علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

در واقع ، از اولین روزی که مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز او بود ، این معجزه قبلاً رخ داده است. تأثیر این دانش در اعماق ذهن و عقل انسان متولد شد به طوری که نجوم بخشی از دانش محل پرتوها و آنچه از آسمان مشاهده کردند و تجزیه و تحلیل شناختی آنها از آنها شد. دانش
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها ، با بسیاری از رویاها و رویاها ترکیب شد و به یک علم بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شد. هزاران سال است که نجوم با این رویای تخیلی همراه است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده نوشته شده است ، و شاید یکی از گویاترین آنها کتاب خوابگردان بود که زندگی انسان را با دانش های نجومی از قدیم تا به امروز دنبال کرده است.
من شخصاً از این اثر کوستلر الهام گرفته ام ، و این علاقه در عشق من به بهشت ​​ریشه دارد از زمانی که مادرم بستر مرا در هوا قرار داد و در میان عشق و ترس بالای سرم ، گاهی اوقات نگاه می کردم آسمان ، و بعد از ترس آن را به صورتم فشار دادم.
تغییرات علم نجوم در قرن های 15 و 16 و غیره ، و همچنین تاریخ تحولات انقلابی نجوم در قرن حاضر ، موضوعی بود که در بسیاری از کتاب ها و مجلات مورد بحث قرار گرفت.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را عاقلانه به متقاضیان ایرانی اعم از نظر تاریخی و تحقیق و توسعه فعلی ارائه کرده است. خدمتگزاران ، من به عنوان یک ایرانی علاقمند به این زمینه از دانش ، به طور عمومی به این روزنامه نگاه می کردم. اما در طول این سالها و متأسفانه متوجه شدم که کمی مشکل ساز است. این بار ، هنگامی که مسائل مختلف را در نظر گرفتم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، چه در زمینه انتشار علم به عموم برای تقویت دیدگاه های آن ، چه برای اهداف دیگر ، که خواهم گفت.

از نظر تاریخی ، من فکر می کنم بخش بزرگی از اشتباهات امروز مردم ریشه در تصورات غلط در مورد بهشت ​​دارد. مبتنی بر وجود شبه دانش در انسان است که هزاران سال است افراد غیرعلمی غیرعلمی برای مردم آشکار کرده و زندگی آنها را ساخته اند. در حقیقت ، دو مشکل در اینجا وجود دارد ، به ویژه نجوم به ویژه: اول ، اطلاعات غلط در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این اطلاعات غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر تصمیمی در جامعه بشری وجود داشته باشد ، باید توجه داشت که بخش بزرگی از آسیب ها و البته عقب ماندگی تنها مربوط به اطلاعات غلط است که نه تنها نجوم بلکه در بسیاری از موضوعات دیگر نیز وجود ندارد. به همین امر در مورد پزشکی نیز صادق است. انواع و اقسام تصورات غلط از علم غلط مشکلات زیادی را برای نسل بشر ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی ، این اعتقاد راسخ است که ما از این واقعیت دور می شویم که به پزشک نیازی نداریم و هر کسی که درد دارد تحت درمان قرار می گیرد. حتی در نجوم ، به نام روایت ، در مورد فقر آن روزگاری مزخرف گفته می شود که متکلمان معتبر نمی دانستند؛ اما وجود دارد ، و توسط صدها نفر در قالب یک کتاب درسی زندگی درک شده است. اما بخش دیگر این نقص مربوط به مشکلات داخلی با همین دانش است.
این حقیقت که ستارگان بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن یا خاتمه یک سلسله می شود یا آینده بشریت را می توان از طالع بینی استنباط کرد. در این راستا ، ده ها هزار صفحه کتاب های نجومی قدیمی بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به نام علم بازنشر و توزیع شده است. از این رو می بینیم که شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، اگر به آنها ایمان عمیق داشته باشیم و نقش عمیق این دانش در زندگی انسان ها را به دنبال داشته باشیم ، مشکلات زیادی برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر تاریخ تأثیر نادرست آن بر شبه نجوم و آسیب هایی که در جنگ و غیره برجای گذاشته است را در نظر بگیریم ، تعدادی کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و گمراه کننده را از ذهن مردم حذف کند و این تنها از طریق ترویج علم به مردم در طول قرن ها صورت می گیرد. ممکن است بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه های تأثیرگذار بر دانش عمومی است.
متأسفانه ، به دلیل بی توجهی به این جنبه از پرونده ، گاهی اوقات ، پس از صدها جستجوی مرتبط در این زمینه یا دارو ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز توجه عموم مردم را به خود جلب کرده و اجازه حرکت را لغو کرده است. از این منظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که طبقه متوسط ​​جامعه را نیز هدف قرار می دهد ، و بنابراین می خواهم از کسانی که در سالهای گذشته در تلاش بودند تشکر کنم. زیرا من آن را از نظر تاریخ علم یا ارتقاء عمومی ، بلکه نوعی نوآوری نمی بینم.

* چاپ شده در نسخه ویژه مجله سی سال نجوم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا