برترین های ترند روز

ورق استیل 304 و کاربرد آن

ورق استیل 304 و کاربرد آن

فولادهای زنگ نزن آلیاژی از فولاد با نسبت های مختلف عناصر دیگر مانند کروم، نیکل، مولیبدن و غیره هستند. تا به امروز بیش از 100 نمونه فولاد ضد زنگ ساخته شده است که به 5 گروه کلی تقسیم می شوند. یکی از پرکاربردترین انواع فولاد ضد زنگ استنلس استیل 304 می باشد. در این مقاله ضمن معرفی کامل فولاد 304، آن را با یک فولاد پرکاربرد دیگر یعنی فولاد 316 مقایسه می کنیم.

ورق فولادی چیست؟

فولاد ضد زنگ یکی از آلیاژهای فولادی است که بین 10 تا 30 درصد کروم دارد. کروم در کنار محتوای کربن کم، این آلیاژ را در برابر خوردگی و حرارت مقاوم می کند. عناصر دیگری مانند نیکل، مولیبدن، تیتانیوم، آلومینیوم، نیوبیم، مس، نیتروژن، گوگرد، فسفر و سلنیوم را می توان برای تغییر خواص فولاد اضافه کرد.

بیشتر فولاد ضد زنگ ابتدا در کوره های فولاد ضد زنگ یا کوره های اکسیژن قلیایی ذوب می شود و سپس در سایر فرآیندهای فولادسازی برای کاهش محتوای کربن تصفیه می شود. در فرآیند کربن زدایی اکسیژن-آرگون، مخلوطی از اکسیژن و گاز آرگون به فلز مایع تزریق می شود. با تغییر نسبت اکسیژن به آرگون می توان زغال سنگ را به مونوکسید کربن تبدیل کرد و سطح آن را بدون از دست دادن فلز گرانبهای کروم کاهش داد.

در حال حاضر بیش از 100 درجه مختلف از فولاد ضد زنگ وجود دارد. اکثر این فولادها در 5 گروه اصلی طبقه بندی می شوند. آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، دوبلکس و سخت شده در اثر بارش.

فولاد آستنیتی حاوی 16 تا 26 درصد کروم و تا 35 درصد نیکل است. بیشترین مقاومت در برابر خوردگی در این گروه از فولادها دیده می شود. این نوع فولادها با عملیات حرارتی سخت نمی شوند و مغناطیسی نیستند. رایج ترین فولاد در این گروه، فولاد 8/18 یا 304 است که در این مقاله به طور مفصل به آن می پردازیم.

فولاد فریتی حاوی 10.5 تا 27 درصد کروم و بدون نیکل است. به دلیل درصد کم کربن (کمتر از 0.2%)، کربن با عملیات حرارتی سخت نمی شود. و خاصیت ضد خوردگی کمتری دارد. از این نوع فولاد برای معماری و دکوراسیون وسایل نقلیه استفاده می شود.

فولادهای مارتنزیتی معمولاً حاوی 11.5 تا 18 درصد کروم و 1.2 درصد کربن هستند. گاهی اوقات نیکل نیز اضافه می شود. این فولادها با عملیات حرارتی سخت شده و مقاومت خوردگی متوسطی دارند. فولاد مارتنزیتی معمولاً برای ساخت توربین، آچار، چاقو و چنگال و ابزار جراحی استفاده می شود.

فولادهای دوبلکس در واقع مخلوطی از فولادهای آستنیتی و فریتی هستند. این نوع فولاد حاوی 21 تا 27 درصد کروم، 35/1 تا 8 درصد نیکل، 05/0 تا 3 درصد مس و 05/0 تا 5 درصد مولیبدن است. فولادهای دوبلکس نسبت به فولادهای فریتی و آستنیتی از استحکام و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردارند. از این نوع فولاد در ساخت نوار نقاله های شیمیایی، مخازن و فرآیندهای شیمیایی استفاده می شود.

فولادهای آلیاژی به دلیل استحکام بالا شناخته می شوند که حاصل افزودن آلومینیوم، مس و نیوبیم به 0.5 درصد وزن کل آلیاژ است. از نظر مقاومت در برابر خوردگی، این نوع فولاد مشابه فولاد آستنیتی بوده و حاوی 15-17.5 درصد کروم، 3-5 درصد نیکل و 3-5 درصد مس است. فولاد سخت شده در باران برای ساختن تیرهای بلند استفاده می شود.

فولاد 304

فولاد زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ گریدهای 1.4301 و 1.4307 که به گریدهای 304 و 304L نیز معروف هستند در گروه فولادهای آستنیتی قرار دارند. استیل 304 یکی از پرکاربردترین و پرکاربردترین فولادهای زنگ نزن است. نام قدیمی 18/8 گاهی برای این نوع فولاد استفاده می شود که نشان دهنده ترکیب آن است. فولاد 304 حاوی 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است و نام فولاد 18/8 از ترکیب این دو درصد آمده است.

فولاد 304 آستنیتی است که می تواند تحت کشش قرار گیرد. این کیفیت باعث شده است که استیل 304 در ساخت انواع سینک و لوازم آشپزخانه پرکاربرد باشد. فولاد 304 نوعی فولاد غیر مغناطیسی یا غیر مغناطیسی است.

دو گرید دیگر از فولاد 304 وجود دارد که با حروف L و H مشخص شده اند. فولاد 304L یک فرم کم کربن از فولاد 304 با قابلیت جوشکاری بهبود یافته است. فولاد 304H همچنین دارای محتوای کربن بالایی است و برای کاربردهای دمای بالا مناسب است. مشخصات زیر برای فولاد 304 بر اساس EN 10269:2013 است.

مشخصات ورق استیل 304

خواص مکانیکی و شیمیایی هر نوع فلز در تعیین نوع کاربرد آن مهم است. در این قسمت اطلاعات لازم در مورد مشخصات فولاد کلاس 304 ارائه می شود.

ورق استیل 304 و کاربرد آن
ورق استیل 304 و کاربرد آن

تفاوت ظاهری بین استیل 304 و 316

هنگامی که نوعی فولاد با مقاومت بالا در یک محیط خورنده مورد نیاز است، اغلب از فولاد آستنیتی استفاده می شود. خواص مکانیکی عالی با مقادیر بالای نیکل و کروم در فولادهای آستنیتی منجر به استحکام کششی بالا می شود. علاوه بر این، فولادهای آستنیتی جوش پذیری و شکل پذیری خوبی دارند. در بین فولادهای آستنیتی از گریدهای 304 و 316 بیشتر از سایر گریدها استفاده می شود. برای اینکه بتوانیم نوع مناسب فولاد را برای هر پروژه انتخاب کنیم، تفاوت فولاد 304 و 316 را در نظر خواهیم گرفت.

اطلاعات کامل مشخصات فولاد 304 در قسمت قبل آورده شده است. فولاد 304 رایج ترین نوع فولاد است. به دلیل مقادیر بالای کروم و نیکل. فولاد ضد زنگ 304 فولاد ضد زنگ 304 در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و در یخچال، فریزر، ماشین ظرفشویی استفاده می شود. تجهیزات پردازش مواد غذایی؛ لوله ها، در ساخت مبدل های حرارتی و ساختمان ها در محیط های سمی استفاده می شود.

مانند فولاد 304، فولاد 316 نیز حاوی مقادیر زیادی کروم و نیکل است. همچنین حاوی سیلیکون و منگنز است. تفاوت اصلی فولاد 304 و 316 در ترکیب شیمیایی آنهاست. فولاد 316 دارای محتوای بالای مولیبدن (از 2 تا 3 درصد) است. محتوای بالاتر مولیبدن باعث می شود که درجه 316 نسبت به فولاد 304 در برابر خوردگی مقاوم تر باشد.

فولاد 316 برای استفاده در کاربردهای دریایی مناسب است. از دیگر مصارف رایج فولاد 316 می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تجهیزات مورد نیاز برای فرآیندهای شیمیایی و ذخیره سازی

تجهیزات پالایش نفت

تجهیزات پزشکی

در محیط های دریایی به ویژه در محیط یون های کلرید استفاده می شود

در برخی موارد استفاده از استیل 304 صحیح تر است در موارد زیر به عنوان مثال بهتر است به جای فولاد 316 از این نوع فولاد استفاده شود.

برنامه ها به انعطاف پذیری بالایی نیاز دارند. محتوای بالای مولیبدن در گرید 316 اثر نامطلوبی بر ساختار آن دارد.

فولاد 304 ارزان تر از فولاد 316 است. در مواردی که هزینه مهم است استفاده از فولاد 304 باعث کاهش هزینه پروژه می شود.

اما در موارد زیر بهتر است از فولاد 316 استفاده شود:

محیط های حاوی فلز حاوی مواد بسیار خورنده هستند.

این ماده باید در زیر آب یا در تماس دائمی با آب نصب شود.

کاربردهایی که به استحکام و وزن بالا نیاز دارند.

از نظر ظاهری تفاوتی بین استیل 304 و استیل 316 وجود ندارد. در واقع اگر هر دو فولاد به صورت یکسان پرداخت شوند، تفاوت ظاهری بین آنها قابل مشاهده نیست. تفاوت این دو دسته تنها با انجام آزمایشات شیمیایی و اندازه گیری درصد عناصر قابل تشخیص است.

استیل ضد زنگ مات 304

ورق های فلزی ممکن است در شکل نهایی از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت باشند. نوع نهایی ورق فلزی با توجه به کاربرد آن انتخاب می شود. به عنوان مثال، در صنعت خودرو، از مواد مختلفی برای دستیابی به ویژگی های مختلف پروژه های طراحی ظاهری استفاده می شود، که در آن ظاهر سطح فلز بسیار مهم است، پرداخت بسیار مهم است. استفاده از شماره فولاد ضد زنگ بسیار محبوب و رایج است. 4 ساخت لوازم آشپزخانه را به پایان برسانید.

انواع مختلفی از شارژ برای فولاد استفاده می شود که 3 نوع رایج آن عبارتند از:

خیر 2B – دستمزد ملی

شماره 4 – برس خورده

شماره 8 – پایان آینه (جلیشی)

فولاد Matt 2B یک فولاد نسبتا ارزان است. تکمیل در فولاد مات 304 با گرد کردن با استفاده از مجموعه ای از غلتک ها انجام می شود. این روش سطح صاف تری با سوراخ های کمتر تولید می کند. استیل مات برای استفاده در مکان هایی که زیبایی دارند بسیار مناسب است. اگرچه برای مواردی که ظاهر مهم نیست یا اگر نیاز به پرداخت هزینه بیشتری دارید، گزینه بسیار معقولی است. کاربردهای رایج فولاد مات 304 ممکن است شامل موارد زیر باشد.

تجهیزات سایت شیمیایی

تجهیزات دارویی

تجهیزات کارخانه کاغذ

تجهیزات لباسشویی و خشکشویی

یخچال

درمان و بهداشت

ورق فلزی نازک

ضخامت ورق فولادی یکی از مواردی است که با توجه به کاربرد آن تعیین می شود. درجه ساخت ورق فلزی به خواص مکانیکی ورق بستگی دارد. طبق تعریف کلی به ورقی که ضخامت آن کمتر از یک میلی متر باشد ورق نازک می گویند. اگر از ورق فولادی ساخته شده باشد به آن ورق فولادی نازک می گویند. برای کاهش ضخامت ورق فولادی پس از نورد گرم، ورق را تحت فرآیند نورد سرد قرار می دهند تا ضخامت بیشتر کاهش یابد و به ضخامت مورد نظر برسد.

قیمت ورق استیل 304

انواع مختلفی از ورق های فلزی وجود دارد و بیش از 100 نوع مختلف وجود دارد. اما می توان گفت پرمصرف ترین نوع فولاد در صنایع مختلف، ورق استیل 304 است که از تولید لوازم خانگی گرفته تا صنایع پتروشیمی و … استفاده می شود. با توجه به تعداد کاربردهایی که استیل 304 دارد قیمت آن نیز حائز اهمیت است. قیمت ورق استیل 304 بستگی به سایز، ضخامت و سازنده آن دارد. برای اطلاع از قیمت روز ورق استیل 304 می توانید با مهفا مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا