اقتصادی

ظهور طالبان با صادرات ایران به افغانستان چه کرد؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: با وجود کاهش 20 درصدی، صادرات ایران به افغانستان همچنان ادامه دارد.

به گزارش ترند روز، پس از ظهور مجدد طالبان در افغانستان، یکی از مشکلات تجاری که برای ایران به وجود آمد، بسته شدن مرزها یا توقف صادرات به کشورهای همسایه بود. افغانستان پس از چین، عراق، ترکیه و امارات متحده عربی پنجمین مقصد صادراتی ایران است و شرکت های ایرانی سهم قابل توجهی از بازار این کشور را به خود اختصاص داده اند. بنابراین، برای تجار ایرانی مهم است که قصد حفظ بازار کشور را داشته باشند.

در همین رابطه حسین سلیمی، رئیس مجلس ایران و افغانستان در گفت و گو با اتاق بازرگانی ایران گفت: باید توجه داشت که این نوع رفتار و ناامنی در گذشته وجود داشته است و ما آن را می دانیم و خطرات آن را می دانیم. به این بازار خوب هستند.” اگر این اتفاق در کشورهای دیگر می افتاد، ما به زودی عواقب و تأثیر آن را بر تجارت احساس می کردیم. اما در مورد افغانستان وضعیت متفاوت است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: صادرات ایران به افغانستان بدون چاره ای جز تامین این مواد از کشورهای دیگر خورده یا خورده می شود، بنابراین ممکن است روند متوقف نشود، صادرات ایران به افغانستان.

وی ادامه داد: به هر حال با افزایش بی ثباتی، روابط می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. اگرچه استراتژی کلی در دست مقامات دولتی است. اما اگر عفونت چشم افزایش یابد، خرده فروشان ممکن است به کشورهای دیگر که امن تر و کم خطر هستند نقل مکان کنند.

سلیمی با بیان اینکه موضوع واردات جزء روابط تجاری ایران و افغانستان نیست، تاکید کرد: بازار افغانستان به دلیل نزدیکی، مرزها، غذای طبیعت، منش و مذهب و سطح صادرات ایران یکی از بازارهای استراتژیک است. در آن کشورهایی بین 3 تا 6 میلیارد دلار؛ اگرچه روابط در سال گذشته پس از تغییر دولت افغانستان به شدت بدتر شده است، اما با بدتر شدن سکتور خصوصی در کشور، وضعیت به تدریج بهبود یافته است.

یکی از اعضای مجلس نمایندگان ایران تاکید کرد: دروازه ها به تدریج باز شده و شاهد از سرگیری روابط دو کشور بوده ایم. البته در چهار تا پنج ماه گذشته شاهد کاهش 20 درصدی صادرات بوده ایم که همچنان ادامه دارد و در صورت تداوم این بی ثباتی احتمال کاهش صادرات وجود دارد.

تاثیر اپیدمی اخیر در افغانستان حدود 20 درصد تخمین زده می‌شود و افزود: در حال حاضر با وجود همه سختی‌ها و تطبیق قوانین جدید همچنان ادامه دارد، روند تجارت ادامه دارد و امیدواریم صلح برقرار شود. در کشور. این کشور به این روابط ادامه دهد.» دریابید.

رئیس مجمع پارلمانی ایران و افغانستان در ادامه به رشد سرمایه‌گذاری افغان‌ها در ایران اشاره کرد و بر اساس نامه اخیر دولت ایران در صورت ورود سرمایه به ایران 90 هزار یورو اقامت 5 ساله داد و گفت: با اعلام اخیر دولت ایران مبنی بر اعطای مسکن پنج ساله به افراد با سرمایه 90 هزار یورویی به ایران، شاهد افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری از سوی افغان ها هستیم. البته این رقم خیلی زیاد نیست و اگر از افزایش دو یا سه برابری صحبت می کنیم، به این معنی است که اگر در گذشته ۱۰۰ میلیون دلار استفاده می شد، اکنون به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا