درمان اوتیسم به روش سنتی

اوتیسم (Autism ) (ریشه کلمه اوتیسم از واژه یونانی Autos به معنی خود گرفته شده است) یک اختلال عصبی ناشی از عدم تکامل سیستم عصبی است که نشانه های آن را در چهار دسته کلی اختلال در عملکرد اجتماعی، اختلال در ارتباط، اختلال شناختی و اختلال رفتاری می توان معرفی کرد. لباس کارتون گروه شب نقاب معمولاً با توجه به نیازها و سلیقه‌های والدین و کودکان طراحی می‌شود  . این اختلال که معمولاً در اوایل زندگی آغاز می‌شود، تأثیرات فراوانی بر زندگی شخصی، اجتماعی و تحصیلی فرد خواهد داشت .

درمان اوتیسم به روش سنتی

سلاممممم ایا برای یک کودک اتیسم با عملکرد متوسط باید همه نوع درمان داشته باشه؟ اگر کودک امادگیشو داشته باشه اره ولی اگه کودکی که انقد کلیشه داره یا انقد بی قرار کلاس گفتار درمانی و ذهنی صرف نتایج بسیار کمی خواهد گذاشت . پس اگر کودک اتیسم امادگی (منظور اینکه کودک هوشیاری لازم و همکاری لازمو داشته باشه و میزان کلیشه های کودک پائین باشه) لازم داشت میتونه ازکلاسهای گفتار و ذهنی نتایج بیشتر بگیره. کلینیک ما با رویکرد ارتقا سطح ارتباط و تعامل این کودکان برنامه ریزی های خاصی انجام داده و باتوجه به وضعیت کنونی فرزند شما سعی میشه بهترین برنامه های درمانی در اختیارش قرار داده بشه.

که متاسفانه ما می بینیم که خانوادها چون از این قضیه خیلی نگران هستند و میترسن گفتار کودکشون عقب بمونه یا ذهنی زودتر یاد بگیره به اشتباه وارد مسیر غلط میشوند و بیشتر کودکو خسته می کنند و ما در دنباله درمان میبینیم که کودک نتایج خوبی حاصل نکرده,البته نا گفته نباشد که بعضی همکاران بخاطر عدم دقت به این مورد موجب پراکنندگی و ابطال وقت کودک می شوند. ما در کلینیک کاردرمانی نوین در تلاشیم تا بهترین برنامه های کاردرمانی، گفتار درمانی و روانشناسی کودک مخصوص کودکان اتیسم رو در اختیار خانواده ها قرار بدیم.

نگاه نوین در تلاش هست تا خانواده کودکان اتیسم در طول برنامه درمانی کودک خود هیچ گونه دغدغه ای در برقراری تعامل با کودک خود نداشته باشن. ممنون میشم اگر دوستان یا همکاران موضوعی به ذهنشو میرسه حتما پیوست کنن تا بتونیم مسیر صحیح تری را برای خانوادها طراحی کنیم. می خواهیم در مورد کلیشه در کودکان چند کلمه صحبت کنیم با نظرات خوبتون به ما انرژی مضاعفی می دهید. علایق کلیشه ای و حرکات تکراری… این کار علاقه ی کلیشه ای کودک شماست! مغز همه ی انسان ها از جمله اونایی که اوتیسم دارن همیشه دنبال اینه که کاری بکنه که براش خوشاینده.

مثلاً یک آدم معمولی در طول روز غذا می خوره، می خوابه، تلوزیون نگاه می کنه، کار می کنه و…؛ چون که این کارها همگی به طور مستقیم (مثل غذا) یا غیر مستقیم (مثل کار) برای مغز خوشاینده (اصطلاحاً rewarding). کودکان اوتیسم در سیستم reward مغزشون نمیتونن مدارهای جدید بسازن و به همین دلیل علایقشون متنوع نیست؛ این مسئله باعث میشه دائماً کارهای تکراری انجام بدن. یعنی مغز کودک شما از انجام کلیشه لذت می بره. اما چرا لذت می بره؟ یا براش »حس خوب« ایجاد می کنه؛ یا اینکه از افراد محیط »پاسخی خوشایند« دریافت می کنه (مثلاً هر بار که کلیشه رو انجام میده یه نفر می ره و بغلش می کنه و اون بغل رو دوست داره).

اما سوال بعدی اینه که جرا با وجود اینکه بهش گفته میشه این کار خوبی نیست و یا حتی گاهی به خاطرش تنبیه میشه، مغز نمی تونه جلوی خودش رو بگیره که انجامش نده؟ استفاده از طرح‌های متنوع و جذاب در لباس پسرانه کارتونی می‌تواند احساس شادابی و سرزندگی را به کودکان القا کند . علت، اختلال در سیستم مهار هست (Behavior inhibitory system). یک انسان معمولی، با وجود اینکه خوردن شیرینی برای مغزش لذت بخشه، از جلوی شیرینی فروشی رد میشه ولی شیرینی نمیخره، چون سیستم مهارکننده ی مغز این عمل رو مهار می کنه. اما باید به کلیشه در کودکان چه کنیم؟ اول اینکه باید کاری کنیم که اون »حس خوب« رو در طول روز براش تأمین کنیم ولی در قالب یک عمل پسندیده؛

مثلاً اگر کودک گاز میگیره چون حس عمقی خوشایندی براش داره، می تونیم آدامس یا پاستیل های سفت بدیم که بجوه، یا هر خوردنی سفت دیگه. همچنین می تونیم سایر حواس کودک رو هم در طول روز براش تامین کنیم (مثل ماساژهای عمقی روزانه، بغل های محکم، موسیقی با هدفون، تاب سواری، بازی های چرخیدنی (مثل عمو زنجیر باف و…)، بازی های پریدنی و سر خوردنی، بازی های بو کردنی و چشیدنی و…) و چه بهتره که در قالب بازی براش حواس مورد علاقش رو تامین کنیم. دوم این که باید علایق اون ها رو متنوع کنیم. وقتی مغز کارهای متنوعی رو دوست داشته باشه، کمتر سمت کارهای کلیشه ای میره.

این متنوع کردن علایق میتونه در غذا، در بازی، و یا در قالب هر عمل اجتماعی پسندیده باشه (برای این کار باید با آزمون و خطای فراوان متوجه بشید که کودک شما احتمالاً چه کار دیگه ای براش خوشاینده و بعد آروم آروم اون کار رو به کارهای روزانه اش اضافه کنید). و نهایتاً باید سیستم مهار مغز رو تقویت کرد. بازی هایی هستند که مغز در قالب اونها یاد میگیره چطور پاسخش رو مهار کنه؛ مثلاً شمع-گل-پروانه (jump-rope)، پینگ پنگ، بازی رد شدن از خیابون (Street Crossing Ragdoll) که برای اندروید هست و بسیاری بازی های دیگه. فقط مسئله اینه که باید مغز کودک توانایی درک نحوه ی انجام این بازی ها رو داشته باشه.

اختلال طیف اوتیسم یا ASD ترکیبی از اختلال در ارتباطات اجتماعی، رفتارهای حسی و تکراری و همچنین علایق خاص و محدود به اشیائی غیر معمول را نشان می‌دهد. این اختلال که معمولاً در اوایل زندگی آغاز می‌شود، تأثیرات فراوانی بر زندگی شخصی، اجتماعی و تحصیلی فرد خواهد داشت؛ لباس سوپرمن پسرانه طرح دار معمولاً در مواقعی مانند جشن‌ها، مراسم، و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد . از این رو آشنایی با این بیماری، علائم و نشانه‌های آن، علل ابتلا و راهکار‌های احتمالی کنترل و درمان اوتیسم می‌تواند خانواده‌های دارای فرزند اوتیستیک را برای ترتیب و پرورش این کودکان خاص، راهنمایی کند.

اختلال طیف اوتیسم که با نام انگلیسی Autism Spectrum Disorder (ASD) نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال عصبی- رشدی مادام العمر است که مشکلاتی را در برقراری ارتباطات متقابل و تعاملات اجتماعی ایجاد کرده، همچنین الگوهای رفتاری محدود، علایق یا فعالیت‌های تکرار شونده در رفتار فرد را به همراه دارد. نکته حائز اهمیت، بروز تقریباً یکسان این اختلال در همه گروه‌های نژادی، قومی و ملیتی است. در صورتی که نیاز به مشاوره در رابطه با اوتیسم دارید با کلینیک مغز و اعصاب کودکان تماس بگیرید بیماران اختلال طیف اوتیسم را براساس سطح شدت اختلال به سه گروه سطح یک، دو و سه تقسیم می‌کنند.

طبق این تقسیم بندی کودکان اوتیستیک سطح یک برای برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی به حمایت نیاز دارند و قادر به سازمان دهی و برنامه ریزی مستقل نیستند؛ گروه مبتلا به اختلالات سطح دو نیاز بیشتری به حمایت داشته و حتی در ابراز موارد غیر کلامی، تمرکز و انجام برخی فعالیت‌های معمول نیز با مشکل مواجه می‌شوند؛ بیماران سطح سه اختلال طیف اوتیسم نیز نیاز به حمایت همراه با توجه بسیار زیاد دارند و نسبت به دو گروه دیگر اختلالات شدیدتری را تجربه می‌کنند. این گروه حتی با کمک و حمایت نیز قادر به انجام برخی امور نخواهند بود و علائم بیماری در آن‌ها کاملاً قابل تشخیص است!

دکمه بازگشت به بالا