برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

گفتار درمانی برای چه کودکانی لازم است؟

گفتار درمانی می تواند به کودک شما در مشکلات گفتاری، زبانی و خوردن کمک کند. یادگیری نحوه صحیح غذا خوردن، صحبت کردن و استفاده از زبان به رشد کودک شما کمک می کند. این توانایی ها بسیار مهم هستند و برای پیشرفت در آنها نیاز به سال ها تمرین دارد. حتی در رحم مادر، نوزاد دهان و دستان خود را حرکت می دهد و لیسیدن، بلعیدن و برداشتن غذا را تمرین می کند. همچنین نوزاد در رحم با گوش های خود می شنود و زبان مادری را می آموزد.

خوردن، صحبت کردن و استفاده از زبان فرآیندهای پیچیده ای هستند. برخی از کودکان و نوزادان مشکلات تغذیه و تکلم دارند که می‌توان آن را زود تشخیص داد یا با رشد کودک و شروع فعالیت‌هایی مانند مدرسه تشخیص داد. در صورت عدم درمان، این مشکلات می توانند اثرات دائمی داشته باشند. گفتار درمانگران به افرادی که در خوردن، صحبت کردن و استفاده از زبان مشکل دارند کمک می کنند.

کودک شما چه زمانی باید گفتار درمانی را ببیند؟

مشکلات تغذیه در کودکان و نوزادان

بسیاری از مردم نمی دانند که گفتار درمانی می تواند به مشکلات گفتاری و همچنین مشکلات خوردن کمک کند. آیا فرزند شما در غذا خوردن مشکل دارد؟ آیا جامدات برای او مشکل ساز است یا کودک شما حساس است؟ گفتار درمانی می تواند به حل چنین مشکلاتی کمک کند. گفتار درمانی می تواند بر مشکلات خوردن از بدو تولد تأثیر بگذارد. مشکلات خوردن نیز می تواند در مراحل بعدی رشد ظاهر شود.

چگونه بفهمیم که کودک باید به گفتار درمانی برود؟ در زیر علائمی که در سنین مختلف باید به آنها توجه کنید آمده است.

مشکلات تغذیه نوزاد

نوزاد پس از زایمان نیاز به عادات جدیدی برای تغذیه سینه یا شیشه شیر مادر دارد. در روزهای اول، کودک باید یاد بگیرد که برای تامین شیر مورد نیاز خود، سینه را بگیرد، شیر بخورد و ببلعد.

ممکن است فکر کنید که تغذیه کودک طبیعی و آسان است، اما همیشه آسان نیست. عوامل متعددی وجود دارد که شیردهی را دشوار می کند.

این مشکلات ممکن است مربوط به نقایص ساختاری مانند زایمان زودرس یا شکاف کام باشد. زمانی که صحبت از کمک به کودکان با مشکلات خوردن می شود، گفتاردرمانگران با سایر متخصصان پزشکی همکاری می کنند. اغلب در گفتار درمانی علاوه بر بررسی نحوه شیر خوردن کودک، نحوه شیر دادن مادر نیز بررسی می شود.

گفتار درمانی برای کودکان دو ساله: رسیدگی به اختلالات گفتاری در کودکان 2 ساله

گفتاردرمانگران مشکلات تغذیه کودکان را از دیدگاه فیزیکی در نظر می گیرند. نحوه استفاده از لب ها، دهان و زبان در دوران شیردهی بررسی می شود و توانایی کودک در مکیدن و بلعیدن شیر نیز ارزیابی می شود.

با غذاهای جامد شروع کنید

در حدود 6 ماهگی، می توانید کودک خود را با غذاهای جامد ساده شروع کنید. در این مرحله، کودک نیاز به یادگیری مهارت های جدیدی مانند برداشتن و آوردن غذا به دهان دارد. همچنین غذا خوردن با قاشق و سوپ، طعم ها و بافت های جدید و جویدن و قورت دادن غذاهای جامد برای کودک شما تازگی دارد.

اگر متوجه شدید که فرزندتان در خوردن برخی غذاها مشکل دارد، گفتار درمانی می تواند به شما کمک کند.

در کودکان خردسال ممکن است متوجه شوید که کودک غذاهای جدید را نمی پذیرد. ممکن است دچار سرفه شوید و نتوانید غذاهای تازه را قورت دهید. برخی از کودکان در بلع مشکل دارند و غذا یا مایعات می توانند وارد مجاری تنفسی آنها شوند.

گفتاردرمانگران می توانند با استفاده از روش ها و ابزارهای مختلف به کودک در تغذیه کمک کنند. ممکن است لازم باشد غذاهایی که به نوزاد داده می شود را تغییر دهید تا به راحتی جویده و خورده شوند. می توان مهارت های حرکتی جویدن و غذا خوردن را به کودک آموزش داد تا بتواند غذایی را که والدینش به او داده اند بخورد. والدین معمولاً متوجه می شوند که کودک در مورد آنچه که می خورند بیش از حد سختگیر است.

آموزش غذا خوردن به کودکان دشوار است

گفتار درمانی برای آموزش کودکانی که در غذا خوردن مشکل دارند

آیا فرزندتان هنگام غذا خوردن مزاحم شما می شود؟ در حالی که بیشتر نوزادان مراحلی را پشت سر می گذارند که در مورد چیزی که می خورند دچار سرگیجه می شوند، در برخی موارد این حساسیت می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

والدین به طور کلی از مسائل مربوط به سلامت و تغذیه کودک به خوبی آگاه هستند. اگر والدین احساس کنند که فرزندشان خیلی کمتر از حد معمول غذا می خورد یا نسبت به بچه های دیگر بی قرار است، اگرچه بسیاری از کودکان مرحله ای از رفتار بی قراری را پشت سر می گذارند که طبیعی است، می توانند برای این مشکل کمک بگیرند.

اختلالات پردازش شنوایی در کودکان: روش های درمان اختلالات شنوایی در کودکان

دلایل مختلفی وجود دارد که کودک از رژیم غذایی خود شکایت می کند و گفتار درمانگران می توانند برای حل این مشکل با کودک و والدین او همکاری کنند. تکنیک حساسیت زدایی را می توان در گفتار درمانی کودکان مبتلا به حساسیت حسی یا ترس از غذا به کار برد. گفتاردرمانگرها همچنین می توانند با نگرانی های والدین در مورد تغذیه فرزندانشان مقابله کنند. هدف از این برنامه های درمانی این است که غذا خوردن دوباره برای خانواده و کودک لذت بخش شود. اگر کودک بیش از حد از غذا شکایت کند، می تواند بر کل خانواده تأثیر منفی بگذارد.

زمانی که مجبور باشید روزی چند بار غذا بخورید، تعداد این وعده ها برای خانواده ای که بچه کوچک دارند تا 5 بار در روز باشد، مشکلات بزرگی را برای خانواده به همراه خواهد داشت. همچنین ممکن است خانواده در مورد بزرگ کردن کودک و غذا نخوردن احساس گناه کنند که به خانواده کمک زیادی می کند.

توسعه مهارت های زبانی و واژگانی

گفتار درمانی برای رشد مهارت های زبانی و گفتاری

گفتار درمانگر همچنین می تواند به کودکانی که در صحبت کردن یا درک زبان مشکل دارند کمک کند. والدین این کودکان ممکن است متوجه شوند که فرزندشان در سن خاصی شروع به صحبت نکرده است یا در کلمات و تلفظ مشکل دارند. همچنین ممکن است کودک لکنت داشته باشد یا در درک کلمات و جملات مشکل داشته باشد.

گفتار درمانی می تواند لکنت زبان را درمان کند، اما گفتار درمانی فراتر از گفتار کودک است. گفتار درمانگران بر زبان کودک و زبان گفتاری و نوشتاری او تمرکز می کنند. مهارتهای اجتماعی؛ آنها بر گوش دادن و صحبت کردن تمرکز می کنند. ارجاع زودهنگام به گفتار درمانی برای رشد گفتار و زبان کودک بسیار مهم است. مشکلات در درک گفتار و زبان می تواند باعث آسیب دائمی شود. بنابراین، هرچه درمان زودتر شروع شود، نتایج بهتری خواهد داشت.

اما چگونه می توان فهمید که گفتار کودک به طور طبیعی در حال رشد است یا نیاز به مداخله درمانی دارد؟

مشکل در گفتار و صدا

گفتار درمانی برای مشکلات گفتار و صدا

لطفاً توجه داشته باشید که کودکان با سرعت های مختلف صحبت کردن را یاد می گیرند. و ممکن است چندین سال طول بکشد تا یک کودک کلمات را به درستی تلفظ کند.

گفتاردرمانگران می دانند که همه کودکان در سن خاصی شروع به صحبت کردن و یادگیری زبان می کنند. این کاملا طبیعی است که یک کودک 3 ساله نمی تواند برخی صداها را به درستی تلفظ کند. تشخیص وجود یک مشکل دشوار خواهد بود زیرا هر کودک متفاوت است. به همین خاطر بهترین گفتار درمانی شیراز در پی جو را به شما معرفی کرده ایم.

اوتیسم در کودکان: درمان غیردارویی اوتیسم (فیزیوتراپی و کاردرمانی)

اغلب، والدین متوجه می شوند که گفتار فرزندشان به سرعت سایر کودکان اطرافشان رشد نکرده است، یا اینکه فرزندشان قادر به تفسیر کلماتی است که کودکان هم سن خود می توانند بیان کنند. اگرچه مقایسه کردن کودکان ایده خوبی نیست، اما دیدن این که سرعت رشد گفتار یک کودک کندتر از کودک دیگر است، ممکن است نشانه ای از گفتار درمانگران باشد.

ارجاع به گفتار درمانی می تواند به تعیین اینکه آیا کودک شما به مداخله درمانی نیاز دارد یا اینکه آیا مشکلات کودک شما بخشی از روند رشد طبیعی است کمک می کند.

اگر متوجه شدید که کودکتان لکنت دارد یا در تلفظ برخی صداها مشکل دارد، یک گفتار درمانگر می تواند کمک کند.

توسعه مهارت های زبانی و کلامی

گفتار درمانی برای بهبود مهارت های زبانی و کلامی

اگرچه بسیاری از مردم فکر می کنند که گفتار درمانی فقط برای لکنت زبان کاربرد دارد، اما باید بدانید که گفتار درمانی می تواند به کودکانی که در درک و استفاده از زبان مشکل دارند نیز کمک کند.

گفتاردرمانگران می توانند به کودکانی که در درک یا گوش دادن به کلمات مشکل دارند یا در کنار هم قرار دادن کلمات و جمله سازی مشکل دارند کمک کنند. این مشکل با تلفظ اشتباه متفاوت است. مهارت های زبانی و ارتباط شفاهی یکی از مهارت های اساسی در رشد اولیه دوران کودکی است.

گفتاردرمانگر به کودک کمک می کند تا جملات خوبی را بسازد یا آموزش های لازم را به والدین می دهد تا بتوانند به کودک در جمله سازی کمک کنند. همچنین باید به والدین آموزش داده شود که چگونه به کودک و الگوهای گفتاری واکنش نشان دهند. در مورد کودکان کوچکتر، معمولاً اصلاح محیط برای حمایت از رشد کلامی مهمتر است.

شما بهتر از هرکسی فرزندتان را می شناسید، منتظر کمک نباشید

اگر نگران گفتار، درک زبان یا تغذیه کودک خود هستید، در اسرع وقت به گفتار درمانگر مراجعه کنید. به طور کلی گفتار درمانگران از روش انتظار استفاده نمی کنند. اگر فکر می کنید مشکلی در کودک شما وجود دارد، با یک گفتاردرمانگر صحبت کنید، ممکن است کودک شما به کمک کمی نیاز داشته باشد. ارتباط برای موفقیت در زندگی ضروری است. ارتباط موفق برای آموزش، یادگیری، فرصت های شغلی، اعتماد به نفس و روابط با دیگران ضروری است. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از اختلالات گفتار و زبان هر چه زودتر درمان گفتار درمانی را شروع کنید.

دکمه بازگشت به بالا