علمی و پزشکی

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – ترند روز

نوشیدنی ها بخش بزرگی از نیاز روزانه بدن به مایعات را برای متابولیسم تامین می کنند. به نظر می رسد انتخاب نوشیدنی های سالم و مقوی تاثیر مثبتی بر سلامت فرد دارد.

به گزارش ترند روز،نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. از آنجایی که مصرف این مواد بر دمای پوست نیز تاثیر می گذارد، نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست و در نتیجه گرم شدن فرد می شود. عکس این رفتار هنگام نوشیدن نوشیدنی های سرد رخ می دهد. مصرف آب میوه ها و سبزیجات تازه و خنک، روحیه را تقویت می کند و بدن را تقویت می کند.

لازم به ذکر است که در کودک میزان آب بدن تا ۷۵ درصد وزن بدن می رسد اما تا سنین بالا کاهش می یابد. با چاقی درصد آب در بدن تا 45 درصد کاهش می یابد.

به گفته هیئت ترویج تغذیه وزارت بهداشت، توصیه‌های کلی برای مصرف مایعات بر اساس موقعیت مکانی، جنس و بدن و وضعیت سلامت افراد به شرح زیر است:

– مصرف روزانه هشت لیوان مایع عمدتاً آب برای بزرگسالان توصیه می شود.

– مردان در مقایسه با زنان به حدود یک لیتر مایعات در روز نیاز دارند.

– مادران شیرده نسبت به سایر زنان به 1 تا 0.75 لیتر مایعات بیشتر برای آبرسانی و تولید شیر نیاز دارند.

– تاکید بر نوشیدن آب کافی برای افراد بالای 55 سال. این گروه سنی به دلایل مختلفی از جمله کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف مواد مخدر بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن هستند.

– در زنان باردار توصیه می شود مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و کافئین دار را قطع یا محدود کنند و آب به عنوان یک نوشیدنی خوب در نظر گرفته شود. همچنین بهتر است هنگام تهوع صبحگاهی به جای مصرف مایعات بین وعده های غذایی از مایعات استفاده کنید.

– در صورت بروز یبوست که در نتیجه کاهش تحرک دستگاه گوارش است، نوشیدن مایعات فراوان مانند آب یا آب میوه طبیعی همراه با غذاهای پرفیبر مانند نان سنگی، حبوبات و غلات توصیه می شود. به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

– نوشیدنی های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در تمام مناطق در بازار عرضه می شوند و مورد پسند عموم مردم به ویژه افراد دارای اضافه وزن هستند. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و می توانند برای زنان باردار، افراد مبتلا به فنیل کتونوری و افرادی که به طور منظم این نوشیدنی ها را مصرف می کنند خطرناک باشد. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش می دهد. از سوی دیگر، نوشیدن نوشابه های گازدار نه تنها منجر به کاهش وزن می شود، بلکه به دلیل تحریک اشتها منجر به افزایش وزن نیز می شود. افراد معمولاً با مصرف نوشیدنی های الکلی اشتباه می کنند تا از رژیم لاغری پیروی کنند، یعنی برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی، به جای نوشابه های معمولی نوشیدنی های الکلی می نوشند، اما نه نوع نوشابه، علت اصلی چاقی است، بلکه مقدار و نوع غذای مردم..

یعنی هیچ نوع غذا و مقدار غذایی را نمی توان خورد و گفت به دلیل مصرف نوشابه در غذا باعث چاقی نمی شود. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشابه با غذا گزینه مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که به سختی کار می کنند یا در معرض هوای گرم هستند باید مایعات بیشتری بنوشند.

– مصرف مایعات نیز به ویژه برای افراد بالای 55 سال مورد تاکید است. در بزرگسالان، مصرف حداقل شش لیوان مایعات در روز برای هیدراته نگه داشتن بدن ضروری است. زیرا با وجود نیاز واقعی به مایعات، این افراد تشنه چندانی ندارند و مستعد کم آبی بدن و یبوست هستند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید بیشتر مایعات ما را تشکیل دهد. نوشابه‌ها، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی قند زیادی دارند و ویتامین‌ها و مواد معدنی کمی دارند. به عبارت دیگر انرژی زیادی دارند و در عین حال مواد مغذی بسیار کمی دارند. چای و قهوه نیز می توانند مقداری مایعات را به بدن برسانند، اما کافئین موجود در آن ها اثر ادرارآوری دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در صورت کم آبی و نیاز به آب از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

– یکی از راه های اطمینان از کامل بودن آب آشامیدنی هر روز توجه به ماهیت خروجی ادرار هر روز است. ادرار باید حجیم، شفاف و بدون بو باشد.

– میزان کالری نوشیدنی متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار و کالری این نوشیدنی ها بالاست. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، شیر لبنیات یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده مانند چای و قهوه می توانند برخی از مایعات مورد نیاز بدن را بدون کالری اضافی تامین کنند. همچنین برای محدود کردن میزان کالری و داشتن وزن متعادل و مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها با یا بدون کالری توصیه می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا