیلم داستان یک ولگرد خانه به دوش خشن را دنبال می کند که ماشینش توسط گروهی از اوباش دزدیده می شود. او در حال همکاری با یکی از اعضای مجروح دسته دزدهاست که بعد از سرقت به حال خود رها شده است تا ماشینش را باز پس بگیرد و در این مسیر، رابطه ای نه چندان قابل پیش بینی بین این دو شکل می گیرد.

لحن تیره و تار و دیستوپیایی آن که در کنار بازی های جذاب رابرت پتینسون و گای پیرس باعث موفقیت این فیلم وسترن استرالیایی می شود، و بن مایه تاریک و پادآرمانشهری آن یک استیصال بیرحمانه در خود دارد که تجربه تماشای جذابی را فراهم می کند. در حالی که شاید می‌توانست دنیای پسا آخرالزمانی اش را بهتر و عمیق تر مورد بررسی قرار دهد، تمرکز متمرکز روایت بر این دو شخصیت اصلی، یک درام شخصیت‌محور را ایجاد می‌کند که در بهترین کیفیت خود قرار دارد و ترکیبی مسحورکننده از سرسختی وسترن و وحشت پایان جهان است.

۷- Ned Kelly (۲۰۰۳)
در حالی که آمریکا قانون شکنان مشهورتر و دراماتیزه شده خود را دارد، هفت تیرکش های بدنام استرالیا bushranger به معنای آدم جنگلی نامیده می شدند و هیچ کدام نمی توانند ادعا کنند که به اندازه ند کلی نمادین یا پیشگام بوده اند. این وسترن بیوگرافیک با بازی هیث لجر در نقش یک هفت تیرکش جنگلی به همین نام، شکل گیری و بدنام شدن دار و دسته کلی را دنبال می کند، کسی که در درگیری خشونت آمیزش با افسران پلیس فاسد، آنها را به هدفی برای مجریان قانون در سطح ملی تبدیل می کند که باعث می شود افراد این گروه به سمت سرقت از بانک ها سوق داده شوند، در حالی که به سمت نبردی سرنوشت ساز در شهر گلنروان می روند.

در حالی که فیلم با تلاش برای پرداختن پرهیاهو به پیچیدگی های نبردهای بحث برانگیز دارودسته کلی، در زمینه فریبنده سازی شخصیت کلی شکست می خورد، ند کلی همچنان به عنوان یک وسترن تاریخی جذاب با داستانی جذاب از مردی که با سیستم فاسد در می افتد، به اوج کیفیت و هیجان می رسد. کاریزمای هیث لجر، در این فیلم به طور کامل به نمایش گذاشته می شود، در حالی که گروه برجسته بازیگران، بازی های جانبی قدرتمند و تاثیرگذاری را به نمایش می گذارند.

۱۰ فیلم وسترن هیجان‌انگیز که حتما باید ببینید

۶- Mystery Road (۲۰۱۳)
یک داستان جنایی رازآلود تاریک که به عنوان یک نئو وسترن تجدیدنظرطلبانه عمل می کند، Mystery Road یا جاده مرموز از محیط دورافتاده و خشنش در کوئینزلند به بهترین شکل ممکن استفاده می کند، همانطور که از المان های ژانر وسترن و تم های عدالت و تأثیر مداوم تاریخ استرالیا نیز بهترین استفاده را می برد. داستان این فیلم بر روی یک کارآگاه بومی که اخیراً ارتقاء درجه یافته است تمرکز دارد، کارآگاهی که در حال تحقیق در مورد قتل یک دختر نوجوان بومی است که جسدش زیر یک پل در نزدیکی شهر حاشیه ای وینتون پیدا شده است. او مجبور می شود به تنهایی روی این پرونده کار کند زیرا دیگر همکارانش علاقه ای به حل این پرونده ندارند.

فیلم جاده مرموز به عنوان یک وسترن جذاب پرتنش و آرام سوز، مجموعه‌ای از معضلات اجتماعی مدرن را بررسی می‌کند و در عین حال هوشمندانه از حال و هوای هیجان‌انگیز و جذاب درام وسترن برای جذب مخاطبان سود می برد. در ترکیب با جلوه های بصری خیره‌کننده‌ای که مناطق روستایی کوئینزلند ارائه می‌کند، و همچنین بازی کانونی تحسین برانگیز آرون پدرسن، این فیلم نمونه برجسته‌ای از سینمای مدرن استرالیا است و با دنباله‌ای به همان اندازه تأثیرگذار به نام Goldstone سال ۲۰۱۶ و همچنین یک مجموعه تلویزیونی اسپین‌آف، کیفیت و موفقیت این فیلم بیش از پیش به نمایش گذاشته می شود.

۵- The Tracker (۲۰۰۲)
یکی از جذاب ترین وسترن‌هایی که از استرالیا آمده است، The Tracker یا ردیاب محصول سال ۲۰۰۲ است که مفاهیم استعمار و سرکوب را با داستانی ساده و در عین حال مؤثر درباره قضاوت و عدالت در هم می‌آمیزد. داستان این فیلم وسترن استرالیایی در سال ۱۹۲۲ در مناطق بیابانی استرالیا اتفاق می افتد، زمانی که یک پلیس استعمارگر در تلاشی از روی استیصال برای دستگیری یک مرد بومی متهم به قتل یک زن سفیدپوست دست به یک ماجراجویی خطرناک می زند. در این گروه جستجوی کوچک، ردیابی خبره ای وجود دارد که انگیزه های خود را پناه می کند.

به عنوان یک دستاورد قابل توجه با توجه به تأثیری که علیرغم وجود تنها تعداد محدودی شخصیت ها دارد، The Tracker به شکلی هوشمندانه روی یک حس وهم انگیز و تنش زا و بازی قدرتمند و در عین حال تودار دیوید گولپیلیل استوار است. این فیلم وسترن یکی از نادیده گرفته‌شده‌ترین فیلم‌هایی است که از استرالیا آمده است و هنوز هم با فوریت مضمونی خیره‌کننده‌اش که از نادیده گرفتن جنبه‌های ناخوشایند تاریخ استرالیا خودداری می‌کند، تأثیری عالی دارد.

۱۰ فیلم وسترن هیجان‌انگیز که حتما باید ببینید

۴- Sweet Country (۲۰۱۷)

یکی دیگر از وسترن‌های موسوم به پای گوشت با فضای دهه ۱۹۲۰ که به نژادپرستی در تاریخ استرالیا می پردازد، Sweet Country یا سرزمین شیرین به‌عنوان یک درام شخصیتی راضی کننده و تاثیرگذار که نقدی آشکار بر جوامع تاریخی نیز دارد، نقدهای تحسین‌آمیزی به دست آورد. با تمرکز نصفه و نیمه بر روی یک رویداد واقعی، این فیلم وسترن استرالیایی داستان سم کلی (همیلتون موریس) را روایت می کند، یک کشاورز بومی استرالیایی که پس از کشتن یک مرد سفیدپوست در دفاع از خود، مجبور به فرار می شود. او توسط یک گروه شکارچی به رهبری یک گروهبان بی رحم که به دنبال اعدام سام است، تعقیب می شود.

سرزمین شیرین که در بین منتقدان استرالیایی و بین‌المللی بسیار با استقبال مواجه شد، به دلیل استفاده از مناطق خشک و گرم استرالیا و همچنین توانایی اش در ترکیب یک روایت جذاب با یک هدف شماتیک قوی، مورد تحسین قرار گرفت. همراه با بازی های قوی از بازیگران نقش های فرعی شامل سم نیل و برایان براون و نقد پایانی تندی که دوباره تمرکز خود را بر نژادپرستی و بی عدالتی می گذارد، این فیلم به همان اندازه که از نظر بصری تماشایی است، از نظر احساسی نیز تاثیرگذار است.

۳- The Nightingale (۲۰۱۸)
دومین فیلم بلند جنیفر کنت پس از موفقیت خیره کننده اش با بابادوک (The Babadook)، فیلم بلبل، یک داستان تکان دهنده و خشن از انتقام است که مدت ها پس از پخش تیتراژ پایانی با بینندگان باقی می ماند. داستان فیلم در دهه ۱۸۲۰ در تاسمانی روایت شده و داستان کلر کارول (آیسلینگ فرانسیوسی)، یک محکوم ایرلندی را دنبال می کند که از یک ردیاب بومی کمک می گیرد تا یک افسر بریتانیایی سادیستی را که به او تجاوز کرده و خانواده اش را به قتل رسانده است، را پیدا کند.

ماهیت خشن و پرتنش این خشونت تضمین می‌کند که بلبل به مذاق همه خوش نمی‌آید، اما این فیلم وسترن استرالیایی داستانی قدرتمند از انتقام را ارائه می‌کند که در برخی از محبوب‌ترین آثار کلاسیک وسترن نیز دیده شده است. همچنین این فیلم یک تغییر جذاب در این حوزه از ژانر وسترن ارائه می دهد، و محیط های سرسبز و پر جنب و جوش جنگل های تاسمانی را که به عنوان یک محیط منحصر به فرد و جوی غنی برای داستان، جایگزین مناطق بیابانی استرالیا می کند.

۲- The Man from Snowy River (۱۹۸۲)
یکی از نمادین‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم های تاریخ سینمای استرالیا، مردی از رودخانه برفی، به خاطر داستان وسترن دلگرم کننده اش، نقش‌های فرعی کرک داگلاس و استفاده خیره‌کننده از طبیعت استرالیا مشهور است. این فیلم داستان مرد جوانی را دنبال می‌کند که پس از مرگ پدرش، باید به دشت ها سفر کند تا ثابت کند که شایستگی بازگرداندن مزرعه خانوادگی اش به شکوه سابق را دارد. او شروع به مشاجره با رئیس جدیدش، هریسون (داگلاس) می کند، در حالی که عاشق دختر او می شود.

مردی از رودخانه برفی، مملو از نماهای دیدنی از طبیعت وحشی استرالیا که مملو از شخصیت و رنگ است، در حالی که داستانی ساده در عین حال جذاب را ارائه می‌دهد، حتی بیش از ۴۰ سال از انتشارش، یک کلاسیک ضروری استرالیایی برای علاقمندان به ژانر وسترن باقی مانده است. همچنین این فیلم یکی از نفس گیرترین و باورنکردنی ترین اوج های تاریخ سینما را به نمایش می گذارد و در میان بهترین فیلم های وسترن دهه ۱۹۸۰ ایستاده است.

۱- The Proposition (۲۰۰۵)
با توجه به اینکه وسترن های استرالیایی، از داستان های تاریخی رمانتیک گرفته تا درام های شخصیتی درگیر کننده، موفق بوده اند، انتخاب بهترین فیلم این کشور در این ژانر کار ساده ای نیست، اما نمی توان از The Proposition یا پیشنهاد ساخته سال ۲۰۰۵ به سادگی گذشت. داستان این فیلم در دهه ۱۸۸۰ می گذرد، جایی که گای پیرس در نقش چارلی برنز بازی می کند، قانون شکنی که با برادر کوچکترش دستگیر می شود و به او اولتیماتوم داده می شود تا ۹ روز دیگر برادر بزرگ شیطان صفتش را تحویل دهد، در غیر این صورت برادر کوچکترش کشت خواهد شد. در حالی که او به دنبال برادرش می رود، پلیسی که این وظیفه را به او محول کرده بود با ابهام اخلاقی تصمیمش دست و پنجه نرم می کند.

به عنوان کاوشی جذاب در اخلاقیات هر دو طرف قانون، فیلم پیشنهاد به عنوان یک داستان بی‌رحمانه و تکان دهنده در مورد پیوندهای خانوادگی، وظیفه شناسی و عدالت در دنیایی بی‌رحم و خصمانه به اوج کیفیت می رسد. این فیلم نه تنها به‌عنوان بهترین فیلم وسترن استرالیا شناخته می‌شود، بلکه یکی از بهترین فیلم‌های وسترن تمام دوران نیز هست.

۵۷۵۷

انتشارات فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا