برترین های ترند روزعمومی

چیلر جذبی چیست؟ طرز کار چیلر جذبی

چیلر جذبی چیست ؟

چیلر جذبی یا همان چیلر ابزوربشن ماشینی است که طی یک سیکل دائمی تحت عنوان سیکل جذبی و با استفاده از منابع گرمایی مانند بخار داغ یا شعله مستقیم گاز ، آب را سرد کرده و به واحدهای ساختمانی مانند فن کویل یا هواساز یا واحدهای صنعتی ، جهت خنک کاری ارسال می کند. در ادامه ی همین متن به کاربرد ، مزایا ، معایب و انواع چیلر جذبی به شکل مفصل خواهیم پرداخت.

نمونه ای از چیلر ابزوربشن (جذبی) :

در شکل زیر یک نمایی گرافیکی از سیکل (چرخه) یک چیلر جذبی را مشاهده می کنید.

برای پاسخ به این سوال که چیلر جذبی چگونه کار می کند و اجزای آن چطور حرارت را از یک قسمت به قسمت دیگر منتقل می کنند ابتدا باید چهار جزء اصلی را که در یک چیلر ابزوربشن وجود دارد ، بشناسیم که عبارتند از :

۱ . اواپراتور

(وظیفه اواپراتور سرد کردن آبی است که باید برای مصارف سرمایشی ساختمانی یا صنعتی با پمپ ارسال شود)

مطابق شکل بالا در اواپراتور ، آب مقطر (به عنوان مبرد) توسط نازل هایی بر روی لوله های حاوی آب چیلد (آبی که قرار است سرد شود و داخل لوله ها جریان دارد) افشانده می شود و به خاطر اینکه در اواپراتور حالت خلا وجود دارد ، آب مقطر افشانده شده به سرعت و با گرفتن کوچک ترین حرارت از اطراف خود ، بخار می شود. در واقع منظور از اطراف همان آب چیلد جاری در لوله ها است که حرارت را از آب چیلد می گیرد و منجر به کاهش دمای آب چیلد می شود. حال سوالی که پیش می آید این است که چرا و چطور فشار قسمت اواپراتور کم بوده و حالت خلا دارد؟ چونکه ماده ای به نام لیتیوم بروماید در قسمت ابزوربر چیلر جذبی وجود دارد (اواپراتور و ابزوربر به هم راه دارند) که به عنوان جاذب عمل کرده و بخار آب را به خود جذب می کند.

۲ . ابزوربر یا جاذب

(ابزوربر وظیفه ابقا و نگهداری فشار اواپراتور در حالت خلا را دارد و این کار را از طریق جذب بخار مبرد تبخیر شده در اواپراتور انجام می دهد.)

بعد از اینکه لیتیوم بروماید توانست بخار آب را به خود جذب کند با پمپی به قسمت ژنراتور پمپاژ می شود تا با گرفتن حرارت خارجی (گرمایی که به منظور راه اندازی سیکل جذبی استفاده می کنیم که می تواند گرمای در حال هدر رفتن یک کوره یا شعله مشعل و … باشد) بتواند بخار آب را از خود جدا کرده و مجددا مورد استفاده قرار گیرد.

۳ . ژنراتور

(وظیفه ژنراتور ، غلیظ کردن محلول لیتیوم بروماید به حالت غلظت اولیه اش است.)

وقتی که در ژنراتور ، لیتیوم بروماید از بخار آب جدا شد ، هر یک مسیری جداگانه می رود. بخار آب به قسمت کندانسور می رود تا دوباره به حالت مایع (آب مقطر) تبدیل شود و لیتیوم بروماید به ابزوربر می رود تا دوباره بتواند بخار آب قسمت اواپراتور را به خود جذب کند.

چیلر جذبی ، دستگاهی سرمایشی است که در آن به جای انرژی الکتریکی و موتور الکتریکی کمپرسور (چیلرهای تراکمی) از حرارت و ژنراتور به عنوان منبع انرژی استفاده می شود. سیکل جذبی و از نظر فرایندهای تبخیر و تقطیر که در دو فشار متفاوت انجام می شوند شبیه هم هستند. تفاوت این دو سیکل در این است که در سیکل جذبی برای تولید اختلاف فشار از یک ژنراتور که با حرارت کار می کند استفاده می گردد ولی در سیکل تراکمی ، اختلاف فشار توسط کمپرسور ایجاد خواهد شد. هر دو سیکل برای کار کردن نیاز به انرژی دارند. سیکل جذبی به حرارت و سیکل تراکمی به انرژی الکتریکی الکتروموتور که کمپرسور را به گردش در می آورد.

۴ . کندانسور

(بخار مبردی (بخار آب) که از ژنراتور آزاد می شود، در کندانسور به مایع (آب مقطر) تبدیل می شود.)

اگر در شکل بالا دقت کنید می بینید که یک مدار آب برج خنک کننده هم وجود داره که این آب از قسمت ابزوربر و کندانسور عبور داده شده تا دمای این دو قسمت رو کاهش بده تا هم لیتیوم بروماید بتونه در قسمت ابزوربر با راندمانی بالاتر بخار آب رو به خودش جذب کنه و هم اینکه در قسمت کندانسور ، بخار آب بتونه به مایع تبدیل بشه. وجود برج خنک کننده باعث بروز مزایا و معایب مهمی در چیلر جذبی می شود و در شرایط آب و هوایی خاصی کاربرد چیلر جذبی را محدود می کند که به آنها اشاره خواهیم کرد.

در شکل زیر ساختار یک چیلر جذبی به طور کلی و ساده نشان داده شده که ژنراتور آن یک موتور دیزل است که حرارت اتلافی موتور توسط یک مبدل گرمایی به چیلر داده می شود و طی یک سیکل نسبتا پیچیده ، آب در اواپراتور سرد می شود و این آب سرد است که با پمپ به فن کویل های درون ساختمان پمپاژ شده و در فن کویل ها عمل سرمایش هوا صورت می گیرد. وظیفه برج خنک کننده نیز گرفتن گرمای اضافی از سیکل است.

مطالعه بیشتر درباره انواع فن کویل ها در این مقاله ⇐

مطالعه بیشتر درباره برج های خنک کننده در این مقاله ⇐

انواع آن :

۱ . انواع چیلر جذبی از نظر نوع ماده جاذب و مبرد

در سیکل جذبی از یک ماده جاذب به عنوان سیال ثانویه استفاده می گردد. ماده جاذب (معمولا لیتیوم بروماید) گازهای حاصل از تبخیر مبرد (معمولا آب) در تبخیرکننده (اواپراتور) را که موسوم به سیال اولیه است را جذب می کند. از نظر نوع ماده جاذب و مبرد در کل ۲ نوع چیلر جذبی داریم. در سیکل های لیتیوم بروماید – آب ، لیتیوم بروماید به عنوان ماده جاذب و آب به عنوان مبرد است ولی در سیکل های آمونیاک – آب ، آمونیاک به عنوان ماده مبرد و آب به عنوان جاذب خواهد بود. از دیگر انواع چیلر جذبی که کاربرد کمتری دارد می توان به نوع سیلیکاژلی آن اشاره کرد که در آن هم آب نقش مبرد و ماده ای به نام سیلیکاژل نقش جاذب را ایفا می کند.

۲ . از نظر نوع ژنراتور

چیلرهای جذبی از نظر نوع ژنراتور در انواع حرارت غیر مستقیم (مثل بخار ، آب داغ و …) و نیز نوع شعله مستقیم طراحی و ساخته می شوند. منظور از حرارت غیر مستقیم این است که حرارت بی مصرف و در حال هدر رفتن یک فرآیند صنعتی یا دستگاه را بتوان با سیکل جذبی به سرمایش آب تبدیل نمود و منظور از شعله مستقیم این است که به طور مستقیم و با سوزاندن سوخت های فسیلی ، حرارت لازم برای کار سیکل جذبی را ایجاد نمود و به وسیله آن باعث سرمایش آب شد.

۳ . از نظر تعداد مراحل و راندمان

از این نظر معمولا در انواع چیلر جذبی تک اثره (یک مرحله ای) ، دو اثره و حتی در مواقعی سه اثره طراحی و ساخته می شوند. در سال های اولیه که سیکل جذبی اختراع شده بود ، فقط نوع تک اثره طراحی و ساخته می شد. رفته رفته متخصصان به فکر بهبود راندمان دستگاه بودند و برای ایجاد لیتیوم بروماید غلیظ تر به جای استفاده از یک ژنراتور تصمیم به استفاده از ۲ ژنراتور به عنوان ژنراتورهای دما بالا و دما پایین گرفتند که ما در متن های زیر به طور مفصل اجزا و طرز کار هر یک را شرح داده ایم و توصیه می کنیم که برای درک و شناخت بهتر و آشنایی با مزایا و معایب چیلر جذبی تک اثره و ۲ اثره حتما این متن ها را مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر ⇐

مطالعه بیشتر ⇐

برای راه انداختن یک چیلر ابزوربشن (جذبی) به چه چیزی نیاز است ؟

برای راه انداختن یک چیلر ابزوربشن به یکی از منابع حرارتی زیر نیاز است.

۱ . گرمای اضافه یا دفعی از یک توربین گاز

۲ . گرمای اگزوز یا آب رادیاتور یک موتور دیزل با استفاده از یک مبدل حرارتی

۳ . گرمای گازهای دودکش کوره ها و بویلرها

۴ . آب گرم یا بخار داغ در حال اتلاف

۵ . شعله مستقیم گاز یا گازوییل

و منابع حرارتی دیگر

کاربرد چیلر جذبی :

نکته مهم اینجاست که فقط زمانی کاربرد و استفاده از چیلر جذبی یا همان چیلر ابزوربشن به صرفه خواهد بود که یک منبع حرارتی در حال اتلاف در مکانی وجود داشته باشد (مانند موارد ذکر شده ۱ تا ۴) که با نصب یک چیلر جذبی بتوان گرمای در حال اتلاف را به کار مفید (ایجاد سرمایش) تبدیل نمود. در غیر این صورت (مانند مورد ۵) اگر بخواهیم از یک شعله مستقیم به عنوان منبع انرژی چیلر استفاده کنیم، چیلر جذبی به دلایل اشاره شده در زیر، صرفه اقتصادی و عملکردی نخواهد داشت و استفاده از چیلر تراکمی مناسب تر خواهد بود.

مزایا و معایب اقتصادی چیلرهای جذبی (ابزوربشن) :

۱ . ضریب عملکرد (COP) چیلر ابزوربشن حدود ۱ است. در حالی که ضریب عملکرد چیلر تراکمی آب خنک و یا چیلر تراکمی هوا خنک حداقل ۳ است. این مورد مهمترین علت استفاده گسترده تر از چیلرهای تراکمی و مزایا و برتری های آن نسبت به چیلرهای جذبی است. ضریب عملکرد پارامتری مهم برای سنجش راندمان یک دستگاه سرمایشی است.

۲ . چیلرهای جذبی به برج خنک کننده نیاز دارند و در آنها مصرف آب وجود دارد و بر خلاف آن، چیلر تراکمی هوا خنک به برج خنک کننده نیازی ندارد و در نتیجه مصرف آب هم نخواهد داشت. بنابرین در مناطق کم آب و نیز مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب که نمی توان از برج خنک کننده استفاده نمود (به علت افت راندمان برج) تنها گزینه مناسب چیلر تراکمی هوا خنک خواهد بود. البته نوعی از چیلرهای تراکمی تحت عنوان چیلر تراکمی آب خنک وجود دارد که برج خنک کننده در آن نیز جزئی از سیستم بوده و استفاده از آن در این نوع از شرایط آب و هوایی توصیه نمی شود و بنابرین این مورد جزء معایب چیلر جذبی و تراکمی آب خنک محسوب می شود.

۳ . چیلرهای جذبی به مقدار اندکی برق برای پمپ های محلول ، مبرد و تخلیه نیاز دارند. در ضمن هزینه نصب تجهیزات برق اضطراری در آن زیاد نیست.

۴ . قیمت اولیه آنها معمولا ۵۰% نسبت به چیلرهای تراکمی بیشتر است. مخصوصا در تناژهای پایین اختلاف قیمت بین آنها بیشتر است و در تناژهای بالاتر (بالاتر از ۱۰۰ تن تبرید) قیمت ها کم کم به هم نزدیک می شود ولی در نهایت باز هم قیمت نوع تراکمی کمتر بوده و یکی از مهمترین مزایا و برتری های آن است که کاربرد چیلر جذبی را با محدودیت ها بیشتری مواجه کرده است.

۵ . چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی صدای کارکرد کمتری دارد که از جمله مزایا و خصوصیات آن محسوب می شود.

۶ . در ظرفیت برابر، چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد مساحت بیشتر و حدود ۱٫۵ تا ۳ متر نیز ارتفاع بیشتری دارد و اشغال فضای بیشتری از موتورخانه یکی از معایب چیلر جذبی محسوب می گردد.

۷ . وزن نوع تراکمی حدودا نصف وزن نوع جذبی است و در نتیجه به زیرسازی های مستحکم تر و پر هزینه تری برای نصب نوع جذبی نیاز است. نوع جذبی برای استقرار به فضایی مثل فضای موتورخانه نیاز دارد و این در حالی است که مثلا چیلر تراکمی هوا خنک (هوایی) به فضای موتورخانه نیازی نداشته و در فضای آزاد مانند بام یا حیاط نصب می شود. چیلر جذبی چگونه کار می کند؟ 

مطالعه بیشتر درباره چیلرهای تراکمی هوا خنک در متن ⇐

مطالعه بیشتر درباره چیلرهای تراکمی آب خنک در متن ⇐

گروه تهویه مطبوع ماخ تولید کننده انواع چیلرها ، مینی چیلرها ، هواساز ، ایرواشر ، برج خنک کننده و سایر دستگاه های سرمایشی و گرمایشی برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی در طرح ها و ظرفیت های گوناگون ، مطابق با استانداردهای روز و متناسب با نیازهای هر مشتری به طور خاص است. کلیه محصولات ما به طور مستقیم از کارخانه و با قیمت مناسب به فروش می رسند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی ها و قیمت انواع سیستم های تهویه مطبوع (انواع چیلر ، مینی چیلر ، هواساز و …) و نیز انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه خود با مهندسان ما تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر ⇓

چرا چیلر جذبی کاربرد کمتری نسبت به تراکمی داره؟

به طور کلی نوع تراکمی مزایایی داره که باعث شده استقبال بهتری ازش بشه که تعدادی از مزایا رو در متن ذکر کردیم. ولی اگه در صنعت یا مکان خاصی یک منبع حرارتی بدون مصرف (در حال هدر رفتن) داشته باشیم ، بهترین کار اینه که با نصب یک چیلر جذبی ، حرارت رو به سرمایش تبدیل کنیم و مصرف انرژی رو به بهترین شکل ممکن بهینه سازی کنیم.

آیا میشه به جای برج خنک کننده آبی از یک مبدل هوا خنک در چیلرهای جذبی استفاده کرد؟

با توجه به اینکه برج خنک کننده آبی مصرف آب داره و در مناطق مرطوب هم نمیشه ازش استفاده کرد ، سوالی که مطرح میشه اینه که آیا میشه بجاش مبدل هوا خنک قرار داد؟ پاسخ تقریبا منفیه چونکه اولا قیمت دستگاه خیلی میره بالا و دوم اینکه به خاطر پایین تر بودن توانایی مبدل های هوا خنک در کاهش دمای آب (نسبت به برج های خنک کننده) احتمال کریستالیزه شدن دستگاه بالا میره.

بزرگترین مشکل یک چیلر جذبی چه چیزی میتونه باشه؟

بزرگترین مشکل اینه که خطر کریستالیزه شدن لیتیوم بروماید (تبدیل شدن از حالت سیال به بلورهای نمک) و آسیب جدی به دستگاه وجود داره. هر وقت غلظت لیتیوم بروماید از یک حد معینی بیشتر بشه این اتفاق میافته و دلایل متعددی میتونه باعث این موضوع بشه. البته در چیلرهای جذبی نسل جدیدتر با افزودن کنترلرهای مختلف به دستگاه میشه احتمال این خطر رو به شدت کاهش داد ولی این تکنولوژی ها در نهایت باعث افزایش قیمت دستگاه میشه.

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت تعریف

چیلر جذبی یکی از انواع چیلر است که به دلیل استفاده از سوخت حرارتی بر خلاف که از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند، یکی از چیلرهای پرکاربرد و محبوب در سیستم های تهویه مطبوع به شمار می رود. ذکر این نکته لازم است که چیلرهای جذبی امروزه بسیار کمتر از چیلرهای تراکمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. راندمان بسیار پایین‌تر این چیلرها نسبت به چیلرهای تراکمی یکی از عواملی است که این دستگاه ها را کم کم از بازار تهویه مطبوع به حاشیه رانده است. اگرچه در ظرفیت‌های بالای تولیدی این دستگاه‌ها به دلیل اختلاف بسیار زیاد در مصرف برق به نسبت چیلرهای تراکمی، در بسیاری از پروژه ها کارفرما مجبور به استفاده از این نوع چیلرها می‌شود.

می‌توان گفت این چیلرها درکشورهایی که دارای نفت و گاز ارزان هستند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه به شرح کامل این دستگاه می پردازیم:

چیلر جذبی چگونه کار می کند؟

در چیلر جذبی آب مقطر نقش مبرد را ایفا می کند. وظیفه مبرد گرفتن گرمای آب در گردش بین چیلر و فن کویل است. همانطور که قبلا درمقاله () ذکر شد، یکی از اصول ترمودینامیکی رابطه ی بین فشار و دمای تبخیر می باشد. به این صورت که هرچه فشار محیط کمتر شود، نقطه جوش یک ماده پایین تر است و اصطلاحا زودتر تبخیر می شود. در اینجا و در قسمت اواپراتور شرایطی فراهم می شود که آب مقطر در دمای حدودا 5°c سانتیگراد تبخیر می شود.

چیلر جذبی چگونه آب را خنک می کند ؟

در اواپراتور آب مقطر و آب برگشتی از ها ( که معمولا دارای دمای 12°c می باشد)، در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند. آب برگشتی از فن کویل‌ها گرمای خود را به آب مقطر می‌دهد. این آب خنک شده و آب مقطر تبخیر می شود و به حالت بخار در می آید. در این مرحله آب خنک شده به سمت فن کویل ها ارسال می شود‌. مبرد که به حالت بخار درآمده است در قسمت بعدی که ابزوربر نام دارد توسط لیتیوم بروماید جذب می شود. حال مخلوطی از لیتیوم بروماید و بخار مبرد که محلول رقیق لیتیوم بروماید است، داریم. این مخلوط توسط پمپ به سمت ژنراتور ارسال می گردد.

ژنراتور با گرمادهی به این محلول باعث جداسازی لیتیوم بروماید و بخار آب می‌گردد. این گرما می تواند از سه روش مشعل، آب داغ و یا بخار توسط ژنراتور تولید و به محلول رقیق داده شود. در این مرحله لیتیوم بروماید که دوباره غلظتش افزایش یافته و اصطلاحا تغلیظ شده است، به دلیل اختلاف فشار بین ژنراتور و ابزوربر (ابزوربر فشار پایین تری دارد)، دوباره به ابزوربر برمی گردد. از طرفی بخار مبرد جدا شده به کندانسور چیلر ارسال می شود.

در کندانسور حالت مبرد از گاز به مایع تبدیل می شود. کندانسور در چیلر جذبی از نوع آب خنک است. به این معنی که آب از برج خنک کننده باعث چگالش مبرد می شود. سپس این مبرد که اکنون به حالت مایع درآمده دوباره برای گرفتن گرمای آب در گردش چیلر به سمت ارسال می‌شود.

این ساده ترین تعریف برای کارکرد سیکل چیلر جذبی می باشد.

نحوه کار چیلر جذبی

انواع چیلر جذبی کدر سیستم های تهویه و تبرید چیلرها به دو دسته چیلر جذبی و تراکمی دسته بندی می شوند. چیلرها از سری دستگاه های سرمایشی است که استفاده از بخار یا شعله مستقیم گاز به خنک سازی آب می پردازد و به واحدهای ساختمانی مثل فن کویل، هواساز و واحدهای صنعتی می فرستد. سیکل جذبی و سیکل تراکمی از نظر فرایندهای تبخیر و تقطیر در دو فشار متفاوت انجام می شوند. در این مقاله از داتیس کار قصد داریم به این سوال که چیلر جذبی چیست و به همه چیز در مورد چیلر های جذبی و طرز کار چیلر جذبی بپردازیم.

چیلرهای جذبی چیست ؟

چیلر های جذبی که به آن چیلر ابزوربشن هم می گویند به عنوان یک ماشین در یک سیکل به نام سیکل جذبی کار می کند و با استفاده از بخار یا شعله مستقیم گاز آب را سرد می کند و به واحدهای ساختمانی مثل فن کویل، هواساز و واحدهای صنعتی می فرستد.

طرز کار چیلر جذبی به زبان ساده

برای اینکه بدانید چیلر های جذبی بر چه اساسی کار می کند، بایستی از چهار قسمت اصلی این ماشین آگاهی پیدا کنید که اجزای چیلر جذبی شامل موارد زیر می شود:

در اواپراتور که وظیفه سرد کردن آب را برعهده دارد آب مقطر به وسیله نازل ها ی آب چیلد افشانده می شود. از آن جایی که در داخل اواپراتور محیطی مانند خلاء وجود دارد. علت خلاء هم به دلیل وجود ماده ای به نام لیتیوم بروماید در قسمت ابزوربر است. که بخار را به خود جذب می کند

مبرد یا همان آب مقطر که افشانده شده با سرعت حرارت محیط اطراف خود را می گیرد و به شکل بخار در می آبد. منظورمان از محیط اطراف همان آب چیلدی است که در لوله ها در جریان است. به این شکل گرما را از آب چیلد می گیرد و  دمای آب چیلد را کاهش می دهد.

پس اینکه لیتیوم بروماید بخار آب را جذب کرد، این بخار به وسیله پمپ به ژنراتور ارسال می شود تا بتواند حرارت را از بخار آب بگیرد و از آن مجددا استفاده کند. در واقع ابزوربر وظیفه دارد که از ابقا و فشار اواپراتور در حالت خلا نگهداری کند.

این قسمت از چیلر های جذبی وظیفه دارد که محلول لیتیوم بروماید به شکل غلظت اولیه اش دربیاورد و آن را غلیظ کند. وقتی در قسمت ژنراتور لیتیوم برماید از بخار آب جدا شد، بخار آب به سمت کندانسور و لیتیوم بروماید به ابزوربر می رود. بخار آب در کندانسور دوباره حالت مایع می گیرد و لیتیوم بروماید در ابزروبر بر می گردد تا بتواند بخار آب را دوباره به خود جذب کند

بخار آب آزاد شده از قسمت ژنراتور در کندانسور دوباره به مایع تبدیل می شود. در این قسمت یک مدار آب برج خنک کننده هم تعبیه شده است تا دمای ابزوربر و کندانسور را کاهش بدهد. به ین شکل لیتیوم بروماید در ابزوبر با بازدهی بیشتر بخار آب را جذب خود می کند تا در کندانسور بخار آب دوباره به شکل مایع در بیاید. البته در شرایط آب و هوایی خاص محدودیت دارد.

دسته بندی چیلر های جذبی

به این شکل که طی یک سیکل جذبی آب در اواپراتور سرد می شود این آب سرد با پمپ به فن کویل ها پمپاژ می شوند و عمل سردسازی شکل می گیرد. کار برج خنک کننده هم این است که گرمای اضافی از سیکل را بگیرد در ادامه به معرفی انواع چیلر جذبی می پردازیم. قبل از آن باید بگوییم چیلر های جذبی از نظر ماده جاذب، ژنراتور، تعداد دفعات و سیکل دسته بندی می شوند.

۱ . نوع ماده جاذب و مبرد

در سیکل جذبی از یک ماده جاذب یا همان سیال ثانویه استفاده می کنند. ماده جذب که معمولا لیتیوم بروماید است گازهای حاصل از تبخیر مبرد (سیال اولیه) در اواپراتور را جذب می کند. از نظر ماده جاذب و مبرد دو نوع چیلر جذبی وجود دارد

در سیکل های لیتیوم بروماید و آب، آب مبرد و لیتیوم بروماید نقش ماده جاذب را بازی می کند. در چیلر های جذبی آمونیاکی یا سیکل های آمونیاک آب ، آمونیک مبرد و آب به عنوان جاذب عمل می کند.

۲ . از نظر نوع ژنراتور

چیلر های جذبی از لحاظ ژنراتور در نوع حرارت غیر مستقیم و نوع شعله مستقیم ساخته شده اند. حرات غیر مستقیم همان گرمای هدر رفته از یک فرایند صنعتی است و حرارت شعله مستقیم به این شکل است که به شکل مستقیم و با سوختن سوخت های فسیلی حرارت لازم برای سیکل جذبی را فراهم می کند.

۳ . از نظر تعداد مراحل و راندمان چیلر های جذبی

در چیلرهای جذبی دو مرحله وجود دارد: چیلر های جذبی تک اثره یا یک مرحله چیلر های جذبی دو اثره یا دو مرحله ای در ابتدا دستگاه به شکل سیکل تک اثره کار می کرد. اما کم کم کارشناسان برای بهبود راندمان سیکل و برای تولید لیتیوم بروماید غلیظ تر به جای اینکه از یک ژنراتور استفاده کنند، تصمیم گرفتند که دو ژنراتور دما بالا و دما پایین را به کار بگیرند.

چیلر های جذبی آبگرم از چه منابعی حرارت دریافت می کند؟

برای اینکه یک سیکل جذبی راه اندازی کنید باید منبع حرارتی نیاز دارید برخی از این منابع حرارتی شامل موارد زیر می شود:

  • حرارت ناشی گازهای دودکش کوره ها و بویلرها
  • گرمای اگزوز یا آب رادیاتور یک موتور دیزل
  • گرمای اضافی دفعی یا از توربین گاز
  • حرارت ناشی از یک مبدل حرارتی
  • گرمای بخار داغ در حال اتلاف
  • شعله مستقیم گاز

ذکر این نکته الزامی است که فقط زمانی به کارگیری چیلر  جذبی به صرفه است که از گرمای خود را از منبع حرارتی در حال اتلاف دریافت کند و بتواند عمل سرمایش را انجام بدهد. اما اگر از یک حرارت مستقیم یا شعله مستقیم گاز برای تامین انرژی چیلر استفاده کنیم اصلا به صرفه نیست و در این چنین مواردی چیلر تراکمی به صرفه تر است. در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم که چیلر های جذبی بهتر است یا تراکمی

تفاوت چیلر جذبی و  چیلر تراکمی

  • ضریب عملکرد (COP) چیلر های جذبی یک است اما ضریب عملکرد چیلر تراکمی حداقل است. پس از آن جایی که ضریب عملکرد عامل مهمی برای بازدهی دستگاه سرمایشی است پس در این مورد چیلر تراکمی بهتر از چیلر های جذبی است.
  • چیلر های جذبی به برج خنک کننده نیاز دارد و درطی سیکل آن به آب نیاز ندارد. اما چیلر تراکمی هوا خنک به برج خنک کننده و هم به آب نیاز ندارند برای همین از چیلر تراکمی می توان در مناطق کم آب و گرم و خشک هم استفاده کرد ما این جا منظرمان از چیلر تراکمی چیلر هوا خنک است چون در چیلر های تراکمی آب خنک برج خنک کننده جز اصلی سیستم است و استفاده از آن در هر نوع آب و هوایی پیشنهاد نمی شود
  • مصرف برق در چیلرهای جذبی کمتر است. و فقط به مقدار کمی برق برای راه اندازی پمپ و مبرد و تخلیه احتیاج می باشد. در نتیجه هزینه نصب و هزینه نگهداری چیلر های جذبی خیلی بالا نیست.
  • قیمت اولیه چیلرهای تراکمی از چیلرهای جذبی کمتر است اما در تناژهای بالا و بیشتر از 100 تن تبرید، قیمت چیلر جذبی و قیمت چیلر تراکمی به هم نزدیک تر می شود.
  • چیلر های جذبی نسبت به چیلر تراکمی در موقع کارکرد صدای کمتری تولید می کند هزینه تعمیر چیلر جذبی به مراتب کمتر از چیلر تراکمی است
  • چیلر های جذبی فضای بیشتری اشغال می کند و وزن بیشتری دارد برای راه اندازی به فضایی مانند فضای موتورخانه نیاز دارد؛ اما چیلر تراکمی روی بام ها هم قابلیت نصب دارد.

چیلر جذبی یا چیلر ابزوربشن دستگاهی است که آب را طی یک چرخه دائمی به نام سیکل جذب با استفاده از منابع حرارتی مانند بخار داغ یا شعله مستقیم گاز و قطعاتی مانند واحدهای فن کویل یا تهویه مطبوع یا تجهیزات صنعتی برای خنک سازی استفاده می گردد.

سخن آخر

در این مقاله به تعریف و کاربرد چیلر های جذبی پرداخته شد. شرکت صنعتی و مهندسی داتیس کار تولید کننده انواع چیلر در زمینه فروش ، فروش مبدلهای حرارتی ، ، فروش کوره صنعتی ، فروش میکسر مواد شیمیایی ، فروش اسپری درایر ، فروش کندانسور آبی ، فروش ایرواشر فعالیت می کند.

و سایر دستگاه های سرمایشی و گرمایشی است مطابق با استانداردهای روز دنیا با قیمت مناسب و مطابق هر نیاز مشتری است. همه محصولات داتیس کار با گارانتی و مستقیم از کارخانه به فروش می رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره های درج شده در سایت ما تماس حاصل فرمایید.

دامند؟

می تونید امتیاز بدید)

 

دکمه بازگشت به بالا