برترین های ترند روزبین الملل

پیدا کردن کار در امارات

مزایای کار در دبی

در قدم اول و قبل از هرچیز باید بدانیم که دلیل محبوبیت امارات بین متقاضیان کار چیست؟ این کشور چه امکاناتی برای مهاجرین فراهم کرده است که کار در دبی مورد توجه همه قرار گرفته است؟ دبی یکی از مرفه‌ترین شهرهای دنیا است و مردم از نقاط مختلف جهان برای کار، زندگی و امرار معاش به آنجا می‌روند. این شهر برای افرادی که به‌دنبال فرصت‌های شغلی هستند، بسیار مناسب است و به دلایل موجه، به مقصدی محبوب برای افرادی تبدیل شده است که به‌دنبال کار در خارج از کشور خود هستند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به برخی از مزایای کار در دبی خواهیم داشت.

Find a job in the UAE

۱. سیستم کاری بدون مالیات

دبی سیستم کاری بدون مالیات دارد که به نیروهای کار اجازه می‌دهد مقدار قابل توجهی از درآمد خود را حفظ کنند. این یک مزیت بزرگ برای افرادی است که به‌دنبال کار در خارج از کشور هستند؛ زیرا فرصت خواهند داشت هر ماه پول بیشتری پس‌انداز کنند.

۲. درآمد بالا و پیشرفت شغلی

یکی دیگر از مزایای قابل توجه کار در دبی حقوق بالا و فرصت‌های عالی برای پیشرفت شغلی است. این شهر به‌خاطر حقوق بالا، تعطیلات با حقوق، مزایای پزشکی و سایر مزایای کاری شهرت دارد. همه این‌ها باعث می‌شود افراد خیلی سریع‌تر به رشد حرفه‌ای و پیشرفت شخصی برسند.

۳. محیط کاری امن و مطمئن

محیط کاری در دبی امن و مطمئن است. مردم دبی کاملاً صبور و مهمان‌نواز هستند و افراد از هر طبقه اجتماعی می‌توانند در آنجا احساس امنیت و آرامش داشته باشند. همچنین دبی قوانین سخت‌گیرانه‌ای در حوزه آزار و اذیت و تبعیض علیه نیروهای کار دارد. بنابراین افراد می‌توانند بدون نگرانی درمورد رفتار ناعادلانه، در آنجا کار کنند.

۴. زیرساخت‌های پیشرفته و امکانات مدرن

دبی استاندارد زندگی عالی را با زیرساخت‌های پیشرفته و امکانات مدرن درهم آمیخته است. این شهر امکانات بهداشتی و مؤسسات آموزشی عالی در سطح جهانی دارد و از لحاظ فرهنگی پرجنب‌وجوش است. همه این عوامل به کیفیت بالای زندگی افراد شاغل در دبی کمک می‌کنند. علاوه بر این، دبی به‌دلیل تنوع مراکز خرید و سرگرمی‌، مکانی هیجان‌انگیز برای زندگی و کار است.

۵. رشد شخصی و فرهنگی

اشتغال در دبی فرصت‌هایی را برای رشد شخصی و فرهنگی فراهم می‌کند. زندگی و کار در یک کشور خارجی چشم‌انداز فرد را به روی سبک‌های زندگی، باورها و فرهنگ‌های مختلف باز می‌کند. جمعیت متنوع دبی از مردم سراسر جهان تشکیل شده است. بنابراین کار در آنجا فرصتی باورنکردنی برای آشنایی با فرهنگ‌ها و سبک‌های مختلف زندگی‌ خواهد بود.

شرایط کار در دبی برای ایرانیان

شرایط کار در دبی برای ایرانیان با اتباع اکثر کشورها، یکسان است. هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال می‌تواند در امارات متحده عربی و دبی کار کند؛ مشروط بر اینکه استانداردهای تعیین‌شده توسط وزارت منابع انسانی و امارات (MoHRE) را داشته باشد؛ همچنین حداکثر سن برای شاغلان تعریف نشده است، اما شرکت‌ها در دبی برای استخدام نیروهای کار بالای ۶۵ سال باید حقوق بیشتری پرداخت کنند.

افراد باید صلاحیت‌های آموزشی و تجربه کاری لازم را برای شغل موردنظر در دبی داشته باشند. این موضوع به‌ویژه برای موقعیت‌های مهارت‌محور و حرفه‌ای که رقابت برای کسب آن‌ها شدید است، اهمیت دارد. کارفرمایان اماراتی همیشه به‌دنبال افراد واجد شرایط برای ایفای نقش در زمینه‌های تجاری، مهندسی، درمان، گردشگری و امور مالی هستند.

همه نیروهای کار خارجی باید از فرهنگ و ارزش‌های محلی آگاه باشند و به سنت‌ها و آداب و رسوم احترام بگذارند. پوشش مناسب، پرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی و احترام به آداب و رسوم مذهبی در اماکن عمومی از جمله این آداب هستند. همچنین افراد باید به زبان رسمی تجارت در دبی، یعنی انگلیسی تسلط کافی داشته باشند. تسلط به زبان عربی هم اهمیت دارد؛ اما دانستن آن برای اکثر مشاغل ضروری نیست. چندزبانه بودن نیز یک مزیت مهم است؛ به‌خصوص اگر در صنعت گردشگری مشغول شوید. اخیراً صدور ویزا برای اتباع ایرانی تغییراتی کرده است. بنابراین ایرانی‌ها تنها در صورت راه‌اندازی کسب‌وکار و مارات امکان اخذ ویزای دبی را دارند. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات به‌روز با مشاوران مهاجرتی ویزاگرد در تماس باشید.

انواع ویزا برای کار در دبی

باید ویزای مناسبی دریافت کنید که به شما اجازه اقامت و کار قانونی در دبی را بدهد. در ادامه مطلب، انواع ویزا برای کار در دبی و جزئیات هرکدام از آن‌ها را مرور می‌کنیم. توجه داشته باشید که ما تمام راه‌های موجود برای اخذ ویزای کاری در دبی را توضیح داده‌ایم. اما افرادی که قصد اقدام با گذرنامه ایرانی را دارند، باید قبل از درخواست برای هر ویزایی، امکان آن را بررسی کنند.

۱. مجوز کار دبی

اولین نوع ویزا، مجوز کار دبی است که عمدتاً برای نیروهای کار ماهر و متخصصانی صادر می‌شود که یک پیشنهاد شغلی در دبی دارند. این ویزا به حمایت یک کارفرما در دبی نیاز دارد که مسئول شروع و ارسال درخواست ویزا به وزارت کار امارات خواهد بود. پس از تأیید درخواست، فرد متقاضی می‌تواند مجوز اقامت و ویزای کار را دریافت کند. این مجوز اقامت سه سال اعتبار دارد و در صورت رضایت کارفرما، می‌تواند تمدید شود.

۲. مجوز فریلنسری

نوع دوم ویزای کاری دبی، مجوز فریلنسری نام دارد. این مجوز اقامت کاری عمدتاً برای کارآفرینان، فریلنسرها و متخصصان خوداشتغالی صادر می‌شود که می‌خواهند کسب‌وکار خود را در دبی راه‌اندازی کنند. این ویزا سه سال اعتبار دارد، قابل تمدید است و به شما اجازه می‌دهد در هر بخش و هر منطقه جغرافیایی دبی کار کنید. برای دریافت این ویزا باید طرح کسب‌وکار و مدارک دال بر مهارت‌ها، تحصیلات و تجربه حرفه‌ای مرتبط خود را ارائه دهید.

۳. مجوز مأموریت

نوع سوم ویزا برای کار در دبی مجوز مأموریت است که به کارکنان شرکت‌های خارجی دارای شعبه یا نمایندگی در دبی اختصاص دارد. این مجوز کاری فقط سه ماه اعتبار دارد، اما برای ورود و کار در دبی به حمایت کارفرما نیاز نخواهید داشت. برای دریافت این ویزا باید قرارداد کاری و نامه‌ای از شرکت مادر مبنی بر عنوان شغلی، حقوق و مدت اقامت در امارات ارائه دهید.

۴. مجوز کار دانشجویی

چهارمین نوع ویزای کار در امارات، مربوط به مجوز دانشجویی است. این ویزا عمدتاً برای دانشجویانی صادر می‌شود که در دانشگاه یا کالجی در دبی ثبت‌نام کرده‌اند. این ویزا به دانشجویان اجازه می‌دهد با توجه به سیاست‌های مؤسسه آموزش عالی خود، تا ۲۰ ساعت در هفته و به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت در روزهای تعطیلات کار کنند. دانشجو باید در یک دوره تمام‌وقت تحصیلی ثبت‌نام کرده باشد و مجوز کار او تنها برای مدت دوره تحصیلی او اعتبار دارد.

۵. ویزای سرمایه‌گذار

نوع پنجم مجوز کار در دبی، ویزای سرمایه‌گذار است. این مجوز به‌طور خاص برای کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی طراحی شده است که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار در دبی را دارند. این ویزا به حداقل سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰ هزار درهم نیاز دارد و متقاضیان باید مدرکی مبنی بر سرمایه‌گذاری، طرح تجاری و سوابق مالی خود ارائه دهند. این ویزا در ابتدا دو سال اعتبار دارد و قابل تمدید است، مشروط بر اینکه فرد به سرمایه‌گذاری خود در کسب‌وکار ادامه دهد.

۶. ویزای وابستگان

نوع ششم ویزای کار در دبی، مجوز وابستگان خارج از کشور است که عمدتاً برای افراد نزدیک خانواده ساکنان امارات متحده عربی شامل همسر، فرزندان و والدین صادر می‌شود. این ویزا به حمایت از طرف همسر یا والدین شاغل نیاز دارد و مدت زمان ویزا به نوع مجوز اقامت فرد حامی بستگی خواهد داشت. دارندگان ویزای همسر مجازند در مدت اقامت خود با تأیید مقامات امارات به کار، تحصیل و بازدید از دبی بپردازند.

۷. ویزای ثبت شرکت

اخذ ویزای ثبت شرکت، یک فرآیند بسیار مهم و سودمند برای هر شرکت یا فردی است که می‌خواهد کسب‌وکار خود را در دبی راه‌اندازی کند. این ویزا که به نام مجوز تجارت دبی نیز شناخته می‌شود، توسط دپارتمان توسعه اقتصادی دبی (DED) برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی صادر می‌شود. فرآیند اخذ ویزای ثبت شرکت در دبی شامل مراحل مختلفی است. در مرحله اول، باید برای مجوز تجارت به دپارتمان توسعه اقتصادی دبی درخواست داد. این کار به مدارکی از جمله یک طرح تجاری و پیش‌بینی‌های مالی نیاز دارد. پس از تأیید، متقاضی باید مدارک و اطلاعات لازم را به DED ارائه کند و هزینه‌های موردنیاز را هم بپردازد.

بعد از آن متقاضی باید مدارک لازم را برای دریافت ویزا به اداره مهاجرت دبی ارائه دهد. پس از صدور ویزا، متقاضی باید کسب‌وکار خود را در اتاق بازرگانی و صنعت دبی ثبت کند. متقاضی همچنین باید مدارکی مبنی بر مجوز تجاری معتبر و همچنین مدرکی دال بر وضعیت حقوقی شرکت در دبی ارائه دهد. پس از تکمیل ثبت‌نام، متقاضی ویزای کار در دبی را از وزارت کار و مهاجرت دریافت می‌کند. متقاضی باید مدارک و اطلاعات لازم مانند گذرنامه معتبر، کپی مدارک شرکت و سایر مدارک مربوطه را ارائه دهد.

۸. ویزای ترانزیت

آخرین نوع مجوز، ویزای ترانزیت است. این ویزا عمدتاً برای مسافرانی صادر می‌شود که برای مدت محدود، معمولاً تا ۹۶ ساعت به اقامت در دبی نیاز دارند. بنابراین دارنده این ویزا اجازه کار در دبی را ندارد. اما فرد می‌تواند در این فرصت در شهر اقامت کند و به‌دنبال شناخت فرصت‌های کاری موجود برای خود باشد. دبی طیف وسیعی از ویزاهای کاری را به متخصصان، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و اعضای خانواده آن‌ها ارائه می‌دهد. اما روند دریافت انواع ویزاها می‌تواند پیچیده و دشوار باشد. پس برای اطمینان از اینکه معیارهای لازم و شرایط درخواست را دارید، مشورت با یک وکیل مهاجرت به امارات ضروری خواهد بود.

مدارک لازم برای کار در دبی

در ادامه به مدارک مهمی که برای سفر به دبی و کار در آنجا ضروری هستند، اشاره خواهیم کرد.

  • پاسپورت

گذرنامه شما باید حداقل ۶ ماه پس از تاریخ ورود به دبی اعتبار داشته باشد.

  • ویزای کار

توسط دولت امارات صادر می‌شود و به افراد غیرمقیم اجازه می‌دهد برای مدت معینی در دبی زندگی و کار کنند. شما می‌توانید از طریق سفارت امارات در ایران یا از طریق کارفرمای حامی خود برای ویزای کار اقدام کنید. روند درخواست ویزا می‌تواند تا دو ماه طول بکشد.

  • گواهی پزشکی

برای اطمینان از مبتلا نبودن به بیماری‌های مسری مانند اچ‌آی‌وی، سل و هپاتیت، باید تحت معاینه پزشکی قرار بگیرید.

  • نامه پیشنهاد شغلی

این نامه توسط کارفرمای حامی شما در دبی صادر می‌شود و عنوان شغلی، حقوق، ساعات کار و مدت قرارداد شما را مشخص می‌کند.

  • مدرک تحصیلی

بهتر است مدرک تحصیلی شما با عنوان شغلی شما در دبی مرتبط باشد.

  • گواهی‌نامه ترخیص پلیس

ثابت می‌کند که شما سابقه کیفری ندارید و ممنوع‌الخروج نیستید.

  • ویزای اقامت

این ویزا توسط دولت دبی صادر می‌شود و به شما اجازه می‌دهد برای مدت طولانی‌تری در دبی زندگی و کار کنید. پس از ورود به دبی و دریافت مجوز کار می‌توانید ویزای اقامت دریافت کنید.

  • کارت شغل

این کارت که توسط وزارت کار امارات صادر می‌شود، نشان می‌دهد شما یک نیروی کار قانونی در دبی هستید. کارفرمای شما برای دریافت این کارت اقدام خواهد کرد.

  • حساب بانکی

برای دریافت حقوق و انجام سایر معاملات مالی، باید یک حساب بانکی محلی در دبی داشته باشید. برای افتتاح حساب بانکی باید پاسپورت و ویزای اقامت خود را ارائه دهید.

قوانین کار در دبی

قانون کار فدرال امارات متحده عربی (قانون شماره ۸، مصوب سال ۱۹۸۰) قانون حاکم بر تمام جنبه‌های استخدام در دبی است. این قانون حقوق و تعهدات کارفرمایان و کارمندان و همچنین حداقل استانداردها را برای قراردادهای کاری، ساعات کار، پرداخت دستمزد، تعطیلات و سایر مزایا تعیین می‌کند. این قانون برای همه کارکنان بخش خصوصی و دولتی، از جمله مهاجران و کارگران خانگی اعمال می‌شود.

قوانین کار در دبی به منظور حفظ محیط کاری امن و منصفانه برای کارکنان در این شهر وضع شده‌اند. رعایت قوانین کار در دبی برای کارفرماها بسیار اهمیت دارد؛ زیرا دولت امارات درمورد اطمینان از رعایت قوانین بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. رعایت نکردن مقررات استخدامی می‌تواند به جریمه‌های سنگین یا خاتمه فعالیت‌های تجاری منجر شود. پایبندی به این قوانین نشان‌دهنده تعهد به رفاه و رضایت کارکنان است و کسب‌وکار را به مکانی جذاب‌تر برای کار تبدیل می‌کند. در ادامه برخی از این قوانین را مرور می‌کنیم.

ساعت کاری در دبی

حداکثر ساعات کار در دبی برای اکثر کارمندان هشت ساعت در روز یا ۴۸ ساعت در هفته است. با این حال، در برخی موارد خاص، ساعت کاری ممکن است تا نه ساعت در روز افزایش یابد. شرکت‌هایی که کارکنان را به کار فراتر از این حد ملزم می‌کنند، باید حقوق ساعات اضافی کار را به افراد بپردازند. همچنین کارکنان پس از پنج ساعت کار متوالی، حداقل یک ساعت حق استراحت دارند.

در طول فصل تابستان که دمای هوا از ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم بالاتر می‌رود، یک استراحت اجباری در اواسط روز اجرا می‌شود. با این قانون اطمینان حاصل می‌شود که کارکنان در شرایط خطرناک بیش از حد کار نکنند.

مرخصی در دبی

مرخصی سالانه برای افراد شاغل در دبی ضابطه‌مند است. قانون کار امارات متحده عربی تصریح می‌کند که شاغلان حداقل ۳۰ روز مرخصی سالانه با حقوق دارند. البته افراد باید حداقل یک سال کار کنند تا این قانون شامل حالشان شود. به همین ترتیب، به کارمندانی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند، مرخصی کمتری اعطا می‌شود. شاغلان می‌توانند بر اساس قرارداد کاری یا دسته شغلی خود درباره افزایش مرخصی مذاکره کنند. این مزیت، نیروهای کار را تشویق می‌کند بین کار و زندگی خود تعادل سالم برقرار کنند. اعطای مرخصی سالانه، برای کارفرمایان الزامی است و پرداخت حقوق در روزهای مرخصی بر اساس نرخ پایه انجام می‌شود.

حداقل سن برای کار در دبی

سن قانونی کار در دبی ۱۸ سال است. صنایع خاصی مانند هتل‌ها، کافه‌ها و مکان‌های تفریحی در دبی امکان دارد افراد زیر سن قانونی را استخدام کنند. البته کارفرمایان موظف هستند شرایط کاری مناسبی را فراهم کنند تا خطری برای سلامت و ایمنی کارکنان جوان به وجود نیاید.

دستمزد در دبی

از نظر پرداخت دستمزد، کارفرمایان موظف هستند حقوق کارکنان خود را به‌موقع، به‌طور کامل و حداقل یک بار در ماه پرداخت کنند. کارفرمایان ملزم به ارائه فیش حقوقی هستند که حاوی اطلاعات دقیق درمورد حقوق کارمند همچون حقوق پایه، کمک‌هزینه و کسورات باشد.

فسخ قرارداد کاری

قرارداد کار می‌تواند در هر زمانی توسط کارمند یا کارفرما فسخ شود، مشروط بر اینکه دلایل فسخ قانونی باشند. در صورت فسخ کار توسط کارفرما، کارمند حق دریافت خسارت یا پرداختی برای فسخ قرارداد را دارد.

بیمه درمانی

کارفرمایان موظف هستند کارکنان خود را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهند. پوشش بیمه سلامت شامل دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، بستری شدن در بیمارستان و داروهای تجویزی است. همچنین کارفرمایان باید افراد تحت تکفل کارکنان خود را هم بیمه درمانی کنند.

دکمه بازگشت به بالا