اقتصادی

دفاع تمام قد وزیر کار از آمار اشتغال ایجادی/برنامه وزارت کار برای اشتغال متاهلین

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ثبت رکورد اشتغال در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با دفاع از آمار ایجاد اشتغالی در کشور گفت: در سال آینده بحث اشتغال افراد متاهل و عیالوار را حل و فصل خواهیم کرد و ظرفیت‌های خالی اشتغال را که برایشان متقاضی کار نیست با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فعال خواهیم کرد.

سید صولت مرتضوی در گفت‌وگو با ترند روز، درباره آمار ایجاد اشتغال در کشور و برخی دیدگاه‌های مطروحه نسبت به‌ آمار اشتغال ایجادی اظهار کرد: درخصوص آمار اشتغال آنچه که اعلام می‌کنیم، قابل صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی است. البته در کشور ما اظهارنظر کردن آزاد است و هر کسی می تواند هر آماری را مورد خدشه قرار بدهد، منتها حرفی که می‌زنیم باید بر اساس مستندات باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه این مساله به شیوه‌های مختلف قابل صحت‌سنجی است؛ اولا سامانه‌ای تحت عنوان سامانه رصد در ستاد وزارتخانه راه‌اندازی شده که از طریق آن امکان دسترسی برای مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداران فراهم است. ثانیا همکاران ما به سه شکل این آمار را صحت سنجی می کنند.

وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی افزود: وقتی کسی کد ملی‌اش وارد سامانه می‌شود، بر اساس آن مشخص می‌شود که اشتغال به کار دارد و در کارگاهی مشغول کار شده یا تسهیلاتی به وی پرداخت شده است. بنابراین بلافاصله از طریق پیامک برایشان پیام ارسال می‌شود که چنین گزارشی به ما رسیده است آیا صحت دارد یا خیر؟

مرتضوی گفت: مرحله بعد به صورت تلفنی صحت‌سنجی می شود و در مرحله آخر نظارت میدانی است که این روش از طریق ستاد وزارتخانه انجام می‌شود.

افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید تامین اجتماعی 

وی ادامه داد: با این حال یکسری مولفه‌های دیگر هم وجود دارد که برای تقریب ذهن ما را به واقعیت نزدیکتر می‌کند. اول تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است که ظرف مدتی که دولت سیزدهم توفیق خدمتگذاری داشته تا اکنون بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید به بیمه پردازان تامین اجتماعی اضافه شده است.

وزیر کار خاطرنشان کرد: البته سایر بیمه‌پردازان و صندوق‌ها اعم از نیروهای مسلح،‌ صندوق بازنشستگی و کارمندان دولت هم هستند که این شاهد مثال دوم است و می‌تواند ادعای ما را تایید یا رد کند.

مرتضوی با بیان اینکه مراکز رسمی که ماموریت صحت سنجی و ارائه گزارش را دارند نیز در این زمینه اثرگذارند، اظهار کرد: اخیرا مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد رسیده و نسبت به فصل قبل حدود ۷ دهم درصد کاهش یافته است که این هم شاهد مثال دیگری است.

ایجاد ۶۰۰ هزار اشتغال خالص در کشور 

وی افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران اشتغال خالص ایجاد شده نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر بوده است و اشتغال خالص منهای ریزش است یعنی امکان دارد در بخشی مثل کشاورزی ریزش اشتغال داشته باشیم ولی اشتغال خالص یعنی مجموعه اشتغال منهای ریزش و این عدد نیز ادعای ما را تایید می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال از افزایش اشتغال دائم خبر داد و گفت: بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران افزایش اشتغال دائم را هم داشته‌ایم البته ممکن است بگویند اشتغالی که فرد در آن مشغول به کار شده مطلوب آن شاغل نیست. از نظر شاید مطلوب نباشد ولی همین که درآمدی دارد و با آن زندگی‌اش را می‌چرخاند حداقل مطلوب ماست که بتوانیم برای اقشار مختلف جامعه اشتغالزایی کنیم و امیدوارم در سال ۱۴۰۲ با قوت بیشتری در این زمینه پیش برویم.

دو برنامه تحولی وزارت کار در سال آینده

مرتضوی با اشاره به ثبت رکورد اشتغال در سال جاری تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ قطعا رکوردهای دیگری در این بخش به ثبت خواهد رسید.

وی همچنین از دو برنامه تحولی وزارت کار در سال آینده خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌ها برای متاهلین و کسانی است که عیالوارند و از حالا شروع کرده‌ایم که سال آینده بحث اشتغالشان را حل و فصل کنیم و دوم یکسری ظرفیت‌های خالی در کشور داریم که برایشان شاغل مناسب پیدا نمی‌شود و آموزش‌های لازم را ندیده‌اند که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بنا دارد در این زمینه ورود کند تا با هماهنگی کارگاه‌ها آموزش‌های مناسب را برنامه‌ریزی و بستر اشتغال آبرومند را برای جویندگان کار فراهم کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا