برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

علائم بارداری پسر از روی بدن و چهره زن باردار

مرور شایع ترین علائم بارداری پسر و بعد از آن شاید بتواند کمک کند تا حدی حدس بزنید که آیا پسر حامله هستید یا دختر. گرچه حتی مرور علائم صد در صد جنین پسر هم به شما به طور قطع نمی‌گوید که جنسیت جنین‌تان پسر است. برای برخی از مادران، به دلایل مختلف، دختر یا پسر بودن جنین اهمیت زیادی دارد. از همین جهت پیش از اینکه زمان مناسب برای تعیین جنسیت جنین از طریق سونوگرافی برسد، به دنبال علائم و نشانه‌های مختلفی برای اثبات پسر بودن جنین هستند. برای این دسته از مادران باید بگوییم که هیچ یک از این علائم به طور قطع برای اثبات جنسیت جنین کافی نیستند و تنها سونوگرافی است که با قطعیت جنسیت جنین را تعیین می‌کند. گفته می‌شود مادرانی که پسر حامله هستند، ویار بارداری ندارند. منظور از ویار صبحگاهی داشتن تهوع بارداری شدید بعد از بیدار شدن از خواب است.

در واقع این طور شایع است که بیماری صبحگاهی از علائم بارداری پسر یا علایم واضح جنین پسر در ماه دوم است، زیرا از هفته 6 به بعد تهوع و ویار بارداری ظاهر می‌شود. البته ویار صبحگاهی از علائم بارداری قبل از پریود نیست، زیرا معمولا سه هفته بعد از قطع پریود ویارهای بارداری ظاهر می شودند؛ درست زمانی که بدن با افزایش هورمون پرژسترون در بارداری روبه رو می شود. از دیگر علائم بارداری پسر در ماه دوم یا از علائم جنین پسر در ۷هفتگی به بعد، ظهور آکنه است. معمولا مادرانی که پسر حامله هستند، دچار جوش و آکنه می‌شود. البته این عارضه عمدتا به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن در حال وقوع است و در بارداری دختر هم ظهور می‌کند و لزوماً از علائم بارداری پسر نیست. با این حال جوش و آکنه در بارداری را به جنین پسر ربط می‌دهند.

این روش ها پایه و اساس علمی ندارد و تنها از کتب و روش های سنتی در ایران و سایر کشورها استفاده شده است که در زمانی افراد با این روش ها برای تعیین جنسیت جنین خود استفده میکردند. تعیین جنسیت جنین از ظاهر مادر به زمانی برمی‌گردد که قابلیت‌‌‌‌‌های پزشکی برای تعیین دقیق جنسیت وجود نداشت و در نتیجه افراد با مشاهده حالت شکم یا رنگ پوست مادر و … سعی می‌کردند جنسیت جنین را تا حدی پیش بینی کنند. در این مقاله به برخی از این تئوری‌‌‌‌‌‌ها نگاهی می‌اندازیم. اما آیا واقعا امکان تشخيص جنسيت جنين از ظاهر مادر وجود دارد؟ در این مقاله به روش‌‌‌هایی اشاره می‌کنیم که برخی حقیقت دارند و برخی ‌‌‌‌‌‌باور عمومی بیش نیستند.

تشخیص جنسیت نوزاد از روی ظاهر مادر

تشخیص جنسیت از روی ظاهر مادر امروز دیگر نیازی به حدس زدن‌‌‌‌‌های خانم‌‌‌‌‌های مو سفید فامیل ندارید و می‌توانید در ماه چهارم بارداری با مراجعه به مراکز سونوگرافی خیلی ساده جنسیت جنین خود را بدانید. طی 30 سال گذشته کیفیت و دقت سونوگرافی به شدت بالا رفته است با این وجود برای بسیاری از مادران صبر کردن برای اینکه سن بارداریشان به 16 هفته برسد و جنسیت جنین کاملا در سونوگرافی قابل مشاهده باشد سخت است. از سوی دیگر 4 ماه کنجکاوی باعث می‌شود بسیاری از مادران به سمت حدس و گمان‌های دوستان و اطرافیان در مورد جنسیت جنین کشیده شوند. نحوه تشخیص جنسیت جنین از ظاهر مادر ،حالت شکم، میزان تهوع و … در ادامه به تفضیل شرح داده شده است.

  1. تشخيص جنسيت جنين از ظاهر مادر، ضربان قلب: باور عموم: اگر شدت ضربان قلب مادر بالای 140 تپش در دقیقه باشد جنسیت جنین دختر و اگر کمتر باشد پسر است. واقعیت: گرچه این نظریه به نظر علمی می‌رسد اما بررسی جنسیت جنین و میزان ضربان مادر در دقیقه ثابت کرده است هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد. در حقیقت میزان ضربان قلب مادر به سلامت عمومی، سن و میزان فعالیتش مرتبط است. ضربان قلب جنین از 75 تپش در دقیقه آغاز شده و به 180 ضربان خواهد رسید. ضربان قلب مادر نیز در دوران بارداری بین 120 تا 160 تپش است. ضربان قلب جنین دختر در مقایسه با جنین پسر بالاتر است اما دلیل این موضوع مشخص نیست. باور عموم: اگر شکم هماند توپ بیرون زده باشد جنین پسر و اگر شکم پهن باشد و در پهلو‌‌‌‌‌‌ها بیشتر دیده شود جنین دختر است.

واقعیت: گرچه نوزادان پسر کمی از نوزادان دختر سنگین تر هستند ولی این موضوع روی اندازه شکم تاثیر می‌گذارد و ارتباطی به شکل شکم ندارد. شکل شکم خانم باردار به اندازه جنینش و نحوه قرارگیری او در رحم بستگی دارد. اگر جنین کمرش را به جدار خارجی شکم مادر چسبانده باشد شکم بیرون می‌زند و برجسته تر می‌شود و اگر پشتش به سمت ستون فقرات مادر باشد شکم فرو رفته تر می‌شود. به عبارتی حالت شکم به نحوه قرارگیری جنین در شکم مرتبط است و ربطی به جنسیت او ندارد. برخی دیگر بالا یا پایین بودن شکم مادر را به جنسیت جنین مرتبط می‌کنند که این موضوع نیز به قدرت عضلات شکمی مادر و تعداد بارداری‌‌‌‌‌های پیشین او بازمی‌گردد.

برخلاف شکل شکم محققان معتقدند شاید بتوان از فرم سینه جنسیت جنین را حدس زد. در سال 2015 تحقیقی در لهستان نشان داد سایز سینه‌‌‌‌‌های مادر در صورتی که جنین پسر باشد بیشتر افزایش می‌یابد و دلیل آن حجم شیر بیشتری است که نوزاد پسر تقاضا می‌کند. تشخيص جنسيت جنين از ظاهر مادر، تهوع صبحگاهی: باور عموم: زنانی که تهوع شدیدتری دارند جنین دختر دارند. واقعیت: این باور شاید تا حدی درست باشد. مطالعات صورت گرفته روی یک میلیون زن باردار بین سال‌های 1987 تا 1995 نشان داد زنانی که فرزند اول دختر باردارند بیشتر دچار بیماری تهوع شدید صبحگاهی در سه ماهه نخست بارداری می‌شوند.

در مطالعه دیگری در سال 2004 در دانشگاه واشینگتون و موسسه لنست و تحقیقی کوچک در سال 2017 در دانشگاه اوهایو همین موضوع را تایید کرد اما دلیل این مسئله هنوز مشخص نیست. برخی متخصصین معتقدند تهوع صبحگاهی با ترشح هورمون گنادوتروپین‌‌‌‌‌های جفت انسانی در ارتباط است و برخی دیگر نیز آن را به استروژن ارتباط می‌دهند. نتایج بررسی‌‌‌‌‌‌ها همچنین نشان داده است در زنانی که دختر باردارند میزان التهاب بدن بالاتر است و همین مسئله می‌تواند زمینه ساز تهوع شدیدتر صبحگاهی باشد. با این وجود محققان این روش را راهی دقیق برای تشخیص جنسیت جنین نمیدانند.

چیزی که در دوران بارداری تقریبا بین تمام زنان مشترک است این است که جنسیت جنین آنها چیست . به گزارش گروه فضای مجازی میزان،  بسیاری از مردم هنگامی که با یک زن باردار روبرو می شوند نخستین سوالی که از او می پرسند این است که فرزندش پسر است یا  دختر، علاوه بر این خود والدین نیز علاقه دارند در روزهای اولیه از جنسیت کودکشان مطلع شوند به همین دلیل بسیاری از مادران باردار با کمک تست آمنیوسنتز و یا سونوگرافی از دختر یا پسر بودن جنین خود خبردار می شوند. جنسیت بلافاصله پس از لقاح مشخص می‌شود. بیست و سومین جفت از کروموزوم‌ها جنسیت کودک را مشخص می‌کنند. تخمک مادر دارای کروموزوم X است و اسپرم پدر کروموزوم دیگری دارد که می‌تواند X یا Y باشد. یک ترکیب XX به معنی دختر بودن جنین و ترکیب XY به معنای پسر بودن اوست.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا