اقتصادیبرترین های ترند روزعمومی

چه مشکلاتی می‌تواند به دنبال دیابت باشد؟

دیابت کنترل نشده در عوارض بیماری دیابت

پکیج دیابت: با درمان و کنترل مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از بروز عوارض احتمالی این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کنند. با این حال، اگر درمان انجام نشود و یا اگر درمان ناکارآمد باشد، عوارض مختلفی ممکن است رخ دهد. این عوارض می توانند جدی و احتمالاً در زندگی فرد تهدید کننده باشند.

بهترین درمان زگیل تناسلی: برخی از این عوارض شامل سکته‌های قلبی ، آسیب‌های عصبی ، بیماری کلیوی ، مشکلات چشمی ، مشکلات پوستی زخم های مزمن و … می‌باشد.در صورتی که درمان زخم دیابتی به درستی انجام نشود ، منجر به قطع عضو می‌شود.

درمان کبد چرب: با در نظر گرفتن توضیحات گفته شده ، کنترل دیابت ضرورت دارد. در این مقاله برخی از عوارض بیماری دیابت را بررسی می‌کنیم.

عوارض احتمالی بیماری دیابت عبارتند از:

بیماری های قلبی عروقی: خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی از جمله سکته مغزی، حمله قلبی و گرفتگی عروق را افزایش می دهد. هر کدام از این بیماری‌ها به تنهایی می‌تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

آسیب عصبی: از علائم آسیب‌های عصبی می توان احساس درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی به خصوص در اندام‌های انتهایی را نام برد. در صورت عدم درمان، این موضوع می تواند منجر به از دست دادن کامل احساس در اندام های آسیب دیده شود.

آسیب کلیه: آسیب به کلیه ها در موارد شدید می تواند باعث نارسایی کلیه شود و ممکن است منجر به نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه شود.

آسیبهای چشمی: دیابت به چندین صورت عملکرد چشم را مختل می‌کند که برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

رتینوپاتی دیابتی

از شایع‌ترین درگیری‌های چشمی می‌باشد که عروق خونی تغذیه‌کننده شبکیه را دچار مشکل می‌کند. در مراحل ابتدایی بیماری ، دید فرد حالت کاملاً نرمال دارد. در صورتی که بیماری پیشرفت کند رگ‌های خونی در شبکیه مسدود می‌شود. در مراحل پیشرفته‌تر بیماری ، سطح شبکیه خونریزی می‌کند. با خونریزی‌های زیاد، زخم‌هایی در شبکیه تشکیل می‌شود که می‌تواند سبب نابینایی فرد شود.

ماکولاپاتی دیابتی

یکی دیگر از بیماری‌های مرتبط با دیابت که سبب مشکلات چشمی می‌شود ، ماکولاپاتی دیابتی می‌باشد. این بیماری، مرکز دید چشم فرد دیابتی را درگیر می‌کند. ماکولاپاتی دید فرد را ضعیف می‌کند. هر چه بیماری پیشرفت کند ، دید فرد ضعیف‌تر می‌شود. درمان این بیماری با لیزردرمانی و مصرف داروهای تزریقی انجام می‌شود. در مدل‌های دیگر بیماری ، عدسی چشم درگیر می‌شود که سبب تاری دید افراد می‌شود.

مراقبتهای چشمی برای افراد دیابتی

عوارض بیماری دیابت باعث بیماری های مختلفی می شود که باید کنترل گردد و یا کاملا درمان شود.

کنترل قند، رژیم غذایی مناسب و ورزش‌های منظم می تواند از بروز مشکلات چشمی ناشی از دیابت جلوگیری کند.

تنظیم فشارخون در پیشگیری و کنترل بیماری‌های چشمی تأثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین فشارخون افراد دیابتی همواره باید تحت کنترل باشد.

عدم استعمال دخانیات و کنترل وزن هم از مواردی می باشد که برای مراقبت‌های چشمی افراد دیابتی لازم می‌باشد.

افراد دیابتی باید معاینه از چشم‌های خود را به صورت دوره‌ای و مرتب در دستور کار قرار دهند. معاینه دقیق از چشم در مراکز غربالگری اختصاصی، موجب تشخیص زود هنگام مشکلات چشم و درمان بهتر و سریعتر آن می‌شود.

آسیب های پوستی در عوارض بیماری دیابت

دیابت می تواند منجر به بیماری‌های پوستی شود. عوارض بیماری دیابت، این مشکلات پوستی در اثر افزایش میزان قند خون ، کاهش حساسیت اعصاب و  اختلال در جریان خون ایجاد می‌شوند. کاهش میزان مایعات بدن به دلیل بالا رفتن میزان قندخون، پوست بدن را به شدت خشک می‌کند که عوارض زیادی به همراه خواهد داشت.

در افراد دیابتی احتمال بروز عفونت‌های پوستی از نوع عفونت‌های قارچی و باکتریایی زیاد است. این عفونت‌ها معمولا در بین انگشتان دست و پا ایجاد می‌شود.

علائم بیماریهای پوستی ناشی از دیابت در عوارض بیماری دیابت

بیماری‌های پوستی به عنوان یکی از بیماری‌های مرتبط با دیابت ، علائم  و عوارض بیماری دیابت زیادی دارد. گاهی این علائم به صورت تغییر رنگ پوست، تاول و یا ایجاد زخم می‌باشد. این تغییرات از نشانه‌های ابتدایی بیماری‌های پوستی ناشی از دیابت است که به سبب مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود.

تغییرات پوستی در گردن، زیر شکم، کشاله ران، صورت، داخل ران‌ها، داخل آرنج، ناف و زانو ایجاد می‌شود.

از بیماری‌های پوستی که به سبب دیابت افراد را درگیر می‌کند، می‌توان به اسکلروز دیجیتال، زانتوماتوزیس فورانی، تاول‌های دیابتی (بولوزیس دیابتی کوروم)، درموپاتی دیابتی، اسکلرودرم دیابتی و واکنش‌های آلرژیک اشاره نمود.

مراقبتهای پوستی برای افراد دیابتی برای جلوگیری از عوارض بیماری دیابت

  • باید پس از استحمام ، کاملاً بدن را خشک نمایید. به ویژه بین انگشتان دست و پا را با حوله نرم و تمیز خشک کنید.
  • با استفاده از کرم ‌های مرطوب کننده، پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید و از خشک شدن پوست بدن پیشگیری کنید.
  • با بروز کوچکترین زخمی در بدن، سریعاً با روش‌هاینوین آن را معالجه کنید. درمان سریع زخم‌ها از ایجاد بسیاری از مشکلات پوستی می تواند جلوگیری کند.
  • لباس‌های نخی، لطیف و نرم انتخاب کنید و از پوشیدن کفش و جوراب تنگ خودداری کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و سطح قندخون خود را کنترل کنید تا از بروز بسیاری از بیماری‌های مرتبط با دیابت جلوگیری کنید.

 

آسیب پا: گردش خون ضعیف در اندام ها و آسیب عصبی می توانند عوارض مختلفی را ایجاد کنند. برای مثال، زخم‌ها به کندی بهبود می‌یابند، و این موضوع به ‌ویژه زمانی که پاها تحت تأثیر قرار می‌گیرند می‌تواند مشکل‌ساز باشد. ممکن است عفونت های جدی ایجاد شود و در موارد شدید ممکن است نیاز به قطع عضو باشد.

هیپوگلیسمی: انسولین مصرف شده برای درمان دیابت در برخی موارد می تواند باعث کاهش بیش از حد قند خون شود که هیپوگلیسمی نامیده می شود. علائم اولیه ممکن است شامل احساس لرزش، سرگیجه، خستگی یا تحریک پذیری باشد که در موارد شدید ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

همچنین ببینید:

کاهش شنوایی: اخیرا یک مطالعه نشان داده است که کاهش شنوایی در افراد دیابتی دو برابر بیشتر از افرادی است که دیابت ندارند.

در حال حاضر، علت ارتباط دیابت با کاهش شنوایی مشخص نشده است. این احتمال وجود دارد که سطح بالای قند خون مرتبط با دیابت باعث آسیب به رگ های خونی کوچک در گوش داخلی شود، مشابه روشی که دیابت می تواند به چشم ها و کلیه ها آسیب برساند.در عوارض بیماری دیابت، اما تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود چرا افراد مبتلا به دیابت سطح کاهش شنوایی بالاتری دارند

دکمه بازگشت به بالا