علمی و پزشکی

همه چیز درباره “کاشت حلزون شنوایی” در ایران

صدا؛ تنها آرزوی کودکان ناشنوا و خانواده های آنهاست. یک رویا برای برخی از این کودکان با کاشت حلزون حلزون و اینکه بتوانند دنیای خاموش خود را با صدا نقاشی کنند می تواند محقق شود…

به گزارش ترند روز، از جمله دستاوردها و امیدهای علم پزشکی برای کودکان ناشنوا، کاشت شنوایی “حلزون” است که می تواند با هدیه آنها را به زندگی عادی برساند. لازم به ذکر است که “کاشت حلزون شنوایی” در کشور ما از سال 1372 آغاز شد و از آن سال تا کنون که 29 سال از آغاز “کاشت حلزون” در کشور می گذرد، بیش از 16 000 000 000 000 انجام شده است. 000 000 000 000 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> نداشت صدا در زندگی او

در حال حاضر با اقدامات انجام شده برای توسعه مراکز پرورش حلزون گوش در کشور، تعداد مراکز به 15 مرکز رسیده و تلاش می شود تا به بیماران ناشنوا در سراسر کشور خدمات ارائه شود.دسترسی به این خدمات.

در عین حال اخیراً موضوع کاشت حلزون مورد توجه دولت قرار گرفته است و طرح اصلاحی ملی برای معرفی کاشت حلزون شنوایی در شهریور ماه آغاز شد. تزریق خون. امسال. طرحی که دو هدف اصلی داشت؛ سرعت بخشیدن به روش های کاشت حلزون و کاهش لیست انتظار برای این روش ها و همچنین به صفر رساندن هزینه کاشت حلزون برای بیماران. به این ترتیب با شروع انقلاب ملی در کاشت حلزون و با اقدام سریع هیئت مدیره برای صرفه جویی در هزینه های درمان بیماران دارای پروتز، لیست انتظار کاشت حلزون به صفر رسید و در عین حال، هزینه برای بیماران رایگان است

به گفته مسئولان هیئت پس انداز بیماران در سال 1400 در یک سال 1430 مورد انتقال خون انجام شده است، اما در شش ماه اول سال 1401 تعداد 1209 پروتز در مراکز ساخته شده است. پیش بینی می شود این تعداد به 1800 افزایش یابد. این پروتز نیز در پایان سال وارد می شود.

البته لازم به ذکر است که بر اساس گزارش وزارت بهداشت، بر اساس آمار کشوری از هر 1000 کودکی که زنده به دنیا می آیند، دو نفر ناشنوای کامل و شدید هستند. امروزه تعداد تولدها در کشور ما در سالهای اخیر بین یک میلیون و یک میلیون و 300 هزار نفر است و بر این اساس تقریباً 2000 تا 2700 کودک ناشنوا متولد می شوند. البته این آمار بسته به شرایط می تواند بیشتر یا کمتر باشد. اکنون گفته می شود حدود 40 تا 60 درصد این کودکان شرایط لانه گزینی دارند. بنابراین، وزارت بهداشت اعلام می کند که با اجرای طرح ملی تغییر انتقال خون حلزون، دوره انتظار کودکان ناشنوا برای انتقال خون دیگر طولانی نخواهد شد و این عمل در اسرع وقت برای انتقال خون انجام می شود. بیمارانی که قبلا واجد شرایط هستند.

الزامات کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا

با توجه به بیانیه هیئت مدیره پس انداز ارزی در درمان بیماران، هنگام تولد کودک ناشنوا، ممکن است ناهنجاری های دیگری نیز وجود داشته باشد که اجازه کاشت حلزون را نمی دهد. به عنوان مثال با کاشت حلزون باید دستگاه را داخل گوش قرار داد، اما در برخی از کودکان گوش اصلا تشکیل نمی شود، در عوض سلول هایی وجود دارند که حرکت نمی کنند و به هیچ وجه اجازه نمی دهند که آن را قرار دهند. در عین حال وقتی پروتز را داخل گوش قرار می دهید باید مسیر عصبی سالمی وجود داشته باشد. در برخی از کودکان، این رگ ها مشکل دارند یا اعصاب ندارند، بنابراین این کودکان کاندیدای کاشت نخواهند بود. از طرفی وقتی برای کودک کاشت حلزون انجام می دهید، آن کودک باید در گفتار درمانی شرکت کند. بنابراین باید حداقل ضریب هوشی داشته باشد تا بتواند درس بخواند. کودکان دارای عقب ماندگی ذهنی شدید از کاشت حلزون نفعی نخواهند برد.

عصر طلایی پرورش حلزون

در عین حال تمام اعضای بدن که مورد استفاده قرار نمی گیرند به مرور زمان عملکرد خود را از دست می دهند. از مسیرهای عصبی موجود، مسیرهای عصبی از بدو تولد و زمانی که با محرک های محیطی مرتبط باشند، ایجاد می شوند. هنگامی که از مسیر عصبی استفاده نمی شود، این مسیر به تدریج از بین می رود و غیر فعال می شود. بنابراین بهتر است کودکانی که کاشت حلزون به آنها اختصاص داده شده است این کار را در اسرع وقت انجام دهند. البته باید حداقل هایی مانند وزن مناسب و … وجود داشته باشد. علاوه بر این، طبق بیانیه وزارت بهداشت، قبلا اعلام کرده بودند که آخرین سن کاشت حلزون در حال حاضر آخرین سن است، اما در مراجع علمی جدید امسال کمی کاهش یافته است. از طرفی تا چهار سالگی پاسخ مثبت از کاشت حلزون وجود دارد. حتی کاشت حلزون بعد از چهار سال جواب می دهد، اما نیاز به کار بیشتری دارد و احتمال موفقیت کاهش می یابد. اما بیش از چهار سال است که موارد موفقی در کشور وجود دارد. در هر صورت گفته می شود دوران طلایی پرورش حلزون تا چهار سال است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا