برترین های ترند روزعمومی

توضیح استانداردهای ضخامت ورق رنگی

به طور کلی ورق های رنگی در فرآیند تولید یک استاندارد و بازه ابعادی خاصی دارند، البته این فرآیند برای تمامی فلزات تخت فولادی در نظر گرفته می شود. در واقع ضخامت هر کدام از ورق های فولادی بر اساس یک سری عواملی مانند مواد اولیه، آنالیز شیمیایی، کاربرد نهایی، ویژگی های خاص، فرآیند تولید و … در نظر گرفته می شود. با توجه به این موضوع که شیت های رنگی نیز با داشتن ویژگی های منحصر به فرد به نوعی از جمله محصولات ثانویه شناخته شده اند، پس می توان گفت استاندارد ضخامت آن ها نیز بر اساس ماده اولیه و کاربرد نهایی مشخص می گردد.

در ابتدا از احیا و فراوری سنگ آهن، اسلب فولادی و سپس ورق سیاه تولید می شوند. پس از آن با اسیدشویی محصولات گرم یا سیاه، ورق های اسیدشویی و با فرآیند نورد سرد محصولات سرد یا روغنی به دست می آیند. در نهایت با پوشش دهی فلزات سرد یا روغنی نیز فولاد گالوانیزه و سپس با رنگ آمیزی این فلز شیت های رنگی به دست می آیند.

در طی این فرایند بهتر است بدانید ورق های سیاه در بازه ضخامتی بالایی تولید می شوند، اما به تدریج با فرآیند های اسیدشویی و نورد سرد، به علت بهبود خواص مکانیکی فلزات بعدی، ضخامت ها کاهش می یابد. در نهایت ضخامت ورق های رنگی برگرفته از محصولات سرد و گالوانیزه در بازه 18/0 تا 4 میلی متر متغیر می باشد که در کارخانه متفاوت است، اما استاندارد آن در همین محدوده قرار دارد؛ زیرا به طور معمول در مصارفی از آن استفاده می شود که زیبایی ظاهری، تنوع رنگی، فرم پذیری و نصب آسان حائز اهمیت است.

 

ابعاد ورق رنگی

ابعاد ورق های رنگی به مواد اولیه آن ها یعنی فولاد گالوانیزه باز می گردد؛ زیرا در اکثریت موارد این فلزات از طریق رنگ آمیزی ورق گالوانیزه تولید می شوند. چیستی ورق رنگی نیز در این موضوع نهفته است که محصولات گالوانیزه نیز به علت طی شدن فرآیند نورد سرد و سپس گالوانیزاسیون، دارای ضخامتی در حدود 18/0 تا 6 میلی متر هستند و این موضوع بسته به ضخامت پوشش روی و ابعاد استاندارد هر کارخانه متغیر است. با این وجود بهتر است بدانید پوشش های رنگی و محافظی که بر روی فولاد گالوانیزه اعمال می شوند، ضخامت بسیار کمی در حد میکرون داشته و از این رو سبب افزایش ضخامت چندانی در محصولات گالوانیزه نخواهند شد.

با این وجود بهتر است بدانید ضخامت ورق های رنگی بین 18/0 تا 4 میلی متر، عرض این فلزات در دو مورد رایج 1000 و 1250 میلی متر می باشد و این فلزات در طول های متغیر تولید و عرضه می شوند. رول های رنگی نیز در در همین محدوده ابعادی تولید می شوند که هیچ محدودیتی در طول ندارند، اما وزن آن ها نیز از 4 تا 9 تن متغیر می باشد. در واقع هر چه ضخامت این فلزات افزایش یابد، وزن نیز بیشتر می شود. از سوی دیگر با کاهش ضخامت شیت های رنگی گالوانیزه، قابلیت فرم دهی این فلزات به خصوص در ساخت محصولات شیروانی افزایش می یابد.

راهنمای تشخیص ورق رنگی مناسب برای سقف های شیروانی

محصولات رنگی ویژگی های متعددی را به خود اختصاص می دهند که برگرفته از مواد اولیه آن ها می باشد. با این وجود بهتر است بدانید یکی از اصلی ترین کاربرد این فلزات به سبب این ویژگی ها در پوشش دهی انواع سقف های شیروانی در نوع محصولات فرمینگ می باشد. ورق های فرمینگ از عبور دادن محصولات رنگی گالوانیزه از دستگاه های مخصوص رول فرمینگ تولید می شوند که به محصولات شیروانی نیز شهرت دارند. این فلزات طرح های مختلفی دارند که اصلی ترین آن ها شامل ورق های شیروانی با طرح شادولاین، کرکره سینوسی، ذوزنقه ای، انواع طرح سفالی، دامپا و … هستند.

یک ورق رنگی مناسب برای تولید محصولات شیروانی که در پوشش دهی سقف های شیروانی به خصوص در مناطق مرطوب به کار می رود، باید در برابر عوامل اکسیدی و رطوبتی که زنگ زدگی و خوردگی شناخته می شوند، مقاومت داشته باشد. از سوی دیگر این فلزات باید در برابر نیروهای خارجی و داخلی مانند باد، باران، طوفان، زلزله، حرارت و … نیز استحکام کافی را حفظ نمایند. همین موضوع سبب طول عمر آن ها تا حدود 30 سال خواهد شد.

از سوی دیگر یک ورق رنگی مناسب سطحی صاف، صیقلی و بسیار درخشان با طیف رنگی متنوع را به همراه قابلیت هایی مانند فرم پذیری، جوشکاری، وزن سبک، نصب آسان، فرآیند تولید پر سرعت، سازگاری با انواع محیط ها، سوراخ کاری، برشکاری و ثبات رنگ را به خود اختصاص می دهد.

انواع ورق رنگی

منظور از انواع ورق رنگی مربوط به طرح های اصلی محصولات شیروانی می باشد که در طیف رنگی متنوعی به کار برده می شوند. اصلی ترین طرح های این فلزات نیز پیش تر ذکر شدند. با این وجود یک سری ویژگی ها برای هر محصول به صورت اختصاصی تعریف شده است. به طور مثال فرمینگ ذوزنقه رنگی به قیمت مقرون به صرفه و استحکامی که دارد شهرت یافته است یا ورق شیروانی طرح کرکره سینوسی یکی از پرکاربردترین فرمینگ های رنگی شناخته می شود که از آن در پوشش دهی سقف های مختلف، حصار دور زمین، سوله سازی، درب پارکینگ و … بسیار استفاده می شود.

از سوی دیگر برای خرید یک ورق رنگی با فرم زیبا، خرید فرمینگ شیروانی شادولاین بهترین انتخاب است؛ زیرا طرح های آن از طرفین به صورت سایه و خط دیده می شوند و فرم زیبایی را در نهایت به سقف ساختمان می بخشند. ورق های طرح سفال خود به تنهایی دارای سه طرح اصلی ژنوا، پرچین و پالرمو هستند که بیشتر استحکام آن ها مورد توجه قرار گرفته است. طبیعی است این فلزات در مناطقی که بیشتر مبحث استحکام و مقاومت مد نظر است، به کار برده می شوند. در نهایت نیز فرمینگ دامپا یا لمبه یکی از ظریف ترین طرح های ورق رنگی شناخته می شود که برای پوشش دهی سقف های داخلی، نماهای خارجی و دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

عوامل مؤثر بر کیفیت ورق رنگی گالوانیزه

همان طور که می دانید پروسه ساخت ورق های تخت فولادی نیاز به استفاده از استانداردهای خاص و تایید شده جهانی یا بین المللی دارد. از این رو کارخانه تولید کننده یکی از اصلی ترین عوامل مؤثر بر کیفیت محصولات گالوانیزه و رنگی به شمار می آید؛ زیرا استانداردها توسط هر تولیدکننده انتخاب شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

از سوی دیگر در تولید فولاد گالوانیزه، فرآیند گالوانیزاسیون، میزان غلظت پوشش روی، ضخامت آن، میزان کنترل پوشش، نحوه سرد کردن و … در تعیین کیفیت نهایی فولاد گالوانیزه اثرگذار هستند. هر چه پوشش گالوانیزه ضخامت بیشتری داشته باشد، طبیعتاً از مقاومت بالاتری در برابر عوامل اکسیدی و رطوبتی برخوردار است، اما در برخی مواقع، سطح ظاهری محصول نیز اهمیت دارد. از این رو برای تنظیم پوشش و یکسان سازی آن در تمام سطح ورق، باید این موضوع به خوبی کنترل شود تا یک سطح بسیار صاف و درخشان به دست آید؛ بنابراین در کیفیت و میزان مقاومت محصول در نهایت نیز اثرگذار می باشد.

همچنین باید گفت در برخی مواقع ماده اولیه یکی از اصلی ترین عوامل به شمار می آید. ورق های سرد باید ضخامت مناسبی را پیش از طی کردن فرآیند گالوانیزاسیون داشته باشند. از سوی دیگر آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی آن ها در طی مراحل نورد و سپس گالوانیزاسیون به خوبی باید تعیین شود تا در نهایت ورق های رنگی گالوانیزه نیز کیفیت مناسبی را از نظر چسبندگی رنگ، کیفیت و کاربرد داشته باشند.

منبع : https://www.ahaninfo.ir/articles/36-%D9%88%D8%B1%D9%82-%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 

دکمه بازگشت به بالا