بین الملل

حضور زائران عزادار شهدای خدمت در آیین‌های دعای کمیل مدینه

حضور زائران عزادار شهدای خدمت در آیین‌های دعای کمیل مدینه

آیین‌های دعای روحبخش کمیل با حضور زائران عزادار شهدای خدمت، در نزدیکی بارگاه نبی مکرم اسلام (ص) برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین‌های معنوی دعای روحبخش کمیل با حضور پر شمار زائران ایرانی با نظم و یکپارچگی خاصی پنج شنبه شب به یاد شهدای خدمت در مدینه منوره برگزار شد.

بر پایه این گزارش، زائران عزادار ایرانی آیین‌های دعای کمیل را در فضایی حزن آلود در هتل‌های مدینه الجدیده، دره امجاد السلام و ارائک الطیبه برگزار کردند.

در هتل مدینه الجدیده که مسئولان حج و زیارت و سفیر و کنسول کشورمان در ریاض و جده هم حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با گرامیداشت یاد و خاطره خادم الرضا (ع)، آیت الله رئیسی و همراهان ایشان، در باره عوامل عزت انسان سخن گفت و دعای کمیل هم توسط امیرعارف از ذاکران اهل بیت قرائت شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در پیام خود ابراز داشتند که «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت»، به تشریح آیه “مَن کَانَ یُرِیدُ ٱلْعِزَّةَ فَلِلَّهِ ٱلْعِزَّةُ جَمِیعًا-هر کس سربلندى مى‏ خواهد سربلندى یکسره از آن خداست” پرداخت و تصریح کرد: عزت در دست خداست و به رئیس جمهور شهید عزیز نیز خدا عزت داد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه به آیه ۶۵ سوره یونس ” وَلَا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ ۘ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا – و سخن منکران خاطرت را غمگین نسازد، که هر عزت و اقتداری مخصوص خداست ” اشاره کرد و با تاکید براینکه عزت به مال نیست، عواملی را که موجب عزت انسان می‌شود، برشمرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه حرف بیهوده زدن عزت انسان را از بین میبرد، تاکید کرد: انسان باید بردباری انقلابی داشته باشد و اگر عزت می‌خواهد بایستی حلیم باشد همچنانکه شهید رئیسی بردبار و حلیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب از چشم پوشی از انتقام و اطاعت از رهبر الهی بعنوان دیگر عوامل عزت انسان نام برد و گفـت: آیت الله رئیسی حرف‌ها را می‌شنید ولی چشم پوشی می‌کرد و مطیع رهبری بود.

وی افزود: تسلیم در برابر حق، پرهیز از اذیت کردن دیگران و راستی و درستی نیز از عوامل عزت انسان است که در رفتار و منش این عبد صالح خدا به خوبی مشهود بود.

سرپرست حجاج ایرانی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه هنوز هم ۹۰۰ هزار در انتظار تشرف به سفر حج هستند، به حاضران توصیه کرد حال که فرصت این سفر معنوی را بدست آورده اند آنچه را که فردای قیامت بدرد انسان می‌خورد از خدا بخواهند و با برخورد خوب و با متانت این سفر را به پایان ببرند.

بر پایه این گزارش، در این آیین، زائران ایرانی در فضایی غمبار از شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه نوای «یا غیاث المستغیثین» سر دادند و برای ظهور منجی عالم بشریت دعا کردند.

شهید جمهور ما در پی درمان درد محرومان بود

در محفل دعای کمیل در هتل «دره امجاد السلام» نیز که در فضایی آکنده از عطر شهدای خدمت برگزارشد امیرحسین انواری از قاریان برجسته کشورمان آیاتی از سوره توبه را تلاوت کرد و محسن مرادی مهیاری مداح اهل بیت با نوای گرم خود چشمان ضیوف‌الرحمن را با خواندن دعای کمیل بارانی کرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر حیدری‌کاشانی سخنران بعثه مقام معظم رهبری در جمع زائرانی از استان‌های خوزستان و خراسان رضوی در سخنانی کثیرالاستغفار بودن و شکرگزاری را از آموزه‌های سیره پیامبران عنوان کرد و گفت: یکی از هدیه‌های پیامبر اسلام نماز استغفار است و به واسطه این نماز خداوند کار ما را اصلاح خواهد کرد.

سخنران بعثه با اشاره به ویژگی‌های شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی یادآور شد: او عبد خداوند بود و خیر و برکتش به همه می‌رسید. شهید جمهور و خادم الرضا (ع) با سفر‌های استانی خود در پی درمان درد مردم و محرومان بود.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی با اشاره به اینکه روایت‌های متعددی در باره حج داریم، افزود: وقتی برای حج اقدام می‌کنید خداوند به این دلیل که ضیوف‌الرحمن هستید کثرت در مال و برکت آن را تضمین خواهد کرد و به بی نیازی در ثروت خواهید رسید.

زائران ایرانی ساکن درهتل ارائک الطیبه نیزفراز‌های دعای کمیل را با نوای حسین هوشیارذاکر اهل بیت درفضایی معنوی زمزمه کردند.

سخنران این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مصطفی صفاری بود که در موضوع عزت در پرتوی دعا سخن گفت. وی از دعا بعنوان وسیله توجه خاص الهی به عبد یاد کرد و گفت: نگاه به دعا، نگاه امید آفرین است.

سخنران بعثه وجود نبی مکرم اسلام و استغفار را دو ضامن اصلی عدم نزول عذاب الهی بر مؤمنان عنوان کرد و گفت: این عزتی که درتشییع پیکر شهدای خدمت دیده شد و شرکت این تعداد هیئت خارجی و ارسال پیام سرانآزادیخواه عالم، همه مرهون خداباوری این عزیزان است.

گفتنی است با اعلام خبر رسمی شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه در سانحه بالگرد، دربرخی هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی در مدینه منوره، میز یادبود برای آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید، چیده شده و آیین‌های نوحه و قرآن‌خوانی برپا است و زیارت حرم نبوی و جنت البقیع زائران ایرانی هم با گرامیداشت یاد شهدای خدمت همراه شده است.

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا