کمپرسور چیست و چگونه کار می کند؟

کمپرسور و انواع آن چیست؟

کمپرسور یکی از دستگاه های مکانیکی است که امروزه در صنایع کوچک و بزرگ کاربرد فراوانی دارد. در واقع کار کمپرسور، ایجاد نیروی مکش لازم برای مکیدن گاز مبرد از اواپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور است، که در آن گاز به مایع تبدیل می شود. مکندگی کمپرسور گاز را از سمت راست فشار قوی منتقل می کند و حجم گازی که باید متراکم شود، بستگی به میزان جابجایی پیستون کمپرسور دارد.

انواع کمپرسور

کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند. دسته بندی های گوناگون، کمپرسورها را بر پایه ویژگی های گوناگون طبقه بندی می کنند. در یکی از رایج ترین این طبقه بندی ها، کمپرسورها را بر پایه ویژگی های گوناگون طبقه بندی می کنند.

  • کمپرسور دینامیکی
  • کمپرسور جابجایی مثبت
  • کمپرسور روتاری پره ای
  • کمپرسور اسکرال
  • تشدید کننده های فشار
  • کمپرسور های کمکی

کمپرسورهای دینامیکی

در این نوع از کمپرسورها انتقال انرژی به سیال به طور مداوم می باشد. از کمپرسورهای دینامیکی در فشار پایین و دبی های بالاتر استفاده می شود. کمپرسورهای دینامیکی در دو طرح محوری و شعاعی موجود می باشند. طرح های شعاعی غالبا کمپرسورهای توربینی یا کمپرسورهای توربینی شعاعی نامیده می شوند و طرح های شعاعی غالبا کمپرسورهای گریز از مرکز نامیده می شوند. بر خلاف کمپرسورهای جابجایی که با جریان ثابت کار می کنند کمپرسورهای دینامیکی با فشار ثابتی کار می کنند. عملکرد کمپرسور دینامیکی تحت تاثیر شرایط بیرونی قرار دارد، از جمله، ایجاد تغییری جزیی در فشار ورودی باعث تغییر زیادی در ظرفیت می شود.

کمپرسورهای جابجایی مثبت

در این کمپرسورها انتقال انرژی به سیال به صورت متناوب و یا دوره ای صورت می پذیرد. قدرت تراکم این کمپرسور ها نسبت به نوع دینامیک بیشتر است. البته دبی این کمپرسورها به مراتب کمتر از نوع دینامیک می باشد. نیروی محرکه کمپرسورها بسته به قدرت آنها می تواند  یا دیزلی باشد. خصوصیت این نوع از کمپرسورها بدین صورت است که حجم معینی از گاز یا هوا را محصور و سپس با کاهش دادن منطقه حجم محصور شده، فشار را افزایش می دهد.

کمپرسور اسکرال (Scroll)

یک به عنوان پمپ اسکرال و پمپ خلاء اسکرال شناخته می شود، که از دو پره مارپیچی لایه ای برای پمپ کردن یا تراکم سیالاتی مانند مایعات و گازها استفاده می کند. هندسه پره می تواند به صورت اینولت، مارپیچ ارشمیدس، و یا منحنی ترکیبی باشد. کمپرسورهای اسکرال از دیگر کمپرسورهای نرم تر، بی صداتر و مطمئن تر کار می کنند و اندازه کمتری دارند.

تشدید کننده های فشار (Pressure intensifiers)

تشدیدکننده های فشار، فشار سیال را در سیال افزایش می دهند. تشدید کننده فشار فقط برای جریان های خیلی کم می باشد. وقتی که محفظه پر فشار از هوا پر می شود پیستون کم فشار بالابرده می شود. وقتی که سیال مولد فشار وارد محفظه می شود پیستون به طرف پایین رانده می شود، و تحت فشار بالایی سیال را به بیرون می راند. تشدید کننده فشار می تواند در یک فرآیند تناوبی تا دامنه سطح فشار از پیش تنظیم شده ای کار کند تمامی گازهای خنثی می توانند به این طریق فشرده شوند. هوا را نیز می توان در یک تشدید کننده فشار متراکم ساخت، اما باید کاملا عاری از روغن باشد تا از احتراق خود به خود آن ممانعت شود.

کمپرسور های کمکی (Booster Compressor)

کمپرسوری است که هوای فشرده شده از قبل را تا فشار بالاتری متراکم می سازد. این کمپرسور برای جبران فشارهایی که در طول خطوط لوله های طویل افت کرده است مورد استفاده قرار می گیرد و یا در مواردی که به فشارهای بالاتری در فرآیند نیاز است، استفاده می شود. تراکم ممکن است که یک یا چند مرحله ای باشد و کمپرسور نیز می تواند از نوع دینامکی یا جابجایی باشد، اما در این مواقع کمپرسورهای پیستونی رایج ترین هستند. توان مورد نیاز برای کمپرسور کمکی با افزایش نسبت فشار، افزایش می یابد، در حالیکه جرم در حال حرکت افت می نماید.

کاربرد پکینگ نت اسپلش

متریال تولید پکینگ نت اسپلش ترکیب پلی پروپیلن و درصد کمی پلی اتیلن بوده که ترکیب این دو پلیمر از مقاومت ترمال و کمیکال بالایی برخوردار می باشد. در واقع هرکجا دمای آب داغ ورودی به کولینگ تاور یا برج خنک کننده بالاتر از 60 درجه سانتی گراد باشد بهترین گزینه روبرو همین مدل مدیا می باشد. از دیگر کاربری های پکینگ نت اسپلش زمانی است که آب گردشی و خنک کاری دارای میزان املاح زیادی بوده و در دسته بندی آب های کثیف قرار گیرد.

از پکینگ نت اسپلش همچنین در سیستم خنک کاری اسید در انواع اسکرابر در جایگزینی پال رینگ نیز استفاده می شود. استنلس استیل نیز به عنوان ساپورت نگهدارنده برج خنک کننده اسید متریال اصلی می باشد. بخارات اسید در برخورد با بلوکه های پکینگ نت اسپلش دچار کندانس شده و عملکرد اسکرابر نیز با بکارگیری پکینگ اسپلش بسیار بهینه می باشد.

کاربرد کمپرسور

زمانی که هوا و گاز موجود در هوا در داخل کمپرسور ذخیره و فشرده می شود از آن در موارد و صنایع مختلف استفاده می شود. انواع کمپرسور باد با توجه به مکانیزمی که دارند در وسیله ها و زمینه های مختلفی مانند صنایع پتروشیمی، ماشین آلات سنگین، لوازم تعمیرگاهی، تجهیزات برودتی و … کاربرد دارند که برای شناخت هرچه بهتر از اینکه کاربرد انواع کمپرسور چیست هر کدام از آنها را به صورت اجمالی معرفی خواهیم کرد. کمپرسور ها در و تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • لوازم تعمیرگاهی: از انواع کمپرسور در تعمیرگاه های لوازم خانگی، خودرو و صنایع نظامی بسیار استفاده می شود و عمده استفاده آن نیز برای این است که از هوای فشرده شده برای کارهای تعمیراتی نظیر باز و بسته کردن پیچ، تمیز کاری با هوای فشرده، افزایش فشار باد تایر و بالابر ها استفاده می شود.
  • انتقال خط لوله گاز طبیعی: برای انتقال گاز از مبدا به مقصد یعنی خانه ها و مراکز و مکان هایی که به سیستم لوله کشی گاز مجهز هستند از کمپرسور استفاده می شود و دلیل آن هم این است که گاز با فشار مناسبی درون لوله جریان پیدا کند.
  • تجهیزات برودتی و حرارتی: زمانی که گاز را تحت فشار قرار می دهیم گرم می شود و هنگامی که این فشار را از بین می بریم یا کم می کنیم شروع به سرد شدن می کند. این مکانیزم سبب می شود تا از کمپرسور در وسایل و سیستم های سرمایشی و گرمایشی استفاده شود و عمده کاربرد آن نیز در وسایلی مانند یخچال ها ، کولر گازی و … است.
  • موتور جت: یکی از کاربرد های انواع کمپرسور در داخل موتور جت است و دلیل آن هم این است که برای احتراق در داخل موتور جت نیاز به هوای فشرده داریم کمپرسور این کمک را می کند تا با ایجاد هوای فشرده بتوانیم احتراق برای موتور جهت راه اندازی آن را در اختیار داشته باشیم.
  • کابین هواپیما و زیر دریایی: زمانی که هواپیما در ارتفاع بالا پرواز می کند فشار هوای داخل کابین کم می شود و برای اینکه فشار داخل کابین به تعادل برسد از انواع کمپرسور های مخصوص این کار استفاده می شود یعنی اینکه هوا به داخل کابین تزریق می شود. در زیر دریایی هم به این منظور از کمپرسور استفاده می شود تا هوای مورد نیاز برای تنفس به وجود بیاید چرا که در عمق دریا هوا کاهش می یابد. یکی دیگر از کاربرد های انواع کمپرسور در زیر دریا برای کار غواصی است که با کمک آن می توان هوای مورد نیاز برای تنفس را در مدتی طولانی در اختیار داشت.
  • صنایع پتروشیمی: برای استخراج نفت و گاز و با اعمال فرایند های مکانیکی و شیمیایی موادی مانند پلاستیک، بنزین و … تولید می شود که در این فرآیند برای فشرده سازی گازها  از کمپرسور استفاده می شود.
  • ماشین الات سنگین: در خودرو های سبک و سنگین نیاز به کمپرسور ضروری است و یکی از این کاربرد ها برای این است که با کمک ایجاد هوای فشرده بتوانیم کار ترمزگیری را انجام دهیم. در ماشین های سنگین مانند جرثقیل و موارد مشابه برای تنظیم ارتفاع نیز از انواع کمپریسور باد استفاده می شود.

بررسی انواع پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده قلب یک برج خنک کننده می‌ باشد و عملکرد موثر برج خنک کن وابسته به پکینگ مورد استفاده در آن می‌ باشد. هدف از قراردادن پکینگ در برج خنک کننده ایجاد سطح تماس و زمان تماس گسترده میان آب و هوا می‌ باشد تا انتقال حرارت از آب به هوا صورت گیرد. انواع پکینگ کولینگ تاور به دو نوع اسپلش و فیلمی تقسیم می شود. چه تفاوتی بین پکینگ فیلمی و پکینگ اسپلش می‌ باشد؟ کدام عملکرد بهتری دارد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه پاسخ را بررسی کنیم.

قیمت برج خنک کننده به عوامل مختلفی بستگی دارد عمواملی به تن تبرید و یا مدور و یا مکعبی بستگی دارید به طور کلی مدور به نسبت خیلی گرون مکعبی هستش برج خنک کننده یک تجهیزات صنعتی است که به منظور خنک کردن آب و سایر سیالات در صنایع مختلف به کار می‌رود. عملکرد این تجهیزات بر اساس اصل تبخیر آب و انتقال حرارت از سیال به هواست در برج خنک کننده، آب گرم به وسیله پمپ‌ها به بالای برج جابجا می‌شود و به داخل پایین برج پاشیده می‌شود. در این مرحله، آب با تماس با هوا به صورت پوسته‌ای رقیق می‌شود و گرمای خود را به هوا منتقل می‌کند. سپس هوای گرم شده به وسیله فن‌های موجود در بالای برج خارج شده و هوای جایگزین خنک به داخل برج جذب می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا