برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

چرا زگیل تناسلی ایجاد میشود؟

زگیل تناسلی یک زائده گوشتی و نرم است که در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می شود و می تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. در واقع، این یک نوع عفونت مقاربتی است که در اثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. گفته می شود که تنها 10 درصد از افرادی که در معرض HPV قرار می گیرند به زگیل تناسلی مبتلا می شوند و بسیاری از افراد مبتلا به HPV هستند اما هیچ علامتی ندارند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) تخمین می زند که از هر 100 بزرگسال، 1 نفر ممکن است زگیل تناسلی و حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی داشته باشد. بنابراین نمی توان از شیوع آن چشم پوشی کرد!

تجربه نشان می دهد که برخی از انواع HPV با انواع دیگر متفاوت است و می تواند باعث دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شود. در واقع، برخی از انواع HPV تنها می توانند باعث زگیل تناسلی شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث سرطان شوند. واکسن ها می توانند از بدن در برابر انواع خاصی از HPV محافظت کنند.

متاسفانه هیچ درمان اثبات شده ای برای این بیماری ویروسی وجود ندارد و با راه حل های موجود همچون استفاده از بهترین قرص برای زگیل تناسلی
می توان از گسترش زگیل جلوگیری کرد. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان، راه های انتقال زگیل، عوارض زگیل تناسلی در مردان و زنان و درمان، ادامه این مقاله از فرازطب را مطالعه کنید.

علائم زگیل تناسلی

وی در پاسخ به این سوال که زگیل تناسلی چیست و چگونه است؟ تفاوت بین زگیل تناسلی و جوش چیست؟ زگیل تناسلی زنانه چیست؟ زگیل تناسلی مردانه چیست؟ می توان گفت زگیل تناسلی بافت مرطوب ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند به صورت یک توپ کوچک (با اندازه 5 میلی متر یا کمتر)، به رنگ گوشتی و قهوه ای یا صورتی یا شبیه به گل کلم ظاهر شود.

در بسیاری از موارد، زگیل‌ها خیلی کوچک هستند که نمی‌توان آنها را دید. زگیل تناسلی معمولاً به دلیل نوع متفاوتی از HPV نسبت به نوع ایجاد زگیل در دست ها یا سایر قسمت های بدن ایجاد می شود. چگونه بفهمم زگیل تناسلی دارم؟

در زنان، زگیل تناسلی می تواند در خارج از آلت تناسلی، در دیواره های واژن، در ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد، مقعد و دهانه رحم ایجاد شود. در مردان، ممکن است در نوک یا ساقه آلت تناسلی، بیضه ها یا راست روده ایجاد شود. زگیل تناسلی مردانه و زنانه معمولاً با خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی و خونریزی در حین مقاربت همراه است.

زگیل تناسلی همچنین ممکن است در دهان یا گلوی فردی که با فرد مبتلا رابطه دهانی دارد ظاهر شود. زگیل های تناسلی ممکن است در گروه های بزرگ در افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند رشد کنند.

خوب است بدانید که عفونت HPV همیشه این علائم را ایجاد نمی کند و برخی از افراد ناقل عفونت هستند و زگیل ایجاد نمی کنند. به همین دلیل، گاهی اوقات نمی توان به سرعت تشخیص داد که آیا افراد HPV دارند یا خیر. اگر زگیل ظاهر شود، ممکن است 3 هفته، ماه یا حتی سال ها پس از آلوده شدن فرد به ویروس طول بکشد. بیشتر زگیل های تناسلی خوش خیم یا غیر سرطانی هستند. در تصویر زیر زگیل تناسلی را مشاهده می کنید.

علل اندام تناسلی مردانه و زنانه

زگیل تناسلی مانند سایر زگیل ها توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. با نگاهی به نوع آرتریت دیده شده در مردان و زنان می توان گفت که بیش از 100 نوع از این ویروس وجود دارد و تنها انواع 6 و 11 باعث آرتروز (مستعد ابتلا به مردان و زنان) می شود.

وی در پاسخ به این سوال که زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود و چگونه می توان آنها را تشخیص داد؟ در بیشتر موارد، زگیل تناسلی از طریق جنسی منتقل می شود. یک فرد می تواند عفونت HPV را از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل کند. برخی افراد عفونت را دارند اما بدون علامت هستند و به عنوان ناقل هیچ علامتی نشان نمی دهند. بنابراین، موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهد:

عوارض زگیل تناسلی در مردان و زنان

30 تا 40 نوع HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد، اما تنها تعداد کمی از این نوع ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. بنابراین، زگیل تناسلی یک نوع کم خطر عفونت HPV است. لازم به ذکر است که ویروس همیشه عوارضی مانند زگیل ایجاد نمی کند. در واقع، در بیشتر موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامتی خود به خود از بین می رود.

سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در سرطان های دهانه رحم، آلت تناسلی، رکتوم و گلو و مری موثر هستند. آنها همچنین می توانند تغییرات سرطانی در سلول های رحم به نام دیسپلازی ایجاد کنند. به همین دلیل برای زنان مهم است که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند، به خصوص آنهایی که به انواع پرخطر HPV آلوده شده اند.

اغلب، زمانی که باردار هستید، نوک سینه ها ممکن است بزرگتر شوند و ادرار را دشوار کنند. نوک سینه های واژن می توانند از کشیده شدن بافت های واژن در هنگام زایمان جلوگیری کنند. کمربندهای بزرگ در خارج از آلت تناسلی یا واژن ممکن است در حین زایمان خونریزی کنند.

آیا می توان از زخم های تناسلی پیشگیری کرد؟

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسیناسیون می تواند از زگیل تناسلی جلوگیری کند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی ایده خوبی است، اما لزوما از شما در برابر زگیل تناسلی محافظت نمی کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را برای پسران و دختران 11 و 12 ساله توصیه می‌کند، اما می‌توان آن را از سن 9 سالگی انجام داد. در واقع، پسران و دختران کاملاً مناسب هستند که قبل از شروع فعالیت جنسی، واکسینه شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از واکسن گارداسیل ۹ را برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ ساله تایید کرده است. اگر بین 27 تا 45 سال سن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. هر کدام به شما پیشنهاد می دهد که واکسن HPV را دریافت کنید.

روش صحیح تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص این بیماری ابتدا پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد:

سوالاتی درباره سلامتی و سابقه جنسی شما می پرسد، مانند اینکه آیا اخیراً رابطه جنسی داشته اید، به خصوص رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم.

برای بررسی دقیق تر، او بدن را از نظر مناطق مشکوک به زگیل بررسی می کند.

پزشک شما می تواند زگیل تناسلی را فقط با مشاهده آنها شناسایی کند. گاهی اوقات محلول اسیدی ملایمی را به پوست تزریق می کند تا سیاهرگ های ناحیه تناسلی بیشتر نمایان شود. این ممکن است باعث احساس سوزش خفیف شود. در صورت عدم وجود تشخیص، جمع آوری نمونه برای آزمایشات زیر ضروری است.

تست پاپا

برای زنان، انجام معاینات منظم لگن و آزمایش پاپ اسمیر، که می تواند به تشخیص تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از زگیل یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک کند، مهم است. در طی تست پاپ، پزشک از ابزاری به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن واژن و دیدن مسیر بین واژن و رحم (دهانه رحم) استفاده می کند.

سپس از یک ابزار دسته بلند برای جمع آوری نمونه کوچکی از بافت دهانه رحم استفاده می کند. در آزمایشگاه، سلول ها زیر میکروسکوپ از نظر ناهنجاری بررسی می شوند.

تست HPV

تنها چند نوع عفونت HPV با سرطان دهانه رحم مرتبط است. به همین دلیل، نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم که در طی تست پاپ اسمیر گرفته می‌شود نیز می‌تواند برای آزمایش شناسایی این نوع سرطان با استفاده از تست‌های ویروس‌شناسی استفاده شود. از این آزمایش می توان برای تشخیص زگیل تناسلی در ترشحات مردانه نیز استفاده کرد.

دکمه بازگشت به بالا