برترین های ترند روزعمومی

قیمت نهال پسته هیبریدی پیوند خورده

کاشت پسته

درخت پسته را می توان به راحتی در اکثر خاکها با بافت و بافتهای مختلف کاشت ، بنابراین مقاومت و تحمل بهتری نسبت به سایر درختان میوه در مناطق آهکی و شور دارد ، اما در سطح کم ، سخت و سنگی این اثر در زمین با کیفیت بسیار خوب است. نشان نده. بهترین خاک برای پسته ماسه و خاک است ، با زهکشی و تهویه مناسب ، هرچه عمیق تر و یکنواخت تر باشد ، رشد بهتر و عملکرد بالاتر است. علاوه بر این ، نیاز آبی پسته بسیار کم است ، اما این بدان معنا نیست که گیاه معمولاً به آبیاری احتیاج ندارد.

بهترین زمان برای کاشت نهال پسته

زمان کاشت مناسب نهال پسته به شرایط محیطی ، انواع گیاهان و روش های تکثیر گیاه بستگی دارد. به طور کلی ، از نظر شرایط محیطی ، زمان کاشت نهال پسته به شرح زیر است:
از کاشت نهال پسته در روزهای آفتابی و گرم یا یخبندان و روزهای باد پرهیز کنید.
در مناطق گرم و معتدل و مناطق نیمه سرد آب و هوایی ، بهترین زمان برای خوابیدن نهال پسته ، پاییز است.
در مناطقی که دارای آب و هوای سرد است ، بهترین زمان برای کاشت و پرورش نهال  پسته پس از سرما است.
شایان ذکر است که زمان کاشت نهال پسته در پاییز باید به گونه ای تنظیم شود که قبل از ورود یخبندان به سیستم ریشه جدید عادت کند.بنابراین ، پایان زمان کاشت نهال باید ظرف 2 تا 3 هفته قبل از بیدار شدن ظاهر درخت پسته به پایان برسد.

نکاتی مهم برای کاشت پسته:

1.مدت طول می کشد تا نهال پسته به ثمر بنشیند ؛ بنابراین در این زمینه صبور باشید.
2.درخت پسته از سال هشتم شکوفه و میوه می دهد و در سن 15 سالگی بالغ می شود.
3.بهتر است از نهال پسته برای پرورش درختان پسته استفاده شود ؛ زیرا استفاده از نهال می تواند باعث افزایش عملکرد شود.
4.در انتخاب کاشت پسته احتیاط کنید. بعلاوه ، این درخت در رطوبت بالا عملکرد خوبی ندارد.
5.نهال پسته می توانند در خاک شور رشد کنند ؛ اما بهتر است شرایط مناسبی برای رشد آنها فراهم شود.
6.نهال پسته در تابستان 45 درجه سانتیگراد و در زمستان -20 درجه سانتیگراد مقاومت می کنند ؛ بنابراین تعیین منطقه مناسب برای کشت پسته آسان است.
7.بگذارید بذرها به مدت نیم اینچ جوانه زده و سپس آنها را به زمین منتقل کنند. اطمینان حاصل کنید که بذرها به سمت پایین جوانه زده و بذرها را با مخلوطی از کود گاو و شن و ماسه بپوشانید.
8.آبیاری نهال پسته باید در اواسط ماه نوامبر متوقف شود. در واقع آبیاری درخت پسته باید در زمان مناسب انجام شود.
9.درخت پسته باید بلافاصله پس از بالغ شدن میوه آن برداشت شود ؛ در آن زمان به بیماری ها و قارچ ها حساس است.

احداث باغ پسته یکدست و پر محصول با نهال پسته هیبریدی (UCB-1)

 

نهال پسته هیبریدی UCB-1 به دلیل قدرت رشد بالا، بازدهی عالی و همچنین مقاوم بودن در برابر بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی و … در حال حاضر بهترین پایه در برابر دیگر پایه های پسته است.

پایه UCB-1 نتیجه تلاقي بنه ايراني آتلانتيکا و پسته اينتگريما چين می باشد. این پایه در سطح وسیعی از باغات پسته کالیفرنیا و آریزونا ایالات متحده آمریکا کاشته شده است و هر ساله درآمد قابل توجهی را برای صنعت پسته این کشور به ارمغان آورده است.

شرکت دانش بنیان آریا نهال رفسنجان تولید کننده بهترین و با کیفیت ترین نهال های پسته هیبریدی (آمریکایی) در کشور است که دارای کادری مجرب از بهترین متخصصین  بیوتکنولوژی، اصلاح نباتات و داروسازی می باشد. نهال های پسته هیبریدی این شرکت رشد بسیار بالایی داشته و عاری از هرگونه بیماری هستند.

نهالستان پسته هیبریدی UCB-1، رشد بسیار بالایی نسبت به پایه های معمولی پسته و مقاومت بسیار بالایی نسبت به بیماری ها دارند.

تاثیر عالی نهال پسته UCB-1 بر محصول دهی بالا و سود بیشتر

در طی آزمایشات انجام شده بر روی پایه های مختلف پسته و نتایج تجزیه و تحلیل عملکرد، تعداد خوشه در هر درخت، تعداد دانه پسته در هر خوشه و اندازه دانه ها نشان داده شد که عملکرد و بازدهی محصول در پایه UCB 1  نسبت به سایر پسته ها بهتر است، زیرا این پایه تعداد خوشه های زیادتری در هر درخت نسبت به سایر پایه ها تولید کرده و سود بیشتری را بدنبال دارد که این هدف و خواسته تمام کشاورزان است.

روش تولید نهال هیبریدی، روشی کاملا سالم و علمی

برای تولید نهال هیبریدی از روش کاملا علمی و سالم کشت بافت استفاده می شود که در آن هیچ گونه دستکاری ژنتیکی در درخت و محصول آن صورت نمی گیرد در نتیجه این روش به هیچ عنوان کشاورزی ارگانیک را نقض نمی کند بلکه تنها خصوصیات و مقاومت درختان را نسبت به گونه های عادی افزایش می دهد.

قدرت رشد بسیار بالا و امکان پیوند زدن تا 1 سال بعد از کاشت 

این نهال ها دارای رشد بسیار بالایی بوده و پس از یکسال و حداکثر دو سال (در شرایط نامناسب) قابلیت پیوند خوردن پیدا می کنند، در صورتی که در نهال های معمولی این زمان به بالای سه الی چهار سال افزایش می یابد و پس از آن می توان به نهال پیوند زد، در نتیجه استفاده از پایه های هیبریدی پسته سرعت برداشت اقتصادی را افزایش می دهد و باغ چند سال زودتر از شرایط عادی به ثمر دهی خواهد رسید.

پایه UCB-1، مقاوم ترین پایه پسته در برابر بیماری های رایج مانند گموز و ورتیسیلیوم

بیماری های قارچی گموز و ورتیسیلیوم از رایج ترین بیماری ها در مناطق پسته کاری در ایران و سایر نقاط دنیا می باشد که درختان را درگیر می کنند، هر ساله تعداد زیادی از درختان در اثر این بیماری از دست می رود و خسارت زیادی به باغ وارد می شود. پایه های مختلف پسته از جمله پایه های بذری نسبت به این بیماری ها بسیار آسیب پذیر هستند. نهال های هیبریدی UCB-1 نسبت به این بیماری ها بسیار مقاوم هستند و عاری از هر گونه بیماری می باشند که این خبر خوبی برای کشاورزی و اقتصاد است.

رشد این پایه حیرت آور است که یکساله می توانید این پایه را پیوند بزنید. تنومندی درخت شش ساله این پایه به صورتی می باشد که از درخت بیست ساله معمولی بسیار بزرگ تر است و به همین دلیل نام درخت پسته غول آسای کالیفرنیایی برازنده آن است.

6 ویژگی برتر نهال پسته هیبریدی UCB-1 نسبت به نهال های بذری 

نهال پسته هیبریدی (ucb1) یک گیاه کشت بافتی است که دارای رشد شگفت انگیزی نسبت به سایر نهال های مشابه می باشد. برخی از ویژگی های این نهال به شرح زیر می باشد:

  1. قدرت رشد بسیار بالا در مناطق مستعد
  2. رشد تک پایه و عظیم، مانند باغ های پسته آمریکا و اسپانیا
  3. امکان پیوند زنی سریعتر نسبت به نهال های معمولی برای رسیدن سریعتر به محصول دهی
  4. مقاومت بیشتر در برابر انواع بیماری ها مانند نماتد، شیره سیاه و گموز
  5. محصول دهی بیشتر نسبت به نهال های معمولی

 جدول مقایسه پایه پسته هیبریدی با پایه بومی (بذری)

نوع نهال پسته هزینه اولیه تعداد نهال در هکتار شروع برداشت اقتصادی مقاومت به بیماری های ریشه سرعت رشد مقاومت نسبت به شوری میزان ثمردهی مقاومت نسبت به کم آبی
نهال هیبریدی زیاد 450 -550  سال 4-5 زیاد زیاد متوسط زیاد متوسط
نهال معمولی کم 850 -1100 سال 6-8 کم کم زیاد کم زیاد

شرایط مناسب آب و هوایی جهت کاشت نهال پسته هیبریدی

برای کاشت نهال پسته هیبریدی باید بعضی نکات را رعایت کنید:

  • زمستان: 700 الی 1000 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دارا باشد تا نیاز سرمایی درخت برطرف شود.
  • بهار:بالا نبودن رطوبت به دلیل جلوگیری از گردافشانی (بارندگی پیاپی نیز باعث جلوگیری از گردافشانی می شود)، کاهش دمای ناگهانی (دمای زیر صفر) باعث سرمازدگی جوانه های تازه رویشی می شود.
  • تابستان: حداکثر دمای قابل تحمل 45-40 درجه سانتی گراد

شرایط مناسب آب و خاک جهت کاشت نهال پسته هیبریدی

نهال پسته هیبریدی یک گیاه سازگار با انواع شرایط آب و هوایی است اما موقع کاشت باید به نکات ضروری توجه داشته باشید:

  • آب:این گیاه تاEcحدود 3000 بیشترین رشد را خواهد داشت و حداکثر تا شوری (Ec) 7000 را تحمل خواهد کرد.
  • خاک:بهترین بافت برای کاشت نهال شن و ماسه مخلوط
  • ابعاد کاشت نهال پسته هیبریدی (UCB-1):حداقل فاصله کاشت هر نهال با نهال بعدی 4 متر و فاصله ردیف ها 6 متر
  • تعداد استاندارد نهال قابل کشت در هر هکتار 400 اصله در هر هکتار است.

آیا نهال های هیبریدی با شرایط ایران سازگاری دارند؟

همان طور که گفتیم نهال هیبریدی از پایه آتلانتیکا بوده که همان بنه ایرانی است پس به خوبی با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری دارد و بهترین زمان کاشت برای سازگاری بیشتر این نهال در بازه های زمانی زیر است:

  1. زمان اول برای کاشت: اواسط اسفند ماه تا اواسط خرداد ماه.
  2. زمان دوم برای کاشت: اواسط شهریور ماه تا اواسط مهر ماه.

بهترین زمان کشت در میان دو مورد بالا فصل بهار است زیرا در این دوره زمانی نهال فرصت کافی برای رشد و مقاوم سازی در برابر شرایط نامساعد محیطی پیدا کرده و سازگاری آن افزایش می یابد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا