اقتصادی

ابتکار متفاوت کارآفرین ایرانی برای صادرات محصولات کشاورزی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، کوله بار تجارب تجاری کارآفرینانی همانند روزبه پیروز، سرشار است از درس‌های آموزنده برای کارآفرینان. در بخش دوم گفتگویی که با عضو هیأت مؤسس صندوق فیروزه داشتیم از وی درباره انگیزه‌های ورود به حوزه کشاورزی و تسهیل صادرات محصولات مختلف سوال کردیم.

ورود صندوق‌ها به حوزه‌هایی مثل کشاورزی را باید به فال نیک گرفت. صندوق فیروزه در زمینه کشاورزی، ابتکار عمل را به دست گرفته و سعی کرده است در این زمینه پیشرو دیگران باشد. تأسیس سامانه گلشن آرا توسط این صندوق را می‌توان اولین تلاش یک صندوق برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی دانست.

آغاز چند اتفاق خوب برای کشاورزان

روزبه پیروز در تشریح بیشتر این موضوع اظهار داشت: در حوزه کشاورزی دو موضوع و معضل اصلی وجود دارد. مورد اول به صادرات مربوط می‌شود. طبیعی است که کشاورزان ما در صورت دسترسی به بازارهای جهانی می‌توانند محصول خود را با قیمت بسیار بالاتری به فروش برسانند. از طرف دیگر این موضوع به حال مملکت هم مفید است چون سبب ارزآوری می‌شود. چه خوب است که علاوه بر صادرات نفتی بتوانیم از حوزه‌های دیگر هم درآمدآفرینی ارزی داشته باشیم. مشکل اینجاست که صادرات، الزامات خاص خودش را دارد. در رابطه با این الزامات باید گفت که بسته بندی باید مناسب باشد؛ به کنترل کیفیت بها داده شود و کالای صادرشده از نظر نوع، اندازه، سطح کیفیت و ملاک‌های دیگر؛ طبقه بندی شود. این در حالی است که کشاورزان این الزامات را در اختیار ندارند پس یک سامانه صادراتی به وجود آوردیم. بهترین ماشین آلات و تجهیزات را از اروپا وارد و نصب کردیم. در این سامانه چند اتفاق می‌افتد. اولاً محصولات با دقت بالا، طبقه بندی می‌شوند و برای مثال سیب‌های مرغوب و ممتاز، جدا می‌شوند. در مرحله اول محصول در فرمتی شیک و زیبا بسته بندی می‌شود. نظیر این بسته بندی را در سوپرمارکت‌های اروپایی مشاهده می‌کنید. سطح بسته بندی با استانداردهای واردکنندگان خارجی انطباق دارد. در عین حال؛ واحد فروش گلشن آرا، واردکنندگان کشورهای دیگر و بالاخص واردکنندگان کشورهای همسایه را شناسایی می‌کند. بعد از ارتباط گیری با واردکنندگانی از روسیه، امارات، عراق و … شروع به صادرات می‌کنیم. بدیهی است که کشاورز نمی‌تواند این مرحله از کار را به راحتی انجام دهد. در عمل موانع صادرات را از بین می بریم. به امید خدا راه صادرات محصولات کشاورزی را هموار می‌کنیم.

تحلیل دقیق نیازهای بازار

وی افزود: در حوزه کشاورزی، کثرت واسطه‌ها، موضوع بسیار مهمی است. این موضوع باعث بالا رفتن قیمت برای مصرف کننده و کاهش درآمد کشاورز می‌شود. در گلشن آرا؛ کشاورزان محصولات خود را به طور مستقیم عرضه می‌کنند و واسطه‌ها حذف می‌شوند. این سامانه را در یک منطقه نسبتاً محروم راه اندازی کرده ایم. یکی از اهداف اولیه ما اشتغال آفرینی و ایجاد تحول اقتصادی است. درآمدآفرینی بیشتر کشاورزان آنها را به ادامه کار تشویق می‌کند. این اتفاق در منطقه کرمان و جیرفت در حال وقوع است و انگیزه سرمایه گذاران و کشاورزان مضاعف می‌شود. حسن دیگر سامانه آن است که سبب اطلاع از نیازهای بازار می‌شود. پیش بینی کشاورزان درباره حجم نیاز بازار به فلان محصول می‌تواند اشتباه باشد و ما این معضل را در سال‌های اخیر به وفور تجربه کرده ایم. ممکن است تعداد زیادی از کشاورزان پیاز بکارند اما در نهایت محبور می‌شوند محصول خود را دور بریزند.

این موضوع تلخ باعث زیان دهی کشاورز می‌شود. گلشن آرا امکان رصد و پیش بینی دقیق نیازهای بازار را فراهم می‌آورد.اگر ارتباط میان گلشن آرا و کشاورزان منطقه تقویت شود می‌توان از تکرار این تجربه تلخ جلوگیری کرد. این سامانه، عمده محصولات را پوشش می‌دهد. مشاهده میدانی نحوه انجام کار در سامانه واقعاً لذبتخش است.

تمرکز اشتباه روی محصولات آب بر

عضو هیأت مدیره صندوق تأمین سرمایه فیروزه تصریح کرد: معتقدم نگاه ما به بخش کشاورزی باید از چند بعد، راهبردی باشد. باغ‌های ما به نسبت کوچک هستند. باغ کوچک به معنای افزایش هزینه هاست. باغ‌های کشور باید تجمیع شود تا هزینه نهایی کاهش پیدا کند. بزرگ‌تر شدن باغ‌ها راه را برای مکانیزه شدن هموار می‌کند. نکته دیگر آن است که باید کشاورزی را به مسیری سوق داد که نیاز کمتری به آب داشته باشد. بخش زیادی از بحران آب کشورمان به همین موضوع مربوط می‌شود. متأسفانه روی محصولاتی تمرکز می‌شود که مصرف آب بالایی دارند. این نوع کشاورزی، مناسب کشور کم آب ما نیست. باید به سوی محصولاتی حرکت کرد که در عین نیاز کمتر به آب؛ قیمت جهانی بالاتری دارند. نکته سوم آن است که به دنبال فروش جهانی محصول باشیم؛ و این هدفی است که ما از طریق گلشن آرا، سعی در تحقق آن داریم. حداقل به ۵۰ سامانه مشابه دیگر نیاز است تا سراسر کشور پوشش داده شود و میان کشاورزان و خریداران جهانی، پل زده شود.

وی گفت: کار را به صورت آزمایشی شروع کرده ایم. در صورت موفقیت و سوددهی، قصد داریم این سامانه مفید را در نقاط دیگر کشور توسعه دهیم. توصیه من به کشاورزان آن است که به صورت جدی به آینده فکر کنند. نباید چند ماه را صرف کشت و پرورش محصولی مثل گوجه فرنگی یا سیب زمینی کرد و تازه بعد از اتمام کار به صادرات آن فکر کرد. این نگاه، جواب نمی‌دهد. از ابتدا باید دید نیازهای بازارهای صادراتی چیست؟ تعامل با سامانه‌هایی مثل گلشن آرا سبب می‌شود که کشاورز به یک حوزه اشباع شده وارد نشود. باید با برنامه ریزی پیش رفت. سامانه گلشن آرا نخستین سامانه صادراتی و الگویی مناسب برای کشاورزان کشور ما است. از همه کشاورزان منطقه و همجوار دعوت می‌کنیم سامانه را از نزدیک ببیند و با مدیریت شرکت صحبت و تعامل داشته باشند تا انشالا یک ارتباط مفید و آینده دار شکل بگیرد.

” این مطلب یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری آنلاین در محتوای آن هیچ نظری ندارد”

تحریریه اقتصادی

با درود! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که به دنبال تحقیقات دقیق و تحلیل‌های کامل در زمینه اقتصاد است. با دستیابی به اطلاعات به‌روز و منابع معتبر، تلاش می‌کنم تا به شما مطالب کیفیت بالا را ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا