اقتصادی

وعده‌ای روی خاک! – ترند روز

در شرایطی که دولت دوازدهم از اوایل سال ۱۳۹۸ وعده ساخت ۴۰۰ هزار خانه طی دو سال را داده بود، تقریبا ۱۳۰ هزار واحد را به مرحله‌ی ساخت رساند و عمده طرح‌ها را در مراحل پیشرفت کمتر از ۱۰ درصد به دولت سیزدهم تحویل داد. آمار و ارقام گویای آن است که دولت فعلی میراث‌دار ۱۱۰ هزار مسکن آنلاین و ۱۳۰ هزار مسکن ملی تکمیل نشده است که مجموعا ۲۵۰ هزار واحد وعده داده‌شده بدون نتیجه را روی دست این دولت گذاشته است.

به گزارش ترند روز، رییس‌جمهور شب گذشته اعلام کرد که تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست ما مانده است. منظور تعداد واحدهای دو پروژه مسکن آنلاین و اقدام ملی مسکن است که به مرحله‌ی کلنگ‌زنی یا پیشرفت ناقص رسیده و تکمیل نشده است.

اوایل سال ۱۳۹۸ وزیر وقت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم وعده‌ی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال در قالب پروژه اقدام ملی مسکن را اعلام کرد. شهریور همان سال با حضور رییس‌جمهور وقت پروژه کلنگ‌زنی شد که واحدهای تکمیل نشده‌ی مسکن آنلاین نیز به آن متصل شد. دولت دوازدهم وعده داد که ۴۰۰ هزار واحد را می‌سازد. طی دو مرحله از ۱.۶ میلیون نفر  ثبت نام به عمل آمد که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اما معمولا در زمانی که از متقاضیان درخواست می‌شود تا آورده واریز کنند نفرات دچار ریزش می‌شوند.

صدور مجوز واحدهای اقدام ملی مسکن حدود یک سال و نیم طول کشید. بسیاری از پروژه‌هایی که در این قالب به مرحله‌ی ساخت رسید هم دارای پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰ درصد بود. تعدادی هم بعضا افتتاح می‌شد واحدهای باقی‌ماده مسکن آنلاین بود.

بیشتر بخوانید

هجدهم خرداد ۱۴۰۰ اعلام شد که ۱۱۰ هزار واحد مسکن آنلاین باقی‌مانده است. با این اوصاف احتمالا ۱۳۰ هزار واحد نیز در قالب اقدام ملی مسکن به مرحله‌ی ساخت رسیده که عمدتا در مراحل اولیه پیشرفت قرار داشتند. بنابراین ۲۴۰ هزار واحد مسکونی تکمیل نشده که در تعهد دولت‌های قبل بود برای دولت سیزدهم به ارث رسید و به پروژه نهضت ملی مسکن ملحق شد.

در حال حاضر نیز طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون ۶ میلیون و ۵۰ هزار و ۳۵۲ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که تعداد متقاضیان حائز شرایط اولیه ۴ میلیون و۲۲۸ هزار و ۷۲۳ نفر بودند. از این تعداد یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۵۵ نفر حائز شرایط نهایی تشخیص داده شدند. مابقی نفرات به دلایلی همچون عدم واریز آورده اولیه هنوز در لیست قرار نگرفته‌اند.

دولت نیز تا کنون یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد را به مرحله‌ی ساخت رسانده و این پروژه‌ها در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد. برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها شامل شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرده‌اند که در سال جاری هر ماهه تعداد قابل توجهی واحد را افتتاح می‌کنند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

با درود! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که به دنبال تحقیقات دقیق و تحلیل‌های کامل در زمینه اقتصاد است. با دستیابی به اطلاعات به‌روز و منابع معتبر، تلاش می‌کنم تا به شما مطالب کیفیت بالا را ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا