علمی و پزشکی

افراد بلندقامت در معرض ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ

اگرچه ارتباط بین ارتفاع بالاتر و سرطان کولورکتال قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته بود، محققان می‌گویند این مطالعه نتایج متناقضی را نشان می‌دهد، معیارهای متضاد ارتفاع را نشان می‌دهد و خطر ابتلا به آدنوم‌ها را که پولیپ‌های پیش سرطانی روده بزرگ هستند، افزایش می‌دهد.

جرارد مولین، رئیس تیم تحقیقاتی در دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند گفت: «این بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است. “نتایج بر اساس شواهدی است که سطوح بالاتر ممکن است نادیده گرفته شود و باید هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران برای غربالگری سرطان کولورکتال در نظر گرفته شود.”

او گفت: «یکی از دلایل احتمالی این رابطه، سطح بزرگسالی نسبت به سایز بدن است. پراکندگی فعال تر اندام های بلندتر انسان ممکن است احتمال تغییر آب و هوا را به دگردیسی کثیف افزایش دهد.

محققان اولین 47 مطالعه بین المللی را پیدا کردند که شامل 280660 مورد سرطان کولورکتال و 14139 مورد آدنوم کولورکتال بود.

از آنجایی که تعریف قد در سرتاسر جهان متفاوت است، تیم تحقیقاتی بالا و پایین های گروه های مختلف مطالعه را مقایسه کردند. تحقیقات نشان می دهد که به طور متوسط، افرادی که بیشترین درصد را دارند، 24 درصد بیشتر از افرادی که کمترین درصد را دارند، به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.

مولن گفت: “هر 10 اینچ قد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را 14 درصد و خطر ابتلا به آدنوم را 6 درصد افزایش می دهد.”

به گفته این محقق، بیش از نیمی از سرطان های روده بزرگ با شرایط تغییر سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی ناسالم، سوء تغذیه، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا