خانه مدرن بهتر است یا کلاسیک؟

بسیاری از ما به این حقیقت باور داریم که خانه، پناهگاه و محلی الهام‌بخش برای آدم‌ها است. طراحان دکوراسیون داخلی که تجربه زیادی دارند، بر اساس این واقعیت، سبک‌های دکوراسیون داخلی را ارائه می‌کنند. آن‌ها می‌کوشند که محیطی جاندار و روح‌بخش خلق کنند.

هرکدام از انواع سبک دکوراسیون داخلی، داستانی جداگانه را روایت می‌کند؛ ممکن است یکی از آن‌ها ما را به سفری در اعماق طبیعت ببرد، یا دیگری دنیایی جادویی از المان‌های شیک و مدرن خلق کند؛ درهرصورت، این ما هستیم که باید متناسب باسلیقه و نیاز خود، یکی از سبک‌ها را انتخاب کنیم.

اما آیا با وجود این همه تنوع در انواع سبک دکوراسیون داخلی، انتخاب‌کردن یکی از آن‌ها، کار ساده‌ای است؟ در حال حاضر، ده‌ها ایده برای انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل وجود دارد که ممکن است شما را سردرگم کند؛ بااین‌حال، اصلاً جای نگرانی نیست.

ما در این مقاله، 26 ایده جذاب سبک‌های معماری داخلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که دستتان برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل، کاملاً باز باشد.

خانه مدرن بهتر است یا کلاسیک؟

انواع سبک دکوراسیون داخلی؛ یک دنیا زیبایی در خانه

دوست دارید فضای داخلی منزل خود را چگونه طراحی کنید؟ این سؤالی است که هرکدام از ما قبل از آشنایی با انواع سبک دکوراسیون داخلی باید از خود بپرسیم. برخی از ما به معماری و دیزاین سنتی علاقه داریم؛ ممکن است برای این ایده، به هزاران‌ سال قبل سفر کنیم و از معماری سبک ملکه ویکتوریا یا امپراتوری هخامنشی الهام بگیریم.

شاید به سبک‌های مدرن علاقه دارید؛ یا نه کمی قبل‌تر، سبک معاصر را می‌پسندید. برخی دیگر نیز که به طبیعت علاقه دارند، شاید بخواهند از چند المان طبیعی و گیاه آپارتمانی کمک بگیرند. در این میان، نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که همه چیز به علایق درونی ما برمی‌گردد.

هرکدام از انواع دکوراسیون منزل، زیبایی خاص خود را دارند و به زبان خود با شما حرف می‌زنند؛ مهم این است که ما به اجرای اصولی و حرفه‌ای سبک طراحی داخلی پایبند باشیم. اگر علاقه دارید که با انواع سبک های دکوراسیون داخلی منزل، بیشتر آشنا شوید، ، چند سورپرایز بسیار ویژه برای شما آماده کرده است.

اکنون بیایید بدون معطلی، سری به دنیای هیجان‌انگیز سبک های دکوراسیون داخلی بزنیم و مدل موردنظر خود را انتخاب کنیم.

1- سبک مدرن؛ پنجره‌ای رو به آینده

در سبک طراحی داخلی مدرن، سعی می‌شود از مصالحی مثل فلز، پلاستیک، شیشه و بتن، بیشتر استفاده شود؛ همچنین تا جای ممکن، روی چیدمان لوازم منزل و کاربردی‌کردن فضا کار می‌شود تا حتی در آپارتمان‌های کوچک هم بتوان از آن استفاده کرد.

سبک مدرن یکی از مهم‌ترین انواع سبک معماری است که فضاهای باز را در اولویت قرار می‌دهد و از نقاط تاریک در منزل دوری می‌کند؛ بنابراین نورپردازی نقش مهمی در سبک مدرن ایفا می‌کند. در حال حاضر در دکوراسیون اتاق خواب خانه‌های مدرن، این سبک بیشتر محبوبیت دارد.

2- سبک کلاسیک؛ سفر به عصر رنسانس و دوران باستان

در سبک طراحی داخلی کلاسیک از عناصری مثل گچ‌بری، ستون‌های موزاییکی، تزئینات گل و برگ، سقف‌های مرتفع و زیبا و مبلمان کلاسیک چوبی یا پارچه‌ای استفاده می‌شود.

زیبایی خیره‌کننده در کنار نقاشی‌ رنگ‌روغنی روی تزئینات گچی، دوچندان می‌شود. اگر می‌خواهید جادوی سبک کلاسیک را بیشتر حس کنید؛ به اجرای آن در دکوراسیون پذیرایی بیشتر فکر کنید. این ایده برای فضای پذیرایی و نشیمن واقعاً بی‌نظیر است.

برای طراحی دکوراسیون منزل خود

3- سبک اسکاندیناوی؛ جادوی زیبایی از دل چوب

از جمله چوب‌هایی که در این سبک استفاده می‌شود می‌توان به چوب‌های سرو، درخت سدر و بیرچ اشاره کرد. استفاده از رنگ‌های طبیعی و خنثی نیز همچون خاکستری و کرم، در سبک اسکاندیناوی رایج است. در این سبک، تلاش می‌شود تا میزهای چوبی و مبلمان، بدون تزئینات به‌کار روند و از نور طبیعی خورشید و چشم‌اندازهای دلباز، بیشترین بهره برده می‌شود.

یکی از زیباترین جلوه‌های سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون آشپزخانه نمایان می‌شود؛ برای مثال، کابینت‌های چوبی با تزئینات کم و رنگ‌های قهوه‌ای روشن، یک الگوی جذاب اسکاندیناوی را در منزل شما خلق می‌کند.

4- سبک ایتالیایی

به‌جرئت می‌توان گفت، رؤیایی‌ترین معماری در کشورهای اروپایی، متعلق به کشور اسرارآمیز ایتالیا است. سبک ایتالیایی یکی از معروف‌ترین انواع سبک دکوراسیون داخلی است که شما را به یاد خانه‌های اصیل و مجلل ایتالیایی می‌اندازد. با دکوراسیون به سبک ایتالیایی، دیگر نیازی به سفر دورودراز به جنوب اروپا را ندارید؛ بلکه می‌توانید خودتان در منزل، از این همه زیبایی لذت ببرید.

در دکوراسیون به سبک ایتالیایی، از رنگ‌های تند و غنی مثل صورتی، سرخ، آبی، زرد و سبز استفاده می‌شود. از دیگر المان‌های این سبک، می‌توان به کف‌پوش چرمی، تزئینات موزاییکی، مبلمان چوبی تاریخی و گل‌دوزی اشاره کرد.

5- سبک سنتی؛ بازگشت به اصالت و فرهنگی بومی

از جمله تزئیناتی که در این سبک به کار می‌رود می‌توان به گچ‌کاری، کاشی‌کاری، آینه‌کاری و غیره اشاره کرد. علاوه بر این، استفاده از مبلمان سنتی از جمله نیمکت‌ها و صندلی‌ها، رنگ‌های طبیعی و وسایل قدیمی نیز کاربرد زیادی دارد. یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های سبک سنتی، دکوراسیون ایرانی سنتی است که بافت روح‌نواز و آرامش‌بخشی دارد.

برای پیاده‌سازی و اجرای دکوراسیون به سبک ایرانی سنتی، بهترین کار، مشورت با کارشناسان مجرب و حرفه‌ای است تا بتوانید دقیقاً مطابق با همان اصول بومی، دکوراسیون را اجرا کنید.

6- سبک رزیدنشال (روستیک)؛ آرامش روستایی در خانه مدرن

از این سبک، از مصالح طبیعی از جمله چوب، سنگ، شیشه‌های مشبک و پارچه‌های خشن استفاده می‌شود؛ همچنین در معماری آن، هندسه‌های ساده با تزئینات کم و رنگ‌های طبیعی و گرم کاربرد دارد.

۱۲ ترفند ساده برای دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

مبلمان چوبی محور اصلی این سبک است و برای دکور خانه نیز از شمع، سنگ و تزئینات طبیعی مثل گیاهان کمک گرفته می‌شود. در کشور ما، دکوراسیون ایرانی سنتی، شباهت زیادی به سبک روستیک دارد و تقریباً این دو مدل با هم ادغام شده‌اند.

7- سبک اکولوژیک؛ رفاقتی پایدار با طبیعت

در سبک اکولوژیک، نور خورشید، اهمیت زیادی دارد و مثل یک قطب مهم در طراحی دکوراسیون، نقش ایفا می‌کند. همه چیز بر محور نور شکل‌گرفته است و هیچ نقطه‌ای نباید از نور زیبای خورشید، بی‌بهره بماند. این سبک، یکی از انواع سبک های معماری داخلی است که در آن از مصالحی همچون سنگ، چوب و پنبه بیشتر استفاده می‌شود.

در سبک اکولوژیک، به‌جای نورپردازی‌های مصنوعی باانرژی برق، بیشتر بر نورپردازی طبیعی و هدایت و بازتاب نور، تمرکز می‌شود.

8- سبک گیاه‌دوست؛ زندگی با دوستانی همیشه سبز

استفاده از گیاهان آپارتمانی و همیشه‌سبز می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین انواع سبک های دکوراسیون داخلی به شمار رود. در این سبک، می‌توانید از انواع گیاهان واقعی یا مصنوعی استفاده کنید. از جمله گیاهانی که می‌توانید برای خانه سبز و گیاه دوست به کار ببرید، می‌توان به درختان کوچک، خزه‌ها، گیاهان مصنوعی و غیره اشاره کرد.

همچنین سنبل‌الطیب، زنبق، آنتوریوم و جزو بهترین گیاهان آپارتمانی هستند که در دمای معدل رشد می‌کنند. برای سبک گیاه دوست، می‌توانید از نقاشی‌های گل و جنگل، مبلمان چوبی و نیز لوازم به رنگ سبز استفاده کنید. به‌طورکلی، ترکیب این المان‌های طبیعی و زیبا، می‌تواند طبیعت را به همسایگی شما بیاورد.

9- سبک فضای باز

سبک فضای باز، روی افزایش بهره‌وری فضای داخلی منزل، استفاده بهینه از نور و چیدمان دلباز در منزل تمرکز دارد. در این سبک، از عناصری مثل گیاهان طبیعی، مبلمان راحتی، فرش‌های پشمی و حصیری و نور طبیعی به بهترین وجه استفاده می‌شود.

این سبک، یکی از بهترین انواع سبک ‌ها در دکوراسیون داخلی است که آپارتمان‌های کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و دست شما را برای چیدمان بهتر، باز می‌گذارد.

10- سبک جزیره

در این سبک از مبلمان بزرگ و ساده با بافت‌های سنگین در کف استفاده می‌شود تا فضای جزیره، استقلال بهتری نسبت به دیگر نقاط اتاق پیدا کند. علاوه بر این، می‌توانید از گیاهان آپارتمانی و عناصر طبیعی برای فضای اطراف مبلمان استفاده کنید تا جزیره را واضح‌تر و مشخص‌تر در منزل جلوه دهید. استفاده از رنگ‌های تیره و غلیظ، حس تفکیک این جزیره را افزایش خواهد داد.

11- سبک دریایی؛ ماجراجویی هیجان‌انگیز زیر آب

آیا به دریا و امواج خروشان آن علاقه دارید؟ شما می‌توانید با کمی خلاقیت و استفاده از سبک دریایی، زیباترین شگفتی‌های زیر آب را به خانه خود بیاورید. این سبک، جزو بهترین انواع سبک های معماری داخلی است و در آن، از المان‌های دریایی استفاده می‌شود.

از جمله این المان‌ها می‌توان به تابلوهای نقاشی دریایی و ماهیگیری، لوازم شنا و غواصی، لوازم و دیوارهای سفید، ظروف صدفی، مرجان‌ها و گیاهان دریایی، آکواریوم و ست رنگ آبی اشاره کرد. استفاده از تمام این موارد، زیبایی خیره‌کننده‌ای به خانه شما خواهد بخشید.

یکی از کاربردهای زیبای سبک دریایی، استفاده از آن برای دکوراسیون سرویس بهداشتی است؛ با این سبک، فضای سرویس بهداشتی، زیباتر و دلبازتر دیده خواهد شد.

12- سبک دفتر کار؛ افزایش بهره‌وری با فضای کار جذاب

بسیاری از ما ممکن است ساعات زیادی را در محیط کار سپری کنیم؛ بعضی از ما نیز در محیط‌های دورکاری و در منزل کار می‌کنیم؛ با این شرایط، طراحی دکوراسیون داخلی و زیباسازی فضای داخلی آن، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

  • تزئینات کم: تزئینات زیاد، کمکی به فضای کاری نمی‌کند و بهتر است کمتر شوند
  • رنگ‌های ملایم: استفاده از رنگ‌های خاکستری، سفید و طوسی
  • تابلوها و عکس‌های الهام‌بخش و انگیزشی: برای افزایش نشاط و روحیه کار
  • سادگی و سازماندهی: فضای ساده و انضباط محیط اهمیت زیادی دارد
  • مدرن و معاصر: استفاده از مبلمان شیک و مدرن

13- سبک ویکتوریایی؛ قصری به سلیقه ملکه ویکتوریا

مبلمان در سبک ویکتوریا، کاملاً لوکس و سلطنتی هستند و با تزئینات زیادی زینت داده شده‌اند. استفاده از ظروف چینی و عتیقه با شیشه‌های لعاب‌دار نیز در سبک ویکتوریا، رایج است. شما می‌توانید برای این سبک، از انواع لوازم دکوری لوکس و تاج، گل و پرنده نیز استفاده کنید.

این سبک، یکی از لاکچری‌ترین انواع سبک دکوراسیون داخلی است که بیشتر در آپارتمان‌ها و منازل بزرگ کاربرد دارد.

14- سبک استعماری؛ یادگاری شیرین از دوران تلخ استعمار

شاید دوران استعماری برای کشورهایی مثل هند؛ مصر و الجزایر، دوران سخت و تلخی بوده باشد؛ اما این دوره، معماری شگفت‌انگیزی از خود برجای گذاشته است که تا امروز، همچنان جزو زیباترین انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی است.

این سبک از معماری آن دوران الهام گرفته و شامل المان‌هایی مثل مبلمان چوبی سنگین با تزئینات دست‌ساز، هنرهای دستی مردمان بومی هند و مصر، رنگ‌های تند و غلیظ مثل زرد، قرمز و سبز تیره، تابش نور طبیعی و دکورهای زیبای هندی مثل ظروف سفالی و غیره است.

به‌طورکلی، سبک استعماری، از عناصری برگرفته از فرهنگ مردم کشورهای استعمار زده تشکیل شده است.

15- سبک پست مدرن؛ خلاقانه، معناگرا و بانشاط

سبک پست مدرن، یکی از انواع سبک در دکوراسیون داخلی است که پس از سبک مدرن، ابداع شد. در این دکوراسیون، سادگی و خلاقیت حرف اول را می‌زند. سادگی در سبک پست مدرن برخلاف سادگی در سبک مدرن، اصیل‌تر و خلاقانه‌تر است.

این سبک، تلفیق هنرمندانه‌ای از معماری سنتی و مدرن است و تمام المان‌های موجود در فضا با فرهنگ اجتماعی روز، هماهنگ شده است. سبک پست مدرن، کاملاً صریح و بدون ابهام است و در آن، از مصالحی مثل چوب، فولاد، شیشه، بتن و غیره استفاده می‌شود. در این معماری، به‌سادگی می‌توانید تغییرات جدی ایجاد کنید و آن را تغییر دهید.

16- سبک هیپی؛ به دنیای زیبای هیپی سلام کن

سبک هیپی، علاقه‌مندان خاص خود را دارد. این سبک، جزو معدود سبک‌های هنرمندانه و بااصالت است که در معماری آن، معنای زیبایی نهفته است. هیپی یکی از بهترین انواع سبک دکوراسیون داخلی است که مبتنی بر فرهنگ هیپی، به‌ دنبال بازگشت به‌سادگی و بی‌آلایشی است.

هیپی دوستدار طبیعت است و در دکوراسیون هیپی، همه ‌چیز رنگی از طبیعت و زیبایی‌هایش دارد. در این سبک، مبلمان و تزئینات، بیشتر دست‌ساز هستند که می‌توان به‌راحتی آنها را بازیافت کرد. برای تزئینات، معمولاً از صدف، ظروف ساخته‌شده سفالی و نقاشی‌ با رنگ‌های طبیعی کمک گرفته می‌شود.

در کل می‌توان گفت، این سبک دارای ذوق و هنری منحصربه‌فرد است و در حال حاضر در بین نسل‌های جوان‌تر محبوبیت بیشتری دارد.

17- سبک معاصر؛ گلچینی از زیباترین سبک‌های معاصر

سبک طراحی داخلی معاصر را نمی‌توان متعلق به دوره خاصی در نظر گرفت. این سبک، زیبایی هرکدام از سبک‌های مختلف را با خود به همراه دارد. در سبک معاصر، از خطوط و شکل‌های زاویه‌ای و هندسی، چراغ‌های روشن و ال‌ای‌دی، مصالح مدرن فلز و شیشه، الگوهای تکرارشونده و تلفیقی از معماری مدرن و کلاسیک استفاده می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا