اقتصادی

نمایشگاهی برای تمام اقشار – ترند روز

برای نخستین‌بار این شرکت‌های حوزه کشت و صنعت کشور بودند که میزبان ایده‌های استارتاپی جوانان شدند؛ رویداد مسئله‌محور سازمان اقتصادی کوثر در چهار روز پای دانش‌بنیان‌ها را به پاسخِ پرسشی باز کرد که به قولی بسیاری هنوز به آن پاسخ نداده‌اند؛ اقتصاد چیست؟

به گزارش ترند روز، نمایشگاه مسئله‌محور کوثر صبح روز سه‌شنبه (۲ اسفند) بود که با حضور امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رییس بنیاد شهید و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی فناوری رییس جمهور، در نمایشگاه بین‌المللی تهران با دستاوردهای شرکت‌های اقتصادی کوثر و بنیاد شهید آغاز به کار کرد. اما ماجرا چه بود؟

به گفتۀ علیرضا یوزباشی، دبیر این رویداد و مدیرعامل موسسه توسعه کسب و کار رویش کوثر، پیش‌تر مسائل ۳۷ شرکت از این سازمان احصاء شده بود که شامل ۲۸۶ نیاز و در واقع ۱۲۴ نیاز فناورانه بود.

نمایشگاهی برای تمام اقشار

در چهار روز برگزاری این رویداد (دوم تا پنجم اسفندماه)، این نیازها در بخش‌های ماشین‌های الکتریکی، الکترونیک، انرژی، مالی، آموزش و بیمه، ساختمان و معدن، طیور، صنایع غذایی و کشت و صنعت توسط شرکت‌های تابعه سازمان کوثر ارائه شد.

این در حالی بود که از پیش، بیش از ۲۹۲ شرکت دانش‌بنیان در رویداد کوثر ثبت‌نام کرده بودند که بیش از ۲۵۰ مورد آن‌ها در رویداد استارتاپ ویکند نمایشگاه حضور پیدا کردند و در نهایت این شرکت‌ها از میان ۱۲۴ نیاز، برای ۹۰ مورد اعلام آمادگی کردند.

امیرحسین قاضی‌زاده در روز افتتاحیه از اعلام آمادگی سازمان اقتصادی کوثر برای ورود به  تمامی زمینه‌های تولیدی که وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی تشخیص می‌دهند، خبر داده و گفته بود: سازمان‌های وابسته به بنیاد شهید در تغییر رویکردی که داشتند هم‌اکنون در تلاش برای اقدامات استراتژیک در نظام تولیدی کشور هستند یعنی آن بخشی را در دست گرفته‌اند که از یک طرف حاکمیت نیاز به اطمینان خاطر دارد و از طرف دیگر تولیدش کار هر کسی نباشد.

نمایشگاهی برای تمام اقشار

از طرفی، محوریت برگزاری نمایشگاه، حضور استارتاپ‌ها و البته دستاوردهای سازمان کوثر غالباً با رفع نیازهای خانواده‌های شهدا و ایثارگران ارتباط پیدا می‌کرد؛ چنانکه ناصر فخاری، مدیرعامل این سازمان در طی رویداد مسئله‌محور کوثر از خدمات سامانه بامک، بازار مشترک کوثر، که در روز اول رونمایی شد، گفته بود: تمام محصولات سازمان اقتصادی کوثر در این سامانه عرضه می‌شود. پایلوت طرح ما اکنون، جامعه ایثارگر تهران، حدود ١٠٠ هزار نفر است که این محصولات با قیمت درب کارخانه به آن‌ها درب منزل تحویل داده می‌شود. فاز بعدی، جامعه ایثارگر کل کشور است. همچنین، برای سه دهک پایین جامعه ایثارگری هر سه ماه یک میلیون تومان کارت کیف پول‌شان شارژ می‌شود و می‌توانند رایگان خرید کنند. در فاز سوم، تمام مردم می‌توانند از این سامانه خرید کنند و حتماً قیمت آن از بازار پایین‌تر است. در فاز چهارم، دیگرانی هم که تولیدات دارند، می‌توانند در این سامانه بارگذاری کنند و محصولات‌شان را عرضه کنند.

نمایشگاهی برای تمام اقشار

طرح‌های تیم‌های جوان دانش‌بنیان نیز اغلب به‌نوعی به نیازهای خانواده‌های شهدا و ایثارگران مرتبط بود؛ مثلاً یکی از آن‌ها سامانه‌ای برای استخدام ایثارگران پیاده‌سازی کرده بودند و سایرین نیز به طرق دیگر سعی کرده بودند به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی آن‌ها پاسخ دهند.

در طی برگزاری نمایشگاه، دائما تصاویر و نیز داشبوردهای آماری زنده از مراکز و درآمدهای شرکت‌های تابعه کوثر در حال پخش بود. مدیرعامل این سازمان این را مبتنی بر سامانه‌ای با نام سامانه هوشمند مدیریت منابع دانست که به گفته‌ی روح‌الله رحمانی (مدیر مرکز هوش مصنوعی دانشگاه تهران) علت وجود آن، تعریفی متفاوت از اقتصاد است که فقط جاهایی مثل سازمان کوثر می‌توانند در راس آن باشند.

چالش سازمان کوثر البته فقط برای دانش‌بنیان‌های جوان نبود، مدیرعامل این سازمان در مراسم پایانی این نمایشگاه خطاب به تمام دستگاه‌های نظارتی گفت «اگر از فردا از ما اطلاعات بخواهند، ما به آن‌ها دسترسی می‌دهیم تا هر اطلاعاتی را که می‌خواهند به‌دست بیاورند.»

شفافیت مسائل مالیاتی از جمله مواردی بود که فخاری به شفافیت آن از طریق استفاده از سامانه یادشده اشاره کرد و گفت: آن‌هایی که نهادهای انقلابی را متهم می‌کردند که مالیات نمی‌دهند، امروز ببینند سازمان اقتصادی کوثر، به‌عنوان یک نهاد انقلابی اظهارنامه نمی‌دهد، بلکه سامانه خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد تا مالیات محاسبه شود و آن را پرداخت کند.

اما در نهایت چالش‌های مطرح‌شده در حوزه کشت و صنعت از سوی سازمان کوثر، از میان تیم‌هایی که در زمان برگزاری رویداد سعی کردند استارتاپ خود را معرفی کنند، پنج تیم را به سکوی برتری رساند؛  ایثاریار، اول، بانوکس و سربازان مزرعه، دوم و وست‌آپ و هنرسرا، سوم اعلام شدند.

برگزیده‌های این رویداد مسئله‌محور البته فقط تیم‌های جوان استارتاپی نبودند؛ در ایستگاه پایانی رویداد مسئله‌محور کوثر از دو طرح و نیز چند شرکت تابعه این سازمان نیز تقدیر شد و نمایشگاه در عصر روز جمعه (پنجم اسفند) به کار خود در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حالی پایان داد که به‌گفته دست‌اندرکاران این مسیر پایان نیافته و ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا