برترین های ترند روزعمومی

کفش کوهنوردی چی بخرم

راهنمای خرید و نگهداری کفش‌های کوهنوردی

کفش مهم‌ترین وسیله یک کوهنورد است. در صورتی که قصد کوهنوردی یا طبیعت‌گردی داشته باشید، تهیه‌ یک کفش مناسب برای شما ضروری است. در این نوشته سعی کرده‌ایم راهنمای کاملی برای خرید کفش برای کوهنوردان گردآوری کنیم.

از قدیم گفته‌اند، پا، قلب دوم انسان و مخصوصا کو‌هنوردان است. بنابراین کفش محافظ پا بوده و از مهم‌ترین وسایل و پوشاک کوه‌نوردی به شمار می‌رود. کفش در تمام رشته‌های کوه‌نوردی، یخ‌نوردی، سنگ‌نوردی، جنگل‌پیمایی، کوه‌پیمایی سبک و سنگ‌نوردی سالنی و… بدون تردید اولین و مهم‌ترین وسیله به حساب می‌آید.
انتخاب درست و استفاده به جا از آن می‌تواند بسیار بر سلامتی پاهای شما تاثیر بگذارد.

در گذشته کفش‌ها بیشتر از چرم درست می‌شدند؛ کفش‌های چرمی امروزه کمتر متداول هستند و جای خود را به کفش‌هایی با طرح‌های جدید و رویه‌هایی از الیاف مصنوعی و سایر مواد نوترکیب داده‌اند. هر چند کفش‌ها در حال تغییر هستند ولی کارایی آن‌ها تغییر نکرده. پیشرفت ساخت کفش‌ها، راحتی و ایمنی بیشتری را برای کو‌هنوردان به همراه داشته است.

کیف و کوله پشتی کوهنوردی یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز برای کوهنوردان است. این کوله پشتی ها برای حمل و نقل تجهیزات و لوازم کوهنوردی به کار می روند.

انواع کفش‌های کوه‌نوردی

1- چرم (مصنوعی یا طبیعی)
2- پارچه‌های گورتکس (Gore-tex)، سیمپاتکس (Sympatex) (عایق باد، رطوبت و قابل تنفس)
3- مواد نوترکیب مانند کولار (پارچه ضربه‌گیر)
4- تین‌سولیت (Thinsulate) (خاصیت حفظ گرمای پا، برای ساخت کفش‌های زمستانی)
5- فایبرگلاس (در میان کو‌هنوردان ایرانی به پلاستیکی معروف است، برای کوه‌نوردی اصلا مناسب نیستند.)

کفش های راهپیمایی (walking): مدل‌هایی با پاشنه کوتاه و کفی انعطاف پذیر برای پیاده‌روی روزانه بسیار عالی هستند. برخی از کوهنوردان نیز ممکن است برای پیاده‌ روی‌های طولانی خود کفش‌های مخصوص پیاده‌روی را انتخاب کنند. فقط توجه داشته باشید که اگر کفش شما از قوزک پا محافظت نکند، در مسیرهای سنگلاخی مشکل ساز می‌شود.

کفش کوهپیمایی Trekking: این مدل از کفش‌ها پاشنه‌های متوسط و بلند دارند و برای کوهپیمایی‌های روزانه یا سفر‌های کوتاه کوهنوردی با بارهای سبک در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها معمولا انعطاف‌پذیر هستند و برای کمی راحتی به چند بار پوشیدن نیاز دارند. اما به عنوان کفش های کوهنوردی محکم، فاقد پشتیبانی و دوام می باشند.

کفش کوهنوردی (Mountaineering): کفش هاي نيمه سنگين کوهنوردي است که برای برنامه و صعودهای چند روزه ۳ فصل و در صورت داشتن گورتکس برای برنامه های صعود زمستاني یک روزه مناسب است. اندازه ساق ۱۴ تا ۱۹ سانتی‌متر بوده و به دلیل داشتن ساق بلند از مچ پا به خوبی محافظت می کند.

کفش کوهنوردی سنگین پوش (High Mountain): برای یخ نوردی های حرفه ای و صعود های با ارتفاع کمتر از ۵۰۰۰ متر مناسب است. جز کفش های تک پوش سنگين و بسيار قوي کوهنوردي محسوب می شود. زیره این مدل کفش ها انعطاف پذیری نداشته اما قابلیت نصب کرامپون را دارد.

کفش کوهنوری سنگین دو پوش (Expedition): جز کفش های قوی و فاقد انعطاف پذیری است.قابلیت نصب کرامپون را دارد و به لحاظ ساختاری به دو کفش بزرگ و کوچک تقسیم بندی  می شود به همین علت به آن دو پوش گفته می شود. کفش کوچک فاقد بند است و با چسب محکم می شود سپس درون کفش بزرگتر جای میگیرد. در زمان استراحت و برای ورود به چادر از کفش کوچکتر استفاده می شود. برای صعود های ۷۰۰۰ متری در بهار و تابستان و کمتر از ۷۰۰۰ متر دز پاییز و زمستان مناسب است.

منبع: بانی کمپ

دکمه بازگشت به بالا