نسبت دانشجو به بازار کار تابعی از مهارت است تا دانش/ مدارک تحصیلی بالاتر گزینههای اشتغال را محدود میکند
معاون وزیر علوم در گفتوگو با آنا:
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی گفت: اینکه بپرسیم آیا شانس اشتغال با ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری افزایش مییابد، سوال درستی نیست؛ چرا که افزایش توان پژوهشگری در دوره تحصیلات تکمیلی ملاک است و مهارت ناظر به اشتغال محور نیست.
علی باقر طاهری نیا، معاون وزیر علوم در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به تناسب تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی با وضعیت اشتغال در جامعه، اظهار کرد: نسبت دانشجو به بازار کار تابعی از مهارت است تا دانش. ردههای مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکتری بیشتر با افزایش دانش همراه است نه افزایش مهارت؛ بنابراین دانشجویان کارشناسی از طریق تحصیل به دنبال اشتغال هستند.
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ادامه داد: اینکه بپرسیم آیا شانس اشتغال با ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری افزایش مییابد، سوال درستی نیست؛ چرا که افزایش توان پژوهشگری در دوره تحصیلات تکمیلی ملاک است و مهارت ناظر به اشتغال محور نیست.
طاهری نیا با بیان اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر در حوزه پژوهش محوری و تولید علم و دستیار پژوهشی، مشغول میشوند؛ بیان کرد: به دلیل اینکه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری فرصت بیشتری برای شغل یابی دارند دارای درصد اشتغال بالاتری هستند، چرا که فرصت بیشتری برای دستیابی به شغل دارند نه اینکه، چون دکتری هستند شغل بهتری پیدا میکنند، اتفاقا هر چقدر مدرک تحصیلی بالاتر باشد معیارهای انتخابی برای اشتغال محدود میشود و گزینههای تحقیقات و توسعه افزایش مییابد تا کار مهارتی و یدی! بنابراین؛ زمینه اشتغال تخصصی آنها محدودتر خواهد بود.
اعلام برنامههای اولویتدار برای سال ۱۴۰۳
وی درباره برنامههای اولویت دار موسسه در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: برنامههای موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی بر اساس چندین اسناد بالادستی تدوین و تنظیم میشوند که سند تحول دولت مردمی از جمله آن است.
وی افزود: سند تحول دولت مردمی در حوزه آموزش عالی چالشهایی را بر شمرد که الگوی اجرای برنامههای موسسه در ۲ سال گذشته قرار گرفت؛ بنابراین قصد داریم در سال ۱۴۰۳ مجدد از این برنامهها بهره بگیریم.
طاهری نیا تصریح کرد: تامین مالی دانشگاهها، عدالت آموزشی، کیفیت تحصیل در آموزش و … از جمله محورهای سند تحول آموزش عالی است که پیشروی موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی جهت اجرا خواهد بود.
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با بیان اینکه تدوین برنامه دیگر در سال ۱۴۰۳ مربوط به برنامه وزیر علوم بوده که رای اعتماد از مجلس را اخذ کرده است، تاکید کرد: برنامه راهبردی موسسه، سومین ملاک برای تدوین اولویتهایمان خواهد بود که یک برنامه ۵ ساله بوده و اخیرا به تصویب رسیده است.
طاهری نیا گفت: اشتغال فارغ التحصیلان، کیفیت آموزش و نظام تامین مالی از جمله اقدامات موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی در سال ۱۴۰۳ است که باید برای تحقق این امر مهم، تمام تلاش خود را بکار بگیریم.