اقتصادی

آغاز ارائه سرویس “سیمرغ” با ظرفیت نیم ترافلاپس از امروز/ارتقا تا نیم پتافلاپس تا ۲ ماه آینده

مدیر مرکز تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات از افتتاح ابررایانه سیمرغ امروز یکشنبه 16 مه خبر داد و گفت: “این ابر رایانه خدمات پردازشی را به م institutionsسسات و مراکز تحقیقاتی ارائه می دهد. بسیاری از مکانها امروز از نیمه و نیمه شروع می شوند. ترافلاپ. ”

دکتر. وحید یزدانیان در مصاحبه با ترند روز، اعلام شد که ما یک سال و نیم پیش پروژه ابررایانه سیمرغ را آغاز کردیم و افزود: “در مرکز تحقیقات و توسعه فناوری اطلاعات ما این پروژه را به طور مشترک اجرا کردیم. ما با دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستیم.”

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مدت 10 سال تجربه موفقیت آمیزی در زمینه طراحی و اجرای ابر رایانه ها داشته است که به دلیل دانش فنی ، برای فرآیندهای کمتری نسبت به “ترافلاپس” طراحی شده اند ، اما در پروژه “سیمرغ” ساخته شده اند. دانشگاه امیرکبیر ، بنابراین ما این طرح را با هم اجرا کردیم.

یزدانیان خاطرنشان کرد: برای اینکه بدانیم چه میزان مهارت پردازش در کشور لازم است ، ما با بخش خصوصی که به پردازش رایانه ای نیاز داریم ، به تفصیل ملاقات کردیم و بر اساس آن ، نیازهای کشور را انجام دادیم.

مدیر مرکز ارتباطات و علوم رایانه که نتایج این جلسات را که منجر به اجرای پروژه ابر رایانه سیمرغ شد ، به اشتراک گذاشت ، یادآور شد: این پروژه روز یکشنبه 25 اردیبهشت افتتاح می شود.

جزئیات سیمرغ

یزدانیان در مورد جزئیات پروژه ابررایانه “سیمرغ” گفت: ظرفیت “سیمرغ” که امروز 16 مه افتتاح می شود ، نصف ترافلاپس خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانش فنی و طراحی این پروژه در کشور موجود است ، ادامه داد: توسعه نرم افزار و برخی از ابزارهای آن در کشور و بخشی از ابزارهای آن وجود دارد ، این پروژه از خارج از کشور اهدا شد.

مدیر مرکز ارتباطات و علوم رایانه که در مورد کاربرد غیرقانونی این ابر رایانه صحبت می کند ، خاطرنشان کرد: این ابر رایانه دارای نرم افزار رایگان است ؛ بنابراین ، از امروز ، هنگامی که افتتاح می شود ، خدمات پردازشی برای رشته های مختلف علمی و کسانی که داده دارند و قصد پردازش این داده ها را دارند ، ارائه می دهد.

وی پردازش داده های ترافیک و حمل و نقل ، آمار آب و هوا و تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی را از خدمات “سیمرغ” ذکر کرد و یادآور شد: در هر منطقه ای که نیاز به تجزیه و تحلیل Big Data باشد ، امکان استفاده از خدمات این رایانه وجود دارد. .

یزدانیان ایجاد انیمیشن و پردازش تصویر را از دیگر خدمات این ابر رایانه دانست و ابراز امیدواری کرد که با افتتاح این پروژه سرویس این سیستم شروع شده و کلیه خدمات این ابر رایانه به تدریج کاهش یابد و متقاضی ممکن است از سرویس. ردن

نیازهای پردازش ملی

وی با بیان اینکه توانایی اداره این سیستم طی دو ماه آینده به یک petaflops خواهد رسید ، گفت: البته دستیابی به “سیمرغ” با petaflops عدد خوبی است اما این میزان ظرفیت – انجام این کار مطابق با نیازهای کلی پردازش کشور.

یزدانیان خاطرنشان کرد: نیازهای فرآوری کشور حداقل 10 برابر از این مقدار است. بنابراین ، در مرحله بعدی ، ما باید به سطح بالاتری از پردازش “hexaphlop” برویم ، بنابراین بسته به زیرساخت های ارائه شده ، می توانیم طی یک تا دو سال به قدرت exa-flop برسیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا