علمی و پزشکی

ارتباط باکتری‌های روده با ابتلا به چاقی

مطالعات نشان می دهد که غذاهای حاوی پروبیوتیک با تغییر ترکیب باکتری های روده یعنی افزایش تعداد باکتری های مفید در روده تاثیر بسزایی در کنترل چاقی دارند.

به گزارش ترند روز، امروزه چاقی یکی از مشکلات عمده سلامت انسان است. تحقیقات نقش عدم تعادل بین دریافت انرژی و غذا خوردن، ژنتیک و سبک زندگی ناسالم را در ایجاد اضافه وزن و چاقی نشان داده است. مطالعات اخیر نشان داده است که غذاهای حاوی پروبیوتیک با تغییر ترکیب باکتری های روده (افزایش باکتری های مفید در روده) تاثیر بسزایی در کنترل چاقی دارند.

بین باکتری های روده و چاقی در دوران کودکی و بزرگسالی ارتباط وجود دارد. همچنین مکانیسم های ژنتیکی، متابولیک و التهابی در رابطه بین میکروب های روده و چاقی دخیل هستند. تغییرات میکروبیوم در روده انسان را می توان یکی از دلایل چاقی در نظر گرفت. پروبیوتیک ها ارگانیسم های کوچک، زنده و فعالی هستند که در صورت مصرف، میکروبیوم دستگاه گوارش را تغییر می دهند تا سالم تر شوند. لازم به ذکر است که اغلب به آن باکتری های مفید روده می گویند.

تاثیر پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید روده در درمان چاقی به سه روش انجام می شود:

1- رشد باکتری های بیماری زا و نفوذ پروبیوتیک ها به بافت روده را به گونه ای کاهش می دهد که با باکتری های بیماری زا رقابت کند (فعالیت ضد میکروبی).

2- بهبود روده و کاهش نفوذپذیری روده (تقویت سد محافظ).

3- بهبود سیستم ایمنی دستگاه گوارش (تعدیل سیستم ایمنی).

این عملکردها در کنار هم می توانند با تقویت باکتری های طبیعی و مفید روده تاثیر بسزایی در کاهش چاقی داشته باشند.

به گفته هیئت ترویج مواد غذایی وزارت بهداشت، کفیر، ماست، دوغ و پنیر که مملو از پروبیوتیک هستند می‌توان گفت منابع پروبیوتیک هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا