برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

مقایسه قرص های ماشین ظرفشویی با مواد شوینده مایع و پودری

در حال حاضر سه شکل رایج از مواد شوینده ماشین ظرفشویی یعنی قرص، پودر و ژل در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود. اما این‌ها چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و برتری هر یک بر دیگری چیست؟ مطمئنا این سوال برای شما ایجاد شده است که به این صفحه آمده‌اید. باید بدانید که تفاوت‌های زیادی بین این سه و نحوه عملکرد آن‌ها وجود دارد. با وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه باشید تا تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر و ژل ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی انواع مواد شوینده ماشین ظرفشویی

مواد شوینده ظروف با ماشین ظرفشویی اساسا در سه گروه پودر، قرص و ژل دسته‌بندی می‌شوند و هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. تمامی شوینده‌ها دارای آنزیم‌هایی هستند که سرعت واکنش‌های شیمیایی بین لکه‌ها و محلول‌های آب را افزایش می‌دهند و آن‌ها را تجزیه می‌کنند. آنزیم‌های ذکرشده ممکن است شامل پروتئاز، آمیلاز، سوبتیلیسین یا آنزیم‌های ساده عمومی باشند.

ثابت شده است که شوینده‌های آنزیمی زمانی بهتر عمل می‌کنند که بتوانند به باقی‌مانده‌های غذا بچسبند. ترکیبی از فشار آب و آنزیم‌های موجود در مواد شوینده درنهایت باعث از بین رفتن بقایای مواد غذایی می‌شود تا امکان عبور از فیلتر و خروج آن‌ها از زهکشی فراهم گردد. در ادامه به معرفی سه ماده شوینده اصلی ماشین ظرفشویی و بررسی تفاوت‌های اساسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

ژل ماشین ظرفشویی

جهت بررسی تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر و ژل ماشین ظرفشویی ابتدا به معرفی آنها می‌پردازیم. ژل ماشین ظرفشویی به طور خاص فرموله شده است و مزایای بی‌نظیری نسبت به پودر و قرص دارد. این ماده معمولاً یک ترکیب مبتنی بر آب می‌باشد، یعنی موجب سایش و ماسیدن روی ظروف و لیوان‌های تزئینی ظریف نخواهد شد. ژل‌ ماشین ظرفشویی می‌تواند مجموعه‌ای از مزایا شامل تمیز کردن، قابلیت اطمینان و راحتی را به شما ارائه دهد. این ژل‌ها کوچک و دارای دوزهای مشخص هستند که به معنای ذخیره‌سازی و اندازه‌گیری آسان آنها است و نیازی هم به تخمین میزان مصرف ندارند.

ژل مشابه مایع ظرفشویی است که برای شستن ظروف دستی استفاده می‌شود. درست مانند پودر، ژل نیز در داخل دیسپنسر ماشین ظرفشویی شما ریخته خواهد شد. از نظر قیمت نیز در حد وسط و جایی بین پودر و قرص قرار می‌گیرد.

پودر ماشین ظرفشویی

پودر ماشین ظرفشویی نسبت به ژل، در مناطق دارای آب لوله‌کشی سخت مزیت دارد. آب سخت معمولاً رسوبات آهکی ایجاد می‌کند که باعث ایجاد کدورت، لکه‌های سفید و رگه‌هایی روی ظروف شیشه‌ای می‌شوند. سختی آب به طور مستقیم بر عملکرد ماشین ظرفشویی شما تأثیر می‌گذارد و پودر می‌تواند با مقدار قابل تنظیم خود، این مشکل را تا حد زیادی حل کند. ماهیت ساینده پودر نیز آن را به گزینه‌ای مناسب در هنگام برخورد با لکه‌های سوخته روی ظروف پخت و پز تبدیل می‌نماید. نتایج پودر روی لکه‌های سوختگی بسیار فوق‌العاده خواهد بود.

در تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر و ژل ماشین ظرفشویی می‌توان گفت که اگر به دنبال گزینه‌ای پایدار و سازگار با محیط‌زیست هستید، پودر بهترین انتخاب شما خواهد بود. به خاطر داشته باشید که نگهداری پودر ماشین ظرفشویی بسیار مهم است زیرا اگر جعبه آن خیس شود پودر شروع به فعال شدن می‌کند و از بین می‌رود. پس حتما پودر را قبل از استفاده، به یک ظرف ضد آب منتقل کنید. این نوع ماده شوینده با قاشق در دیسپنسر یا جاپودری ماشین ظرفشویی شما ریخته خواهد شد.

قرص شوینده ماشین ظرفشویی

قرص‌های ماشین ظرفشویی از قبل اندازه‌گیری‌شده را می‌توان به سادگی در محفظه تعیین‌شده قرار داد. این سهولت استفاده از قرص همراه با عملکرد بالای آن، در از بین بردن لکه‌های سرسخت بسیار راهگشا خواهد بود. اما این مزایا باید در کنار هزینه بیشتر و نیاز به استفاده از چرخه شستشوی طولانی‌تر برای حذف رسوبات معدنی سنجیده شوند. قرص شوینده همچنین انعطاف‌پذیری کمتری را ارائه می‌دهد. زیرا نمی‌توان از آن برای بارهای کم در ماشین ظرفشویی استفاده کرد.

قرص‌ها همچنین حاوی آنزیم‌های فعالی هستند که طیف وسیعی از عملکردهای اضافی مانند چربی زدایی یا تمیز کردن ماشین ظرفشویی شما را هم انجام می‌دهند. قرص‌های ۳ در ۱ ممکن است اثر نمک برای نرم کردن آب را هم داشته باشند، اما جای نمک نرم کننده را پر نمی‌کنند.

این محصول نسبت به سایر شوینده‌های ماشین ظرفشویی، گران‌تر است. همچنین انعطاف‌پذیری کمتری در قرص‌ها وجود دارد، زیرا فقط در یک اندازه عرضه می‌شوند. این موارد از تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر و ژل ماشین ظرفشویی حائز اهمیت هستند. همچنین برخی از قرص‌های ماشین ظرفشویی ممکن است برای از بین بردن رسوبات معدنی به چرخه شستشوی طولانی‌تری نیاز داشته باشند. قرص‌های ماشین ظرفشویی را می‌توان در دیسپنسر قرار داد یا به سادگی در قسمت اصلی ماشین ظرفشویی انداخت.

مقایسه مزیت های قرص، ژل و پودر ماشین ظرفشویی

حالا که با هر سه این مواد شوینده و طرز استفاده از آن‌ها آشنا شدیم، به بررسی مزایای هر کدام بر دیگری خواهیم پرداخت.

مزایای قرص ماشین ظرفشویی

قرص ماشین ظرفشویی در مقایسه با پودر و ژل، راحتی استفاده بیشتری خواهد داشت. قرص ماشین ظرفشویی دوز دقیق را ارائه می‌دهد و احتمال کمتری دارد که کف اضافی ایجاد کند. مثلا پودر ممکن است بیش از حد استاندارد استفاده شود. این امر می‌تواند کف اضافی در داخل ماشین ظرفشویی ایجاد کند که باعث نشتی یا حتی کاهش عمر ماشین ظرفشویی خواهد شد. قرص با دوز دقیق خود احتمالا شما را از تعمیرات زود به زود ظرفشویی نجات خواهد داد.

یک تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر و ژل ماشین ظرفشویی این است که قرص فقط حاوی مواد شوینده نیست. بلکه در ترکیب خود از سایر مواد افزودنی هم بهره می‌برد. بنابراین کیفیت تمیز کردن ماشین ظرفشویی شما را به شدت افزایش خواهد داد.

مثلا پاوربال قرمز معروف در قرص‌های ظرفشویی یک کمک آبکشی یا جلادهنده است. هدف این جلادهنده کمک به حذف باقی‌مانده مواد شوینده از ظروف و درخششی می‌باشد که همه به دنبال آن هستند.

قرص ظرفشویی همچنین کارهایی مانند پیش شستشو و چربی زدایی را با هم ترکیب می‌کند تا زمان کمتری برای خیساندن و شستشو صرف شود. حتی قرص‌هایی وجود دارند که تمیز کردن ماشین ظرفشویی را هم انجام می‌دهند. همچنین قرص‌های ماشین ظرفشویی با گزینه‌های عطری مختلفی عرضه می‌شوند. بنابراین اگر ماشین ظرفشویی شما بوی خوبی نمی‌دهد، شاید بهتر باشد که قرص‌های عطری را امتحان کنید.

 مزایای پودر ماشین ظرفشویی

پودر ماشین ظرفشویی برای خانه‌هایی که ظروف کمتری برای شستشو دارند و احتمالا نیازی به استفاده از قرص کامل ماشین ظرفشویی نیست، ترجیح داده می‌شود. پودرهای سنتی هنوز یک گزینه مناسب برای از بین بردن لکه و شستشوی آسان‌تر هستند. آنها ممکن است برای ظروف غذاخوری ظریف از جمله لیوان ساینده باشند. اما برای شستشوی قابلمه‌ها و تابه‌ها و از بین بردن لکه‌های سوخته آن‌ها، عالی عمل می‌کنند.

پودر به طور کلی ارزان‌ترین ماده شوینده ماشین ظرفشویی است و قبل از نیاز به خرید دوباره، مدت زیادتری دوام خواهد آورد. این محصول همچنین انعطاف‌پذیری بیشتری به شما می‌دهد و می‌توانید به اندازه نیاز خود و متناسب با میزان ظروف، از آن استفاده کنید. اما استفاده بیش از حد پودر که اشتباه بسیار رایجی هم هست، ظروف شما را با پودر باقیمانده از ماشین ظرفشویی بیرون خواهد آورد. همچنین پودر اضافی ممکن است به سایر قسمت‌های ماشین ظرفشویی سرایت کند که تمیز کردن آن مشکل‌ساز است.

مزایای ژل ماشین ظرفشویی

ژل ماشین ظرفشویی برای خانه‌هایی با ظروف زیاد، ترجیح داده می‌شود. ژل ماشین ظرفشویی برخلاف پودر، آهسته‌تر حل می‌گردد و کنترل بیشتری برای اندازه‌گیری ماده شوینده به شما خواهد داد. همچنین اگر مقداری از آن روی زمین بریزد، ممکن است پاک کردن آن کمی آسان‌تر از پودر باشد.

ترکیب مبتنی بر آب ژل، به آن کمک می‌کند تا اثر سایندگی کمتری رو ظروف ظریف داشته باشد. تنوع زیادی از ژل‌های ماشین ظرفشویی در بازار موجود نیست و این ممکن است به دلیل شباهت بین ژل و مایع ظرفشویی باشد. البته مایع شستشوی دستی هرگز نباید در ماشین ظرفشویی استفاده شود.

اگرچه احتمال حل شدن ژل نسبت به پودر ظرفشویی کمتر است، اما این امکان هم وجود دارد که ژل ظرفشویی به طور کامل حل نشود. اگر این اتفاق افتد، ممکن است لکه‌های آب یا لایه نازکی روی ظروف شما باقی بگذارد. یک تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر و ژل ماشین ظرفشویی همین روند حل شدن بهتر قرص نسبت به بقیه می‌باشد.

ژل‌های ماشین ظرفشویی ممکن است به دلیل ناهماهنگی دوز استفاده‌شده، در طولانی مدت هزینه بیشتری از قرص‌های ماشین ظرفشویی برای شما داشته باشند. همچنین ماشین ظرفشویی شما باید با ژل ظرفشویی هماهنگ باشد.

بهترین شوینده های قرصی و پودری برای ماشین ظرفشویی

انتخاب بهترین شوینده برای ماشین ظرفشویی به همین راحتی نیست. زیرا جنبه‌های مختلفی برای بررسی وجود دارند. در واقع تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر و ژل ماشین ظرفشویی به تفاوت در عملکرد خاص آن‌ها برمی‌گردد. در ادامه به معرفی بهترین شوینده برای ماشین ظرفشویی بر اساس عملکرد خاص هر یک اشاره می‌کنیم.

قرص، نهایت عملکرد، نهایت راحتی

اگر به دنبال آسانی، راحتی و عملکرد بالا هستید، قرص ماشین ظرفشویی را انتخاب کنید. این محلول همه‌کاره حاوی نمک، جلا دهنده و مواد شوینده است. برای هر چرخه فقط به یک قرص نیاز خواهید داشت و اصلا لازم نیست به دوز آن فکر کنید. البته حتما باید یک قرص باکیفیت را انتخاب نمایید. زیرا برخی از قرص‌های ارزان‌ باعث خوردگی ظروف شیشه‌ای شما می‌گردند و به درستی هم حل نمی‌شوند.

 ژل، کم هزینه و با کارایی معمولی

ژل‌های شوینده مقرون به صرفه‌تر از قرص‌ها هستند و به راحتی داخل دستگاه پخش می‌شوند. اما برای رسیدن به بهترین نتیجه، به نمک و جلا دهنده هم نیاز خواهید داشت. وقتی نوبت به تمیزی ظروف می‌رسد، ژل‌ها کارایی کمتری نسبت به قرص یا پودر شوینده دارند. همچنین معمولا حاوی مقدار سورفکتانت بیشتری هستند، ترکیبی که می‌تواند برای محیط‌زیست مضر باشد.

 پودر: اقتصادی و سازگار با محیط زیست

یک تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر و ژل ماشین ظرفشویی در این می‌باشد که پودر یک جایگزین مقرون به صرفه و کارآمد برای قرص است. دوز آن توسط خود شما و با توجه به تعداد ظروف داخل دستگاه تعیین می‌شود و به راحتی نیز حل خواهد شد. به علاوه، با مصرف پودر کمتر می‌توانید پول بیشتری صرفه‌جویی کنید و محافظت بیشتری هم از محیط‌زیست داشته باشید. پودر باید با نمک و جلا دهنده ترکیب شود تا به نتایج کاملا رضایت بخشی دست یابد.

نکات مهم برای خرید انواع مواد شوینده ظرفشویی

در نظر گرفتن قیمت، هنگام انتخاب و خرید مواد شوینده برای ماشین ظرفشویی، بسیار مهم است. اما این نکته را هم در نظر بگیرید که کدام یک بهترین کارایی و تناسب را با ماشین ظرفشویی شما خواهد داشت. احتمالا می‌توانید چنین اطلاعاتی را به صورت آنلاین یا در کتابچه راهنمای کاربری ماشین ظرفشویی خود بیابید. استفاده از یک ماده شوینده ارزان‌قیمت مطمئنا در کوتاه‌مدت به نفع شما می‌باشد. اما ممکن است با صدمه زدن به ظرفشویی شما موجب افزایش هزینه‌ها در درازمدت شود.

امروزه کاربرد راحت و کارایی بالای قرص‌های ظرفشویی به افزایش روزافزون محبوبیت آن‌ها در بازار منجر شده است. با این حال، عامل قیمت احتمالا بسیاری از افراد را به سمت استفاده از گزینه دیگری مانند پودر که مطمئنا ارزان‌ترین گزینه است، متمایل خواهد کرد.

شاید هم بهتر باشد بیش از یک ماده شوینده بخرید. این کار اگر ظروف متنوعی داشته باشید، مطمئنا به شما کمک خواهد کرد. زیرا در این صورت، یک گزینه مطلوب برای هر موقعیتی خواهید داشت. رتبه‌بندی‌های آنلاین مواد شوینده ظرفشویی نیز می‌تواند درک درستی به شما برای خرید گزینه بهتر بدهد. در نهایت اگر به دنبال کیفیت هستید و بودجه برایتان مهم نیست، قرص ماشین ظرفشویی برای شما بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر و ژل ماشین ظرفشویی پرداختیم. مشخص شد که قرص برتری‌هایی بر دو شوینده دیگر دارد، اما نه به ‌گونه‌ای که آن‌ها را کاملا از میدان خارج کند. ژل، حل‌شوندگی خوبی دارد و مقرون به صرفه است. پودر نیز اثرات تخریبی کمتری بر محیط‌زیست دارد و پاک‌کنندگی خوبی هم ارائه می‌کند. در کل، کاردون توصیه می‌کند که هر سه نوع شوینده را بخرید و در مواقع مختلف از آن‌ها استفاده کنید. اگر سوال بیشتری در این زمینه دارید، حتما با کاردون در میان بگذارید.

منبع: ارس خرید

دکمه بازگشت به بالا