اقتصادیبرترین های ترند روز

مالیات پزشکان و کلینک پزشکی در سال 1402

مالیات پزشکان در سال ۱۴۰۱

اولین سوالی که پزشکان از مشاوران مالیاتی ما میپرسند این است که آیا پزشکان باید مالیات بپردازند و مشمول مالیات میشوند یا خیر. به طور کلی میتوان گفت تمام کسانی که به هر طریقی کسب درآمد در جامعه دارند مشمول پرداخت مالیات هستند. به نقل از وکیل مالیات؛ سازمان امور مالیاتی کشور برای ساماندهی امور مالی این قشر از جامعه الزام استفاده از دستگاه پوز را قرار داد. به این ترتیب از طریق بررسی گردش حساب پزشکان میتوانند تخمینی از درآمد آن ها داشته باشند و میزان مالیات آن ها را محاسبه کنند.

نکته مهمی که در مورد نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان سال 1401 باید در نظر داشته باشید این است که مالیات پزشکان مانند همه اشخاص حقیقی محاسبه میشود و قوانین مالیاتی بر درآمد آن ها اجرا می شود. آنچه در محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان ارزیابی میشود تنها درآمد پزشکان میباشد و میزان تخصص و تجربه کاری آن ها دخالتی در میزان مالیات پرداختی آن ها ندارد و پزشکی که درآمد او بیشتر باشد مشمول پرداخت مالیات بیشتری است.

در صورتی که پزشکی از پرداخت مالیات فرار کند و به هر طریقی قصد فریب سازمان مالیاتی کشور را داشته باشد قوانین فرار مالیاتی بر او اجرا میشود. اگر نمیدانید مجازات فرار مالیاتی چیست و فرد خاطی ملزم به پرداخت چه جریمه ای میشود حتما مقاله را مطالعه کنید. در خصوص مالیات پزشکان تبصره ها و بخشنامه هایی مطرح شده است که در این قسمت ما بخشنامه مالیات پزشکان pdf را برای شما عزیزان قرار داده ایم تا بیشتر با روال پرداخت مالیات پزشکان آشنا شوید. اگر سوالی در مورد بخشنامه مالیات پزشکان دارید میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان

بهترین مشاور مالیات برای پزشکان معتقد است برای محاسبه مالیات پزشکان مهمترین مسئله ای که در نظر گرفته میشود میزان درآمد و نوع فعالیت آن ها میباشد و به طور کلی میتوان مالیات پزشکان را به سه دسته طبقه بندی کرد:

  1. مالیات تکلیفی پزشکان
  2. مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی
  3. مالیات بر درآمد حقوق پزشکان

به طور کلی بر اساس اینکه پزشک در مطب مشغول فعالیت است و یا استخدام مرکز درمانی است و به صورت استخدامی و یا همکاری در مراکز درمانی کار میکند مالیات او تعیین میشود و مشمول یک مورد از این موارد مشمولیت مالیات شده و یا در بخش های مختلف مشمول مالیات میشود و باید مجموع این مالیات ها را پرداخت نماید.

یکی از مواردی که رد محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان مطرح میشود این است که اگر پزشک استخدام مرکز درمانی باشد و از مرکز درمانی حقوق دریافت کند در این موارد موضوع کارفرما و کارگر مطرح میشود و پزشک به عنوان کارگر باید از کارفرما حقوق دریافت کند و کارفرما هزینه ای را از حقوق او کسر میکند و به عنوان مالیات حقوق به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت میکند.

در این مورد بر اساس میزان حقوق دریافتی و اشلی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین کرده است میزان مالیات پزشکان تعیین میشود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مالیات حقوق و دریافت جدول مالیات حقوق سال 1401 و سایر سال ها به صفحه مراجعه کنید.

در این بخش جدول مالیات حقوق پزشکان را برای مواردی که پزشک به عنوان نیروی کاری از مرکز درمانی دریافت میکند را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

حداقل حقوق دریافتی حداکثر حقوق دریافتی نسبت مازاد نرخ مالیات قابل پرداخت
1 ریال 56,000,000 ریال ـ معاف از مالیات
56,000,001 ریال 150,000,000 ریال 56,000,000 ریال 10%
150,000,001 ریال 250,000,000 ریال 150,000,000 ریال 15%
250,000,001 ریال 350,000,000 ریال 250,000,000 ریال 20%
350,000,001 ریال بالاتر از 350,000,000 ریال 30%

به این ترتیب در صورتی که پزشکی 5/600/000 تومان در ماه حقوق دریافتی داشته باشد معاف از پرداخت مالیات می باشد. نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی در مور پزشکانی است که به صورت مستقل فعالیت میکنند و در مطب و یا مرکز درمانی شخصی خود مشغول خدمات رسانی هستند.

این پزشکانی که به صورت مستقل فعالیت میکنند به عنوان شخص حقوقی برای محاسبه مالیات پزشکان در نظر گرفته میشود و بر اساس ماده 93 ق.م.م درآمد این پزشکان مشمول مالیات میشود و بر اساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم این افراد باید بر اساس نرخ تعیین شده مالیات مقرر را پرداخت کنند.

جدول مالیات بر درآمد پزشکان 1401 برای پزشکانی که اشخاص حقوقی محسوب میشوند به صورت زیر میباشد:

درآمد پزشک در ماه (ریال) نرخ مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی
تا میزان 500,000,000 15%
نسبت به مازاد 500,000,000 تا 1,000,000,000 20%
نسبت به مازاد 1,000,000,000 25%

همان طور که در جدول ضرایب مالیاتی پزشکان مشاهده میکنید پزشکان برای پرداخت مالیات خود باید بر اساس گروه شغلی مالیاتی که در آن قرار میگیرند اظهارنامه مالیاتی پر کنند و برای پرداخت مالیات اقدام کنند. بر اساس ماده 100 قانون مالیات های مستقیم برای پزشکانی که درآمد آن ها در سال کمتر از 4/800/000/000 تومان است در نظر گرفته شده است که میتوانند از این تسهیلات برای بهبود کسب و کار خود و خدمات رسانی به جامعه استفاده کنند.

در صورتی که پزشکی مشمول این قانون شود معاف از ارائه اظهارنامه عملکرد خواهد بود. اگر قصد پر کردن اظهارنامه مالیاتی دارید و میخواهید از تجربه و تخصص برترین کارشناسان مالیاتی بهره مند شوید میتوانید به صفحه مراجعه کنید و با بهترین کارشناسان مالیاتی کشور ارتباط برقرار کنید.

محاسبه مالیات تکلیفی پزشکان

در برخی از موارد ممکن است پزشک استخدام مرکز درمانی نباشد و به صورت قرارداد مشارکتی و یا غیر مشارکتی با مرکز درمانی همکاری کند. فعالیت این پزشکان به این صورت میباشد که آن ها مثلا بعضی از عمل های جراحی های خود را در یک بیمارستان انجام میدهند و بر اساس قراردادی که با این بیمارستان منعقد میکند به صورت مشارکتی و یا غیر مشارکتی فعالیت میکنند.

در این حوزه تبصره قانونی مطرح شده است که بر اساس جزء 1 بند ز تبصره 6 قانون بودجه 1401 کلیه مراکز درمانی و بیمارستان ها باید قبل از آن که حق الزحمه پزشکان را پرداخت کنند باید 10٪ مبلغ را کسر کرده و به عنوان مالیات تکلیفی پزشکان آن را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نماید.

این 10٪ برای کلیه قرارداد های مشارکتی و غیرمشارکتی باید پرداخت شود و پرداخت آن باید از طریق سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان انجام می شود. در واقع در مورد مالیات تکلیفی پزشکان میتوان گفت این مالیت قسمتی از مالیات بر درآمد پزشکان محسوب میشود که مرکز درمانی موظف به پرداخت این مالیات میشود و در عین حال پزشک نیز باید برای پرداخت مالیات بر درآمد پزشکان به صورت حقیقی خودش اقدام کند تا مشمول جریمه مالیاتی نشود.

معافیت مالیاتی پزشکان

وابسته به این موضوع که حوزه فعالیتی پزشکان چیست و چه میزان فعالیت دارند مالیات و معافیت های مالیاتی پزشکان تعیین میشود و در این حوزه ماده 101 قانون مالیات های مستقیم مطرح میشود که معافیت مالیات پزشکان مطرح میشود.

در این مورد در صورتی که پزشک به صورت مستقل فعالیت کند و چه با مراکز درمانی قرارداد داشته باشد یا خیر به عنوان یک شخص حقیقی در نظر گرفته میشوند. میزان معافیت مالیاتی پزشکان به صورت زیر میباشد:

سال عملکرد میزان معافیت ماده 101 برای عملکرد سالانه (ريال)
1400 360,000,000
1401 396,000,000

بر اساس این قانون در صورتی که پزشک استخدام مرکز درمانی و بیمارستان باشد معافیت مالیاتی پزشکان سال 1401 برای او تا سقف 67/200/000 تومان برای درآمد سالانه میباشد.

سال عملکرد میزان معافیت ماده 101 برای عملکرد سالانه (ريال)
1400 480,000,000
1401 672,000,000

دقت داشته باشید در صورتی که پزشک در سطوح مختلف مشغول فعالیت باشد تنها میتواند از یکی از موارد معافیت مالیاتی بهره مند شود.

در صورتی که پزشکی به صورت مشارکتی با یک مرکز درمانی و یا با یک شخص دیگر فعالیت میکنند میتوانند به صورت سالانه از 2 مورد معافیت مالیاتی بهره مند شود.

مالیات پزشکان در سال ۱۴۰۰

مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی سال 1400 به مشاغلی که با فنون پزشکی در ارتباط هستند مطرح میشود که این موارد عبارتند از:

  • مالکان بیمارستان، زایشگاه و درمانگاه
  • مالکان آسایشگاه و تیمارستان
  • مالکان آزمایشگاه و لابراتوار و نظایر آن ها اعم از طبی و غیر طبی
  • مالکان رادیولوژی و فیزیوتراپی
  • مالکان موسسات بهداشتی
  • مالکان و دندان پزشکانی دارای مطب

تمامی این افراد باید در پایان سال مالیاتی اظهارنامه مالیاتی خود را پر کنند و برای پرداخت مالیات پزشکان اقدام کنند.

مالیات پزشکان در سال ۱۴۰۰ بر اساس میزان درآمد آن ها تعیین میشود اما یک میزان و سنجش برای این میزان مالیات از طرف سازمان مالیاتی کشور تعیین شده است که بر این اساس در صورتی که میزان حقوق دریافتی پزشکانی که استخدام مراکز درمانی هستند کمتر از 36/000/000 تومان به صورت سالانه باشد معاف از مالیات خواهند بود. برای مبالغ بیشتر بر اساس آن چه در قسمت های بالاتر بیان شده به صورت پلکانی نرخ مالیات افزایش پیدا میکند.

نحوه ارسال اظهارنامه پزشکان

پزشکان نیز باید مانند سایر مشاغل در پایان دوره مالیاتی اظهارنامه مالیات پر کنند و به سازمان مالیاتی کشور ارائه دهند. نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی پزشکان تفاوتی با سایر مشاغل ندارد و همه افراد باید به شیوه های یکسانی و با اطلاعات منحصر به فرد خود اظهارنامه ها را پر کنند.

پزشکان باید دقت داشته باشند قبل از اتمام زمان تعیین شده اظهارنامه مالیاتیی خود را ارائه دهند تا مشمول جریمه مالیاتی نشوند.

اگر شما هم از نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی و پر کردن اظهارنامه مالیاتی اطلاعی ندارید و میخواهید مطابق با جدیدترین قوانین مالیاتی کشور اظهارنامه خود را پر کنید و تا حد امکان مشمول بخشودگی شوید میتوانید به صفحه ما مراجعه کنید و این کار را به برترین کارشناسان مالیاتی ما بسپارید.

مالیات دندانپزشکان چگونه محاسبه می شود؟

مالیات دندانپزشکان و کلینیک های دندان پزشکی نیز مانند مشاغل پزشکی محاسبه میشود و مواردی که برای محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان بازگو کردیم برای این موارد نیز صدق میکند. صاحبان کلینیک های دندانپزشکی نیز باید مانند صاحبان سایر مشاغل پزشکی مانند مالکان آزمایشگاه ها و لابراتور ها و کلینیک های درمانی اظهارنامه مالیاتی پر کنند و در زمان مقرر اقدام به پرداخت مالیات نمایند.

نحوه محاسبه مالیات دندانپزشکان نیز بر اساس میزان درآمد آن ها انجام میشود و به میزان تخصص و نوع فعالیت شان بستگی ندارد. بر اساس قانون مشاغل پزشکی باید از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند و به این ترتیب بر اساس میزان گردش حساب دندان پزشکان و کلنیک های دندانپزشکی میزان مالیات ان ها تعیین میشود.

نحوه پرداخت مالیات پزشکان

پزشکان باید تا زمان تعیین شده برای پرداخت مالیات و قبل از پایان دوره مالیاتی اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرده و اقدام به پرداخت مالیات نمایند. در این راستا سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشكان راه اندازی شده است و پزشکان و دندانپزشکان باید در این سامانه ثبت نام کرده و به صورت آنلاین اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرده و مراحل پرداخت مالیات خود را طی نمایند. اگر سوالی در مورد نحوه پرداخت مالیات پزشکان و مالیات عمده فروشی دارید میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

دکمه بازگشت به بالا