برترین های ترند روزعمومی

بهترین سیستم تهویه مطبوع خانگی

امروزه بهترین و جدیدترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان ، دستگاه هایی چون VRF ، دستگاه GHP (ساخته شده بر پایه VRF و با موتوری گازسوز) ، مینی چیلر تراکمی هوا خنک ، اکونوپک و غیره هستند که همه آنها جزو جدیدترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی محسوب می شوند. سیستم های دیگری چون چیلرهای تراکمی هوا خنک و آب خنک ، فن کویل ها و هواسازها ، دیگ آب گرم موتورخانه و تا حدودی دستگاه های پکیج یونیت (روف تاپ پکیج)، زنت و غیره نیز در گروه سیستم های قدیمی تر قرار می گیرند.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟ | معرفی بهترین شرکتهای فعال در حوزه تهویه مطبوع

انتخاب بهترین سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان و سوله دلیل بر جدید بودن آن نمی تواند باشد، بلکه مهمترین نکته این است که باید متناسب با احتیاجات هر ساختمانی، متناسب ترین دستگاه ممکن از نظر قیمت، مصرف انرژی، برآورده کردن نیازهای اساسی دمایی و رطوبتی و غیره گزینش شود.

برای این کار باید یا تمامی مزایا و معایب این سیستم ها را بشناسید و یا انتخاب و محاسبات آن را به مهندسان متخصص در این حوزه واگذار نمایید. ما در ادامه ۷ نوع از بهترین و جدیدترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی برای تهویه هوای انواع ساختمان ها و سوله ها را معرفی و تشریح می کنیم.

انتخاب بهترین سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان از بین این ۷ دستگاه :

برای انتخاب بهترین سیستم سرمایش و گرمایش برای ساختمان خود باید تمام دستگاه ها را به خوبی بشناسید و مزایا و معایب هر یک را به خوبی بررسی کنید. ما سعی کرده ایم که هر دستگاه را به ترتیب در یک پاراگراف معرفی کنیم و پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیشتر با ساختار هر دستگاه، مقاله مربوط به آن را مطالعه بفرمایید. ۷ نوع از بهترین و جدیدترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی عبارتند از :

۱ . دستگاه مینی چیلر هوا خنک

از نظر قیمت اولیه و دیگر مزایا ، دستگاه مینی چیلر بهترین سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان هایی است که در آنها هدف ، سرمایش و گرمایش هر واحد به صورت مستقل و جدای از سایر واحدها است. به این مفهوم که هر مینی چیلر (معمولا با ظرفیت های برودتی ۲ تا ۱۰ تن تبرید) را می توان به چندین فن کویل از یک واحد ساختمان متصل و دمای هوای هر فن کویل را نیز مستقلا تنظیم نمود. کانال سازی در شمال تهران از مهمترین بخش های صنعت به حساب می آید که در سیستم تهویه هوا و جلوگیری از اختلاف دما نقش بسزایی دارد.

بدین ترتیب هزینه مصرف انرژی سیستم سرمایشی و گرمایشی هر واحد آپارتمان از هزینه شارژ عمومی ساختمان جدا شده و هر واحد می تواند مقدار مصرف خود را تحت کنترل داشته باشد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، خروجی دستگاه مینی چیلر یک سیال سرد (معمولا آب) است که با یک لوله مخصوص به فن کویل ها اتصال می یابد. خروجی آبگرم (برای گرمایش) هم باید توسط دستگاه دیگری مثل آبگرمکن، پکیج یا موتورخانه تامین شود. این سیستم مزایای فراوان دیگری نیز دارد که می توانید در این متن ⇐ آن را مطالعه کنید.

۲ . چیلر

چیلر نمونه بزرگ تر مینی چیلر هوا خنک است. بدین معنی که برای سرمایش چندین واحد یا چندین بخش از یک ساختمان بزرگ از چیلر استفاده می شود که نوع چیلر تراکمی هوا خنک (نسبت به نوع آب خنک و نیز جذبی) مزایا و کاربرد بیشتری دارد. چیلر تراکمی هوا خنک نیز مانند مینی چیلر هم می تواند به فن کویل ها متصل شود و هم به هواساز. آب سردی که از طرف چیلر به فن کویل ها پمپاژ می شود ، عمل سرمایش هوا و آب گرمی که از طرف بویلر موتورخانه پمپاژ می شود ،

عمل گرمایش هوا را در فن کویل ها و هواساز ها انجام می دهد که نحوه کار این سیستم در این متن ⇐ به خوبی توضیح داده شده است. سیستم چیلر به همراه بویلر ، فن کویل ها (یا هواسازها) در هر نوع ساختمانی از جمله مسکونی ، اداری ، تجاری ، سالن های صنعتی و غیره قابل استفاده است و یکی از پر کاربردترین و مناسب ترین سیستم هاست.

۳ . دستگاه پکیج یونیت

سومین دستگاه از ۷ نوع از بهترین و جدیدترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی دستگاه پکیج یونیت است. پکیج یونیت که به آن روفتاپ پکیج نیز گفته می شود، جزو دستگاه های کانالی محسوب می شود. یعنی هوا پس از گرم یا سرد شدن در این دستگاه با کانال کشی در ساختمان توزیع می شود.

بنابرین دستگاهی است که در بیرون ساختمان نصب می شود و تشکیلات درونی آن از دو سیستم چیلر تراکمی هوا خنک و هواساز تشکیل می شود. یعنی پکیج یونیت ترکیبی است از هواساز و چیلر تراکمی هوا خنک در یک دستگاه مشترک که طرز کار و مزایای آن در متن به خوبی توضیح داده شده است. این دستگاه مناسب ساختمان های مسکونی نیست و بهتر است که از آن فقط در ساختمان های تجاری یا سوله ها استفاده شود.

۴ . دستگاه جدید GHP

GHP یکی از جدیدترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی است که می تواند به عنوان یکی از بهترین سیستم های گرمایش و سرمایش در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، سالن های کنفرانس و غیره انتخاب شود. سوخت اصلی آن در حالت های سرمادهی و گرمادهی، گاز طبیعی شهری است که این گاز در یک موتور احتراقی سوخته و آن را به گردش در می آورد. موتور نیز به کمپرسور اسکرال کوپل شده و با راه اندازی آن، سیکل این دستگاه را به کار می اندازد.

کمپرسور مبرد (گاز فریون) را متراکم و به سمت فن کویل های موجود در داخل ساختمان هدایت می کند. این دستگاه برای استفاده در ایران بسیار مناسب است زیرا مصرف برق آن اندک و انرژی عمده آن از طریق سوختن گاز تامین می شود. حتی در تابستان با مصرف گاز شهری، سرمایش مد نظر را ایجاد می کند و از هزینه های سنگین برق کاسته می شود.

بزرگترین مانع استفاده از این دستگاه این است که این دستگاه ها با تکنولوژی بالایی ساخته می شوند و تماما وارداتی هستند (تولید داخلی نداریم) و در شرایط تحریمی هم قیمت اولیه بالایی دارند و هم خدمات پس از فروش ضعیف.ساختار آن در این متن ⇐ توضیح داده شده است. این دستگاه می تواند به عنوان بهترین سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان در برخی پروژه ها انتخاب شود.

۵ . دستگاه جدید VRF

یکی دیگر از جدیدترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی ، دستگاه VRF است که کاملا مشابه GHP است و با این تفاوت که تماما با برق کار می کند و کمپرسور آن نیز با موتور الکتریکی به چرخش در می آید. هم در حالت سرمادهی و هم گرمادهی با برق کار می کند و این دستگاه برای حالت گرمایش مانند GHP بهینه نیست و استفاده از جریان الکتریسیته برای ایجاد گرمایش در ایران به صرفه نخواهد بود. توضیحات کامل مربوط به آن را می توانید در این متن ⇐ مطالعه نمایید.

به VRF های شرکت LG در اصطلاح مولتی وی گفته می شود که ویژگی های آن را نیز می توانید در این متن ⇐ مطالعه کنید. لازم به ذکر است که هم VRF و هم GHP به موتورخانه، لوله کشی آب، بویلر و غیره نیازی ندارند و سیستم های کاملا یکپارچه سرمایشی و گرمایشی و بدون تجهیزات اضافه هستند. این سیستم نیز می تواند در انواع ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرد.

مشکلی که در این سیستم همانند GHP وجود دارد این است که این دستگاه نیز کلا وارداتی بوده (هیچ شرکتی در ایران تولید نمی کند) و قیمت آن در مواقع تحریم بالا بوده و خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن با مشکلات فراوانی همراه است.

۶ . دستگاه زنت (Zent)

دستگاه زنت یکی از ارزان ترین (از نظر قیمت اولیه) و کم هزینه ترین (از نظر مصرف انرژی و هزینه نگهداری) دستگاه ها است که مناسب اماکنی با فضاهای بزرگ مانند سالن های ورزشی و صنعتی و در برخی موارد (با توجه به شرایط آب و هوایی) سالن های بزرگی مانند سالن کنفرانس یا تالار و … است. این دستگاه تشکیلات ساده ای دارد.

برای سرمایش هوا شبیه کولر آبی عمل می کند و برای گرمایش هوا شبیه دستگاه هواساز. در واقع زنت یک هواساز دارای کویل آبگرم (برای گرمایش) و انتخاب بهترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی برای خانه بستگی به عوامل مختلفی از قبیل: شرایط آب و هوایی، نوع انرژی و میزان مصرف آن، فضای ساختمان و نیازهای اساسی دمایی و رطوبتی آن، قیمت اولیه دستگاه و … دارد.

بنابراین برای خرید سیستم سرمایشی و گرمایشی برای خانه باید اطلاعاتی در مورد انواع دستگاه‌ها داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع را بسته به شرایط خود انتخاب کنید. کارخانه کانال سازی پویان گسترش در تهران واقع است و آماده عقد قرارداد با پیمانکاران و شرکت های مجری ساختمانی است.

 

دکمه بازگشت به بالا