برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

نحوه شسشوی اصولی دستگاه تصفیه آب چگونه است؟

در زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب خانگی، آیا بعد از تعویض فیلتر بلافاصله میتوان از آب دستگاه استفاده کرد؟

به نقل از کارشناسان نمایندگی تصفیه آب خانگی اگر شما اقدام به تعویض 3 فیلتر پیش تصفیه کردید، حتما دقت کنید که در زمان تعویض فیلتر، آب سیاه فیلتر شماره 2 را بگیرید و سپس فیلتر شماره 3 را در محل خود نصب کنید. بعد از نصب 3 فیلتر، شیر مخزن را ببندید و شیر روی سینک را باز کنید. اجازه دهید که باریکه آب به مدت حدود 10 دقیقه خارج شود . سپس شیر مخزن را باز کنید و شیر روی سینک را نیز ببندید و با خیال آسوده استفاده کنید.

اگر شما اقدام به تعویض فیلترهای پست کربن یا مینرال کردید ، حتما دقت کنید که فیلتر شماره پنجم یا پست کربن دارای آب سیاه است که باید حتما جداگانه آنرا گرفت و اجازه ورود آن به فیلتر ششم را ندهید . سپس بعد از نصب فیلتر ششم ، اجازه دهید حدود 5 دقیقه آب از شیر برداشت با فشار کم و در حالی که شیر مخزن بسته است، خارج شود. بعد از عبور این آب نیز ، باید 2 بار مخزن دستگاه را پر کرده و بوسیله  شیر برداشت خارج کنید ( حدود 15 لیتر آب ). اکنون میتوانید از آب با خیال راحت استفاده کنید .جهت خرید دستگاه تصفیه آب خانگی لطفا کلیک کنید.

اگر شما اقدام به تعویض فیلتر ممبران کردید، این فیلتر را مطابق با آموزش تعویض کنید. بعد از نصب فیلتر ممبران نیز ، شیر مخزن را ببندید و شیر برداشت را باز کنید. خواهید دید که یک باریکه آب تصفیه  شده از شیر برداشت خارج می شود. در همین حالت حدود 10 دقیقه صبر کنید. سپس شیر مخزن را باز کنید و با خیال راحت اسفاده کنید. برای فیلترهای قلیایی کننده و فیلتر های اکسیژن ساز در دستگاه تصفیه آب خانگی، نیز مطابق با فیلتر مرحله پنجم و ششم رفتار کنید.

بعد از نصب دستگاه تصفیه آب برای اولین بار ، چقدر آب خارج شود و چه اقداماتی انجام دهیم ؟

هنگام نصب دستگاه تصفیه آب برای اولین بار ، قبل از استفاده و روشن کردن دستگاه ، آب سیاه فیلتر های شماره 2 و5 را حتما بگیرید و سپس بعد از نصب دستگاه نیز ، حدود 10 دقیقه شیر مخزن را ببندید و شیر برداشت را باز کنید تا باریکه آب از شیر برداشت خارج شود . سپس شیر مخزن را باز کنید و شیر برداشت را ببندید . بعد از 1 ساعت ، مخزن را از طریق شیر برداشت خالی کنید و مجددا ۱ ساعت دیگر نیز اینکار را تکرار کنید . بعد از این 2 بار خالی شدن مخزن ، میتوانید از آب دستگاه استفاده کنید .

نکته :

اگر در یک زمان ، قصد تعویض چند فیلتر با هم را داشتید ، نیاز نیست که جداگانه هر فیلتر را تعویض کنید و مراحل شستشو را انجام دهید . در این حالت میتوانید همه تعویض فیلترها را با هم انجام دهید و مراحل شستشو پایانی را نیز به صورت مشترک انجام دهید .

انجام کارهای بالا طبق توصیه شرکت های سازنده فیلتر است که معمولا روی بسته بندی نیز مشاهده میشود .

حتما دقت کنید که فیلتر های 2 و 5 دارای آب سیاه هستند و حتما باید جداگانه این آب سیاه گرفته شود ( کربن گیری ) .

سعی کنید حتما مراحل شستشوی بعد از تعویض فیلتر را انجام دهید تا فیلترها کاملا شسته وقابل استفاده شوند . اینکار واقعا نیاز است . مثلا کمپانی های سازنده فیلترهای ممبران را آغشته به ماده نگهدارنده و ماده ضدعفونی کننده میکنند تا درون بسته بندی دچار مشکل نشوند و توصیه میکنند که 20 لیتر آب اول را برای شستشوی کامل فیلتر دور بریزید . برای فیلتر های دیگر نیز این موارد صادق است .

برای دستگاه های تصفیه آب 2 مرحله ای و 3 مرحله ای و دستگاه های تصفیه آب 5 مرحله ای UF ، بعد از تعویض فیلترها حدود 20 لیتر آب اولیه یا 5 دقیقه زمان را برای شستشوی اولیه فیلترها در نظر بگیرید .

 شستشوی ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی CIP یکی از مهمترین و اساسی ترین مراحل نگهداری این دستگاهها می باشد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد :

  1. پمپ مرکزی یا پمپ فشار بالا : که وظیفه تأمین فشار لازم برای ورود آب به داخل پرشروسل ها رو به عهده دارد.
  2. پرشروسل : محفظه های با فشار بالا که ممبران ها داخل آن قرار می گیرد.
  3. ممبران RO : غشاء یا ممبران تصفیه آب RO که به عنوان فیلتر اصلی عمل می کند و وظیفه حذف املاح را به عهده دارد.

دلایل گرفتگی ممبران دستگاه آب شیرین کن :

ممبران ها وظیفه تصفیه آب و حذف املاح اضافی موجود در آب، میکروارگانها و باکتریها را برعهده دارند. گرفتگی ممبران RO بخاطر عبور آب خام که حاوی املاح و ناخالصی های مختلفی است،اتفاق می افتد. گرفتگی ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی ، فرایندی کاملا طبیعی می باشد و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.

از جمله مهمترین دلایل گرفتگی ممبران آب شیرین کن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرفتگی بیولوژیکی ممبران : در اثر رسوب میکروارگانها روی سطح ممبران بوجود می آید.
  • گرفتگی شیمیایی ممبران : در اثر رسوب املاح روی سطح غشا بوجود می آید.

نحوه تشخیص نوع گرفتگی ممبران :

برای انجام شستشوی ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی، نخست باید دلیل گرفتگی ممبرین را تشخیص داد. با توجه به اینکه دو نوع گرفتگی شیمیایی و بیولوژیکی اتفاق می افتد به روش زیر می توان نوع آنرا تشخیص داد.

  1. نشانه گرفتگی بیولوژیکی ممبرین : افت شدید دبی و فشار در دو سر ممبران بوجود می آید درحالیکه میزان EC افزایش چندانی ندارد.
  2. نشانه گرفتگی شیمیایی ممبرین : EC افزایش می یابد و افت فشار کمی داریم.

زمان مناسب شستشوی ممبران های دستگاه تصفیه آب صنعتی :

تعیین زمان مناسب شستشوی ممبران تصفیه آب RO به نوع آب خام و نوع رسوب دارد. به طور معمول زمان شستشوی ممبران اسمز معکوس بین 4-6 ماه توصیه می شود. در صورتیکه کیفیت آب خام خوب باشد، تا یکسال هم دستگاه تصفیه آب RO نیاز به شستشو ندارد. به طور کلی هر زمان که تولید اب دستگاه حدود 10% کاهش پیدا کرد، ممبران ها نیاز به شستشوی CIP  دارند.

نکاتی که برای شستشوی ممبران ها باید مورد توجه قرار گیرد :

  1. در اولین قدم باید نوع گرفتگی ممبران تصفیه آب را تشخیص داد.
  2. با توجه به نوع گرفتگی ممبران ، ماده شوینده مناسب انتخاب شود.
  3. محلول شستشوی ممبران در دمای 30-35 درجه سانتیگراد باشد.
  4. همواره در طول مدت شستشو pH آب را ثابت نگه دارید.
  5. بعد از اتمام CIP  ، قرار دادن دستگاه در حالت فلاشینگ Flushing به مدت 20 تا 30 دقیقه در جدا نمودن ذرات سست شده توسط محلول شیمیایی بسیار مهم می باشد.

اگر گرفتگی شدید باشد، ممکن است CIP بین 12 تا 24 ساعت ادامه یابد. در این صورت مراحل شستشوی ممبرانها چندین بار تکرار می شود .

آسیب های وارده به دستگاه آب شیرین کن در صورت عدم شستشوی مناسب و به موقع ممبران

  1. کاهش شدید راندمان و دبی خروجی دستگاه تصفیه آب صنعتی
  2. کاهش عمر ممبرانها
  3. مصرف بالای ماده ضد رسوب –
  4. بالا رفتن هزینه های نگهداری دستگاه تصفیه آب

قیمت شستشوی ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی CIP

هزینه شستشوی ممبران آب شیرین کن صنعتی بستگی به ظرفیت دستگاه، نوع گرفتگی و میزان مصرف مواد شوینده دارد.

منبع : aquaregia

دکمه بازگشت به بالا