علمی و پزشکی

انباشت مایعات در بدن چه عوارضی به دنبال دارد؟

برای جلوگیری از کم آبی همیشه بر نوشیدن آب کافی تاکید می شود، اما آیا تا به حال به مشکلاتی که احتباس آب می تواند در شرایط مخالف ایجاد کند فکر کرده اید؟

به گزارش ترند روز، تقریباً 70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است و در داخل و خارج سلول های بدن ما آب وجود دارد. علاوه بر این، خون موجود در اندام ها و ماهیچه ها عمدتاً از آب ساخته شده است.

سیستم پیچیده ای از هورمون ها و پروستاگلاندین ها (مواد شبه هورمونی) توسط بدن انسان برای تنظیم میزان آب در بدن استفاده می شود. آب اضافی از طریق کلیه ها دفع می شود و به همین ترتیب کاهش دریافت آب در بدن با کاهش خروجی ادرار نسبت به حالت عادی همراه است.

به گفته وزارت بهداشت، درمان و ارتقای سلامت، احتباس آب زمانی اتفاق می افتد که آب بیش از حد در بافت های بدن جمع شود. به همین دلیل برخی از قسمت های بدن متورم و متورم می شوند. اما شرایط این حالت چیست؟

بارداری: افزایش وزن رحم و فشار روی رگ های خونی بزرگ می تواند منجر به افزایش تجمع آب در بدن در دوران بارداری شود. در بیشتر موارد، این موضوع جای نگرانی ندارد و پس از تولد نوزاد ناپدید می شود.

کمبود پروتئین: انسان برای حفظ تعادل آب به سطح مشخصی از پروتئین نیاز دارد. اگر پروتئین کافی مصرف نکنید، مقدار آن در خون بسیار کم می شود. در این میان آب از خون وارد سلول ها می شود و به خون باز نمی گردد. به همین دلیل، تورم عمدتا در پاها ایجاد می شود.

احتباس آب قبل از قاعدگی: این فرآیند باعث تورم می شود. کارشناسان می گویند به دلیل عدم تعادل هورمونی و همچنین برخی دلایل تغذیه ای، احتباس آب قبل از قاعدگی اتفاق می افتد.

نوشیدن نمک زیاد: رژیم غذایی سرشار از نمک و سدیم باعث احتباس آب می شود. وقتی غذای شور می خورید، نمک بیشتری وارد بافت های بدن می شود. در نتیجه آب به سمت بافت می رود تا نرم شود. بنابراین، تمام قسمت های بدن را می توان نگه داشت و متورم کرد.

_ سوء تغذیه: کارشناسان می گویند کمبود تیامین یا ویتامین B1 و همچنین کمبود ویتامین های B6 و B5 باعث احتباس مایعات در بدن می شود. سطوح پایین آلبومین می تواند منجر به بیماری کلیوی و احتباس آب شود.

آلرژی یا عدم تحمل: برخی غذاها یا نیش حشرات باعث ایجاد ادم در افراد حساس می شود.

کم کاری تیروئید: در این بیماری متابولیسم بدن کند می شود و یکی از عواقب آن تجمع آب و مایعات در بافت های بدن و ایجاد تورم کاذب و چاقی می باشد. البته کاهش متابولیسم نیز منجر به افزایش تجمع چربی در بدن می شود. این مورد با علائم بالینی و یک آزمایش خون ساده در صورت مراجعه به موقع به پزشک به راحتی قابل تشخیص است.

_ بیماری کلیوی: اگر این ارگان مهم در بدن به درستی کار نکند، تعادل دفع و بازجذب نمک در بدن متعادل نمی شود و بازجذب بیش از حد سدیم باعث احتباس آب در بدن می شود و اگر پروتئینی از بدن آزاد شود. دانه ادم بزرگ و تورم در اندام هایی که وزن وجود دارد دیده می شوند.

اما برای جلوگیری از این اثرات منفی چه باید کرد؟

روش های زیر ممکن است به کاهش علائم و نشانه های احتباس آب کمک کند:

مصرف نمک را کاهش می دهد.

_ کاهش وزن در صورت چاقی.

به طور منظم تمرین کن. (ورزش هایی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری باعث تخلیه آب و مایعات از پا می شود.)

برای بهبود گردش خون، پاهای خود را چند بار در روز بالا بیاورید.

_ در صورت احتباس آب در قسمت پایین تنه، جوراب ساپورت بپوشید.

از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

_ پیاده روی مداوم هنگام استفاده از ماشین یا هنگام سفر با هواپیما.

_ اجتناب از گرمای بیش از حد مانند حمام داغ، دوش یا سونا.

حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید.

_ از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

_ هر روز مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید.

میوه و سبزیجات بخورید.

استفاده از دیورتیک های تجویز شده توسط پزشک.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا