برترین های ترند روزعمومی

احیای مو چیست و چگونه آن را در منزل انجام دهیم؟

موهای آسیب دیده و سوخته از شایع ترین مشکلاتی به حساب می‌آید که امکان دارد برای افراد به ویژه خانم‌ها پیش آید. امور مختلفی چون رنگ، دکلره، مش و یا سشوار کردن می‌توانند بر روی این موضوع تاثیر داشته باشند؛ از همین جهت باید به فکر راه‌حل‌هایی بود که با استفاده از آن‌ها امکان برطرف کردن این دست از مشکلات وجود داشته باشد. در این مقاله تصمیم داریم شما را با احیا مو در منزل که یکی از روش‌های مناسب برای برطرف کردن آسیب‌های مو به نظر می‌رسد، آشنا کنیم.

امروزه کراتینه صافی مو یکی از رایج ترین روش‌هایی است که در جهت صاف و احیا مو استفاده می‌شود به نظر می‌رسد و افراد بسیاری به آن می‌پردازند. احیای مو در منزل به این صورت است که شما کراتین را که یکی از پروتئین‌های طبیعی به حساب می‌آید به موهای آسیب دیده خود برسانید تا با نفوذ به ساقه‌های مو مشکل شما را حل کند. توجه داشته باشید که کراتین یکی از پروتیئن های لازم برای مو به حساب می‌آید که به صورت طبیعی در مو وجود دارد، اما گاهی اوقات میزان این پروتئین با کاهش مواجه می‌شود و بر خشک شدن مو نیز اثر می‌گذارد.

احیای مو با کراتین شیمیایی

اولین اقدامی که باید برای احیا مو در منزل انجام دهید، این است که موهای خود را به خوبی بشورید، اما آن را به طور کامل خشک نکنید و اجازه دهید حدود 20 درصد رطوبت بر روی موهای شما باقی بماند؛ سپس باید موهای خود را مانند زمانی که قصد رنگ کردن دارید، تقسیم کنید تا بتوانید به خوبی کراتین را بر روی تمام قسمت‌های مو بگذارید. سپس باید کراتین را داخل یک ظرف بریزید و با استفاده از یک براش با کیفیت نرم، کراتین را بر روی بخش‌های گوناگون مو و دسته‌بندی‌هایی که انجام داده اید، بزنید. شما باید ماده کراتینه را بر روی ساقه مو، یعنی از جایی که یک بند انگشت با ریشه مو فاصله دارد، بزنید. نکته‌ای که باید آن را در نظر بگیرید، این است که لایه‌های انتخابی مو باید نازک باشد تا ماده تهیه شده به ریشه و پوست سر آسیب نزند و از طرفی به خوبی بر روی مو تاثیر بگذارد.

پس از انجام مراحل نام برده شده، باید بیست دقیقه به مو اجازه دهید که فرایند دریافت و جذب کراتین را به درستی انجام دهد. پس از گذشت زمان گفته شده نوبت به مراقبت‌های پس از این احیا می‌رسد؛ برای مثال باید موهای خود را به نحوی اتو مو و سشوار بکشید که به مو آسیب وارد نشود و فرم و زیبایی مو پس از احیا مو نیز کامل شود. طبق نکاتی که از اتو کشیدن برای احیا مو در منزل وجود دارد، شما باید موها را به صورت لایه لایه تا جایی که از مو بخار بلند شود، ادامه دهید. توجه داشته باشید که موهای خود را پس از اتمام کار به مدت دو تا سه روز به هیچ وجه خیس نکنید.

احیا مو چگونه انجام میشود ؟

مراکز تخصصی احیا مراحل مشخصی برای احیای مو دارند. طی گذراندن این مراحل موهای‌تان ترمیم می‌شود و مشکلات ساختار مو از بین می‌روند. مراحل احیای مو در مراکز تخصصی را در زیر ذکر می‌کنیم:

شستشو مو

سشوار کشیدن به منظور زودتر خشک شدن مو (موها به طور کامل خشک نمی‌شوند و مقداری رطوبت روی مو باقی می‌ماند)

دسته‌بندی کردن مو

آغشته کردن مو به مواد درمانی

مدت زمان لازم برای تاثیرگذاری مواد روی موها

شاید این مراحل به ظاهر ساده باشند اما نیاز به تخصص و مهارت کافی دارند. چنانچه آرایشگر از تخصص کافی برخوردار نباشد، با انجام روش‌های احیامو ممکن است آسیب بیشتری به ساختمان آن وارد کند. مثلا اگر آرایشگر به درستی مراحل کراتینه را طی نکند، مشتری دچار ریزش مو می‌شود. پس برای انجام خدمات احیامو حتما به سراغ مراکز حرفه‌ای و تخصصی بروید.

نکات مهم بعد از احیا مو

بعد از احیای مو به خصوص کراتینه مو نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • استفاده شامپوهای بدون سولفات و مناسب
  • استفاده از ماسک موهای مناسب
  • عدم شستشوی مو در روزهای اولیه کراتین و احیا
  • ایجاد تغییر در مدت زمان شستشوی مو (در مدل شستشو و تعداد دفعات شستشوی مو در هفته با آرایشگر صحبت کنید)
  • قبل از خدمات کراتینه موهای خود را رنگ نکنید. این کار را برای بعد از خدمات کراتین بگذارید

احیا مو در منزل با مواد طبیعی

شایدشما ازدسته افرادی هستیدکه علاقه‌ای به استفاده ازمواد شیمیایی نداریدازطرفی موهای شماکیفیت مناسبی ندارندوبه شماحس ناخوشایندی داده اند؛ با توجه به این موضوع باید گفت که شما می‌توانید احیا مو در منزل را با مواد کاملا طبیعی نیز انجام دهید.در ادامه برخی از این شیوه‌ها که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به احیا مو در منزل بپردازید را به شما معرفی می‌کنیم تا در صورت نیاز از آن بهره‌ی لازم را ببرید.

ماسک سس مایونز

اولین موردی که برای احیا مو در منزل می‌توان به آن اشاره داشت، تهیه مخلوطی از سس مایونز به میزان یک قاشق غذاخوری، یک عدد موز، نصف استکان شیر پرچرب، دو قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق روغن نارگیل و زرده‌ی یک تخم مرغ است. شمابایداین موادراداخل مخلوط کن قرار دهیدواجازه دهیدبه خوبی بایکدیگر مخلوط شوند. سپس بیست دقیقه پیش ازآنکه به حمام برویداین مخلوط رابه روی موهای خودقراردهیدواجازه دهیدبه خوبی به تارهای مونفوذکند. شماپس ازچندباراستفاده ازاین مخلوط متوجه تاثیری که برروی موشمامی‌گذاردمی‌شوید.

ترکیب روغن زیتون و تخم مرغ

شیوه‌ی دوم برای احیامودرمنزل استفاده ازروغن زیتون وتخم مرغ است. نکته‌ای که بایدبدانیداین است.که روغن زیتون یکی از بهترین احیاکننده‌های موبه حساب می‌آید که باعث رشدوسلامت مو نیز می‌شود. شمابرای تهیه این مخلوط باید5قاشق غذاخوری روغن زیتون رابا2عددتخم مرغ به طورکامل مخلوط کنیدتایک مخلوط یک دست ایجادشود. سپس آن رابه طورکامل برروی موهای خود بزنید و اجازه دهید15 دقیقه زمان بگذردو سپس موهای خود را بشویید.

مخلوط ماست و تخم مرغ

استفاده ازماسک تخم مرغ وماست نیزازدیگرموارداحیامودرمنزل به حساب می‌آیدکه شما برای تهیه آن به1عدد تخم مرغ،یک چهارم لیوان ماست وسس مایونز نیازدارید. موادذکر شده راباید به صورت کامل بایکدیگرمخلوطکنیدوبرروی پوست سروساقه‌های مو مالش بدهیدبگذارید این ماده یک ساعت برروی موهای شما باقی بماندوبعدبه حمام بروید. همچنین بهتر است برای آنکه نتیجه‌ی بهتری از این روش احیا مو در منزل به دست آورید، هفته‌ای یک‌بار از این ماسک استفاده کنید.

روغن تراپی با روغن نارگیل

اگرموهای خشک وکدرداریداحتمالاً به مقدارزیادی رطوبت نیاز دارید.روغن نارگیل یک آبرسان فوق العاده است.که کاربردهای مختلفی ازجمله پاک کردن آرایش،آبرسانی به بدن و حتی بالم لب دارد.امااین روغن روی موهم معجزه می کند .قبل ازحمام مقداری روغن نارگیل گرم شده رابه موهای خودبمالیدوتمام موی سرخودآغشته کنیدوخوب ماساژدهیدواجازه دهید30 تا40دقیقه روی موشما باقی بمانید. مهم ترین نکته این روش شستشوی موبعدارروغن تراپی است ممکن است.روغن نارگیل روغن سبکی بنظربرسد. اماگذاشتن آن درموها می تواندباعث ایجادرشته های چرب ووزنه ای شود.که درطولانی مدت باعث آسیب به مومیشود.پس حتماکامل باشامپوموهای خودرابشویید

استفاده از چای

جداازتسکین سرماوسرفه،ازچای می توانیدبرای درخشش طبیعی موهانیزاستفاده کنید. بعدشامپوازچای گرم (تازه دم کرده یا فوری) به عنوان شستشوی نهایی استفاده کنید. توجه داشته باشیدکه چای می تواندرنگ موراتقویت کندبنابراین اطمینان حاصل کنیدکه ازچای متناسب بارنگ موخوداستفاده می کنید.موبورها بایدازچای بابونه استفاده کنند. چای سیاه ممکن است رنگ موی آن هاتیره کند.سبزه هابرای تقویت درخشش مو باید از چای سیاه استفاده کنند.

استفاده از خمیر آووکادو

آووکادوسرشارازویتامینAوE،موادمعدنی وچربی های اشباع است.همه این موادمغذی برای موهای خشک مفیدهستندوآنهاراقوی ومرطوب می کنند.برای این روش درمانی،یک آووکادو پوست گرفته راله کرده وبایک تخم مرغ مخلوط کنید. این مخلوط راروی موهای خودبمالید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. پس ازآن،چندین بارموهای خودرابشویید.

چگونه تأثیر مضر رنگ کردن را به حداقل برسانیم؟

از رنگ طبیعی موهای خود فاصله نگیرید: یکی از عواملی که کمک می‌کند تأثیر رنگ کردن مو به حداقل برسد این است که رنگی را انتخاب کنید که خیلی با رنگ موی اصلی شما تفاوت فاحشی نداشته باشد. متخصصین پیشنهاد می‌کنند رنگ موی انتخابی بهتر است سه درجه با موی اصلی شما فاصله داشته باشد. این سه درجه هم باید به سمت تیرگی باشد نه روشنی چرا که در این صورت کمتر به مو آسیب وارد می‌کند. موهای رنگ شده با رنگ‌های مصنوعی از لحاظ نگهداری هم شرایط خاصی نیاز دارند و باید پیوسته با استفاده از مواد مختلف به آن‌ها رسیدگی کرد.

کمتر موهای خود را رنگ کنید: این توصیه‌ای است که شاید بسیاری از خوانندگان این مطلب آن را جدی نگیرند چرا که رنگ کردن مو یکی از عوامل افزایش زیبایی به حساب می‌آید اما تا جایی که امکان دارد حتما از رنگ کردن موهای طبیعی خود اجتناب کنید. اگر فاصله‌ی بین رنگ کردن زیاد باشد، مثلا هر سه ماه یک بار یا حتی بیشتر، بهتر است تا اینکه هر ماه یا هر هفته این کار را انجام دهید. در طول این مدت هم موهای خود را کمتر بشویید، از شامپوهای مرغوب مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید و شامپو و نرم‌کننده‌های مخصوص را با آب سرد آب‌کشی کنید. آب داغ می‌تواند باعث باز شدن کوتیکول یا از بین رفتن آن شود. در نتیجه رنگ مو ممکن است بریزد.

به یک متخصص مراجعه کنید: یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا تأثیر منفی رنگ کردن به حداقل برسد این است که انجام این عمل را به یک متخصص بسپارید. اگرچه این کار در سالن‌های زیبایی صورت می‌گیرد اما یک فرد حرفه‌ای دقیقا می‌داند چگونه باید به بهترین شکل ممکن از رنگ استفاده کند تا آسیب به حداقل برسد. بنابراین به هر سالنی نروید و عمل رنگ کردن را هم به دست هر کسی که می‌تواند این کار را انجام دهد نسپارید.

رنگ موهای موقت را انتخاب کنید: یکی از کارهایی که می‌توانید هنگام رنگ کردن انجام دهید تا تأثیر منفی آن کمتر شود این است که از رنگ موهای موقتی استفاده کنید. رنگ موهای دائمی مو را تحت فشار زیادی قرار می‌دهند و گاهی اوقات برای تغییر آن‌ها نیاز است مو کاملا رشد کند.

موهای خود را دائما تغییر ندهید: سعی کنید اگر قرار باشد تغییری روی موهای خود ایجاد کنید، مثلا آن را فر، صاف یا… کنید، حتما حد فاصلی حداقل دو هفته‌ای را برایش در نظر بگیرید. اینطور نباشد که هر هفته مو را تحت فشار زیادی برای تغییر به شکل دلخواه خود قرار دهید.

دکمه بازگشت به بالا