اقتصادیبرترین های ترند روز

لوله پلیکا چیست

لوله پلیکا تمامی خواص مواد U- را دارد و به سختی صدمه می بیند و عمر طولانی دارد. این لوله زنگ نمی‌زند و پوسیده نمی‌شود.به همین جهت لوله  pvc در سیستم‌های آبی، سیم‌کشی زیرزمینی و خطوط فاضلاب کاربرد فراوانی دارد. U- پس از یکی از پر‌مصرف‌ترین مواد پلیمری است. مدت زیادی است که U- به عنوان ماده‌ای رشد یافته مورد توجه قرار گرفته است و با تمامی صحبت‌هایی که در مورد آن مطرح بوده و هست، و به رغم وجود محدودیت‌های گوناگون در استفاده از آن، آینده‌ای همراه با رشد اقتصادی برای این ماده تصور می‌شود.

What is a polyca tube?

لوله پلیکاتقریبا 90% U- ( پی.وی.سی ) تولید شده در جهان توسط یکی از سه فرآیند اکستروژن و قالب گیری تزریقی به محصول نهایی تبدیل می‌گردد. بیشترین مقدار پی.وی.سی اکسترود شده در ساخت انواع لوله پلیکا ( لوله‌های آب تحت فشار, لوله‌های مجاری آب و فاضلاب ) به کار می‌رود.

لوله پلیکا (پولیکا ) با داشتن بالاترین خواص فنی و مکانیکی نیازهای اقتصادی و محیطی مناسبی را در دنیای امروز فراهم می‌نمایند. جدیدترین مدل از خانواده لوله‌های پلیکا ( U-) لوله مورد استفاده برای آب و فاضلاب در سراسر دنیا پوش فیت یو است که نشت نمی‌کند و به آسانی نصب می‌شود.

مزایای لوله پلیکا (پولیکا):

مقاومت در برابر خوردگی: لوله پلیکا غیر رسانا است و نسبت به فعل و انفعالات الکتروشیمیایی ناشی از اسیدها و نمک‌هایی که باعث خوردگی فلزات می‌شوند مقاوم است.

این مشخصه در داخل و خارج لوله پلیکا ( لوله پولیکا ) وجود دارد. در نتیجه لوله در جاهایی که خاک مهاجم است کاربرد دارد.

مقاومت شیمیایی: لوله پلیکا در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی حداکثر تا دمای 140 درجه فارنهایت مقاومت خود را به نمایش می‌گذارد و همچنین در برابر مواد شیمیایی ای که معمولا در منازل پیدا یا استفاده می‌شوند مقاوم است.

مقاوت نسبت به وزن، سبک بودن : لوله پلیکا پیشرف شگرفی در کاهش وزن لوله داشته و این از نظر ایمنی بسیار مهم است. این لوله‌ها مصدومیت کارگر را به شدت کاهش می‌دهد.

انعطاف پذیری: مقاومت لوله پلیکا نسبت به شکستگی یک ویژگی بسیار مهم است. در حالیکه لوله پلیکا (پولیکا ) از ترکیب مواد خشک ( U- ) ساخته شده تحمل فشار بدون اینکه دچار شکستگی شود را دارد.

مقاومت در برابر ضربه: در شرایط عادی لوله پلیکا ( پولیکا ) به نسبت لوله‌های ساخته شده از خاک رس بتن و بسیاری دیگر از مواد مرسوم مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد.

ضریب اصطکاک: لوله pvc با دیواره های صاف تری که دارد باعث کاهش اصطکاک سیال و مقاومت در برابر جریان می شود.

کیفیت آب: لوله پلیکا هیچ تاثیر منفی ای روی کیفیت آب نمی‌گذارد.

عایق حرارتی: لوله پلیکا رسانایی حرارتی کمتری نسبت به لوله‌های قدیمی تر دارد. این باعث می‌شود که لوله پلیکا برای بسیاری از پروژه‌های عایق حرارتی مناسب و مطلوب باشد.لوله پلیکا از لوله‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان است و بیش از نیمی از U- ( ) تولید شده در این صنعت به کار می‌رود. بیشترین استفاده از آن در خروج فاضلاب است و برای ساخت ناودان و کابل برق به کار می‌رود.

لوله پلیکا ( پولیکا ) از لوله‌های پلیمری قدیمی در بازار است و علیرغم این موضوع هنوز به دلیل تقاضای بازار تولید و توزیع می‌شود. این لوله در برابر مواد شیمیایی عادی موجود در خاک مقاوم است.لوله پلیکا را می‌توان یکی از سبک‌ترین لوله‌ها دانست.

موارد مصرف لوله پلیکا:

  • انتقال فاضلابهای خانگی
  • کاربردهای شهری و صنعتی
  • شبکه‌های آبرسانی تحت فشار
  • پوشش کابلهای شبکه برق و نیرو
  • پوشش کابلهای مخابراتی

لوله کشی و اجرای لوله پلیکا / لوله U-PVC

لوله های پلیکا جنسی خشک و شکننده دارند و قابلیت انعطاف بسیاری کمی دارند و جهت لوله کشی نمی توان مانوور جهت دهی بسیاری بر روی آن ها اعمال کرد ، جهت پیش و خم دادن در مسیردهی اغلب از قطعاتی به نام زانوعه و پوش فیت برای جهت دهی لوله های پولیکا استفاده می شود ، جهت انصال لوله پلیکا از روش جوش حرارتی استفاده می شود بدین جهت که یک قسمت از سر لوله را حرارت داده تا نرم شود و سر دیگر را چسب پی وی سی می زنند وسر لوله اول را وارد سری لوله بعدی می کنند و با سرد شدن لوله و خشک شدن چسب محل اتصال محکم می شود ، معمولا برای آب بندی لوله های پلیکا از اورینگها و استفاده می شود ، این لوله ها معمولا در فاصله 50 سانتی متری زیر زمین و یا 30 سانتی متری سطح ساختمان اجرا می شوند .

موارد مصرف و کاربرد لوله پلیکا / لوله U-PVC

لوله پلیکا جزو پر کاربردترین لوله های مصرفی در جهان می باشند ، به دلیل خاصیت بهداشتی بودن و سطح صیقلی داخل آن ، قیمت مناسب و حمل و اجرای ساده آن بسیار محبوب و پر طرفدار می باشد . از جمله کاربرد های لوله پلیکا میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سیستم ساختمان
  • سیتم تهویه و بخش برودتی ساختمان
  • در بخش صنعت و شهر سازی
  • انتقال فاضلاب شرکت های صنعتی
  • حمایت وعایق سیتم های برقی و مخابراتی

انواع لوله پلیکا / انواع لوله U-PVC

لوله های یو پی وی سی از نظر کاربرد و محل به کار گرفته شدن به سه دسته اصلی تقسیم می شوند
لوله پلیکای فشار ضعیف یا لوله پلیکای معمولی
لوله پلیکای فشار ضعیف معمولا در بخش تهویه ساختمان و لوله کشی سطح معمولا مکان هایی که فشار و تحمل بالای نیاز نباشد استفاده می شود ، این لوله ها معمولا عایق خوبی برای صدا نمی باشند و مقاوت کمتری نسبت به سایر لوله های پلیکا برخوردارند .
لوله پلیکای نیمه قوی یا لوله پلیکا فشار متوسط
این لوله ها که از پر کاربردترین لوله های پلیکا محسوب می شوند از مقاومت نسبتا خوبی برخوردار هستند و قالبا در سیستم لوله کشی و فاضلاب ساختمان مورد استفاده هستند ، البته نوعی از این لوله های موسوم به لوله برق پی وی سی هستند که برای عایق کردن سیستم برق کشی ساختمان مورد استفاده هستند .
لوله پلیکای فشار قوی یا لوله PVC فشار قوی
لوله پی وی سی فشار قوی از مستحکم ترین نوع لوله پلیکا محسوب می شود ، این لوله های معمولا در بخش انتقال در فواصل زیاد و یا بخش فاضلاب و لوله کشی شرکت های صنعتی که حجم فاضلاب و مواد انتقالی بالا است و نیاز به تحمل فشار و ضربه بالایی نیاز است استفاده می شود ، از جله کاربرد های لوله پلیکای فشار قوی عایق کردن و یا روکش کردن لوله های دیگر در بخش هایی که احتمال فشار و یا صدمه باشد می باشد .

تفاوت لوله پلیکا با لوله U-PVC

لوله پلیکا همانطور که در بالا برای شما توضیح دادیم از مواد اولیه پی وی سی PVC تولید می شود منتها مهمترین عیب این لوله و اتصالات شکنندگی بالای آن ها می باشد که باعث شده تولید کنندگان اقدام به تغییر فرمول این اتصالات بزنند و با افزایش مقدار ماده پی وی سی نسل جدیدی از لوله PVC  با نام لوله PVC-U  را تولید کنند که به آن پی وی سی سخت نیز گفته می شود ، لوله جدید تولید شده دارای مقاومت بالاتری در برابر ضربه ، شکستگی و فشار دارد و طول عمر بیشتر همراه با ساختاری مستحکم تر دارد .

پس لوله یو پی وی سی نسخه جدید و محکم تر لوله های پی وی سی یا لوله پلیکا های قدیم هستند .

یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوله و اتصالات PVC-U شرکت لوله گستر گلپایگان می باشد که مرغوب ترین و با کیفیت ترین لوله و اتصالات را تولید می کند ، درصد ماده پی وی سی استفاده شده در تولید لوله های این شرکت بسیار بالا تر از سایر تولید کنندگان می باشد از این رو محصولات این شرکت دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار و ضربه هستند و به راحتی می توان لوله های این شرکت را از بالای ماشین حمل لوه به پایین پرت کرد / ویدئوی زیر نمونه ای از خالی کردن بار در نمایندگی تهران لوله گستر گلپایگان را می توانید مشاهده می کنید .

 

دکمه بازگشت به بالا