برترین های ترند روز

مشخصات مهم انواع سنباده

مشخصات مهم انواع سنباده

به نقل از padenatrading برای پرداخت انواع و اقسام گوناگونی دارد که ما در این قماله به معرفی انواع سنباده پرداخته ایم تا با انواع این سنباده ها آشنا شوید . نخستین مرحله در پرداخت چوب، پیش از رنگ‌کاری و اتمام کار، سنباده‌کاری است. البته در موارد معدودی ممکن است قطعه‌ی کار پیش از برش‌کاری نیز به سنباده‌کاری نیاز داشته باشد. به طور کلی عمل سنباده زدن برای صاف کردن (پرداخت) سطوح مواد اولیه یا کار ساخته شده و همچنین برای برطرف کردن قشر رنگ و لاک از روی صفحات به کار می‌رود.

یکی دیگر از اهداف سنباده‌کاری هم از بین بردن مواد اضافی مربوط به بتونه‌کاری از روی سطوحی است که روی آن‌ها قبلاً بتونه شده است. به عبارت دیگر، پس از آن که حفره‌ها و سوراخ‌های موجود در سطح چوب یا در دیوار و سقف با استفاده از بتونه پوشانده شد، از سنباده برای یک‌دست کردن سطح مورد نظر استفاده می‌گردد.

گرچه ممکن است در ابتدا فرآیند سنباده کاری ساده و بدون نیاز به مهارت خاصی به نظر آید اما باید دانست که این فرآیند در اتمام کار بسیار مؤثر بوده و کیفیت کار پایانی را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین طیف گستره‌ای از ورق‌های سنباده با شماره‌های متفاوت (که هر کدام نشان‌دهنده‌ی میزان سختی ورق سنباده هستند) نشان می‌دهد که انتخاب سنباده‌ی مناسب برای کار نیز خود از اهمیت خاصی برخوردار است. به اعتقاد برخی از افراد حتی سنباده‌کاری اصولی از رنگ‌کاری نیز مهم‌تر است و تا زمانی که زیر کار به درستی تسطیح نشده و برای رنگ‌کاری آماده نگردد، رنگ‌کاری با بالاترین کیفیت نیز ارزش کار را به خوبی نشان نخواهد داد.

خرید سنباده رولی،از تکه‌ای کاغذ یا پارچه‌ی مخصوص تشکیل شده که روی آن دانه‌های ساینده (به طور معمول از مواد سختی مثل ذرات سیلیسیوم، اکسید آلومینیوم، سنگ چخماق و … استفاده می‌شود) با چسب‌های مخصوص چسبانده شده است. به طور معمول روی کاغذهای سنباده عددی درج شده که میزان سختی آن را مشخص می‌کند. عدد درج شده روی سنباده نشان‌دهنده‌ی تعداد ذرات ساینده در واحد سطح است. هر چه تعداد ذرات در واحد سطح بیشتر باشد اندازه‌ی آن‌ها نیز ریزتر خواهد بود. بنابراین سنباده‌هایی با اعداد بالاتر نرم‌تر هستند و برای ایجاد اصطکاک و ساییدگی بیشتر می‌بایست از سنباده‌هایی با اعداد کوچکتر استفاده نمایید.

مورد مصرف سنباده به نوع و مقدار و نحوه‌ی توزیع دانه‌های سنباده روی کاغذ یا پارچه بستگی دارد. از یک کاغذ سنباده که دانه‌های آن به یکدیگر نزدیک‌تر هستند (دارای فشردگی بیشتری است) برای تسطیح قطعات چوب‌های سخت‌تر (مانند چوب درخت گردو) و از سنباده‌هایی که دارای دانه‌های سنباده‌ی درشت‌تری بوده و زبرتر است برای ساییدن سطوح چوب‌های نرم استفاده می‌شود.

از نکات بسیار مهم و ضروری به هنگام سنباده زدن آن است که همواره در جهت الیاف و تراشه‌های سطحی چوب سنباده بزنید. اگر قطعه چوبی که سنباده می‌زنید سخت است بهتر است تا آن را در چندین مرتبه سنباده بزنید تا به سطحی یک‌دست و صاف برسید. به عنوان مثال استفاده از سنباده با شماره‌های 120 تا 150 به عنوان سنباده‌ی نهایی کار برای تسطیح سطوح چوبی پیش از رنگ‌کاری بسیار مناسب می‌باشد. به خاطر داشته باشید که همواره در سنباده‌کاری از سنباده زبر (سمباده با شماره پایین‌تر) شروع کرده و به تدرج با سنباده‌های نرم‌تر کار کنید. البته پس از استفاده مداوم از یک سنباده زبر، از سختیِ دانه‌های آن کاسته شده و می‌توان از آن به عنوان یک سنباده نرم استفاده نمود.

هر چند به لحاظ فنی استفاده از های برقی نسبت به ورق‌های سنباده ارجحیت ندارند و می‌توان فرآیند سنباده‌کاری را به صورت دستی نیز انجام داد اما اگر این فرآیند روزانه و مداوم انجام می‌شود، خرید برقی یک اولویت خواهد بود. چرا که استفاده از ورق‌های سنباده و یا به طور کلی سنباده زدن به روش دستی کاری زمان‌بر و بسیار طاقت‌فرسا و حتی شاید کسل‌کننده نیز باشد.

در این صورت استفاده از یک دستگاه سنباده زن برقی می‌تواند هم به لحاظ زمان کار را پیش اندازد و هم فرآیند سنباده‌کاری را لذت‌بخش‌تر نماید. به علاوه نتیجه کار نیز به مراتب باکیفیت‌تر خواهد بود و در مراحل بعدی کار و به خصوص رنگ‌کاری، این امر بیشتر جلب توجه خواهد نمود. اگرچه همان‌طور که گفته شد، اگر به طور مداوم از سنباده استفاده نمی‌کنید و یا فرآیند سنباده‌کاری در مراحل کار شما نقش چندانی ندارد، خرید یک دستگاه سنباده زن برقی توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

معرفی انواع سنباده برقی و سنباده چوب

ما در این بخش به معرفی انواع سنباده از جمله سنباده برقی نقاشی ساختمان و… پرداخته ایم .

1- سنباده برقی کوچک

سنباده برقی کوچک در ابعاد و انواع مختلفی در بازار وجود دارند که بسته به نوع کاربرد می‌توانند بسیار مفید باشند و با صرفه‌جویی در زمان و انرژی جسمانی، هزینه‌های تولید را نیز در کارگاه (نجاری) به میزان قابل توجهی کاهش دهند. سنباده‌زن‌های گرد و مشتی، سنباده نواری (تانکی)، سنباده لرزان ()، و دستگاه‌های سنباده دیسکی که در کارگاه‌ها اصطلاحا به آن ماشین پوست نیز گفته می‌شود انواع سنباده‌های برقی کوچک را تشکیل می‌دهند.

پیش از خرید یک سنباده‌زن برقی باید چند نکته را در نظر گرفت و بر اساس آن سنباده‌زن مناسب نیاز را تهیه نمود. ابتدا می‌بایست نیازهای خود را در نظر بگیرید، چرا که هر کدام از انواع سنباده‌زن‌های برقی به طور مشخص برای منظوری خاص طراحی و ساخته شده‌اند؛ هر چند که در ظاهر ممکن است چنین به نظر نرسد.

به عنوان مثال، اگر با قطعات راسته کار می‌کنید یا به دنبال قدرت بیشتر هستید سنباده زن نواری (تانکی) مناسب خواهد بود و اگر به دستگاهی برای سنباده‌کاری ظریف‌تر قطعات نیاز دارید، سنباده‌های مشتی و گرد انتخاب بهتری خواهند بود. از سوی دیگر حجم کار و فضای کارگاه نیز اهمیت بسیاری دارد.

اگر در کارگاه کوچکی مشغول به کار هستید از دستگاه‌های کوچک‌تر استفاده نمایید و برای خطوط تولید بزرگ‌تر، دستگاه‌های سنباده بزرگ و ثابت یا اصطلاحا ماشین‌های سنباده‌زنی استفاده کنید. دستگاه‌های سنباده‌زنی کوچک پرتابل نیز در بازار موجود هستند و اگر اتصال دستگاه به پریز برق مانعی بر سر راه کار شماست بهتر است از سنباده زن های شارژی استفاده کنید.

هر چند که در عین قابل حمل بودن، به طور معمول قدرت موتور دستگاه‌های شارژی نسبت به مدل‌های برقی به مراتب کمتر است. تصویر زیر یک سنباده‌زن برقی بلک اند دکر (Black & Decker) را نشان می‌دهد که پرتابل بوده و قابلیت جابه‌جایی را دارا است. این سنباده‌زن شارژی به طور ویژه برای سنباده زدن گوشه‌ها و محل‌های باریک مناسب است. و مناسب می باشد

سنباده‌های برقی کوچک مانند سنباده‌های لرزان تخت و گرد، به سادگی قابل جابجایی هستند و به منظور جلوگیری از خستگی دست به هنگام کار، از وزن کمی نیز برخوردارند. سنباده‌های کوچک عموماً برای سنباده‌کاری سطوح صاف مناسب هستند؛ البته ماشین پوست یا دستگاه سنباده دیسکی علاوه بر قابلیت سنباده‌‌کاری سطوح صاف این توانایی را دارد که بتوان سطوح منحنی را نیز با آن سنباده‌کاری نمود.

البته باید توجه داشت که هنگام کار با سنباده‌های دیسکی هنگام سنباده‌کاری سطوح صاف در صورت حرکت دادن سریع دستگاه روی سطح چوب، خطوط دایره‌شکلی روی آن شکل می‌گیرد که می‌بایست در مراحل بعدی سنباده‌کاری برطرف گردد تا در پس از رنگ‌کاری اثری از آن باقی نمانده و سطح پایانی کار جلوه‌ای یک‌دست‌تر پیدا کند.

2- سنباده برقی نواری

سنباده زن نواری (تانکی یا تسمه‌ای) دستگاهی است که از دو استوانه تشکیل شده که یک نوار سمباده را توسط نیروی موتور الکتریکی به چرخش در می‌آورد. از این دستگاه برای سنباده‌کاری و تسطیح قطعات بزرگ‌تر و سطوح عریض‌تر چوب استفاده می‌گردد.

به سبب نیروی تولیدی بالای این دستگاه و سبب آن سرعت چرخش بالای نوار سنباده، فرآیند سنباده‌کاری با استفاده از این دستگاه با شدت بیشتری انجام می‌گیرد. به همین جهت به هنگام استفاده از سنباده برقی نواری باید با احتیاط بیشتری کار کرد. این دستگاه در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود داشته و از مدل‌های سبک‌تر و دستی آن گرفته تا مدل‌های سنگین‌تر، قدرتمندتر و ثابت که نوارهای بلندتر و عریض‌تر سنباده را به چرخش درآورده و در کارگاه‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در بازار موجود است.

سنباده‌زن‌های نواری کوچک‌تر وزن کمتری هم دارند و به راحتی با یک دست هم قابل مهار شدن هستند، اما از سویی سنباده زن های نواری (تانکی) بزرگ‌تر نیروی بیشتری را تولید می‌کنند و می‌بایست در حین کار با هر دو دست مهار شوند.

درست مانند ورق‌های سنباده، نوارهای سنباده‌ی مورد استفاده در دستگاه‌های سنباده برقی نواری نیز با شماره‌های مختلفی (که نشان‌دهنده‌ی درجه‌ی سختی سنباده است) وجود دارند. در هنگام قرار دادن نوار سنباده در داخل دستگاه باید دقت نمود تا نوار سنباده به درستی دور استوانه‌ها قرار بگیرد.

همچنین در صورت جا زدن اشتباه آن به دستگاه و موتور آن ممکن است آسیب وارد شود. به دلیل حجم بالای گرد چوب پراکنده شده توسط این دستگاه در هنگام کار، توصیه می‌شود تا از مدل‌هایی استفاده نمایید که دارای کیسه جمع‌آوری براده‌ها و تراشه‌های چوب باشد. به طور کلی موتور این دستگاه توان بالایی دارد و قادر است تا نوار یا تسمه سنباده را با سرعت بالایی به چرخش در آورد، به همین جهت یک دستگاه بسیار مناسب برای تسطیح قطعات چوب سخت و همچنین قطعات چوب از پیش برش‌خورده است.

دکمه بازگشت به بالا