علمی و پزشکی

گرداب طلایی در اعماق کهکشان/عکس

این کهکشان که «NGC 4303» نام دارد و معمولاً با نام «مسیه 61» شناخته می شود، یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله 50 میلیون سال نوری از زمین در «خوشه سنبله» قرار دارد. NGC 4303 یکی از بزرگترین ستاره‌های خوشه سنبله است که شامل گروهی از کهکشان‌های همسایه است.

رصدخانه جنوبی اروپا توضیح داد: این خوشه حاوی ستارگان جدید بسیاری است و اخترشناسان از آن به عنوان آزمایشگاهی برای درک بهتر پدیده های شگفت انگیز تشکیل ستاره استفاده می کنند.

“NGC 4393” نمونه ای از یک کهکشان تک ستاره ای است که در آن ستارگان زیادی در حال شکل گیری هستند. رصدخانه جنوبی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که با مطالعه این نوع کهکشان، ستاره شناسان می توانند نحوه شکل گیری ستارگان در سراسر جهان را بهتر درک کنند.

این بیانیه ادامه می دهد: ستارگان از فروپاشی ابرهای گاز سرد تشکیل می شوند. تابش شدید ستاره تازه متولد شده گاز اطراف را گرم و باد می کند.

این تصویر که در شیلی با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ گرفته شده است، یک ابر چرخان تماشایی از مایع یونیزه شده را نشان می دهد که ساختاری شبیه به “گرداب طلایی” را تشکیل داده است. به گفته رصدخانه جنوبی اروپا، ابر چرخان مانند خرده نان عمل می کند که مسیر طی شده توسط ستاره های در حال طلوع را نشان می دهد.

برای به دست آوردن این تصویر، ستاره شناسان از کاوشگر طیف سنجی چند واحدی (MUSE) استفاده کردند که بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ برای رصد NGC 4303 در طول موج های مختلف نور نصب شده است. آنها با ترکیب مشاهدات خود، یک گرداب طلایی خیره کننده پر از ابرهای گازی آبی، سبز و قرمز را کشف کردند که ابرهای اکسیژن، هیدروژن و گوگرد را آشکار می کند.

این مشاهدات جدید به عنوان بخشی از پروژه PHANGS انجام شد که به دنبال شناسایی کهکشان های نزدیک در تمام طول موج های الکترومغناطیسی است.

46

دکمه بازگشت به بالا