علمی و پزشکی

تغذیه با شیر مادر خطر بیماری قلبی عروقی مادران را کاهش می‌دهد

ترند روز/ خراسان رضوی بر اساس این متاآنالیز، احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی در زنانی که شیر می‌دهند، کمتر از زنانی بود که شیر مادرشان را تغذیه نمی‌کردند.

فواید شیردهی برای کودکان به خوبی شناخته شده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بین شیوع بیماری‌های تنفسی و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و همچنین مزایای سلامتی مادران مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سرطان تخمدان و سرطان پستان. مربوط است.

دکتر پیتر ویلت، پروفسور اپیدمیولوژی بالینی در دانشگاه پزشکی اینسبروک، اتریش، گفت: «تحقیقات قبلی رابطه بین شیردهی و خطر بیماری قلبی در مادران را بررسی کرده است. با این حال، تحقیقات در مورد استحکام روابط، و به‌ویژه رابطه بین دوره‌های مختلف شیردهی و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی متناقض بوده است، بنابراین بررسی منظم تحقیقات قبلی و ساختار ریاضی همه شواهد مهم است.»

محققان سلامت هشت مطالعه انجام شده بین سال های 1986 و 2009 در استرالیا، چین، نروژ، ژاپن و ایالات متحده و یک مطالعه بین المللی را بررسی کردند.

این مطالعه شامل سوابق سلامت 1.2 میلیون زن (میانگین 25 سال از اولین زایمان) بود و رابطه بین شیردهی و خطر ابتلا به بیماری قلبی مادر را بررسی کرد.

لنا شیدر، دانشیار فوق دکترا در دانشگاه پزشکی اینسبروک گفت: «ما داده‌هایی را جمع‌آوری کردیم که شامل زمان شیردهی، تعداد زایمان‌ها، سن در اولین زایمان و اینکه آیا یک زن بعداً دچار حمله قلبی یا سکته شده است یا خیر.

82 درصد از زنان گزارش دادند که در مقطعی از زندگی خود به شیر مادر شیر می دادند و در مقایسه با زنانی که هرگز شیر نداده بودند، 11 درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی را داشتند. در طول متوسط ​​10 سال پیگیری، زنانی که در مقطعی از زندگی خود با شیر مادر تغذیه می کردند، 14 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی بودند. آنها 12 درصد کمتر در معرض سکته مغزی و 17 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی بودند. زنانی که به مدت 12 ماه یا بیشتر با شیر مادر تغذیه کرده‌اند، نسبت به زنانی که شیر مادر نداده‌اند، کمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. تفاوت معنی داری در خطر ابتلا به بیماری قلبی در زنان در سنین مختلف یا بر اساس تعداد بارداری وجود ندارد.

علی‌رغم توصیه‌های سازمان‌هایی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، که هر دو شیردهی به تنهایی را برای حداقل 6 ماه توصیه می‌کنند، تنها در هر 6 ماه یک کودک شیر مادر دریافت می‌کند.

ویلیت گفت: «برای زنان مهم است که فواید شیردهی را برای سلامت فرزندانشان و همچنین سلامت خودشان بدانند. “علاوه بر این، تحقیقات سطح بالا از سراسر جهان بر نیاز به تشویق و حمایت از شیردهی، مانند محل کار شیردهی و شیردهی و برنامه های آموزشی برای خانواده ها، قبل و بعد از زایمان، تاکید می کند.”

بر اساس بیانیه سیاست نجات و سلامت مادران انجمن قلب آمریکا در سال 2021، ایالات متحده بالاترین میزان مرگ و میر مادران را در میان کشورهای توسعه یافته دارد و بیماری قلبی علت اصلی آن است. این بیانیه خاطرنشان کرد که تخمین زده می شود که از هر سه مرگ در دوران بارداری دو مورد قابل پیشگیری است.

در حالی که فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزادان و کودکان به خوبی مشخص شده است، مادران باید بیشتر تشویق شوند که به فرزندان خود شیر دهند زیرا می دانند که علاوه بر بهبود سلامت نوزاد، سلامتی را نیز بهبود می بخشند و توجه بسیاری را به این موضوع جلب می کنند. فواید شیر شیردهی ممکن است به ویژه برای مادرانی که در مورد شیردهی و شیردهی صحبت می کنند مفید باشد.

همچنین به مادران قدرت می دهد که بدانند تغذیه با شیر مادر تغذیه مطلوبی را فراهم می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

این تحقیق در مجله انجمن قلب آمریکا (JAHA) منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا