علمی و پزشکی

تصادفات؛ اولین عامل مرگ و میر در کشور/لزوم توجه به زمان طلایی در نجات بیمار

وزیر بهداشت گفت که رفتن به اورژانس در کنار بالین بیمار بسیار مهم است. سرعت رسیدن اورژانس به بیمار باید در کمترین زمان ممکن حاصل شود. مردم باید احساس کنند و مطمئن باشند که اضطرار همیشه در کنارشان است.

به گزارش ترند روز، دکتر. بهرام عین اللهی در نشست رئیس اورژانس پیش از بیمارستان که در ستاد وزارت بهداشت در نوروز برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت ولیعصر(عج) گفت: نوروز، سفرهای نوروزی و آماده سازی ما باید به بهترین شکل ممکن به مردم خدمت کنیم. اورژانس ها با توجه به نوع خدمتی که انجام می دهند در طول روز کار می کنند که نوعی جهاد است.

وی بیان کرد: ایران یکی از کشورهای متاثر از سوانح رانندگی در آسیا و جهان است چرا که آب و هوا و چهار فصل متفاوت است. ایران نیز جاده های زیادی دارد و از نظر عرض جاده جزو نوزدهمین کشور جهان است. ایران بیش از 293 هزار کیلومتر راه دارد که اکثر آنها غیر استاندارد هستند.

تصادفات رانندگی علت اصلی مرگ و میر در کشور است

وی گفت: گذشته از کرونا که در دو سال اخیر جهان را به ستوه آورده است، تصادفات رانندگی مرگبارترین افراد کشور هستند.

زمان طلایی نجات بیماران را تماشا کنید

عین اللهی گفت: در علم پزشکی دوران طلایی اهمیت زیادی دارد. اگر فردی خونریزی کند یا تصادف کند و به موقع درمان نشود، احتمال نجات او کمتر است و اگر به موقع درمان شود یا نزد پزشک برده شود، بهتر می تواند نجات یابد. خانه پرسنل اورژانس در زمان طلایی بر بالین بیمار حاضر می شوند و اقدامات ضروری را قبل از بیمارستان انجام می دهند. اگر بخواهیم شاخص های بهداشتی را در کشورمان افزایش دهیم باید موارد اورژانسی را در نظر بگیریم. یعنی اولین قدم باید در حوزه اورژانس باشد.

وی با تاکید بر استفاده از روش ها و ابزارهای استاندارد در حوزه اورژانس گفت: گام بعدی نوسازی خدمات اورژانس و استفاده از فناوری های نوین است.

آموزش اضطراری مورد نیاز است

عین اللهی آموزش های موردی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اورژانس باید در زمینه آموزش مردم و اورژانس گام های بلندی بردارند. به افراد آموزش دیده و آموزش دیده در زمینه اورژانس نیازمندیم. بازنگری و اصلاح برنامه درسی ضروری است. مجموعه دوره های آموزشی در سطوح مختلف الزامی است. از سوی دیگر، آموزش حرفه ای ممکن است برای خدمات اورژانسی بهتر باشد. یعنی کمک های روحی، عاطفی و غیر ارادی و ..

آموزش عمومی در زمینه کمک های اولیه مورد نیاز است

وی در خصوص آموزش همگانی نیز گفت: بسیاری از حوادث به دلیل عدم آگاهی مردم از خطر و یا اولین قدم در امدادرسانی رخ می دهد. بنابراین آموزش عمومی باید جدی گرفته شود. این آموزش ها می تواند از سطح مدرسه شروع شود.

وی گفت: مدیریت در بخش اورژانس بسیار مهم است. زیرا همانطور که بیان شد کشور ما حادثه خیز است و در صورت بروز هر حادثه ای مدیریت بحران حائز اهمیت خواهد بود.

وی با تاکید بر استفاده از فناوری های روز مانند پزشکی از راه دور و علوم کامپیوتر در بخش اورژانس خاطرنشان کرد: تسهیل در تماس با اورژانس از دیگر نکاتی است که می تواند به بهبود خدمات اورژانس کمک کند. اهمیت ارتباطات مخابراتی

وزیر بهداشت در خصوص سرعت رسیدن به محل حادثه گفت: «سرعت رسیدن به اورژانس در تخت بیمار بسیار مهم است. سرعت رسیدن اورژانس به بیمار باید در کمترین زمان ممکن حاصل شود. مردم باید احساس کنند و مطمئن باشند که اضطرار همیشه در کنارشان است.

عین اللهی گفت: در کنار اهدا و بهسازی آمبولانس ها باید به فکر بهبود بالگرد و خودروهای دریایی نیز باشیم. امروزه می توان از پهپادها در جاده ها برای ارائه کمک استفاده کرد. همچنین پیشرفت های خوبی در حوزه پهپاد در سپاه و وزارت دفاع حاصل شده است.

وی در مورد استفاده از نیروی داوطلبانه گفت: «این مشکلی است که باید به آن رسیدگی شود. مثلاً در مورد همیاران پلیس کارهایی انجام شد اما در موارد اضطراری نه. مسجد در اوایل انقلاب در زمینه امداد و کمک های اولیه فعال بود و فعالیت های زیادی در زمینه آموزش داشت.

وزیر بهداشت گفت: مردم ایران جهادی هستند. مثلاً در مورد تاج گذاری و واکسیناسیون همه برای کمک آمدند. آمار بیش از 1.5 میلیون تزریق واکسن در روز داریم که این به دلیل حضور مردم محلی است. خدمات اضطراری نیز باید از حمایت عمومی استفاده کنند.

به گزارش وب دا، وی ضمن تاکید بر اورژانس درون بیمارستانی و بهبود خدمات درون بیمارستانی پس از ورود بیمار، گفت: گاهی اوقات اورژانس پیش بیمارستانی این است که هر چه در توان دارند انجام دهند و بیماران را به موقع و با کمترین مشکل به بیمارستان برسانند. اما به بیمارستان.» به دلیل مشکلات بخش اورژانس، ممکن است بیمار بعدا خدمات دریافت کند که نیاز به تایید دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا