اقتصادی

وزرایی که برای پاسخ به نمایندگان راهی صحن مجلس شدند

برای تصدی سمت وزیر ، هر وزیر کابینه باید سوابق و برنامه های خود را توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصویب کند و از کلیسا رأی اعتماد گرفته باشد ، که به دنبال موفقیت های آنها خواهد بود.

به گزارش ترند روز ، نظارت بر عملکرد وزرایی که از طریق رای نمایندگان در اجرای بودجه وزارتخانه های مختلف موفق عمل کرده اند از وظایف نماینده مردم است. وزیر سingال یکی از ابزارهایی است که قانون برای نظارت بر عملکرد هر وزیر در دوران تصدی خود در اختیار قانون گذاران قرار داده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، هر کجا متوجه شوند وزیر تصمیم اشتباهی گرفته است یا در هر مورد دیگری که خواستار شفافیت بیشتر و دسترسی به اطلاعات است ، می توانند به وزیر مربوطه مراجعه کنند و حضور وزیر را در کمیسیون ویژه درخواست کنند برای ارائه اطلاعات لازم .

اگر کمیته ویژه نخست وزیر س theال را به کمیته ویژه ارائه دهد ، وزیر مربوطه دو هفته فرصت دارد تا به سئوال نماینده پاسخ دهد. اگر معاونان تحقیق از توضیحات وزیر راضی نباشند یا وزیر در جلسه کمیسیون حضور نداشته باشد ، نمایندگان حق دارند س theال را برای بررسی به رئیس مجلس ارسال کنند.

اگر نخست وزیر در پارلمان اعلام کند که س questionال دریافت شده است ، در صورت رضایت نماینده مجلس ، وزیر مربوطه باید در مجلس پارلمان باشد و پس از توضیح توضیحات خود در مورد سال ، سerال کننده به این س answerال پاسخ نمی دهد. رأی دادن آنها تصمیم خواهند گرفت که آیا توضیح وزیر قانع کننده است یا خیر.

در طی 10 ماه حضور وی در مجلس ، نمایندگان مجلس یازدهم از این ابزار قانونی بی اطلاع بودند و از وزیر در مورد مسائل مهم کشور س askedال می کردند و قبلاً یک کارت زرد به آنها داده شده بود ، چندین مورد حتی برای وزرا.

کارت زرد مجلس شورای اسلامی یا هشدار ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر در هنگام بررسی سوالات در دادگاه و سنگین در دادگاه برای ورود به سوال نماینده سوال راضی نیستند ، که کارت زرد یا هشدار نامیده می شود.

در این گزارش ، ما به س questionsالات مطرح شده توسط نمایندگان مجلس از 8 وزیر در این دوره خواهیم پرداخت.

یکی از س questionsالات سال فرهاد بشیری ، نماینده پاکدشت در مجلس دولت اسلامی بود. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این درمورد این است که چرا دیپلماسی اقتصادی اقدامی جدی نمی کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس مناظره کردند و سرانجام پس از شنیدن توضیحات وزیر امور خارجه ، اعضای مجلس قانع نشدند ، مجلس با توضیحی که وزیر ارائه داد.

س Anotherال دیگری که معاونین از وزیر امور خارجه مطرح کردند ، س ofال جواد کریمی قدوسی ، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و امور خارجه حزب اسلامی اتحادیه در مورد مصاحبه وزیر خارجه با مجله اشپیگل.
پس از پاسخ وزیر امور خارجه ، کریمی قدوسی گفت که وی از پاسخ وزیر راضی نیست ، بنابراین این سوال توسط مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس نیز اظهار داشتند که از پاسخ وزیر امور خارجه راضی نیستند امور

بنابراین وزیر امور خارجه در یک روز دو کارت زرد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

منصور غلامی وزیر علوم وی همچنین یکی از وزیرانی بود که پارسال در پارلمان از او س questionال کرد و گرفتن کارت زرد از نمایندگان را از دست نداد.

یکی از س questionsالاتی که به عنوان منصور غلامی به عنوان وزیر علوم در مجلس مطرح شد ، س ofال رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد بود که چرا حقوق کارگران 50 درصد افزایش نمی یابد و معلمان وزارت علوم به 50٪ آنها قانع نشده اند.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در این مدت ، وی در دادگستری اسلامی بود تا به س questionsالات نمایندگان پاسخ دهد. یکی از س questionsالات مربوط به س Ahmadال احمد نادری و گروهی دیگر در مورد مشکل کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و چرا وزارت اقتصاد و دارایی از برکناری مالک شرکت هفت تپه خوزستان خودداری کرده است. در پارلمان تأسیس شد.

پس از توضیحات نماینده سوال کننده و وزیر اقتصاد ، پاسخ وزیر اقتصاد در پاسخ نمایندگان مجلس قرار گرفت ، وی گفت که آنها از پاسخ وزیر راضی نیستند و به او کارت زرد دادند.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وی برای پاسخ به س fromال حبیب الله دهمرده ، نماینده مردم زابل مبنی بر اینکه چرا طرح نصب نوری در استانهای مرزی مانند سیستان و بلوچستان اجرا نمی شود ، وی به مجلس یازدهم آمد ، اما پس از شنیدن توضیحات وزیر و قول پیگیری وی در مورد این موضوع ، او از توضیحات وزیر راضی بود.

بیژن زنگنه ، وزیر نفت وی مجبور نبود با نمایندگان در مجلس نمایندگان ملاقات کند و برای پاسخ به س fromال ابراهیم رضایی ، نماینده دشتستان در مورد اینکه چرا از دور چهاردهم پارس جنوبی استفاده نمی شود ، به مجلس احضار شد. وزیر نفت توضیح داد ، سوال کننده گفت که او راضی نیست قبلاً در مورد این موضوع تحقیقات حقوقی انجام شده بود زیرا شکست در مرحله 14 پارس جنوبی نمونه ای از رها کردن بود و حتی باید تحقیقات در این زمینه انجام شود.

نمایندگان حاضر در مجلس تحقیق اسلامی نیز گفتند که از پاسخ وزیر نفت راضی نیستند ، بنابراین مجلس یازدهم اولین کارت زرد را به زنگنه داد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش ملی وی سال گذشته ، یکی از وزرای پارلمان بود که در پاسخ به س Hassanال محمد حسن اسفاری ، نماینده مردم اراک ، در مورد اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش شهریه او را پرداخت نکرده است ، در مارس ، آوریل ، مه و ژوئن 2016. آنجا.

پس از توضیحات وزیر آموزش و پرورش و وعده وی برای پرداخت شهریه معلمان ، نماینده محققان از توضیحات وزیر راضی بود.

کاظم خاوازی ، وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخ به س fromال سید سلمان ذاکر ، نماینده ارومیه در مورد دلایل عدم حمایت لازم در بخش کشاورزی ، باغ ، هزینه خرید وثیقه و بی توجهی به صادرات محصولات کشاورزی ، به ویژه سیب ، وی قبل از جلسه مشاوران اسلامی. کشاورزان و قولشان برای رفتن به استان آذربایجان غربی و بازدید از روند صادرات محصول در این استان و تخریب ویلا ، نماینده ارومیه از توضیحات وزیر راضی بود و در مورد سوال وی رأی نداد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی وی همچنین یکی از وزیرانی بود که در سال 1999 به مجلس رفت تا به س Aliال علی بابایی کارنامی درباره اینکه چرا برنامه مناسبی برای سازماندهی نیروی کار و توافق بین بزرگراه وجود ندارد ، پاسخ دهد.

و سرانجام ، نمایندگان مورد نظر پس از شنیدن توضیحات وزیر و قول وی برای پیگیری موضوع در این منطقه ، از رای دادن در مورد آن خودداری کردند.

حضور وزرا در کنوانسیون اسلامی و ارائه توضیحات در مورد موضوعاتی که ذهن مردم و اعضای پارلمان را با سوالاتی روبرو کرده است ، می تواند فرصت خوبی برای تعامل بیشتر با دولت و مجلس برای تدوین و حل مسائل فراهم کند.

اما ، این ابزار قانونی در اختیار اعضای مجلس شورای اسلامی نباید به ابزاری برای مرتب سازی اعداد سیاسی و طرح مسائل با وزیران بدون مدارک مستند تبدیل شود. امید است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با استفاده صحیح از ابزارهای نظارتی خود بتوانند ریشه این مشکل را در زمینه های مختلف ببینند و برای حل آن گام بردارند. مشکلات کشور از طریق برنامه ریزی و ارتباط بین آژانس ها

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا