علمی و پزشکی

ابتلای کودکان به سنگ کلیه و راه‌کارهای درمانی آن

درمان سنگ کلیه در نوزادان و کودکان به اندازه و نوع سنگ بستگی دارد. در مرحله اول متخصص سعی می کند از حداقل روش های درمانی مانند داروهای پزشکی استفاده کند. اگر سنگ بزرگ باشد، جراحی توصیه می شود. این عمل نیز به روش های مختلفی انجام می شود که در این مقاله از دانشکده پزشکی توضیح داده شده است.

علت سنگ کلیه در کودکان چیست؟

سنگ کلیه مخازنی از املاح، املاح و مواد معدنی است. در واقع وقتی ادرار غلیظ می شود، این مواد متبلور شده و سپس سنگ تشکیل می دهند. ظاهر این مشکل در بزرگسالان شایع تر است، اما برخی از کودکان در هر سنی ممکن است از آن رنج ببرند. بروز این بیماری در کودکان علل ژنتیکی و ژنتیکی دارد. موارد زیر خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد:

اختلالات عروق خونی

برخی از کودکان از سیستم ادراری ضعیف رنج می برند. این مشکل می تواند رگ های خونی را مسدود کند. تجمع ادرار همچنین زمینه تشکیل سنگ کلیه را فراهم می کند.

غذای ناسالم

مصرف زیاد نمک و شیرینی باعث ایجاد سنگ کلیه در کودکان می شود. رژیم غذایی سرشار از نمک باعث ایجاد سنگ های کلسیمی در سیستم ادراری می شود.

عدم ورزش

عامل اصلی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد عدم تحرک کودکان است. چاقی و چاقی در بین کودکان رو به افزایش است و همین امر آنها را مستعد ابتلا به این بیماری می کند.

کمبود آب

هرچه آب کمتری بنوشید، ادرارتان اسیدی تر و غلیظ تر می شود. به همین دلیل خطر ابتلا به سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.

اختلالات متابولیک

یکی از شایع ترین علل تشکیل سنگ در کودکان، اختلالات متابولیک است. این مشکل می تواند باعث ایجاد کلسیم بیش از حد در ادرار شود و به همین دلیل است که کودکان از سنگ های کلسیمی رنج می برند. دفع بیش از حد سیستین از طریق ادرار به دلیل کمبود آنزیم های شکن اگزالات عامل دیگری است که خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد. این ماده می تواند باعث ایجاد کریستال در ادرار شود. سیستین همچنین یک آمینو اسید (یکی از اجزای پروتئین) است که در منابع غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، پیاز و کلم یافت می شود.

اندازه این سنگ ها می تواند از یک سانتی متر تا چند سانتی متر متغیر باشد. سنگ های کوچک معمولاً از طریق جریان ادرار از بدن خارج می شوند. بیمار درد را تجربه می کند و ممکن است هنگام حرکت و بیرون آوردن آن کمی خونریزی کند. اما سنگ های بزرگتر نیاز به درمان دارند. در غیر این صورت، احتمال بروز مشکلات دیگری مانند انسداد یا عفونت ادراری وجود دارد. اگزالات یک ماده طبیعی است که در بیشتر غذاها یافت می شود.

در صورت تمایل به ارتباط آنلاین و مشاوره با متخصص اطفال و کلیه می توانید به سایت پزشکی درمانکده مراجعه کنید. در این سایت مشاوره تخصصی به دو صورت متنی و صوتی ارائه می شود. همچنین با ارائه اطلاعات از یک متخصص شانس بیشتری برای انتخاب پزشک متخصص خواهید داشت.

علت سنگ کلیه در کودکان زیر یک سال چیست؟

سنگ کلیه در نوزادان نارس و کم وزن بیشتر دیده می شود. حضور در دستگاه اکسیژن ساز و مصرف برخی داروها خطر ابتلا به این بیماری را در او افزایش می دهد. همچنین خوب است بدانید که بین سنگ کلیه و شیرخشک ارتباط معناداری وجود دارد. شیرخشک های حاوی ملامین خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان زیر یک سال افزایش می دهد. ملامین یک ماده شیمیایی آلی است که سرشار از نیتروژن است. این ماده میزان پروتئین غذا را نشان می دهد که خیلی بالا نیست.

چگونه سنگ کلیه در کودکان را درمان کنیم؟

با توجه به نوع سنگ و اندازه آن، پزشک متخصص روش های درمانی را پیشنهاد می کند:

آب بنوشید

اگر سنگ کوچک است، نوشیدن مایعات و ورزش به عنوان اولین راه حل برای بیمار توصیه می شود. به این ترتیب سنگ حرکت می کند و از ادرار خارج می شود. مقداری درد و خونریزی غیرقابل قبول است. همچنین پزشکان نوشیدن آب میوه را برای رقیق کردن ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه توصیه می کنند.

راه حل سنگ کلیه در کودکان

استفاده از محلول خوراکی پلی سیترات پتاسیم برای درمان سنگ کلیه در کودکان مورد توجه قرار می گیرد. در ابتدا مقدار دارو با توجه به وزن کودک مشخص خواهد شد، بنابراین برای هر کیلوگرم یک میلی لیتر دارو در نظر گرفته می شود. سپس با اندازه گیری سطح PH ادرار، مقدار دارو افزایش می یابد.

برای رزرو نوبت با بهترین پزشک کلیه در تهران می توانید از خدمات آنلاین کلینیک سلامت استفاده کنید. درمانکده یک مرکز درمانی نیست، اما با پزشکان متخصص در سراسر استان تهران کار می کند. با مراجعه به وب سایت این مجموعه به راحتی می توانید به صورت آنلاین با پزشک متخصص نوبت بگیرید.

سنگ کلیه در کودکان

در این تکنیک از امواج رادیویی برای شکستن سنگ و تبدیل آن به قطعات کوچکتر استفاده می شود. سپس سنگ های کوچک از طریق ادرار دفع می شوند. این روش درمانی درد متوسطی دارد و 45 تا 60 دقیقه طول می کشد.

جراحی سنگ کلیه

گاهی اوقات سنگ کلیه به قدری بزرگ است که مجرای ادرار را مسدود کرده و منجر به عفونت می شود. اغلب برای برداشتن این سنگ ها از جراحی استفاده می شود. جراحی را می توان به صورت یورتروسکوپی، از راه پوست و جراحی باز انجام داد.

اورتروسکوپی

این تکنیک از یک دوربین خوب و ابزارهایی مانند یک سبد برای مکان یابی و برداشتن سنگ ها استفاده می کند. دوربین ها و تجهیزات پزشکی از طریق مثانه و سیاهرگ ها به کلیه هدایت می شوند. اگر سنگ ها بزرگ هستند ابتدا با لیزر به قطعات کوچکتر بریده می شوند. این عمل نیازی به بستری شدن ندارد و بیمار در همان روز مرخص می شود.

جراحی سنگ کلیه از راه پوست PCNL

این تکنیک نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در عین حال برشی به اندازه یک سانتی متر در پوست در ناحیه کمر یا پهلو ایجاد می شود. دوربین ها و تجهیزات پزشکی از طریق این خط به سمت سنگ کلیه هدایت می شوند. تجهیزات پزشکی به دلیل قابلیت دمیدن سنگ می توانند سنگ را جدا کنند. به این ترتیب بیمار باید 2 تا 4 روز در بیمارستان بماند.

جراحی باز برای درمان سنگ کلیه

در حال حاضر استفاده از این روش چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. اگر سنگ کلیه بسیار بزرگ است و به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهد، جراحی باز به عنوان یک راه حل موثر توصیه می شود.

چگونه می توانم به صورت آنلاین از متخصص اورولوژی وقت بگیرم؟

جهت رزرو آنلاین پزشکان اورولوژی و سایر تخصص ها مانند دکتر خون (انکولوژی) شما گزینه های زیادی دارید. استفاده از سرویس سلامت آنلاین درمانکده می تواند گزینه خوبی باشد. درمانکده پل ارتباطی شما با پزشکان متخصص در سراسر استان تهران است. در صورت لزوم می توانید از خدمات تشخیصی در کلینیک نیز استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا