علمی و پزشکیعمومی

کامپوزیت ونیر چیست و چه کاربردهایی در دندانپزشکی دارد؟

کامپوزیت ونیر چیست و چه کاربردهایی در دندانپزشکی دارد؟

اگر از ظاهر دندان های خود راضی نیستید و از تغییر رنگ دائمی، دندان های کج، دندان های کوتاه یا بلند و مشکلات دیگر رنج می برید، پلیت های کامپوزیت می تواند بهترین راه برای ایجاد لبخند برای شما باشد. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد کامپوزیت ونیر بدانید را به زبان ساده توضیح داده ایم و همچنین تفاوت این رویکرد زیبایی با لمینت دندان را بررسی کرده ایم.

روکش دندان چیست؟

قبل از اینکه وارد مبحث کامپوزیت ونیر شویم، باید با روکش های دندانی آشنا شوید. روکش یک صفحه نازک اغلب رنگی است که برای زیبایی دندان و پوشاندن مشکلات و عیوب روی سطح جلویی دندان قرار می گیرد. بر خلاف تصور برخی افراد، روکش ها پوشش دندان نیستند و با روکش ها متفاوت هستند. انواع مختلفی از روکش های دندانی وجود دارد که دو نمونه رایج آن کامپوزیت ونیر و لمینت دندان است. در این مقاله در مورد نسخه اول می خوانید.

کامپوزیت ونیر چیست؟

همانطور که گفته شد کامپوزیت ونیر نوعی روکش است. به طور کلی این روکش ها پوسته هایی از رزین کامپوزیت و لایه های بسیار نازک هستند که به صورت لایه لایه به سطح جلوی دندان ها چسبانده می شوند و ظاهری زیباتر و یکدست تر به دندان ها می بخشند. از این رو، نامگذاری آنها مستقیماً به جنسیت آنها و ماده ای که از آن ساخته شده اند اشاره دارد.

کاربرد این بروشورها چیست؟

این روکش ها برای طراحی لبخند برای اصلاح موارد زیر استفاده می شوند:

لکه روی دندان

تغییر رنگ دائمی دندان ها.

بین دندان ها فاصله وجود دارد

دندان های کج

یک یا چند دندان کوتاه یا بلند

دندان پر شده

یک دندان شکسته

یک دندان شکسته

آیا دندان مصنوعی یا روکش برای رفع مشکلات ذکر شده بهتر است.

درمان ارتودنسی علاوه بر رفع مشکلات ساختاری و شلوغی دندان‌ها و فک، برخی از مشکلات فوق را برطرف می‌کند. برای مثال بستن فاصله بین دندان ها، دندان های کج و دندان های کوتاه یا بلند به راحتی با ارتودنسی اصلاح می شود. و برای رفع آن، اگر می توانید، به جای جراح پلاستیک، به متخصص ارتوپدی بروید. اما تغییر رنگ، ترمیم شکستگی، پرکردن لب، پوسیدگی دندان و … بدون لیفت صورت قابل اصلاح نیستند.

برخی از روش های مهم دندانپزشکی عبارتند از:

ارتودنسی ثابت

بریس های متحرک

ارتودنسی، کائوری

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

چگونه ونیرهای کامپوزیت طرح لبخند را اصلاح می کنند؟

اگر زمان کافی برای اصلاح طرح لبخند خود ندارید و می خواهید مشکلات ظاهری دندان های خود را خیلی سریع حل کنید، دندانپزشکان ترمیمی و زیبایی استفاده از ونیرهای کامپوزیت را توصیه می کنند. برای شروع روند ترمیم ابتدا باید دندان ها را تمیز کرد و در صورت داشتن پلاک ابتدا باید آن ها را خارج کرد. دندان های کثیف زیر می توانند فرآیند باندینگ کامپوزیت را دشوارتر کرده و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

برای شروع درمان، متخصص ترمیمی و زیبایی مواد کامپوزیت را مستقیماً روی دندان شما قرار می دهد. او هر بار یک لایه نازک از ماده ژل «رزین کامپوزیت» را روی سطح دندان قرار می دهد و با کمک طول موج خاصی از نور آن را خشک و سفت می کند.

سپس بسته به ضخامت مورد نظر چندین لایه را به همین صورت روی سطح دندان می کشد و هر بار لایه جدیدی را سفت می کند. سپس پس از اعمال چندین لایه روی دندان، ترکیب پخته شده با استفاده از ابزار دندانپزشکی صیقل داده شده و شبیه دندان می شود. در واقع متخصص دندان کامپوزیت را درست مانند دندان طبیعی خود شما برمی دارد. با این روش نیازی به تهیه و لایه برداری مینای دندان نیست.

تفاوت بین کامپوزیت ونیر دندان و لمینت دندان چیست؟

اگرچه آنها دو نوع روکش هستند و شکل و رنگ دندان یکسانی دارند، اما تفاوت هایی نیز دارند. برخی از تفاوت های این دو در زیر توضیح داده شده است.

کامپوزیت های دندانی معمولا از چندین لایه سخت یعنی لایه های متعدد ساخته می شوند، اما لمینت های دندانی لایه های نازکی با چگالی کم هستند که به طور خاص برای هر دندان طراحی شده اند.

ونیرهای کامپوزیت اغلب به عنوان یک راه حل موقت و کوتاه مدت از نظر طراحی لبخند استفاده می شوند، در حالی که لمینت های دندان یک راه حل طولانی مدت هستند. لمینت در صورت مراقبت مناسب بین 10 تا 20 سال دوام می آورد.

در حالی که کامپوزیت دندان طول عمر کمتری دارد و پس از مدتی قابل برداشتن است، لمینت دندان همیشه باید به دندان چسبیده باشد و برگشت ناپذیر است.

هزینه لمینت دندان بیشتر از هزینه قطعات است.

هزینه پوشش کامپوزیت چقدر است؟

در مقایسه با هزینه لمینت دندان می توان گفت که هزینه مواد دندانی زیاد نیست. قیمت و هزینه کامپوزیت ونیر دندان بین 700 هزار تومان تا 1 میلیون تومان است.

فواید کامپوزیت ونیرهای دندانی چیست؟

هزینه کمتری دارند

زمان نصب نسبتاً کوتاهتر از لمینت دندان است.

آنها می توانند مشکلات زیبایی دندان را حل کنند. در واقع همین مشکلات مربوط به لمینیت را می توان با ونیر کامپوزیت با هزینه کمتری حل کرد.

معایب روکش دندان چیست؟

مواد به کار رفته در این روکش ها اغلب از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

احتمال شکستگی وجود دارد

در دراز مدت دچار سایش و خوردگی می شوند

آنها باید تعمیر یا تعویض شوند

طول عمر ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

نسبت به چند سال پیش و با توجه به روش ها و روش های تهیه کامپوزیت های دندانی، دوام و طول عمر بطری های کامپوزیت افزایش یافته است. اگر به درستی از آنها مراقبت شود، می توان انتظار داشت که به طور متوسط ​​5-7 سال عمر کنند.

اصول مراقبت از کامپوزیت دندان چیست؟

اصول مراقبت و نگهداری از کامپوزیت ونیرها کاملا مشابه مراقبت از لمینت دندان است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله هیمن در سایت دکتر درویش پور مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا