اقتصادیبرترین های ترند روزعمومی

راهکارهای موثر برای جلوگیری از گسترش بوی سیگار در منزل

سیگار کشیدن در آپارتمان، معضل مهم ساکنین

اسپری از بین برنده بوی سیگار:: با گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، خانه‌های شخصی تبدیل به آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی شدند. فضای متفاوت محل سکونت، قوانین جدیدی را هم پیش روی ساکنین قرار داد. به‌طوری که آشنایی و کنار آمدن با فرهنگ آپارتمان نشینی یکی از دغدغه‌های ساکنین آپارتمان است. در این مطلب قصد داریم قوانین سیگار کشیدن در آپارتمان و مشاعات آن را بررسی کنیم

 چرا سیگار کشیدن در آپارتمان ممنوع است؟

جرم گیر نانو شیرآلات نانوسان: استعمال دخانیات یکی از عوامل مرگ و میر و ناتوانی است که زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما در معرض دد سیگار بودن هم به اندازه‌ی کشیدن آن خطرناک است. به همین دلیل مطابق فرهنگ آپارتمان نشینی، همانطور که نمی‌توانید صدای موزیک را به دلیل انتشار به واحدهای دیگر بلند کنید، اجازه سیگار کشیدن در بالکن و پشت بام یا حیاط خلوت را هم ندارید.

خرید واکس لاستیک نانوسان: دلیل ممنوع بودن سیگار کشیدن در آپارتمان بسیار ساده و صریح است، زیرا بوی بد آن در طبقات مختلف پخش می‌شود و باعث می‌شود ساکنین در عبور و مرور از پله‌ها یا در پارکینگ یا حتی داخل واحد مسکونی اذیت شوند و به سرفه بیفتند. به خصوص اینکه انتشار این بو موجب ایجاد عارضه در سلامتی کودکان و سالمندان هم می‌شود.

به این ترتیب همسایه سیگاری با رعایت نکردن حقوق سایر ساکنین آپارتمان و ضایع کردن حق آن‌ها موجب آزار آن‌ها می‌شود. این شرایط وقتی فرد سیگاری فیلتر سیگار را هم در محل رها کند بدتر می‌شود و آلودگی محیط را تشدید می‌کند.

اما درصورتی‌که ساکنین با ممنوعیت سیگار کشیدن در آپارتمان آشنا باشند و اصول آن را رعایت کنند، می‌توانند بدون چالش و دغدغه در کنار هم زندگی کنند.

بیشتر بخوانید:

انواع مالکیت ساکنین در آپارتمان

قوانین آپارتمان نشینی مالکیت را به دو نوع اختصاصی و اشتراکی تقسیم می‌کند.

  • مالکیت اختصاصی در آپارتمان

هر فرد یا خانواده‌ای که در آپارتمان ساکن است، مالک اختصاصی فضاهایی نظیر اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام است.

فضاهایی از آپارتمان که ساکنین به طور مشترک از آن استفاده می‌کنند و مالکیت آن با یک نفر نیست را فضای مشاع نامیده می‌شود. به طور مثال تمام ساکنین از یک راه پله استفاده می‌کنند یا اینکه پشت‌بام متعلق به تمام آن‌هاست و مالکیت اختصاصی ندارد. پس تمام هزینه‌های مربوط به نگهداری و تمیز کردن فضای مشاع باید بین ساکنین تقسیم شود.

از طرف دیگر ساکنین آپارتمان موظف هستند در این فضاها رفتاری نداشته باشند که دیگران را آزار دهد. به عنوان مثال سیگار کشیدن در آپارتمان یا سر و صدا کردن در فضای مشاع ممنوع است.

کدام بخشهای ساختمان جزو مشاعات محسوب میشود؟

فضاهای مشاع به صورت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و لازم است ساکنین از آن اطلاع داشته باشند. زیرا پخش بوی سیگار در آپارتمان و فضاهای مشاع موجب آزار همسایگان می‌شود و ممنوع است.

  • پشت بام و حیاط مجتمع
  • راهروها و راه‌پله‌ها و پاگرد در ساختمان
  • فضاهای مربوط به تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان نظیر موتورخانه
  • ورودی پارکینگ
  • فضای داخل آسانسور
  • لابی مجتمع مسکونی

قوانین سیگار کشیدن در آپارتمان چیست؟

کشیدن سیگار در مشاعات ساختمان علاوه بر اینکه یک رفتار زشت و نکوهیده اجتماعی است و حقوق اجتماعی سایر افراد جامعه را نقض می‌کند، می‌تواند پیگرد قانونی داشته باشد. چون همسایه سیگاری که قوانین آپارتمان‌نشینی را رعایت نمی‌کند آسایش و آرامش سایرین را به هم می‌زند.

به همین دلیل قانونگذار با تصویب قوانین بازدارنده سعی می‌کند از ارتکاب سیگار کشیدن در آپارتمان جلوگیری نماید و ثبات و آرامش را در آپارتمان‌ها  برقرار کند.

  • ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات: مطابق این ماده قانونی برای حفظ سلامتی عمومی ساکنین در برابر استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال سیگار، قلیان یا نظایر آن ممنوع است.
  • ماده 91 منشور حقوق شهروندی: مطابق این ماده تمام شهروندان حق دارند در محیطی زندگی کنند که عاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی مواد مخدر و روانگردان باشد.
  • تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات: قانونگذار برای کنترل سیگار کشیدن در آپارتمان و وسایل نقلیه‌ی عمومی یا مکان‌های عمومی دیگر برای این رفتار جزای نقدی تعیین کرده است. حکم جزای نقدی برای سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی بین 5 تا 10 هزار تومان است که هیات دولت می‌تواند هر سه سال یک بار و بر اساس نرخ رسمی تورم میزان آن را تغییر دهد.

در مواجهه با سیگار کشیدن در آپارتمان چه اقدامی میتوانیم انجام دهیم؟

درصورتی‌که انتشار بوی سیگار در آپارتمان شما را آزار می‌دهد و زندگی شما را مختل کرده است بهتر است در اولین قدم با فرد خاطی در مورد سیگار کشیدن در مشاعات صحبت کنید و از او بخواهید این رفتار را متوقف کند. برخی از افراد با تذکر دادن رفتار خود را اصلاح می‌کنند و سیگار کشیدن در مجتمع را ترک می‌کنند، اما در مواردی که فرد توجهی به تذکر شما نکرد و به رفتار خود ادامه داد، می‌توانید اعتراض خود را به مدیر ساختمان منتقل کنید و از او بخواهید تذکر را تکرار کند.

معمولاً در مواردی، مشکلات سیگار کشیدن در آپارتمان با گفتگو و تذکر دادن به صورت مسالمت‌آمیز حل می‌شود. اما اگر همسایه خاطی توجهی به اعتراضات انتشار بوی سیگار در ساختمان نکرد و رفتار خود را تکرار کرد، می‌توانید یک شکایت تنظیم کنید و از همسایه‌های ناراضی بخواهید آن را امضا کنند. سپس آن را به دادگاه حل اختلاف بدهید تا موضوع  سیگار کشیدن در مشاعات ساختمان به صورت قانونی پیگیری شود.

جمع بندی

یکی از اصول با اهمیت در فرهنگ آپارتمان نشینی رعایت کردن مواردی است که موجب آزار همسایه‌ها می‌شود.  سیگار کشیدن در آپارتمان و در فضای مشاع یک رفتار ناپسند است، زیرا بوی آن موجب آزار همسایه‌ها و از بین‌ بردن آرامش آن‌ها می‌شود. در این مطلب تمام جزئیات مربوط به این رفتار را بررسی کردیم.

دکمه بازگشت به بالا