برترین های ترند روزعمومی

پارچه ی فوتر چیست و برای چه لباس هایی مناسب است

پارچه فوتر، برای پوست های حساس بسیار عالی است. این پارچه در عین گرم بودن، وزن سنگینی ندارد و پالتو و شنل های فوتر حس سنگینی به شما نمی دهند. این پارچه عالی در قسمت بیرونی نرم است و قسمت داخلی آن نیز، لطیف می باشد. این نرم و لطیف بودن باعث شده که لباس های دوخته شده با فوتر، راحت باشند.

یکی از مسائلی که طرفداران مد و پوشاک با آن مواجه هستند، تشخیص پارچه با کیفیت است. هنگام خرید لباس اغلب ما با اعتماد به برند و با تکیه بر اعتبار برند لباس خود را انتخاب می کنیم و یقین داریم که کیفیت پارچه و دوخت لباس مناسب هزینه ای که پرداخته ایم است. اما هنگامی که قصد خرید پارچه برای سفارش لباس به خیاط را داریم، متوجه می شویم که شناخت کافی از پارچه با کیفیت نداریم.

در این مورد نیز می توان با خرید از فروشگاه های معتبر، از کیفیت پارچه مورد نظر خود مطمئن بود. اما در صورتی که اولین بار است که قصد خرید پارچه ای را دارید، بهتر است که در مورد شناخت آن پارچه اطلاعاتی کسب کنید.

تاریخچه پیدایش پارچه فوتر

اگر بخواهیم اولین کشور تولید کننده فوتر را نام ببریم، متاسفانه اطلاعاتی در دست نداریم؛ اما می توانیم این فرض را داشته باشیم که منشا فوتر در یکی از کشورهای تولید کننده پارچه پنبه بوده است. یعنی تاریخچه اولیه این پارچه در ابتدا به کشور هند، مکزیک یا مصر بر می گردد.

پارچه فوتر چیست؟پارچه فوتر یکی از شناخته شده ترین پارچه های مناسب پاییز و زمستان است. اگر اندکی با دنیای پارچه ها آشنا باشید، حتما نام این پارچه به گوش شما خورده است. حتی ممکن است همین الان یک کت یا پالتو از جنس پارچه فوتر در کمد خود داشته باشید. این پارچه با بافت خاصی که دارد، یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت لباس های پاییزه محسوب می شود. پارچه فوتر تنوع بالایی در رنگ نیز دارد و شما به راحتی می توانید با یک یا چند کت فوتر، تمام پاییز و زمستان استایل شیک و جذابی داشته باشید. اگر مایلید بیشتر با این پارچه دوست داشتنی آشنا شوید، مطالعه این مطلب برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

پارچه فوتر چیست؟

اولین سوالی که مطرح می شود، این است که پارچه فوتر چیست؟ چه بافت و ویژگی هایی دارد؟ این پارچه در دسته پارچه های پشمی قرار می گیرد. افراد زیادی این پارچه را با عنوان پارچه نمدی نیز می شناسند. در واقع در زبان انگلیسی این پارچه در دسته پارچه های پشمی و نمدی قرار دارد. Footer  یا  Wool felt در گذشته تماما با الیاف پشمی تهیه می شد. اما با گذشت زمان، انقلاب صنعتی و پیشرفت صنعت نساجی از الیاف دیگر نیز برای ساخت این پارچه استفاده می شود.

در حالت کلی پارچه فوتر با الیاف پشمی و اندکی الیاف صنعتی مانند اکرلیک تولید می شود. الیاف به کار رفته در این پارچه و در واقع میزان پشم موجود در فوتر، می تواند بر وزن، ضخامت و قیمت نهایی این پارچه تاثیر بگذارد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر با این پارچه پشمی سبک و دوست داشتنی آشنا شویم.

حتما بخوانید:

تاریخچه پارچه فوتر

می توان گفت پارچه فوتر یکی از قدیمی ترین پارچه های ساخته شده توسط انسان است. در واقع تاریخچه این پارچه با تاریخچه تولید پارچه های پشمی یکسان است. طبق قدیمی ترین شواهد باستان شناسی تاریخچه پارچه های نمدی به 6500 سال قبل از میلاد برمی گردد. در واقع نمونه های اولیه پارچه فوتر را می توان جزو قدیمی ترین منسوجات بافتنی به حساب آورد. بد نیست بدانید صنعت نمدسازی و پارچه های نمدی برای هزاران سال نقش مهمی در جوامع قاره آسیا داشته داشتند.

این پارچه به دلیل بافتی که دارد، در سرزمین های کوهستانی به عنوان عایق باد و سرما مورد استفاده بوده است. البته این ویژگی پارچه فوتر همچنان یکی از دلایل مهم محبوبیت آن در میان پارچه های پاییزه است. از قرن شانزدهم به بعد استفاده از این پارچه برای دوخت کلاه و کت مورد استقبال قرار گرفت.

با اختراع الیاف اکریلیک در اوایل قرن بیستم، نساجان بر این باور بودند که جایگزین ارزان تری برای الیاف طبیعی پیدا کردند. در نتیجه الیاف مصنوعی به ترکیب پارچه فوتر اضافه شد که معایب و مزایای خود را داشت. با این تغییرات دوباره این پارچه توانست جایگاه خود را در صنعت مد بازیابد.

پارچه فوتر چگونه بافته می شود؟

قبل از هر چیز بد نیست این نکته را در نظر داشته باشید که پارچه فوتر، از کوبیده شدن الیاف مختلف به دست می آید. در نتیجه فرآیند تولید آن با بسیاری از پارچه های دیگر که دارای تار و پود هستند و در هم بافته می شوند، تفاوت دارد. فرآیند تولید فوتر بسته به اینکه حاوی پشم، اکریلیک یا الیاف نساجی دیگر باشد کمی متفاوت است. در تولید پارچه فوتر پشمی، الیاف خام از پوشش حیوانات پشم‌ دار به دست می آید. فوترهای دارای الیاف اکریلیک، با حل کردن یک پلیمر در مواد شیمیایی مختلف مصنوعی به دست می ‌آیند.

هنگامی که تولید کنندگان الیاف مورد نظر خود را به دست آوردند، آنها را با استفاده از یک دستگاه استوانه ای که با میخ های فولادی میخکوب شده است، به صورت توده ای ترکیب می کنند. در مرحله بعد، یک دستگاه کارتینگ این الیاف را به یک شبکه شل با فضاهای استاندارد بین الیاف تبدیل می کند. سپس دستگاهی دیگر چندین شبکه ایجاد شده را با هم ترکیب می کند تا یک رول بسازد. چهار عدد از این رول ها روی هم قرار می گیرند و یک خمیر را می سازند. تولیدکنندگان برای فشرده شدن این مواد آنها را در معرض گرما و رطوبت قرار می دهند. فرآیند جمع شدن نهایی با ترکیبی از گرما، فشار و رطوبت انجام می شود.

موارد مصرف پارچه فوتر

پارچه فوتر در دسته پارچه های پشمی که یکی از محبوب ترین پارچه های پاییزه است، قرار می گیرد. از این پارچه در صنعت مد برای دوخت لباس های مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال، پالتوهای فوتر یکی از پرطرفدارترین محصولاتی است که با این پارچه دوخته می شود. انواع کت های تک، کت و شلوار و کت و دامن را نیز می توانید با این پارچه بدوزید. انواع لباس های بچگانه مانند پیراهن های پاییزه، دامن و کت های دخترانه نیز با پارچه فوتر قابل طراحی و دوخت است.

با کمی ذوق و خلاقیت می بینید که پارچه فوتر در طراحی و دوخت کلاه نیز بسیار کاربرد دارد. شال های ساده و سبک پاییزی را نیز می توانید با استفاده از این پارچه طراحی کنید. به طور کلی با توجه به ویژگی های خاص این پارچه نرم و سبک، می توانید از آن برای دوخت لباس های مختلفی استفاده کنید.

پارچه فوتر در کجا تولید می شود؟

استرالیا علیرغم کاهش اخیر سطح تولید دام و پشم گوسفند در سراسر این قاره، همچنان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان پارچه فوتر است. رتبه دوم بزرگترین تولید کننده پارچه فوتر در اختیار چین است. در بسیاری از موارد تولید کنندگان استرالیایی ترجیح می دهند الیاف پشمی خود را برای تبدیل شدن به پارچه، به چین ارسال کنند. البته این نکته که چین بزرگترین تولیدکننده محصولات نساجی مصنوعی است نیز در این امر بی تاثیر نیست.

اگر در مورد قیمت پارچه فوتر برای شما سوال پیش آمده است، بد نیست بدانید قیمت آن مشابه قیمت سایر منسوجات پشمی است. منسوجات پشمی با توجه به داشتن الیاف طبیعی معمولا قیمت بالایی دارند. هرچند ممکن است در بازار با پارچه های فوتر ارزان نیز مواجه شوید اما باید بدانید درصد الیاف مصنوعی این پارچه های فوتر بالاتر است. در نتیجه ویژگی های فوق العاده الیاف طبیعی پشمی را نخواهد داشت.

پارچه فوتر چه تاثیری بر محیط زیست دارد؟

پارچه های پشمی مانند پارچه فوتر یکی از زیست تخریب پذیرترین مواد در جهان هستند. تنها نگرانی زیست محیطی بالقوه مرتبط با این نوع پارچه ها مربوط به استفاده از زمین و چگونگی نگهداری از حیوانات است. در عصر مدرن، پرورش حیوانات برای استفاده از پوست و موی آنها ظالمانه و وحشیانه تلقی می شود. در برخی موارد نیز ممکن است تولید پشم با حیوان آزاری همراه باشد و باعث آلودگی یا فرسایش خاک شود.

با این حال الیاف طبیعی نسبت به منسوجات مصنوعی برای محیط زیست همیشه بهتر هستند. برای تولید اکریلیک و ابریشم مصنوعی از مواد شیمیایی سمی و استفاده می شود. این مواد می تواند به کارگران فعال در صنعت نساجی آسیب برساند. علاوه بر این، تولیدکنندگان نساجی این مواد شیمیایی را معمولا به درستی دفع نمی کنند و در بیشتر موارد، اکوسیستم های اطراف آلوده می شود. البته با توجه به دوام بالای پارچه فوتر و قابلیت بازیافت آن، می توانید مطمئن باشید کمترین آسیب را به محیط زیست می رساند.

ویژگی های پارچه فوتر

قبل از هر چیز بد نیست بدانید، پارچه فوتر به عنوان پارچه ملتون نیز شناخته می شود. ویژگی های این پارچه ترکیبی از ویژگی های پارچه های پشمی و پارچه های نمدی است. شاید به همین دلیل است که این پارچه تا این اندازه برای دوخت کت های پاییزه مورد توجه است. در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد ویژگی های این پارچه بی نظیر صحبت کنیم.

سبک

یکی از برجسته ترین ویژگی های پارچه فوتر، سبک بودن آن است. پارچه های پشمی معمولا وزن زیادی دارند. احتمالا با پوشیدن یک کت پشمی اصل احساس فشار و خستگی کردید. فوتر یک پارچه پشمی نرم و سبک محسوب می شود. در نتیجه شما به راحتی می توانید در فصول سرد کت های بلند و کوتاه دوخته شده از این پارچه را بپوشید. بدون اینکه احساس خستگی یا محدودیت کنید.

لطیف

برای تولید پارچه فوتر، الیاف پشم درون هم کوبیده می شوند. به همین دلیل نسبت به پارچه های پشمی معمولی کاملا نرم و لطیف است. البته بعضی از مدل های این پارچه ممکن است دارای الیاف مزاحم باشد. این الیاف روی پوست خارش ایجاد می کنند. شما می توانید با انتخاب یک آستر مناسب، این مشکل را برطرف کنید.

گرم

همانطور که اشاره شد، از پارچه فوتر برای دوخت کت های پاییزی استفاده می شود. این پارچه با توجه به داشتن الیاف پشمی و بافت خاص خود، بدن شما را گرم نگه می دارد. در واقع باد نیز به سختی از این الیاف عبور کرده و فوتر عایق خوبی برای سرما محسوب می شود. با اضافه کردن پارچه آستری، می توانید گرمای این لباس را دو برابر کنید.

رنگبندی متنوع پارچه فوتر

پارچه فوتر رنگبندی فوق العاده ای دارد. اگر به دنبال یک کت تیره رنگ بادوام هستید، فوتر مشکی، قهوه ای یا عسلی را امتحان کنید. برای استایل های روشن و پاستلی نیز می توانید از پارچه فوتر با رنگ های سفید، صورتی و بژ استفاده کنید. پارچه های فوتر طرحدار نیز گزینه های ایده آلی برای داشتن یک استایل شیک در پاییز و زمستان هستند.

بادوام

همانطور که می دانید، پارچه های پشمی دوام بسیاری دارند و فوتر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در صورت نگهداری مناسب از کت فوتر خود، می توانید تا سال ها زیاد با زیبایی و کیفیت روز اول از آن استفاده کنید.

مقاله مشابه:

کاربردی

پارچه فوتر با بافت ساده و فرم شیکی که دارد، بهترین گزینه برای دوخت لباس های روزمره است. شما می توانید از یک کت یا پالتوی فوتر هم در استایل کژوال و هم در استایل رسمی استفاده کنید. این پارچه برای طرفداران استایل مینیمال نیز بسیار مناسب است.

راهنمای خرید پارچه فوتر باکیفیت

برای پیدا کردن بهترین مدل پارچه فوتر ممکن باید نکاتی را به خاطر داشته باشید. این نکات به شما کمک می کنند بتوانید یک فوتر با کیفیت با قیمت مناسب تهیه کنید.

به درخشندگی پارچه فوتر توجه کنید

یقینا تا به حال پارچه های تولید شده از پشم خالص را مشاهده کردید. همانطور که می دانید الیاف پشم کاملا مات هستند. پارچه فوتر تولید شده از الیاف پشمی طبیعی و خالص نیز کاملا مات است. این مدل فوتر دوام بالاتری دارد و کاملا شما را گرم نگه می دارد.

در مقابل، الیاف مصنوعی و اکرلیک ظاهری براق دارند. در نتیجه اگر پارچه فوتر مورد نظر شما براق بود می توانید مطمئن باشید دارای الیاف مصنوعی است. شاید این پارچه ها نسبت به فوترهای پشمی ارزانتر و سبک تر باشند اما به سرعت گلوله گلوله شده و پرز می دهند. علاوه بر این، نسبت به مدل های پشمی کمتر از شما در مقابل سرما محافظت می کنند.

به ایستایی پارچه فوتر دقت کنید

اگر به دنبال پارچه فوتر مرغوب هستید باید به ایستایی و وزن پارچه توجه کنید. درست است که این پارچه نسبت به سایر مدل های پارچه های پشمی سبک تر است، اما هنوز ویژگی های یک پارچه پشمی را دارد. در نتیجه مدل های مرغوب این پارچه، وزن بیشتری دارند.

کاملا طبیعی است که وزن بیشتر مساوی با ضخامت و ایستایی بهتر این پارچه باشد. در واقع آن چیزی که باعث وزن بیشتر پارچه فوتر باکیفیت می شود، تراکم بافت بالای آن است. همانطور که می دانید، این پارچه با تراکم بالا، مقاومت بیشتری در برابر سرما و حتی سایش دارد. در نتیجه می توانید به تراکم، وزن، ضخامت و ایستایی پارچه به عنوان معیارهایی برای کیفیت آن، نگاه کنید.

پارچه را تست کنید

پارچه های پشمی معمولا دچار پرزدهی می شوند. اما اگر فوتر شما کیفیت کافی را داشته باشد، دچار این مشکل نخواهید شد. برای شناسایی فوتر مرغوب و باکیفیت می توانید قبل از خرید، پارچه را تست کنید. برای این کار می توانید از ناخن یا سطح زبری مانند فرش استفاده کنید. اگر پارچه مورد نظر شما بر اثر سایش به سرعت پرز داد و گلوله گلوله شد، این پارچه کیفیت لازم را ندارد.

به لطافت پارچه توجه کنید

یکی دیگر از نشانه های پارچه فوتر باکیفیت و مرغوب، لطافت این پارچه است. در واقع آن چیزی که فوتر را نسبت به سایر پارچه های پشمی متمایز کرده است، بافت نرم و لطیف آن است. شاید تصور کنید ممکن است این پارچه به دلیل داشتن الیاف پشمی کمی زبر باشد. باید گفت این تصور اشتباه است زیرا الیاف فوتر در فرآیند تولید کاملا شانه زده شده و قیچی می شوند. در نتیجه اگر در هنگام لمس آن احساس زبری می کنید، پارچه شما دارای الیاف مصنوعی است. البته پرداخت نامناسب پارچه و کیفیت پایین بافت آن نیز می تواند باعث زبری این پارچه شود.

الیاف پارچه را شناسایی کنید

اگر مردد هستید که پارچه فوتر دارای الیاف مصنوعی یا پشم طبیعی است، می توانید آن را تست کنید. با استفاده از یک فندکی اندکی از پارچه را بسوزانید. پارچه های دارای الیاف مصنوعی به سرعت ذوب می شوند. بوی پلاستیک را نیز می توانید پس سوختن این پارچه حس کنید. البته اگر پارچه شما حاوی الیاف پشمی باشد، به آرامی می سوزد. الیاف پشمی خود به خود خاموش می شوند و پس از سوختن اندکی بوی پشم سوخته حس خواهید کرد. خاکستر باقی مانده از الیاف پشمی نیز کاملا شکننده و نامنظم است.

آستر را فراموش نکنید

هرچند پارچه فوتر یکی از نرم ترین پارچه هایی پشمی است اما تماس مستقیم آن با پوست توصیه نمی شود. بهتر است برای جلوگیری از احساس خارش و زبری از آستر استفاده کنید. استفاده از پارچه آستر مناسب هم حس بهتری هنگام پوشیدن لباس به شما می دهد هم باعث گرم تر شدن شما می شود.

راهنمای دوخت پارچه فوتر

شاید در نگاه اول ضخامت فوتر این حس را به شما بدهد که دوخت آن کار دشواری است. این تصور غلط است و شما با اندکی مهارت خیاطی می توانید به راحتی مدل مورد نظر خود را بدوزید. این پارچه لغزنده نیست و کش نمی آید در نتیجه دشواری چندانی حین دوخت برای شما ایجاد نمی کند. برای آشنایی با نکاتی که هنگام دوخت این پارچه باید به خاطر داشته باشید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

سوزن مناسب انتخاب کنید

یکی از مهمترین وسایلی که می تواند دوخت پارچه فوتر را برای شما آسان کنید، سوزن مناسب است. برای پارچه های پشمی سبک مانند فوتر به سوزنی با شماره 70/10 یا 80/12 نیاز دارید. اگر پارچه شما وزنی متوسط دارد یک سوزن با شماره ​​90/14 برای شما مناسب است. برای دوخت پارچه های پشمی سنگین سوزن هایی با شماره 100/16 یا 110/18 را امتحان کنید.

از سوزن ته گرد کمک بگیرید

برای فیکس کردن الگو روی پارچه فوتر می توانید از سوزن ته گرد کمک بگیرید. دقت کنید که سوزن هایی تیز و ظریف انتخاب کنید. اگر پارچه شما خیلی ضخیم است می توانید از سنجاق سر استفاده کنید. این سنجاق ها راه حل مناسبی برای اتصال دو لایه هستند.

آستر مناسب انتخاب کنید

بسته به مدل لباسی که انتخاب می کنید، ممکن است نیاز به آستر داشته باشید. آستر مناسب برای پارچه شما باید دستورالعمل های مراقبتی مشابه پارچه اصلی شما داشته باشد. علاوه بر این باید وزن سبک تری داشته باشد تا از حجیم شدن لباس جلوگیری شود.

با دقت الگو کشی کنید

اگر پارچه شما دو رو است، باید یک طرف را به عنوان روی اصلی علامت بزنید. برای فیکس کردن الگوها روی پارچه از وزنه استفاده کنید. برای انتقال الگو روی پارچه فوتر به دنبال گچ خیاطی مخصوص باشید.

به جهت خواب پارچه توجه کنید

معمولا پارچه فوتر پرزهای بلندی ندارد که نیاز به یافتن جهت خواب پارچه باشد. اما در موارد استثنا باید توجه کنید که تمام الگوها را در یک جهت قرار دهید. این کار از دو رنگ شدن قسمت های مختلف لباس جلوگیری می کند. اگر پارچه شما طرحدار است این نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به طول دوخت کوک ها دقت کنید

برای دوخت پارچه های پشمی سبک، از طول دوخت کوتاه مانند 2.0 میلی‌متر استفاده کنید. برای دوخت پارچه های پشمی با وزن متوسط ​​از طول دوخت متوسط ​​مانند 2.5 میلی‌متر استفاده کنید. برای دوخت پارچه های پشمی سنگینتر از طول دوخت کوتاه ‌تر مانند 3.0 یا 3.5 میلی‌متر استفاده کنید. اگر از نخ ضخیم تر استفاده می ‌کنید می توانید طول دوخت خود را افزایش دهید.

پارچه فوتر را با دقت اتو کشی کنید

ممکن است پارچه فوتر با حرارت بالا اتو آسیب ببیند. بهتر است حتما از یک پارچه به عنوان محافظ استفاده کنید. علاوه بر این اتو را بر روی برنامه اتو کشی پارچه های پشمی تنظیم کنید. ترجیحا اتو را روی پارچه نکشید و از آن به صورت پرس استفاده کنید. یکی از پر طرفدارترین های پارچه پاییزه فوتر است.

نکات مهم در نگهداری از پارچه فوتر

کت های فوتر به عنوان محبوب ترین لباس های فصل سرد، نیاز به مراقبت دارند. در واقع با مراقبت صحیح از این لباس های کاربردی و روزمره، می توانید عمر مفید آنها را افزایش دهید.

از پرز گیر کمک بگیرید

استفاده از پرز گیرها روشی آسان برای تمیز نگه داشتن کت های فوتر است. اگر مو یا پرزی در طی روز به لباس شما چسبیده باشد، این پرز گیرها به راحتی آن را تمیز خواهند کرد.

پیشنهاد ما:

چوب لباسی را فراموش نکنید

بهتر است هر بار پس از درآوردن کت های فوتر آنها را به چوب لباسی آویزان کنید. به طور کلی وزن کت های زمستانی کمی زیاد است، آویزان کردن آنها بدون چوب لباسی در طولانی مدت شکل لباس را به هم می ریزد.

در هوای آزاد خشک کنید

اگر لباس شما دچار لک شد، بهتر است به سرعت آن را تمیز کنید. آویزان کردن فوتر در هوای آزاد باعث می شود بهتر خشک شود. بد نیست دفعات شستشوی این پارچه را کاهش دهید. بهترین زمان برای شستشوی کت های فوتر ابتدا و انتهای فصل سرما است.

از کاور لباس استفاده کنید

اگر قصد دارید کت خود را برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید، آن را آویزان کرده و در کمد قرار دهید. این کار ازایجاد چروک های عمقی جلوگیری می کند. استفاده از کاورهای لباس نیز از جذب گرد و غبار و نفوذ حشرات موذی جلوگیری خواهد کرد.

 نکات مهم برای شستشوی پارچه فوتر

همانطور که اشاره شد، بهتر است هر لکه ای را به سرعت پاک کنید. برای شستشوی دستی فوتر از شوینده های ملایم کمک بگیرید. اگر کت شما مدت هاست که شسته نشده می توانید 30 دقیقه آن را درون آب ولرم و شوینده بخیسانید. در این مرحله از چلاندن و چنگ زدن خودداری کنید. می توانید به آرامی بر روی لکه ها و قسمت های کثیف تر دست بکشید. سپس کت را آبکشی کرده و اندکی با آب خالی بخیسانید.

برای شستشوی پارچه های فوتر در ماشین لباسشویی، از برنامه شستشوی لباس های پشمی استفاده کنید. دور موتور کند و آب ولرم یا سرد برای شستشو این پارچه مناسب است. به دلیل سنگین بودن کت های فوتر، از آویزان کردن آنها پس از شستشو بپرهیزید. با استفاده از پارچه و حوله نم لباس را گرفته و آن را روی یک سطح صاف پهن کنید. اجازه دهید لباس شما به خوبی در معرض هوا و آفتاب قرار گرفته و خشک شود.

منبع:

 

فوتر یکی از انواع پارچه های زمستانه پشمی می باشد. این پارچه حس لمسی بسیار لطیفی دارد. این پارچه یکی از پارچه های گرم است به همین دلیل دوخت انواع پالتو، شنل و لباس های زمستانه را با آن پیشنهاد می کنیم. لطافت، گرما و جنس عالی این پارچه باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد.

از معایب پارچه فوتر چه می دانید؟

در این وهله معایب پارچه فوتر را بررسی می کنیم. پارچه های فوتر تهیه شده از الیاف صد در صد طبیعی، دارای قیمت بالاتری نسبت دیگر  پارچه ها هستند.

اگر فوتر را از فروشگاه معتبر تهیه نکنید و فوتر بی کیفیت تحویل بگیرید، به مرور زمان جمع می شود. همچنین دچار افت کیفیت قابل توجهی نیز می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که حتما پارچه را تست کنید. دست خود را در جهت مخالف الیاف پارچه بکشید، در صورتی که الیاف پارچه جمع شوند، نشان می دهد که پارچه از درصد زیادی الیاف مصنوعی تهیه شده است.

به دلیل ضخامت بالا و گرمای قابل توجه فوتر تنها می توانید با آن لباس های زمستانه بدوزید. همچنین لباس های دوخته شده با فوتر را تنها می توان در آب و هوای سرد استفاده کرد.

انواع پارچه فوتر

اگر بخواهیم پارچه های فوتر را بر اساس نوع طراحی و ظاهر بررسی کنیم باید بگوییم که به سه دسته تقسیم بندی می شوند.  این دسته بندی شامل فوتر ساده، فوتر طرح دار و فوتر استرج می شود. هر کدام از این دسته بندی ها رنگ‌بندی های خاص خود را دارند. نمی توانیم بگوییم که کدام یک از این دسته بندی های پارچه فوتر بهتر است. هر کدام از آن ها دارای ویژگی های متفاوتی می باشند.

پارچه فوتر ساده

لازم به ذکر است که فوتر ساده در بازار با کیفیت های بالا و پایین به فروش می رسد. بر اساس میزان پشم طبیعی و مصنوعی به کار رفته شده در این نوع پارچه، این پارچه ها با یکدیگر تفاوت دارند.

اگر می خواهید پارچه های بی کیفیت فوتر را از انواع با کیفیت آن تشخیص دهید، اتو کشی این پارچه است. اگر این پارچه را اتو کردید و سپس روی پارچه برق افتاد، یعنی این پارچه بی کیفیت و نامرغوب می باشد.

پارچه فوتر با کیفیت دارای درخشندگی خاصی می باشد. اما فوتر بی کیفیت دارای ظاهری بسیار درخشان و براق است. به همین دلیل براقیت و درخشندگی را در خرید فوتر، معیار قرار ندهید. سطح پارچه فوتر با کیفیت پس از اتو کشی برق نمی افتد.

مقاله مرتبط:

انواع پارچه فوتر

فوتر دارای انواع گوناگونی از قبیل پارچه فوتر کشمیر پارچه فوتر ترک پارچه فوتر پالتویی فوتر ایتالیایی و همچنین پارچه فوتر کوبیده است. فوتر کشمیر یکی از گرم ترین و با کیفیت ترین انواع فوتر می‌باشد. اگر قصد خرید یک پارچه با کیفیت و گرم از نوع  فوتر را دارید پارچه کشمیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

همیشه پارچه های ترک به بالا بودن کیفیت، مشهور هستند. فوتر ترک نیز از این قضیه مستثنا نمی باشد. خوب است بدانید که با انواع پارچه فوتر ترک می توانیم پالتو و کت های بسیار خوش فرم بدوزید. به همین دلیل اگر حالت عالی و خوش فرم، خرید پارچه فوتر ترک را به شما پیشنهاد می کنیم.

همانطور که از نام پارچه فوتر پشمی پیداست، در تولید این پارچه از الیاف پشمی استفاده شده و بسیار گرم می باشد. پارچه با حس لطافت ای عالی و گرمایی فوق العاده، خالق لباس های عالی زمستانی برای شما خواهد بود. اگر بخواهیم یکی از مرغوب ترین و با کیفیت ترین پارچه های فوتر را معرفی کنیم، باید فوتر ایتالیایی را نام ببریم. دوام بسیار بالای فوتر ایتالیایی، از مشخصه‌های اصلی آن می باشد.

تنوع بی نظیر در رنگ

یکی از عالی ترین ویژگی پارچه فوتر، تولید آن در انواع رنگ بندی های مختلف است. رنگ بندی های چشم نواز و فوق العاده این پارچه، امکان دوخت هر سبک لباسی را به شما می دهند. فرقی نمی کند که به رنگ های شاد و براق علاقه دارید یا رنگ های خنثی؛ زیرا پارچه فوتر در انواع و اقسام رنگ‌های شاد، تیره و خنثی به عرضه رسیده است. با پارچه فوتر سرمه ای و مشکی میتوانید انواع کت و پالتو های کاربردی و کلاسیک خاص و زیبا را بدوزید.

 قیمت پارچه فوتر

یکی از سوالات اساسی در خرید پارچه فوتر ، قیمت این پارچه می باشد. خوب است بدانید که قیمت این پارچه، بر اساس نوع آن متفاوت می باشد. برای نمونه قیمت پارچه فوتر ترک نسبت به فوتر معمولی، گرانتر می باشد. زیر و الیاف پارچه متفاوت بوده و ویژگی های جالب توجهی دارد.

همچنین قیمت بالای فوتر ترک، به دلیل ضخامت آن است. این پارچه ها به صورت ضخیم تولید شده‌اند و در نتیجه قیمت آنها بالاتر می باشد. اگر قصد خرید پارچه فوتر مقرون به صرفه تر را دارید باید به سراغ انواع فوتر با ضخامت متوسط بروید. فوتر با ضخامت بالا را می توانید برای دوخت لباس هایی که بسیار گرم هستند مانند پالتو‌ و کت های بسیار ضخیم استفاده کنید. اما فوتر با ضخامت متوسط را برای دوخت پالتوهای پاییزه پیشنهاد می کنیم.

ویژگی های فوتر در یک نگاه

در فرایند تولید این پارچه زمستانه از الیاف پشم استفاده شده است؛ در نتیجه خالق لباس های گرم و فوق العاده ای می باشد. جلوه ظاهری پارچه فوتر مشابه پارچه نمدی است.

پرزهای الیاف این پارچه و تراکم بالای آن باعث شده که تار و پود پارچه نامشخص باشد. جالب است بدانید نام دیگر فوتر، پارچه ملتون است. کاربرد ویژه فوتر در دوخت انواع کت و پالتوهای زنانه و مردانه می باشد.

یکی از ویژگی های عالی این پارچه، شکل گرفتن راحت آن با حرارت و بخار می باشد. به موجب این ویژگی فوتر، پالتو و کت های فوتر بسیار زیبا و خوش فرم شکل می گیرند. استحکام و ماندگاری بالای پارچه فوتر یکی دیگر از مزایای عالی آن است. در واقع می توانید پالتو و کت های زیبا و خاص با طول عمر بسیار بالا با این پارچه بدوزید.

کاربردهای بی شمار

تنوع بالا در رنگ پارچه فوتر، امکان دوخت لباس های دلخواهتان را به شما می دهد. در واقع کت و پالتو با هر رنگی که مد نظر داشته باشید را می توانید با این پارچه بدوزید. البته جذابیت پالتو و کت های فوتر طوسی انکار ناپذیر هستند.

برای داشتن یک استایل مینیمال و زیبا پارچه فوتر طوسی، مشکی یا سفید تهیه کنید. شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که پارچه فوتر یک پارچه خوش دوخت است. این پارچه بر خلاف ضخامتی که دارد، دارای روش های دوخت راحتی می باشد.

معرفی 5 راه جالب برای تشخیص پارچه فوتر

در ادامه 5 راه جالب را برای تشخیص فوتر معرفی می کنیم. با انجام این راهکارها مطمئن می شوید که پارچه ای با کیفیت و عالی تهیه کرده اید.

اگر به طور خلاصه بخواهیم این موارد را بیان کنیم باید بگوییم که است جلوه ظاهری، سوزاندن پارچه، نوع تراکم، گلوله نشدن و سطح نرم و لطیف برای تشخیص فوتر به کمک شما می آیند. در ادامه این ترفندهای کاربردی را به تفصیل توضیح می دهیم.

راه اول: استفاده از الیاف طبیعی و مرغوب

الیاف پشم های متنوع، از نظر درخشش و ماتی بسیار متفاوت هستند اما اکثر پارچه های پشمی مات و نیمه مات هستند. پارچه فوتر نیز از این قاعده مستثنی نیست. پارچه های فوتر که با الیاف طبیعی پشم بافته شده باشند، مات و نیمه مات هستند. اما الیاف مصنوعی غالبا ظاهری براق و درخشنده دارند.

اگر فوتری که قصد تهیه آن را دارید، براق و نیمه براق است، نشان دهنده میزان زیاد الیاف مصنوعی در آن است. براق بودن این پارچه و استفاده از الیاف مصنوعی زیاد حاکی از نامرغوب بودن و کیفیت پایین پارچه است. ترکیب الیاف پشم با مقدار کمی الیاف مصنوعی باعث اصلاح ویژگی های نامناسب پشم می شود. به همین دلیل آنهایی که مات (تماما الیاف پشم) و نیمه مات (ترکیب الیاف پشم و کمی الیاف مصنوعی) هستند از کیفیت بالاتری برخوردارند.

حتما بخوانید:

راه دوم: سوزاندن فوتر برای تشخیص الیاف

همان طور که گفته شد استفاده از الیاف طبیعی پشم باعث مرغوب شدن فوتر می شود. برا تشخیص این که از الیاف طبیعی پشم در این پارچه استفاده شده است، می توانید از نخ های تار و پود، یک عدد جدا کنید و هر کدام را به صورت مجزا بسوزانید و واکنش های آن ها را بررسی کنید.

الیاف پشم هنگام نزدیک شدن به شعله، گداخته می شود و از شعله دور می شود. الیاف پشم به آرامی می سوزد و کمی ذوب می شود. این الیاف خود به خود خاموش می شوند و هنگام سوختن بوی موی سوخته می دهند. خاکستر باقی مانده از الیاف پشم، نامنظم، سیاه، شکننده است.

راه سوم: تراکم بافت بالا و وزن زیاد

یکی از مشخصه های اصلی فوتر سنگین وزن بودن و تراکم بافت زیاد آن است. اگرچه الیاف پشم سبک وزن هستند اما به دلیل تراکم بافت زیاد، این پارچه در گروه پارچه های سنگین وزن قرار می گیرد. با توجه به ضخامت و وزن فوتر، تراکم بافت آن مشخص می شود. هر چه ضخامت کمتر و وزن بیشتر باشد، تراکم بافت پارچه بیشتر است و بالعکس.

پارچه های با تراکم بافت بالا، مرغوبیت و دوام بیشتری دارند. همچنین از ایستایی فوتر می توان تراکم و وزن آن را حدس زد. اگر ایستایی محکم تر و وزن بیشتری داشته باشد، تراکم بافت آن بالاتر و در نتیجه با کیفیت تر است. تراکم بافت زیاد باعث می شود که تار و پود پارچه کاملا در هم تنیده شود و مقاومت بیشتری در برابر سایش، وزش باد و نفوذ آب به داخل لباس داشته باشد.

راه چهارم: گلوله نشدن پارچه فوتر مرغوب

یکی از معایب پارچه های پشمی، گلوله شدن و پرز دادن الیاف آن ها است. فوتر نیز به عنوان پارچه ای پشمی، ممکن است که این مشکل را داشته باشد. البته گلوله شدن و پرز دادن پارچه، رابطه مستقیمی با کیفیت پارچه دارد. در پارچه های فوتر مرغوب، سطح پارچه گلوله گلوله نمی شود.

برای امتحان کردن، ناخن و یا پارچه ای دیگر را به روی سطح فوتر مورد نظر خود بکشید. اگر الیاف و پرز های آن جدا شد و گلوله گلوله شد، نشانه کیفیت پایین و نامرغوب بودن پارچه است.

راه پنجم: پارچه فوتر با سطحی نرم و لطیف

فوتر به عنوان نرم و لطیف ترین پارچه پشمی شناخته می شود. الیاف پشم به دلیل وجود پرز های روی آن، زبر هستند و در تماس با پوست احساس خارش ایجاد می کنند. این زبری و ایجاد خارش یکی از ویژگی های پارچه های پشمی به جز فوتر به شمار می رود. فوتر به دلیل اینکه پس از بافت الیاف آن شانه و قیچی می شود، سطحی نرم و لطیف دارد.

برای تشخیص اینکه فوتر انتخابی تان کیفیت خوبی دارد می توانید به زیردست آن توجه کنید. البته فوتر به قدری نرم نیست که بدون نیاز به آستر بتوان آن را مستقیم به روی سطح بدن پوشید. اما در مقایسه با دیگر پارچه های پشمی لطافت ملایمی دارد. زیردست پارچه های فوتر مرغوب، در جهت خواب الیاف، نرم و لطیف است و ایجاد خارش نمی کند. اگر فوتر زیردستی زبر داشته باشد، نشان از تکمیل نادرست پارچه است و کیفیت و مرغوبیت پارچه کم می باشد.

خرید پارچه فوتر

فوتر در انواع مختلف تهیه و به بازار ارائه می شود. برای اینکه خرید بهتری را تجربه کنید ابتدا نیاز و هدف خود را مشخص کنید. پس از مشخص کردن هدف خود از خرید پارچه فوتر، نسبت به انواع آن آگاهی کسب کنید. اطلاع از انواع مختلف فوتر به شما کمک می کند با درنظر گرفتن هدفتان خرید بهتری را تجربه کنید.

فوتر مناسب معمولا خیلی سبک و همچنین خیلی سنگین نیست بلکه وزن آن در میزان متوسطی است. دقت کنید که پارچه از لحاظ کیفیت رنگ و میزان براق بودن مناسب باشد. برخی از انواع پارچه فوتر به مرور زمان رنگ و حالت اولیه خود را از دست می دهند. کیفیت پایین رنگ پارچه باعث می شود پس از مدت کوتاهی استفاده پارچه و لباس شما کهنه به نظر برسد و جلوه و زیبایی اولیه خود را از دست بدهد.

وزن پارچه فوتر

وزن سبک برای فوتر به عنوان یک مزیت در نظر گرفته می شود. البته منظورمان وزن خیلی سبک نیست. زیرا وزن خیلی سبک نشان از بی کیفیت بودن پارچه است. وزن سبک پارچه نباید مانع از ضخامت و گرم بودن پارچه باشد. این پارچه عمدتا برای دوخت لباس های زمستانی استفاده می شود و گرم بودن جز مولفه های اصلی آن به حساب می آید.

براق بودن زیاد الیاف پارچه نشان دهنده درصد زیاد الیاف مصنوعی به کار رفته در آن است. وجود بیش از حد الیاف مصنوعی در پارچه، کیفیت آن را کاهش می دهد. پارچه ای که الیاف آن پشم باشد، دارای میزان محدودی خاصیت ارتجاعی است.

الیاف استفاده شده در پارچه

نوع الیاف استفاده شده در پارچه تاثیر مستقیمی بر کیفیت آن دارد. فوتر از الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه می شود. مسلما الیاف طبیعی کیفیتی بهتر و به تناسب آن قیمتی بالاتر دارند. براق بودن زیاد پارچه نشان از وجود الیاف مصنوعی در آن است. الیاف پارچه فوتر با کیفیت در صورت برخورد و سایش با دیگر پارچه ها جمع نمی شود.

برای اطمینان از کیفیت پارچه و گلوله و جمع شدن آن، می توانید هنگام خرید قسمتی از پارچه را به  سطح پارچه دیگری بکشید. درصورتی که پارچه حالت جمع شدن به خود گرفت، از خرید آن صرف نظر کنید. قبل از خرید  بهتر است بودجه خود را درنظر بگیرید و خرید خود را متناسب با آن انجام دهید.

خرید پارچه فوتر با کیفیت

به طور کلی سعی کنید فوتر با کیفیت برای تهیه لباس هایتان تهیه کنید. فوتر با کیفیت علاوه بر طولانی بودن عمر مفید، اتوکشی راحت تری را به دنبال دارد. از جمله ویژگی های فوتر بی کیفیت این است که در زمان اتو کشی برق می افتد و جذابیت و زیبایی آن کاهش پیدا می کند.

فوتر از الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه می شود. همیشه وجود درصدی از الیاف مصنوعی در فوتر طبیعی است. اما باید توجه داشت فوتری که صد درصد الیاف آن مصنوعی باشد، پارچه ای نامرغوب و بی کیفیت به حساب می آید. بنابراین به ترکیب پارچه و نوع الیاف به کار رفته در آن دقت کنید. به دلیل محبوبیت این پارچه، انواع فوتر دیجی کالا را نیز می توانید مشاهده کنید و سایر سایت ها را نیز بررسی کنید؛ در مرحله بعدی خرید خود را از یک سایت تخصصی و عالی برای پارچه انجام دهید.

تناسب رنگ و طرح پارچه با اندام و ظاهر

یکی از مهمترین موارد در خرید هر نوع پارچه، تناسب آن با ویژگی های ظاهری است.  طبیعتا هدف همه ما این است لباس، ظاهر و اندام ما را بهتر از آنچه که هست نشان دهد. برای تحقق این مورد باید به هارمونی لباس با رنگ پوست توجه شود. همچنین بر اساس اندام خود رنگ و طرح پارچه را انتخاب کنید. برای مثال افراد لاغر و قد بلند بهتر است از لباس های روشن با طرح های افقی استفاده کنند.

رعایت این نکات اندام آنها را پر تر و قدشان را متعادل نشان می دهد. برعکس افراد پاق و کوتاه قد بهتر است از لباس هایی با رنگ تیره و طرح های عمودی استفاده کنند. طرح عمودی قد را بلند تر و رنگ تیره اندام را لاغرتر نشان می دهد.

از آستر استفاده کنید

از فوتر عمدتا برای دوخت پالتو و لباس های زمستانی استفاده می شود. گفتیم که فوتر علاوه بر لطافتی که دارد، در تماس مستقیم با بدن ممکن است ایجاد خارش و حساسیت کند. بنابراین به یاد داشته باشید که در زمان خرید این پارچه، متناسب آن میزانی آستر تهیه کنید. استفاده از آستر علاوه بر زیبایی باعث می شود لباس فوتر شما آزار دهنده و حساسیت زا نباشد.

بهتر است خرید پارچه فوتر را از فروشگاه های معتبر انجام دهید. بنابراین قبل از خرید، نسبت به فروشگاه های معتبر و شناخته شده در این زمینه اطلاعات کسب کنید. خرید پارچه از فروشگاه ها و برند های مطرح خیال شما را بابت کیفیت پارچه آسوده می کند.

خرید پارچه فوتر از فروشگاه های معتبر

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه های معتبر در سراسر کشور، فوتر مورد نظر خود را تهیه کنید. فروشندگان معتبر در زمینه  پارچه شما را به درستی مشاوه می کنند. شما می توانید با راهنمایی فروشنده انتخابی درست متناسب با نیاز خود داشته باشید.

راه دیگر خرید پارچه فوتر با کیفیت، خرید آن به صورت غیرحضوری و آنلاین است. شما می توانید به سایت فروشگاه موردن ظر مراجعه کنید و پارچه دلخواه خود را خریداری نمایید. در خرید پارچه به صورت آنلاین وقت و هزینه کمتری مصرف می شود. مشتریان می توانند به راحتی پارچه مورد نظر خود را درب منزل خود دریافت نمایند.

سخن آخر

فوتر یکی از پارچه های سنگین وزن است. این پارچه با الیاف پشم و یا ترکیب الیاف پشم و دیگر الیاف تولید می شود. این پارچه ضخیم، با تراکم بافت زیاد و دوام طولانی مدت است. سطح ظاهری و زیردست این پارچه کاملا نرم و لطیف است. به دلیل تراکم بافت زیاد در برابر سرما و وزش باد مقاوم است. می توان گفت یکی از گرم ترین پارچه های زمستانی می باشد.

سطح فوتر را پس از بافت و هنگام تکمیل، شانه زده و پس از آن الیاف و پرز های اضافی آن قیچی می شود. میزان قیچی شدن پرز های این پارچه می تواند متفاوت باشد. به همین خاطر برخی از آنها کمی پرز دار هستند و خواب مشخصی دارند. راه های تشخیص این پارچه با کیفیت را در این مطلب بررسی کردیم.

این پارچه دارای انواع متنوعی است و در رنگبندی های گوناگون عرضه شده است. پارچه های مشکی و سورمه ای فوتر برای دوخت لباس های کلاسیک بسیار کاربردی هستند. قیمت فوتر به نوع و تراکم آن بستگی دارد. معمولا فوتر ترک با تراکم بالای خود از قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع فوتر، برخوردار است.

منبع: youtube

یکی از پارچه های زمستانی که از زمان  های گذشته وجود داشته و بسیار کاربردی و پر طرفدار است، پارچه ی فوتر می باشد که از جنس پشم است و گرما بخشی خوبی در برابر سرما دارد. تولید پالتو یکی از رایج ترین کاربرد های پارچه فوتر است. در این مطلب می خواهیم در مورد پارچه فوتر صحبت کنیم تا بخوبی متوجه شوید پارچه فوتر چیست، چه ویژگی هایی دارد و برای چه لباس هایی مناسب است.

ویژگی های پارچه فوتر

پارچه فوتر پارچه شبیه به نمد می باشد که 80 درصد آن پشمی است و الیاف مصنوعی نیز در آن بکار برده می شود. ضخیم و گرم بودن و همچنین غیر قابل نفوذ بودن از جمله ویژگی های پارچه فوتر است. فوتر انواع مختلفی دارد و جنس مرغوبتر فوتر کشمیری است. مرغوب بودن پارچه فوتر به عواملی چون میزان پشم موجود در پارچه، نوع بافت پاچه و سایر الیافی که در کنار پشم بکار می روند بستگی دارد.

تولید پارچه فوتر بدون اقدامات بافت صورت می گیرد و اینگونه است که الیاف پشمی تحت فشار و حرارت و رطوبت بالا در هم تنیده می شوند و پارچه فوتر را بوجود می آورند. جالب است بدانید اسم پارچه فوتر از سوی فرانسوی ها برای این پارچه انتخاب شده و با وجود ضخامتی که دارد، چون از الیاف طبیعی تهیه شده، اکسیژن را بخوبی عبور می دهد و ایستایی آن بسیار شیک است.

پارچه فوتری که مرغوب باشد، جنس تقریبا سبکی دارد، براحتی اتو می شود و هیچ وقت گوله گوله نمی شود.

اگر پارچه ی فوتر تهیه کرده اید و براق بودن آن توجه شما را جلب کرد و یا بعد از اتو کشیدن برق افتاد، آن پارچه فوتر مصنوعی می باشد.

برای اینکه بتوانید نوع مرغوب پارچه ی فوتر را تشخیص دهید چند راهکار به شما ارائه می دهیم:

  • پارچه فوتر را در مقابل حرارت مستقیم قرار دهید، اگر جنس آن تغییر کرد، به این معنی است که مرغوبیت زیادی ندارد و پشم آن مصنوعی است.
  • سبک بودن پارچه فوتر یکی دیگر از ویژگی های نوع مرغوب این پارچه است.
  • کمی کشسانی بودن و بازگشت پارچه به حالت اولیه بعد از کشیدن آن، ویژگی دیگر پارچه ی فوتر مرغوب می باشد.

پارچه فوتر برای چه لباس هایی مناسب است

پارچه ی فوتر چند نوع دارد، ساده، طرحدار و استرج که با توجه به لباس مورد نظر شما مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین رنگ ها در پارچه فوتر عبارتند از مشکی، سبز پر رنگ، قهوه ای، خاکستری، زرشکی و زغالی. معمولا عرض پارچه های فوتر 150 است اما با عرض 140 هم وجود دارد.

پالتو و پانچ رایج ترین لباس هایی هستند که با پارچه فوتر تولید می شوند، اما دوخت شال، شلوار، دستکش و کلاه از دیگر کاربردهای پارچه فوتر می باشد.

شستشوی پارچه ی فوتر

بهترین راه برای شستن پارچه فوتر سپردن آن به خشکشویی است اما اگر تصمیم به شستشوی آن در خانه دارید، آنرا با آب سرد و شوینده ملایم بشویید.

 

دکمه بازگشت به بالا